Johdatus yhteiskuntatieteiden filosofiaan (Kf 140) 3. Luento

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Advertisements

Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Aineen rakenteen standardimalli
Tieteellinen päättely
Unrealistic assumptions in rational choice theory.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Havaintojen ja teorian suhde tieteellisessä tutkimuksessa
Luonnontieteet vs. yhteiskuntatieteet Yhteiskuntatieteiden filosofia (Kf270) 2. Luento.
Käsiteanalyysi Mikä on käsite? Konkretia ja abstraktio
METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.
Tieteellinen realismi ja tieteen kehitysdynamiikka
Valittu kansa – Israel vai me?
Mereologia ja sen soveltaminen
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Teorioiden testaaminen
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Käsitteen didaktiikkaa
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Helmikuun uusintatentti
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tiede & tieteellinen menetelmä
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Runo tekstitaidon kokeessa
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Johdatus yhteiskuntatieteiden filosofiaan (Kf 140)
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Validiteetti ja reliabiliteetti
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Oppimisorientaatioita
Heikki Hyötyniemi Teknillinen korkeakoulu, Systeemitekniikan laboratorio 1. Älykäs WWW Totuus vai Todellisuus - tutkimuksen haasteet Heikki.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Teorioiden testaaminen Havainnot, testausholismi ja Bayesilainen lähestymistapa.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Aiemmin peruutettu luento
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Käsitteen- ja teorianmuodostus fysiikassa opetuksen näkökulmasta What, precisely, is “thinking”? When, at the reception of sense-impression, memory-pictures.
Laadullinen asennetutkimus
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Yhteiskuntatieteiden filosofia Kf 270 Aki Lehtinen
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Tietoteorioiden testaaminen
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
Uskontojen tieteellinen tutkimus
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
OPETUSVINKKI.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Uskonto, tieteet ja evoluutio
Thomas Kuhn Tutki luonnontieteiden historiaa ja päätteli, että tieteen historiassa voidaan tehdä ero normaalitieteen ja tieteen kriisi-vaiheiden välille.
Esityksen transkriptio:

Johdatus yhteiskuntatieteiden filosofiaan (Kf 140) 3. Luento Teoriat ja havainnot Johdatus yhteiskuntatieteiden filosofiaan (Kf 140) 3. Luento

”Teoria” tieteessä ja arkikielessä Arkikielessä sanaa ”teoria” käytetään usein synonyyminä joko hypoteesille (teoreettiselle oletukselle) tai idealisoidulle mallille (vastakohtana käytännölle) Tieteessä ”teoria” viittaa systemaattiseen tietojärjestelmään jäsentää tiedon teoreettisella käsitteistöllä (vs. havaintokäsitteet) kuvaa kohdettaan ja siinä esiintyviä säännönmukaisuuksia: faktuaalinen sisältö + selittäviä ja ennustavia malleja Tieteenfilosofinen kysymys: miten teorian semantiikka toimii? mihin teoriat viittaavat?

Teorian käsitteitä tieteessä Teoria tieteen osa-alueen nimityksenä esim. evoluutioteoria, yhteiskuntateoria Teoria käsitejärjestelmänä teoreettinen kieli, jolla kohteesta puhutaan ja ajatellaan Teoria kuvauksena ilmiöjoukosta sisältää substantiaalisia (sisällöllisiä) väitteitä kuvattavasta ilmiöjoukosta ja siinä vallitsevista säännönmukaisuuksista Teoria yksittäisen ilmiön kuvauksena: teoreettinen malli kuvaa ilmiön valitun teoreettisen kehyksen näkökulmasta voi olla idealisoitu: ei huomioi kaikkia tosiasiallisia tekijöitä muita malleja esim. esittävät mallit (pienoismallit, kartat jne.) ja analogiset mallit (rotan fysiologia mallina ihmisen fysiologialle)

Looginen positivismi ja tieteen kielen kaksitasoteoria Looginen positivismi (looginen empirismi, uuspositivismi) 1900-luvun alun yleisfilosofinen koulukunta Tieteessä käytetään (semanttisesti) kahdenlaista kieltä: havaintokieli viittaa havaittaviin ominaisuuksiin teoreettinen kieli on ilmiöiden teoreettinen kuvaus Semanttinen empirismi vain väitteet, joilla on empiirinen sisältö (= viittaavat havaittavaan), ovat mielekkäitä (= niillä on merkitys) periaatteellinen havaittavuus: esim. väitteet muista aurinkokunnista ovat mielekkäitä vaatimus ulottuu myös teoreettiseen kieleen  käännettävyysteesi

Looginen positivismi ja tieteen kielen kaksitasoteoria Käännettävyysteesi teoreettiset käsitteet ovat mielekkäitä vain, jos käännettävissä havaintokielelle operationalismi: mittakäsitteet (esim. lämpötila) määritellään mittausoperaatioilla (esim. lämpömittaritulokset) Teorioiden tehtävä on jäsentää havaintoja teoreettinen kieli tehokkaampaa ja täsmällisempää kuin havaintokieli: kehittyy tutkimuksen edetessä eivät selitä maailmaa, vaan kuvaavat sitä havaintojen tasolla havaintojen ”taakse” ei voida tehdä päätelmiä

Positivismin ongelmia 1: semanttinen empirismi ei toimi Dispositiokäsitteet viittaavat dispositioihin eli taipumuksiin (esim. ”särkyvä”) eivät palaudu havaintokieleen Operationalismin ongelmallisuus eri mittaustavat voivat mitata samaa asiaa (esim. erilaiset lämpömittarit)  ei voida määritellä mittausoperaatiolla Säännönmukaisuuksia ei havaita, ne oletetaan havainnoista etsitään tukea oletuksille (ks. edellinen luento) Havainto- ja teoreettisten käsitteiden raja ei ole selvä uudet havaintomenetelmät mahdollisia (esim. mikroskooppi)  Kaikki merkitykset eivät palaudu havaintosisältöihin

