1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Nuoret puhtausalan kesätöissä
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Lasten kilpailutoiminnan kehityshanke
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Minä oppijana 1 ov..
Lapselle hyvä päivä tänään
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Suomalainen Valmennus- järjestelmä
Kannustava valmentaja ja ohjaaja / Kotka.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Liikuntakasvatus / NU – 2010 JN. Harjoituksen rakenne lapsilla 1. Huomioi lapsi - keskustelutuokio - aloitusrutiinit - turvallisuuden tunne.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Mielenterveys s. 110 –
Kilpailijan starttikurssi
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Ops seminaari Askola.
Suuttumuksen hallinta
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
OHJAAJAKOULUTUS OSIO 4. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 4.
724. Pelisääntökysely 10/23/15. Kysely urheilevan lapsen vanhemmalle 1. Laji?
Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 SUOMEN JÄÄKIEKKOLIITON VALMENTAJAKOULUTUSJÄRJESTELMÄ.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset Valmentajakoulutuksen taso.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
VOK- valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittäminen
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Esitelmäohjeet Suunnittelu, jännityksen poisto, esitystekniikka ja puhetekniikkaharjoituksia.
Oheislajiharjoittelu
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Ryhmän ohjaamisen perusteet
Joukkuehengen rakentaminen
Valmentaja/ohjaajapassi
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Harjoittelun suunnittelu ja arviointi
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Harjoituksen ohjaaminen
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Harjoituksen ohjaaminen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Harjoituksen ohjaaminen
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Kuinka autan puhelimessa
Esityksen transkriptio:

1

KOULUTUKSET Kannustava valmentaja ja ohjaaja 3t Ihmisen elinjärjestelmät ja harjoittelu 3t Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa 3t Herkkyyskausien huomiointi harjoittelussa 4t Liikunnallinen elämäntapa 3t Taitoharjoittelu 3t Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa 2t Fyysinen harjoittelu 7t Kasvua ja kehittymistä tukeva harjoittelu 2t Valmentajana ja ohjaajana kehittyminen 2t Tunne ja vuorovaikutustaidot valmennuksessa 2t Harjoittelun suunnittelu ja arviointi 3t YHTEENSÄ 37t LISÄKSI OPPIMISTEHTÄVÄT 13t YHTEENSÄ 50t LAJIOPINNOT LAJILIITON VAATIMUSTEN MUKAISESTI

KOULUTUSTEN LÄPIVIRTAUSTEEMAT MONIPUOLINEN HARJOITTELU LIIKUNNALLINEN ELÄMÄNTAPA KANNUSTAVA ILMAPIIRI TURVALLINEN HARJOITUSTILANNE

4 Kannustava valmentaja ja ohjaaja 4

Oma persoona ohjaamisen lähtökohtana Hyvä ilmapiiri harjoituksissa KOULUTUKSEN SISÄLTÖ Oma persoona ohjaamisen lähtökohtana Hyvä ilmapiiri harjoituksissa Erilaisten yksilöiden huomioiminen Harjoituksen rakenne

Oma persoonallisuus Oma pohdiskelu Missä asioissa olen hyvä? Missä asioissa minulla olisi vielä kehitettävää?

Hyvä ja kannustava ilmapiiri Turvallisuus ja yhteenkuuluvuus Yhteiset pelisäännöt / toimintamalli Motivaation synnyttäminen ja ylläpitäminen Kiusaamisen ehkäisy Kaikille onnistumisia Kaikkien samanarvoinen kohtelu Vuorovaikutustaidot

Ilmapiiriin vaikuttavat Kysytkö vai käsketkö? Viestiikö kehosi samaa kieltä kuin suullinen viestisi? Ohjaaja/valmentaja helposti lähestyttävä Selkeä harjoituksen aloitus ja lopetus Kaikkien huomioiminen harjoituksen aikana Ohjaajan/valmentajan selkeä ja ymmärrettävä puhe sekä halu ja taito kuunnella Ohjaajan/valmentajan oma esimerkki ja innostus Ajan antaminen tutustumiselle ja ryhmäytymiselle Harjoitusryhmän erilaiset liikkujat Onnistumisen kokemukset

hyvän harjoitusilmapiirin? Miten saan itse aikaan hyvän harjoitusilmapiirin?

