T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ 25.10.2013 Anne-Marie Knape.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
TOMMOLA-TALON VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Sadonkorjuu 2013 – yhteenvetoa ja palaute
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
© 2012 IBM Corporation IBM suomalaista hyvinvointia rakentamassa KidSmart sadonkorjuu Jyrki Koskinen.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Tervetuloa esiopetusiltaan!
 Osana LapsiKuopio II -hanketta ( ), syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana  Tavoitteina: › tukea Pienet lapset liikkeelle -toimintamallin vakiintumista.
Päärnäisten päiväkodin esiopetussuunnitelma
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
LAPSEN KASVUN JA OPPIMISEN TUKI LAPPEENRANNAN VARHAISKASVATUKSESSA
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
PETRA SUONIO 2011 ” Tulkaa lasten puutarhaan, kylvämään ja leikkaamaan, tuuli vilpas puhaltaa, vihertää ja kukkii maa.” (Fröbel)
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Puistokaudun päiväkotikoulu
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Tutkimuksen abc.
Ideointia Oulussa
Näin arvioimme tiimin toimintaa
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Kielitietoisuus.
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape

O PINNÄYTETYÖN TAVOITTEET JA TUTKIMUSKYSYMYKSET Tavoitteet: Todentaa oppimisympäristöjen rakentuminen ja tukea kasvattajia edelleen kehittämään lapsiryhmänsä pedagogiikkaa KidSmart-tietokone huomioon ottaen Tutkimuskysymykset: Miten varhaiskasvattajat rakentavat esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen oppimisympäristön, jossa on tietokone? Miten varhaiskasvattajat edelleen kehittävät rakentamaansa oppimisympäristöä?

KESKEISET KÄSITTEET K EHITTÄVÄ TYÖNTUTKIMUS (Y. E NGESTRÖM )

O PPIMISYMPÄRISTÖ Laki lasten päivähoidosta, Perusopetuslaki Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2010 Hyvinkään varhaiskasvatussuunnitelma, Hyvinkään kaupungin esiopetussuunnitelman perusteet 2011  Kasvatuskumppanuus  Lapselle luontaiset tavat toimia ja oppia: Leikki, Liikkuminen, Tutkiminen, Taiteellisesti ilmaiseminen ja kokeminen

M EDIAKASVATUS Kasvattajan toimintaa ohjaavat näkökulmat Lukutaito ja digitaalinen osallisuus Tietokone osana oppimisympäristöä

AINEISTON HANKINTA JA ANALYYSI Aineiston hankinta: Kyselylomake Kysymykset peilasivat ekspansiivisen oppimisen oppimissyklejä Aineiston analyysi: Teorialähtöinen aineiston analyysi; tarkoitus osoittaa oppimisympäristöjen rakentuminen Teemoittelu

K ESKEISET TULOKSET JA JOHTOPÄÄTÖKSET Perehdytyksen ja ajan puute tutustua tietokoneeseen ja sen eri ohjelmiin Kasvattajien puutteelliset ATK- taidot Lasten tarpeet estivät tietokoneen hyödyntämisen Lasten työskentelyn havainnointi vaikeaa Esiopetuspäivässä jo paljon muuta, ei aikaa tietokoneella työskentelyyn Tietokone sijoitettu ryhmätilaan, vaikeuttaa muiden ryhmien tietokonetyöskentelyä Pelien tulisi olla opettavaisempia Lasten tarpeiden määrittelevät ohjelmat ja peliajat kasvattajien havainnoinnin pohjalta Uusien työntekijöiden perehdytys ja uudet näkemykset, aiemmat kokemukset merkityksellisiä Tietokoneeseen ja ohjelmiin tutustuttiin yhdessä lapsen kanssa Töiden tulostamiseen käytettiin muistitikkua, lasten töiden tulostaminen merkityksellistä Kyseenalaistamisen vaihe Toisen asteen ristiriita

K ESKEISET TULOKSET JA JOHTOPÄÄTÖKSET Tietokonetyöskentely liitettynä leikkimaailmoihin Lapsi oppii liikkuen, ei yhtään mainintaa Lapset opettavat toisilleen tietokoneen käyttöä ja pelien pelaamista Eka pelin hyödyntäminen Papunetin hyödyntäminen Omien sanojen kirjoittaminen ja opettelu Lasten ottamien valokuvien hyödyntäminen Tietokoneen hyödyntäminen tiedonhankinnassa ja projekteissa Kirjeiden kirjoittaminen, lehtien tekeminen Syntymäpäiväkorttien tekeminen Oppimisympäristö Mediakasvatus

K ESKEISET TULOKSET Kaikissa vastauslomakkeissa ilmeni kasvattajien pohdinta ja arviointi esiin tulleista haasteista ja niiden ratkaisuista – vanhaan toimintakulttuuriin liitetään yhdessä luodun näkemyksen myötä uusia osia Lapselle ominaiset tavat toimia leikki, tutkiminen, taiteellisesti kokeminen ja ilmaisu huomioituina toiminnassa, ei liikkumisen näkökulmaa Kasvatuskumppanuudesta ei mainintoja

TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISIDEAT Kuinka kasvattajien kehittämisideat toteutuivat? Varhaiserityskasvatukselle lahjoitettujen KidSmart- tietokoneiden hyödyntäminen Kuinka oppimisympäristöjen rakentumiset tietokoneille ovat tukeneet lapsen osallisuutta? Kuinka mediakasvatuksen tavoitteet ja sisällöt tukevat kasvatuskumppanuutta? ”Euroopassa puhutaan vielä medianlukutaidoista, kun pitäisi puhua kyvystä analysoida dataa”. Andrew Keen

”Lasta ei kasvateta siksi, että hän olisi mahdollisimman mukava ja vaivaton meille, vaan siksi, että hän terveenä ja väkevänä voisi täyttää tulevan paikkansa ja löytää itsensä.” Maria Jotuni