Positivismin ongelmia 2: Havainnon teoriapitoisuus Havaintopsykologinen tutkimus: käsitteillä on vaikutusta jo havaintoprosessin alkuvaiheissa: ei ”puhdasta” havaintoa, vaan näemme asiat aina jonakin odotukset ja taustaoletukset ohjaavat tarkkaavaisuutta (= sitä, millaisiin asioihin huomio kiinnittyy) havainto on kohteen ja havaitsijan vuorovaikutustilanne Tieteellinen havainnointi? havaintoaineiston (data) tulkintaa ei pelkkiä aistihavaintoja  psykologiset rajoitteet kierrettävissä tilalla teoreettiset jäsennystavat ja oletukset miten erottaa havainnossa havainnon kohteen vaikutus ja teorian vaikutus? näkevätkö eri teorioiden edustajat maailmassa eri asioita?

Positivismin ongelmia 2: Havainnon teoriapitoisuus Tieteellisten havaintojen tekeminen on taitolaji taito käyttää tutkimusvälineitä ja teoreettisia apuvälineitä keskittyminen oleelliseen havaintoaineiston tulkinnassa Teorioiden rooli havainnon synnyssä: havaintoaineiston tuottaminen voi riippua taustateorioista (esim. mitä havaintotilanteessa tapahtuu, mitä mitataan jne.) teoriat havainnon synnystä tärkeitä (esim. miten ihmiset vastaavat haastattelututkimuksissa, miten aistinelimet ja instrumentit toimivat) Teorioiden rooli havainnon tulkinnassa: havaintojen tulkinta teoreettisesti teoreettinen tulkinta lisää oletuksia kohteesta

Teoreettinen tulkinta havainnosta

Positivismin ongelmia 3: Teoriaholismi ja Duhem–Quine-teesi teoriat ovat kokonaisuuksia, joissa väitteiden sisällöt ja termien merkitykset riippuvat osin toisistaan Pierre Duhem (1861–1919): teoria ja sen oletukset kohtaavat havainnon kokonaisuutena teorian kanssa ristiriitainen havainto ei kerro, missä vika on ei ole olemassa ”ratkaisevaa koetta”: yksittäinen koe tai havainto ei kumoa teoriaa tai ratkaise kilpailevien teorioiden välillä

Positivismin ongelmia 3: Teoriaholismi ja Duhem–Quine-teesi Willard Van Oroman Quine (1908–2000): ”Mitä hyvänsä lausetta voi pitää totena, tuli mitä tuli, jos teemme riittävän rajuja uudelleenjärjestelyjä muualla järjestelmässä.” (”Two Dogmas of Empiricism” 1951) voimme muuttaa teorian muita osia tai apuoletuksia (esim. uskomuksia siitä, mitä havaintotilanteessa tapahtuu) koskee uskomusjärjestelmiä yleensä, ei vain tiedettä

Empiirinen alimääräytyneisyys Seuraus positivismin ongelmista semanttisen empirismin toimimattomuus, havainnon teoriapitoisuus, teoriaholismi Empiirinen alimääräytyneisyys: teoriat sisältävät aina oletuksia, joita ei voida suoraan testata havainnoilla teoriat voidaan ”pelastaa” erilaisilla tavoilla kahdella keskenään ristiriitaisella teorialla voi olla samat havaittavat seuraukset Esimerkkejä historiasta: vapautuuko palaessa flogistonia vai yhtyykö aineeseen happea? planeettojen ympyräliike maan ympärillä ja ”episyklit”  Ongelma: viittaavatko teoriat todellisuuteen? kysymys tieteellisestä realismista (palataan seur. luennolla)

Havaintoaineisto ja ilmiöt James Woodward & James Bogen: ”Saving the Phenomena” (1988) Havaintoaineisto (data) kokeiden, mittausten jne. tulokset (esim. esineiden putoaminen) tulosta vuorovaikutuksesta tutkittavan todellisuuden kanssa ei eroa, onko havaitseminen laadullista (kvalitatiivista) vai määrällistä (kvantitatiivista) Ilmiö teoreettisesti käsitteellistetty, toistettava efekti, tapahtuma, prosessi tms. (esim. painovoima) yksittäisten havaintojen niputtaminen yhteen teoreettisen taustatiedon ohjaamana

Havaintoaineisto ja ilmiöt Teoriat koskevat ilmiöitä, eivät havaintoaineistoa teorian havaittavat seuraukset päätellään Havaintoaineisto todistaa ilmiön olemassaolosta tai sen jostakin ominaisuudesta Ilmiöt ja säännönmukaisuudet niissä tukevat teoriaa Ilmiö on toistettavissa, ei yksittäinen havainto

Havaintoaineisto ja ilmiöt Samaa ilmiötä voidaan (ja täytyy) tutkia useilla tavoilla auttaa erottamaan aidon maailmassa olevan ilmiön ja koeasetelman tuottamat näennäiset tulokset eri lähestymistavat vähentävät ilmiön teoriapitoisuutta Teoria ilmiöstä ja teoria havainnon tuottamisesta voivat olla eri teorioita, jopa eri tieteistä ilmiötä koskeva teoria: ennuste havainnoista havainnon tuottamista koskeva teoria: havaintoaineiston todistavuus (eli miten havaintoaineisto liittyy ilmiöön) jos eri teorioita, vähentää teoriaholismin ongelmallisuutta esim. historialliset lähteet: todiste historiallisesta tapahtumasta (ilmiö); lähdekritiikki: teoria havaintoaineistosta