Strategia 2010 Kunnanhallitus 8.12.2009 Kunnanvaltuusto 15.12.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työhönvalmennuksella työelämään
Advertisements

PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Mika Niemelä Riikka Helin
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Keski-Pohjanmaan Lapsi- ja Nuorisopoliittinen strategia
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
Hämeenlinnan ja Hattulan Elinkeinostrategia
NOKIAN kaupunki Vammaispalveluohjelma Nokialaiset asuvat viihtyisässä ja turvallisessa kaupungissa. Yhdenvertaisuus.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Kuntien Tiera Oy – Jokilaaksojen kuntien yhteisen tietohallinnon käynnistäminen © Copyright Kuntien Tiera Oy.
Kaupunginvaltuusto § xx 1. Kemijärvi 2020 ”Vedenvälkettä ja vihreää kultaa” Kemijärven kaupunki on vuonna 2020 Itä-Lapin elinvoimainen palvelu-
Kaupunkiyhteiset tulostavoitteet Kh Kaupunkiyhteiset tulostavoitteet v Talous Valtuustokauden tavoiteMittariTulostavoite Kaupungin.
Nokian kaupungin strategia
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Viestintäsuunnitelma
Liikuntapoliitiikan perusteet. Prosessi (mukana ohjausryhmä) ●Tarvekyselyt (kuntalaiset, järjestöt) ●Perustietojen kokoaminen (miten maassa menee, viralliset.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
Missio - Suomen Yrittäjien tehtävä Parantaa yrittäjien asemaa, yrittämisen edellytyksiä sekä rakentaa Suomesta yrittäjyyden yhteiskunta.
Pään avauksia lapsen oikeuksiin Lapsen oikeudet 20v.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Hiiden alueen hyvinvoinnin tila Eija Tommila.
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Sosiaalihuoltolaki.
1.Keskusta haluaa turvata kuntalaisille lähipalvelut kaikkialla Suomessa, niin että ne ovat saavutettavissa kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisessa.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
 Johdanto  Alue- ja kuntayhteistyö  Kaupungin tehtävät  Elinkeinotoimi  Peruspalvelut  Yhdyskuntarakenne  Talous  Henkilöstö/tavoitteet.
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kuntastrategian tarkistaminen
Perhon kunnan strategia 2013 – 2017
Kempele-sopimuksen arviointi
Kokoomus Heinola Kuntavaaliohjelma
Kunnat uudistuvat, miten olemme valmistautuneet? Joensuun seutu
Strategia 2016 – 2020 Koululautakunta.
Helsingin tila ja kehitys 2016 tilastokuviot
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
Janakkalan kunnan strategia vuoteen 2025
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Ohjaamomallin kehittämässä
Hyvinvointia yhteistyöllä!
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Elämää yhteisöstä – kasvua yrityksistä Juupajoen kuntastrategia 2025
Luonnonvarakeskus – pohjaa biotaloudelle
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Johtaminen uudessa organisaatiossa
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

Strategia 2010 Kunnanhallitus Kunnanvaltuusto

Arvot Hausjärven kunta noudattaa toiminnassaan ja päätöksenteossaan seuraavia arvoja: Turvallisuus Vastuullisuus Ihmisläheisyys Luotettavuus (Arvoilla ei ole keskinäistä tärkeysjärjestystä)

Turvallisuus liikenne- ja asuinympäristö on turvallinen julkiset tilat ovat toimivia ja terveellisiä kunnan eri toiminnoissa ja hallintokunnilla on yhtenäiset työkäytännöt ja ohjeet kuntalaiset voivat luottaa palvelujen laadun ja saatavuuden säilymiseen henkilöstöllä on pysyvät palvelussuhteet, ei käytetä lomautuksia säästökeinona

Vastuullisuus kunta kantaa vastuunsa ympäristön tilasta ja ilmastonmuutoksen hillinnästä toimintojen priorisointi toteutetaan vastuullisesti kukin työntekijä/toimielin hoitaa tehtävänsä ammattimaisesti kuntalaisia kohdellaan tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti kunnan henkilöstöä kohdellaan tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti

Ihmisläheisyys kunnan henkilöstö ja päättäjät ovat helposti lähestyttäviä (kunnan palveluilla on kasvot) asiakaspalvelun laatu on tärkeää kuntalainen tulee kuulluksi tiedottaminen ja viestintä on ymmärrettävää, oikea- aikaista ja riittävää (”selkokieltä”)

