Womento Työuramentoroinnilla tuloksiin!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -toimintamalli. Lähtökohdat • Itsenäinen ja avustettu ulkoilu kuuluu laadukkaaseen vanhuuteen • Kaikki eivät kuitenkaan pääse.
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Ammatillisen osaamisen kartoitus
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Ajatuksia oppimisesta
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
VAPAAEHTOISTEN TYÖNOHJAUS JA MENTOROINTI LAADUN VARMISTAJANA
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
LÄHELLÄ AVOIMIA TYÖMARKKINOITA – Palkkatukityöllistämiseen ja työkokeiluihin liittyvät vastuut Punaisen Ristin Tampereen Kontti-kierrätystavaratalon näkökulmasta.
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
AIKUINEN OPPIJA.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Integroiva koulutus lähtömaissa ulkomailta rekrytoitaessa – Case Study: Filippiinit Euroopan muuttoliikeverkoston kansallinen seminaari
Mentorointi.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Osaaminen hallussa mentoripankissa Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Huippukäytäntöjä, elämyksiä, kontakteja. Missio Työelämän ja vapaa-ajan huippukäytäntöjä ja vahvoja elämyksiä sekä kontakteja Sinulle ja Sinulta.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Annika Räsänen. Suomen Mentorit ry Tavoite: Yksikään nuori ei saa pudota kyydistä. Ei edes korkeakoulutettu. Yhdistys on perustettu syksyllä.
FOLO, Foreign Lounge EU:n sosiaalirahaston osarahoittama hanke maahanmuuttajien työllisyyden edistämiseksi ( ) Yhteiskuntatieteiden tiedekunta.
Ulkomailla tapahtuvan harjoittelun kipukohdat: Osaamisen tunnistamisen tärkeydestä Janne Loikkanen Kansainvälisen harjoittelun suunnittelija.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
TET =Työelämään tutustuminen
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Ryhmäkuntoutus ammattilais-vertaisyhteistyönä
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TYÖKOKEMUS työtehtävä, kesto ja yritys MIKSI MEIDÄN
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
TET =Työelämään tutustuminen
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
VERME - VERTAISMENTOROINTI
Mamu-Mappaus Pedaali-hanke
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Womento Työuramentoroinnilla tuloksiin! Kieli ja kulttuuri ohjauksessa seminaari 18.11.2014 Gunta Ahlfors ja Inka Saarela www.vaestoliitto.fi/womento

Kehittämishanke Womento Womento-hanketta on rahoittanut 2012–2014 aikana Suomen Kulttuurirahasto sekä pääsääntöisesti Raha-automaattiyhdistys Toteutuspaikkakunnat: Helsinki, Turku ja Porvoo Hankkeen tehtävänä on verkostojen ja työuramentoroinnin avulla tukea koulutettujen Suomeen muuttaneiden naisten kotoutumista, kielitaitoa ja työllistymistä. Miksi tämä kohderyhmä? korkean koulutuksen alat ovat suurelta osin asiantuntijatehtäviä, joissa vaaditaan hyvää kotimaisten kielten taitoa sekä verkostoja Maahan muuttaneiden naisten pääsy työelämään kestää pidemmän aikaa kuin miesten (Naisten työllisyys kohenee 10 vuoden tarkasteluajanjakson aikana mutta jää silti 7-8 % miehiä matalammalle TEM 2014) Vapaaehtoisuuteen pohjautuvaa toimintaa Toiminnassa on mukana yli 200 osallistujaa (aktoria ja mentoria yhteensä)

Mitä on Womenton työuramentorointi Womenton mentorointiverkoston ydin on vapaaehtoisuuden pohjalta työskentelevä aktori-mentori -pari Aktori on omalle alalleen työllistymään pyrkivä maahanmuuttajanainen Mentori on samalla ammattialalla työskentelevä tai vastaavan koulutuksen saanut suomalainen nainen Womento-hankkeessa vapaaehtoistoiminnan avulla luodaan yhteyksiä maahan muuttaneiden ammattilaisten ja saman ammattialan suomalaisten naisten välille Tässä on esityksen runko

Mitä mentoroinnissa tapahtuu Mitä mentoroinnissa tapahtuu? - ammatillista ohjausta ja vuorovaikutusta 1 ) Henkilökohtaista ohjausta ja tukea Käytännön toimia (CVn laatiminen, hakemusten tekeminen, sopivien työpaikkojen kartoittaminen) Itsetunnon ja –tuntemuksen kehittyminen - sparraaminen Oman osaamisen markkina-arvon reflektointi – puuttuuko jotain? 2) Aktiivista vuorovaikutusta aktorin ja mentorin välillä Oman ammattialan tuntemuksen lisäämistä molempien kannalta Yleisesti suomalaisen työkulttuurin vivahteita ja käytäntöjä 3) Maahanmuuttajien osaamisen tunnistaminen työyhteisöissä Tavoitteena edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta rekrytoinnissa sekä myönteistä ilmapiiriä työyhteisössä Työuramentorointi tapahtuu suomen kielellä!

