Oulun seurakunta- hallinto- ja toimintarakenneselvitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Yhdenvertaisuus ja monimuotoisuus kirkon työelämässä Seurakunta ja monimuotoinen työ Henrietta Grönlund Teologinen.
Vaikuttaminen ammattikorkeakoulussa ja yhteiskunnassa Järjestökoulutus HPJ Joni Lappalainen.
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Mäntsälän Kokoomus ry Toimintasuunnitelma 2014
TIETOVERKOISSA TOIMIVA KIRKKO Ajankohtaista kirkon tietohallinnosta Kirkon hallintovirkamiehet ry Seinäjoki Aimo Karjalainen tietohallintojohtaja.
Logiikka-avaimia malliin •Tavoitteena on palvella hengellisesti kaikkia oululaisia mahdollisimman hyvin •Tehtäväksi annon mukaan on pyritty keventämään.
Projektisalkun hallinta
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
To klo 9.00 – Muhoksen seurakuntatalo 1.
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
SUOMEN EVANKELIS-LUTERILAINEN KIRKKO KIRKON TYÖMARKKINALAITOS PALKKAUJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN Kirkon työmarkkinalaitos Oili Marttila KiHV
Tinja Saarela ja Virpi Pennannen: Koulutuksen merkitys asiantuntijuuden vahvistamisessa SoveLin 20-vuotisjuhlaseminaari Mikko Vähäniitty.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
AYYE Säädöskokoelma ja syksyn toimivalta.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Uusi seurakuntayhtymä 2015 Lakivaliokunta työstää (lausuntoja mm. piispainkokoukselta ja hallintovaliokunnalta) Kirkolliskokous päättää keväällä.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
OpenSpace aloitejärjestelmä
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Läsnäolon yhteisö Hallintovirkamiehet Voitto Huotari.
Talouspalvelut Markku Vehmas KUUMA-johtokunta
1 OULUN SEURAKUNTAYHTYMÄN RAKENTEEN JA JOHTAMISEN KEHITTÄMINEN
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
HeTa1 Taloushallinnon palvelujen keskittämismahdollisuudet HeTa- esiselvitys 2007.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Demokratiaa etsimässä Helsingin demokratiaryhmän pohdinnoista.
Hannu Taskinen Yleisten kirjastojen neuvosto Maakuntakirjastokous Kuopiossa YLEISTEN KIRJASTOJEN NEUVOSTO TAUSTA, SÄÄNTÖUUDISTUS JA TOIMINTA.
Kirkon ympäristödiplomi Hannu Jussi-Pekka, Ylivieskan seurakunta, ympäristövastaava.
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
OULUN YHDEN SEURAKUNNAN RAKENNE JA JOHTAMINEN
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Ivan käytön arviointia perhepalveluissa Kätevä käyttää, tulee punnittua asioita monesta näkökulmasta ja mietittyä eri vaihtoehtojen vaikutuksia pitkälle.
Ohjausryhmä OULUN SEURAKUNTAYHTYMÄN RAKENTEEN JA JOHTAMISEN KEHITTÄMINEN.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Kulttuuripalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö Laadukkaiden ja korkeatasoisten tapahtumien ja näyttelyiden tuottaminen.
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Järjestöpäivät. Romanifoorumin löydät netistä:
Valtiotieteellisen tdk:n laatu ohjausryhmän kokous Klo kokoushuone1014.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
LUTERILAINEN KIRKKO.
Sininauhaliitto on kristillisten päihdejärjestöjen keskusliitto
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Luterilainen kirkko Luterilaisuus. Reformaatio Uskonpuhdistus.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Kirkkoherrojen, talouspäällikköjen ja muiden johtavien viranhaltijoiden kehittyminen johtajina Seurakuntien ja seurakuntayhtymien johtavat viranhaltijat.
Tukea arjen vaativiin vaiheisiin
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Nokian seurakunnan strategia
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Tilastouudistus 2017.
Oulun hiippakunta Kuusamo
Valtuustoseminaari seurakuntaliitoksesta Humppila
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Ohjausryhmä , pöytäkirjan liite 1B Työsuunnitelman liite
Verkkoaivoriihi helmikuussa 2014
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Lokakuu 2013 sakasti.evl.fi/verkkohanke
Poissa – vaan ei sittenkään
Esityksen transkriptio:

Oulun seurakunta- hallinto- ja toimintarakenneselvitys Selvittelijöiden Pentti Lampisen ja Juha Kauppisen loppuraportti 30.10.2009

Tehtävä Miten parhaiten tuetaan oululaisten uskoa ja elämää kristittynä? Kaksi mallia; seurakuntayhtymän ”jalostaminen” tai yksi seurakunta Taustalla huoli tulevaisuudesta; elämäntavan muutokset, jäsenkehitys, resurssit

Käytetty materiaali Koko kirkon ja muiden suurten seurakuntien ja seurakuntayhtymien kokemus Oulun johtavien työntekijöiden ja luottamushenkilöiden haastattelut Työntekijäkysely Seurakuntalaiskysely Kaikille työntekijöille ja luottamushenkilöille avoimet työryhmät

Ohjausryhmän näkemys seurakuntayhtymän kehittämisestä Paikallisseurakuntiin yhtäläinen lähiesimiesjärjestelmä ja toimintamalli YKN:llä, kirkkoherrojen kokouksella ja johtoryhmällä sama puheenjohtaja; ensisijaisesti tuomiorovasti Seurakuntien yhteistoimintatasoa jäntevöitetään kirkkoherrojen kokousten toiminnan kautta Yhtymärakennetta kevennetään perussääntöä muuttamalla Luodaan järjestelmä työntekijöiden liikkumiselle yli seurakuntarajojen Kuntaliitosten yhteydessä tarkistetaan seurakuntarajoja, riittävän suuret liittyvät seurakuntina yhtymään

Ohjausryhmän näkemys yhdestä seurakunnasta Yhdeksän alueellista lähikirkkoa. Lähikirkko voi muodostua seurakuntalaiselle myös henkisestä läheisyydestä Lähikirkot keskittyvät seurakunnalliseen toimintaan ilman hallintobyrokratiaa Lähikirkkojen johtavat kappalaiset hengellisiä johtajia, koordinoijia Seurakuntalaisten valitsemilla edustajilla monenlaisia rooleja Toiminnan talous ja hallinto ohjataan työaloista käsin Tiimit rakentuvat tarpeiden mukaan. Lähiesimiesjärjestelmä muokataan ennen toiminnan alkamista Johtoryhmässä kirkkoherra, seurakuntapalvelujen johtaja, lähikirkkojohtaja, tukipalvelujohtaja ja viestintäjohtaja Kuntaliitosten myötä tulevat seurakunnat liittyvät joko lähikirkkoina tai kappeliseurakuntina (maantieteellisesti etäällä oleva, pieni, maaseutumainen)

Arviointiperusteet Seurakuntalaisten jäsenyyden vahvistaminen Monipuolisen seurakuntaelämän turvaaminen Talouden vakaus Hallinnon tarkoituksenmukaisuus Tehokas johtaminen Työvoimaresurssien mielekäs käyttö Mahdollisten kuntaliitosten vaikutukset Muutoksen toteuttaminen

Valtakunnallisia muutossuuntia Kohti suurempia yksikköjä Seurakuntayhtymistä seurakunniksi Oulu tässä katsannossa huomattavan suuri Muutoksissa vaihtelua

Johtopäätökset Molemmat vaihtoehdot mahdollisia Yksi seurakunta parempi kuin yhtymä Koska seurakuntayhtymä on ensisijassa talous- ja hallintorakenne talouden vakaus, hallinnon tarkoituksenmukaisuus ja tehokas johtaminen ovat muita keskeisempiä valintaperusteita. Juuri niissä selvittelijöiden mielestä yksi seurakunta on yhtymää parempi malli. Rakenteellisesti yksi yksikkö, jolla on yksi johto, taipuu helpommin tulevaisuuden muutoksiin kuin monien yksiköiden muodostama yhtymä.