Luotettavuus annettu ja jaettu tieto on sisällöltään oikeaa vaitiolovelvollisuutta noudatetaan (sekä henkilöstö että päättäjät) kuntalaiset voivat luottaa siihen, että he saavat eri toiminnoissa heille kuuluvat oikeanlaiset palvelut kuntalaiset voivat luottaa palveluja tuottavan henkilöstön ammattitaitoon

Visio Hausjärvi - elämistä varten

Hausjärvi – elämistä varten Hausjärvellä elinympäristö on turvallinen ja luonnonläheinen. Kunnan neljä taajamaa ja elinvoimainen maaseutu luovat hyvät puitteet asumiselle, yrittämiselle ja vapaa-ajanvietolle. Hausjärvellä kunnan järjestämät laadukkaat peruspalvelut antavat jokaiselle kuntalaiselle ja perheelle edellytykset luoda itselleen hyvä elämä. Hausjärven kunta on itsenäinen, kyliään kehittävä ja avoin monimuotoiselle yhteistyölle ja eri yhteistyötahoille. Palvelut tuotetaan yhteistyössä naapurikuntien, alueen yritysten ja kolmannen sektorin kanssa. Hausjärvellä on hyvä asua, elää, yrittää ja tehdä työtä!

Valtuustokauden tavoitteet (1): Kunnan talous on valtuustokauden päättyessä tasapainossa niin, että taseessa ei ole kumulatiivista alijäämää Viimeistään vuoden 2012 talousarvio laaditaan tasapainoiseksi Kunnallisvero-% on talousalueen muiden kuntien tasolla, kuitenkin enintään 0,5 %-yksikköä korkeampi Palvelutuotannon kannalta keskeiset investoinnit toteutetaan suunnitelmallisesti niin, että kunnan velkamäärä v lopussa on enintään 3340 €/as

Valtuustokauden tavoitteet (2) Kuntatalouden tasapaino saavutetaan kohtuuttomasti palvelutuotantoa karsimatta Toimivat kunnalliset peruspalvelut on saatavissa omasta kunnasta tai talousalueelta Kuntalaiset ovat tyytyväisiä kunnan järjestämien palvelujen laatuun ja saatavuuteen Kuntalaiset kokevat tulevansa huomioon otetuiksi päätöksenteossa ja heille tiedotetaan keskeisistä päätöksistä jo niiden valmisteluvaiheessa

Valtuustokauden tavoitteet (3) Henkilöstöstrategia on laadittu ja keskeisiltä osilta sen toimeenpano on käynnistetty Kunnan palveluksessa oleva henkilöstö on osaavaa, työhönsä motivoitunutta ja hyvinvoivaa Mahdolliset henkilöstölisäykset kohdennetaan ensisijassa kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kannalta keskeisimpiin toimintoihin, erityisenä painoalueena lasten, nuorten ja vanhusten hyvinvointi

Valtuustokauden tavoitteet (4) Kunnan keskimääräinen väestönkasvu on valtuustokauden aikana enintään 0,8 % vuodessa (lisäksi mahdollisen osakuntaliitoksen väestölisäys) Seuraavat kaavoitustyöt on saatu valmiiksi: –Monnin osayleiskaava –Kirkonkylän-Hikiän osayleiskaava Kunnalla on asuintontteja on tarjolla koko ajan vähintään 2 taajamasta ja yritystontteja kunnan alueelta Elinkeinostrategia on laadittu ja se päivitetään vuosittain elinkeinotavoitteiksi yhteistyössä kunnassa toimivien yrittäjäjärjestöjen kanssa

Valtuustokauden tavoitteet (5) Erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen tarkoituksenmukainen rakenne (sekä organisaatio- että palvelurakenne) ja porrastus on selvitetty seudun muiden kuntien kanssa ja tarvittavat päätökset toimeenpanosta on tehty Kunnassa toimii lukio ja lukiotoiminnan organisointivaihtoehdot on selvitetty yhdessä naapurikuntien kanssa

Valtuustokauden tavoitteet (6) Palvelujen tuotantorakennetta on kehitetty mm. seuraavasti: –Kuntalaisten kannalta keskeisimmät kunnan tuottamat palvelut on tuotteistettu ja niiden kustannukset tunnetaan –Kunnan tukipalvelut on tuotteistettu ja niiden kustannukset tunnetaan –Yhteistyömahdollisuudet yritysten, kolmannen sektorin ja kylätoimikuntien ym. kanssa on selvitetty ja täytäntöönpano on käynnistetty