Womenton mentorointiprosessi Ryhmätoiminta Yhteensä 11 ryhmää on käynyt mentorointiprosessin läpi Yhteensä 101 aktori-mentoriparia Ryhmiä Helsingissä (6), Turussa (4) ja Porvoossa (1) Ryhmien koko vaihteli 6-21 parin välillä Ideaali ryhmäkoko 8-10 paria Ryhmän kesto 8-12 kk

Mentorointiprosessista oppaaksi 25.11.2014 Työuramentoroinnilla tuloksiin – opas koulutettujen maahanmuuttajien mentorointiin Oppaan tarkoituksena on toimia käytännönläheisenä käsikirjana niille, jotka ovat kiinnostuneita tarjoamaan työllistymistä tukevaa kotouttavaa toimintaa ammattitaitoisille, koulutetuille maahanmuuttajille Työuramentoroinnilla pyritään vahvistamaan koulutettujen maahanmuuttajien työelämätaitoja ja –valmiuksia Käytännönläheisten esimerkkien kautta opas rohkaisee eri tahoja toteuttamaan paikallista mentorointitoimintaa maahanmuuttajille

Mentorointiin liittyvät odotukset ja vaatimukset Mentorointi toimii kahdensuuntaisena oppimisprosessina, jossa aktorit voivat laajentaa ja päivittää suomenkielen osaamistaan, ja mentorit puolestaan saavat omakohtaista kokemusta kulttuurienvälisestä vuorovaikutuksesta ja maahanmuuttajien kotoutumisprosessista Suomessa. Mentorointi perustuu vapaaehtoisuuteen, tavoitteellisuuteen, luottamukselliseen ja keskinäiseen kunnioittamiseen. Hedelmällisen vuorovaikutuksen syntyminen edellyttää molempien aktiivisuutta. On tärkeää, että osallistujilla on selkeä käsitys siitä, mitkä ovat mentoroinnin lähtökohdat, tavoitteet ja yhteiset säännöt.

Mentorointiin liittyvät odotukset ja vaatimukset (2) Useimmiten yksi mentoroinnin piilotavoitteista on suomen kielen osaamisen syventäminen ja monipuolistaminen.  Tärkeä! Vapaaehtoispohjalta rakentuvaan mentorointiverkostoon osallistuminen perustuu kiinnostukseen, avoimuuteen sekä haluun kuulla ja oppia uutta. Mentorointi lisää ja vahvistaa kontakteja maahanmuuttajien ja työyhteistöjen välillä ja samalla vaikuttaa myönteisesti asenteisiin myös pitkällä aikavälillä. Mentorointi voimaannuttaa puolin ja toisin

Tuloksia - aktorit Vuosina 2012-2014 mentorointiprosessin aikana aktoreista (n. 60) 37 % työllistyi, josta 30 % omalle alalleen ja 7 % eri alalle 20 % sai työharjoittelupaikan omalta alaltaan  20 % sai toivomansa koulutuspaikan/jatkoi jo aloitettuja opintojaan/hakeneet tutkimusapurahaa Loput 23 % vastasivat saavuttaneensa mentoroinnin aikana jotain muuta.

Tuloksia - mentorit Mentoreista melkein 90 % oli valmiita toimimaan uudestaan mentorina Mentorit pitivät ammattialaan liittyvien kysymysten vertailuja mielenkiintoisena Mentorit ovat arvostaneet eri kulttuureista tulevien ammattilaisten kohtaamista ja oppineet heiltä uutta Mentorointi on myös herättänyt ajatuksia oman työuran osalta

Mitä Womentossa opittiin? Tehokas ja edullinen tapa edistää kahdensuuntaista kotoutumista Mentoroinnin lähtökohdat, tavoitteet ja yhteiset säännöt tulee olla selkeät Toiminnassa tulee olla myönteinen ja selkeä kuva suomalaisista työmarkkinoista (oma ala) Ammatillinen vastaavuus on suhteellisen tärkeää parien muodostamisessa Vapaaehtoisten toimijoiden tulee voida vaikuttaa toimintaan (se nähdään hyvänä ja motivoivana) Mentorointi on kaksisuuntaista oppimista Henkilökohtainen parityöskentely arvokasta (hiljaisen tiedon siirto) Vapaaehtoisuus on tärkeä elementti (motivaatio)

Aktoreiden kokemuksia ”Sain uutta rohkeutta itselleni ja arjenläheistä tietoa omalta ammattialaltani. Lisäksi huomaan, että osaan puhua Suomea yhä paremmin ja rohkeammin. Se tuntuu hyvältä!” ”Kivaa puhua ja saada palautetta heti. Tunnen itseni paremmin ja tiedän mitä haluan” ”Toinen ihminen ymmärtää. Tavallinen keskustelu on hyvä. Samaa kuin kotimaassa” ”Oma itsetunto on parempi” ”Tapaamiset ovat kuin pieni juhla”

Mentoreiden kokemuksia ”Itselle on ollut oppimiskokemus suomalaisesta työelämästä” ””Oivalsin aivan uusia asioita omasta työstäni. Samalla kun kerron siitä, mikä itselle on tuttua, olen voinut vertailla eri maiden järjestelmiä ja työkäytäntöjä omalla alallani” ”Olen oppinut, että pienetkin asiat voiva olla avuksi. Tekojen ei aina tarvitse olla suuria, jotta voi auttaa toista” ”Havahduin siihen, miten yhdellä kontaktilla saakin aikaan jo paljon”

Mitä vaikuttaa (maahanmuuttajan) työllistymiseen Mitä vaikuttaa (maahanmuuttajan) työllistymiseen? - järjestä tekijät tärkeysjärjestykseen (1,2,3…) Motivaatio Kiinnostus Itsetuntemus Arvot Rohkeus Elämäntilanne Verkostot Työnhakutaidot Koulutus ja aiempi työkokemus Kielitaito Kantaväestön ennakkoluulot Työmarkkinoiden tilanne (Keksikää vielä jokin oma vaihtoehto ryhmässä) Ihminen on aina ihminen tunteineen ja toiveineen eikä työtä suorittava kone…

Mitä vaikuttaa (maahanmuuttajan) työllistymiseen Mitä vaikuttaa (maahanmuuttajan) työllistymiseen? - järjestä tekijät tärkeysjärjestykseen (1,2,3…) Ryhmä 1 Ryhmä 2

WOMENTO KIITTÄÄ =)