Selvityksen jatkokäsittely Ohjausryhmä asettui äänestyksen jälkeen kannattamaan yhtä seurakuntaa Selvittelijöiden ja ohjausryhmän raportti yhteisessä kirkkoneuvostossa 14.11.2009 Neuvosto pyysi lausunnot loppuraportista seurakunnilta tammikuun 2010 loppuun mennessä Yhteinen kirkkovaltuusto saa lausuntojen tultua tiedon valtuustoaloitteen toteuttamisesta

Perusteluja yhden seurakunnan mallille (Laadittu tiedotustilaisuutta varten)   1. Ohjausryhmä yhtyy selvittelijöiden loppuraportin perusteluihin yhden seurakunnan mallin valinnassa. 2. Ohjausryhmän valinnassa on haluttu katsoa tulevaisuuteen huomioiden, että seuraavan 20 vuoden aikana kirkolle on tulossa suuria haasteita niin jäsenkysymyksissä kuin taloudessa. Nyt kun taloustilanne on hyvä, on syytä varautua tuleviin haasteisiin ja siten huolehtia seurakuntalaisten ja työntekijöiden eduista. 3. Seurakuntarajat poistuvat. Tästä syystä työvoimaresursseja voidaan käyttää joustavammin. Siten turvataan monipuolinen seurakuntatyö koko kaupungin alueella kustannustehokkaammin. 4. Taloudellis-hallinnollinen rakenne on selkeä. Päätöksentekojärjestelmä on yksiselitteinen. 5. Edellä mainituista syistä seurakunta pystyy palvelemaan seurakuntalaisia tasapuolisesti koko kaupungin alueella

Perusteluja seurakuntayhtymän mallille (Laadittu tiedotustilaisuutta varten) 1. Seurakuntayhtymää tulee ja sitä voidaan kehittää hallinnon moniportaisuutta vähentämällä ja johtamisjärjestelmää selkeyttämällä. Nämä muutokset toteutetaan perussääntöä muuttamalla.   2. Seurakuntayhtymää voidaan kehittää olemassa olevalle pohjalle ja kehittäminen ei vaadi merkittäviä lisäkustannuksia. 3. Sopeutuminen niukkeneviin resursseihin on mahdollista myös seurakuntayhtymässä. 4. Seurakunnissa omat kirkkoherrat ovat lähellä ja seurakuntalaiset valitsevat heidät vaaleilla. 5. Pitkällä aikavälillä yhtymässä valmistaudutaan toimimaan yhtenä yksikkönä.

Mahdollisen rakennemuutoksen käsittely Rakennemuutoksessa aloiteoikeus on seurakuntaneuvostoilla, tuomiokapitulilla ja piispalla Seurakuntaneuvostossa asian voi laittaa vireille yksikin jäsen Jos aloite rakennemuutoksesta tehdään, se lähetetään tuomiokapituliin yhteisen kirkko-valtuuston lausunnon kanssa Asian käsittely siirtyy Oulun hiippakunnan tuomiokapitulille, joka jatkaa valmistelua ja pyytää asiassa kaikilta seurakunnilta lausunnon

Rakennemuutoksen lopullinen päätös Päätös tehdään Oulun seurakunnissa ja tuomiokapitulissa suoritetun valmistelun perusteella Päättäjänä on kirkkohallituksen täysistunto, jossa ovat jäseninä kaikista hiippakunnista valitut luottamushenkilöt, kaksi pappisedustajaa, kaksi piispojen edustajaa ja puheenjohtajana arkkipiispa Päätöksen valmistelijoina kirkkohallituksen virkamiehet Kirkkohallitus päättää lopullisesti tarkoituksenmukaisuudesta Muutoksenhaku mahdollista vain laillisuusperustein Seurakuntarakenne nähdään lopulta kirkon yhteisenä asiana