Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku 4-6.5 2004 Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Opintopisteisiin siirtyminen Sosiaali- ja terveysala
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
Vaasan yliopiston DI-koulutus Ilkka Virtanen Pohjanmaan Kauppakamari Teollisuuden Forum Vaasan yliopisto
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Uudet tutkintorakenteet vs Oodi ?. TS-2013, TS2013 Uudet opintokohteet opinto-oikeuksissa TS-2013 (tekniikan ala), TS2013 (kauppat.ala) TkK-2013, DI-2013,
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille Ajankohtaista Bolognan prosessissa Arcada Puheenjohtaja Petra Nystén SAMOK Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille,
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tervetuloa Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistoon Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Opetussuunnitelmatyö
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hanke – Savonia-ammattikorkeakoulu Kuopion yliopisto Sibelius-Akatemia, Kuopion osasto Humanistinen.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Vaasan ammattikorkeakoulu Opintoasianyksikkö
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Tapani Pöykkö Arenen seminaari LUOVA ECTS-järjestelmään ja opintopisteisiin siirtyminen.
Rakenteellinen kehittäminen
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Erillisopinto- oikeudet Oodissa Merkitsemiskäytäntöjen selkiyttäminen ja yhtenäistäminen Tiina Kotti / Opi-tieto.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Yhteyshenkilöpäivät Outi Vahtila
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Suorakaiteen muotoisiksi Pötkylän oltava riittävän pitkä, koulutusohjelmasta riippuen, periodit tultava selkeästi esiin, jotta jaksojen sijoittuminen selkeä.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
Työryhmät 5.3 aamu 1.OPSit 2.Muut taustatiedot 3. & 4. Todistukset.
MITEN LISÄTÄ LÄHTIJÖIDEN MÄÄRÄÄ? Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Camilla Kalevo.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos n. 900 tutkinto-opiskelijaa jatko-opiskelijoita n. 50 henkilökuntaa n. 50.
Oikeustieteet Oikeustieteiden laitos  Sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan  n. 600 tutkinto-opiskelijaa, yli 1000.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Suvi-verkoston kuulumiset
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Tutkintorakenteen tekninen malli
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Vuosikurssi-info vaka
Lukiolaisen jatko-opinnot
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden amk:n näkökulma

Haasteet Monitahoisuus ja selkiytömättömyysMonitahoisuus ja selkiytömättömyys  Bolognan prosessi vs. amkin omat kuviot  ECTS pisteet  ECTS leima Kansallisen keskustelun/ tuen puute (opm, amkit, Arene)Kansallisen keskustelun/ tuen puute (opm, amkit, Arene) Prosessin valmistelu, käynnistäminen, eteenpäinvieminen, kokonaisuuden hallintaProsessin valmistelu, käynnistäminen, eteenpäinvieminen, kokonaisuuden hallinta AikataulutusAikataulutus

Tausta 2002 Kk-hallitus: ko-ohj. rakenteet2002 Kk-hallitus: ko-ohj. rakenteet  vauhdittaa opintoja  selkeämmät ko-ohjelmaprofiilit  hyödyllisemmät vapaasti valittavat opinnot => työryhmä (vararehtori, opinto- ja kv- toim., opinto-ohjaaja/opett., suunnittelija)

Tausta 2003 Työryhmän esitys2003 Työryhmän esitys  ”sivuaineen” laajuus 30 p  opintojakson minimilaajuus 5 p ja kerrannaisuus  amkin yleiset, yhteiset opinnot (30 p)  laajemmat opintokokonaisuudet (modulointi)  ects-leiman haku

Tausta 2004 Kk-hallitus yhtenäinen ohjelmarakenne:2004 Kk-hallitus yhtenäinen ohjelmarakenne:  alempi/ylempi amk-tutkinto  poistaa päällekkäisyydet, yhteistyö (sis. ja ulk.)  opintopolun selkeyttäminen  kertoa selkeästi minkä osaamisen ohjelma antaa

Kevät – syksy 2004 Pelisäännöistä sopiminen: ”pääaine”, ”sivuaine” ja yleiset opinnot (kts liite)Pelisäännöistä sopiminen: ”pääaine”, ”sivuaine” ja yleiset opinnot (kts liite) Opintojen tasovaatimukset (”oma” taxonomia, kts liite)Opintojen tasovaatimukset (”oma” taxonomia, kts liite) Lukuvuoden periodisointi: 4 periodia á 10 kalenteriviikkoa?Lukuvuoden periodisointi: 4 periodia á 10 kalenteriviikkoa?

Syksy kevät 2005 Opsien läpikäyminen tehtäväOpsien läpikäyminen tehtävä Mitoitus ja pisteytysMitoitus ja pisteytys  Oulun yliopiston malli ”Anna aikaa ajatella”- teos  Myös Arenen alakohtaiset työryhmät YdinainesanalyysiYdinainesanalyysi  Arenen alakohtaiset työryhmät ”Sivuaineiden” ja yleisten opintojen jaksotukset, ohjelma- ja kurssikuvaukset”Sivuaineiden” ja yleisten opintojen jaksotukset, ohjelma- ja kurssikuvaukset

Yhteystiedot Suunnittelija, ects-koordinaattoriSuunnittelija, ects-koordinaattori Mia Ekström => Bolognaprocessen & ECTSwww.arcada.fi => Bolognaprocessen & ECTS