Harjoituksen rakenne Suunnittele harjoitus ryhmäsi mukaan. Harjoituksen alkuun tutut rutiinitoimet. Harjoitusosan tulee olla etukäteen suunniteltu, monipuolinen ja vaihteleva. Harjoituksen loppuun tulisi varata rauhoittumisen hetki.

Palautteen antaminen Ole uskottava ja aito, perusta tosiasioihin ”Hampurilaispalaute” Ole uskottava ja aito, perusta tosiasioihin Tuhlaa positiivista, säästä negatiivista Kerro ratkaisusta, älä ongelmasta

Palautteen antaminen KORJAAVA ARVOSTAVA KUVAILEVA TOTEAVA ”KÄSIEN ASENTO ON HYVÄ, NOSTA HIEMAN TAKAMUSTASI” ARVOSTAVA ”OLITTE AHKERIA JA TARKKAAVAISIA” ”OLEN YLPEÄ TEISTÄ”! KUVAILEVA ”RENTOUTUMINEN ALKAA PÄÄLAESTA. JÄNNITTYNEISYYS NÄKYI VIELÄ” TOTEAVA ”SYÖTTÖSI OLI HYVIN AJOITETTU! MALTOIT ODOTTAA VILLEN SISÄÄNAJOA”

Onnistunut harjoitus Selkeä tunnin rakenne, riittävästi toimintaa, kiireetön ilmapiiri. Lyhyet ja selkeät ohjeet. Puhuttele ohjattavia AINA etunimillä. Annettaessa ohjeita sijoitu niin, että vältät mahdollisimman hyvin muut häiriötekijät. Käytä tuttuja rutiineja. Anna riittävästi aikaa tehtävien suorittamiseen. Pidä kiinni sovituista säännöistä.

Harjoitusryhmän erilaiset liikkujat Miten suhtaudut harjoitustilanteessa erilaisiin tyyppeihin? Entä harjoitustilanteen ulkopuolella? LAPSEN NIMI Lahjakas liikkuja Johtajatyyppi Kunnianhimoinen Tunnollinen ”Ei niin hyvä” liikkuja Arka Yksinäinen Surullinen Haastava Luopuja Sosiaalinen ja mukava

Turvallisuus harjoituksissa FYYSINEN TURVALLISUUS Lapset eivät loukkaa itseään harjoitusten aikana! PSYYKKINEN TURVALLISUUS Mahdollisuus kokea erilaisia tunnetiloja turvallisesti. Lapsilla on mahdollisuus käsitellä erilaisia kokemuksia yhdessä ohjaajien ja muiden lasten kanssa SOSIAALINEN TURVALLISUUS Lapsi kokee olevansa hyväksytty ryhmässä juuri sellaisena kun hän on

Oppimistehtävä Kokeneen valmentajan / ohjaajan harjoituksen seuraaminen Millainen on harjoituksen ilmapiiri? Mitä muita asioita huomioit ilmapiiriin liittyen? Millä tekijöillä ilmapiiriä voisi kehittää? Kuinka monipuolisuus näkyy harjoituksen aikana?

HENKILÖKOHTAISEN OSAAMISEN ARVIOINTI Mitkä kaksi asiaa jäivät parhaiten mieleen koulutuksesta? Minkä asian huomioit ensimmäiseksi omassa käytännön toiminnassasi

LÄHTEET Miettinen, P. 1999. Liikkuva lapsi ja nuori (s. 125-149). VK-kustannus Oy Hakkarainen., H. toim. 2009. Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet (s. 331-370). VK-Kustannus Oy Nettilähteitä http://www.suunnittelenliikuntaa.fi