Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Advertisements

Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Työparityöskentely päiväkodissa
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Uskonto ja elämänkatsomus päiväkodissa
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
Minä oppijana 1 ov..
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely.
ja miten sitä voi yrittää tavoittaa tutkimuksen keinoin?
Susa Vikeväkorva, Riikka Ruokamo ja Liisa Talus
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
Harjoituksissa tehdään digitarina
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Tutor-koulutus SÄHKÖN TUTOR-KOULUTUS Vuorovaikutus ja tutortoiminta.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Mira Haapala, Karoliina Hiitola, Saana Berg VAKA-12A
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
TVT projekti esikoululaisille
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Liikenneopetusvideon kuvakäsikirjoitus. On kaunis kevätpäivä. Lapsi lähtee retkelle.
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Valomieliset Mieletöntä valoa
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ystävätaitojen / sosiaalisten taitojen arviointi Puppet Pals2 –sovellus ystävätarinoiden rakennuskenttänä.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Killon päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Killon päiväkoti Tällä paikalla on avattu Killon lastenseimi toukokuussa 1950 Killon uusi päiväkoti valmistui.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Ajatuksesta albumiin Digitaalikameran käytön jatkokurssi.
Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Elämän pyhyys. Kristillisen ihmiskäsityksen mukaan Jo äidin kohdussa ihminen on ainutkertainen kokonaisuus ”Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Mitä kaikkea meidän täytyy tänään tehdä? (Työ ja koulutus)
TET =Työelämään tutustuminen
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
Vaatteet vastuullisesti
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Toiminnallinen tiedepäivä
Oppiminen oppilaan omien kiinnostuksenkohteiden kautta
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Projekti Marko Rutanen
TET =Työelämään tutustuminen
Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus perhepäivähoitokodissa
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Orientaatio -projektin satoa
Suomalaisen ja espanjalaisen koulun välinen projekti
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Esityksen transkriptio:

Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen CASE- TEHTÄVÄ Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen

Projekti metsässä Varhaiskasvatuksessa sisällölliset orientaatiot ovat matemaattinen, luonnontieteellinen, historiallis- yhteiskunnallinen, esteettinen, eettinen ja uskonnollis- katsomuksellinen Aloitamme matemaattisella orientaatiolla, jossa lapset saavat kerätä ensiksi kolme marjaa ( riippuen ryhmästä, jos he ovat taitavia, voi pyytää keräämään tietyn värisiä marjoja) Vaihtelemme kerättäviä asioita ja lukumääriä, esimerkiksi lapset voivat kerätä käpyjä, lehtiä, erilaisia marjoja Integroimme matemaattiseen orientaatioon myös luonnontieteen, koska opettaja samalla hieman esittelee mitä ympäristössä on Opettaja kantaa koko ajan mukanaan Ipadia, ja ottaa kuvia sekä videoklippejä lapsista. Muutama lapsi on nimetty "tutkijalapseksi" ja he saavat ottaa itse kuvia iskunkestävällä kameralla ryhmätovereistaan Projektin aikana, jokainen lapsi saa kuitenkin ottaa kuvan heidän mielestään kauniista paikasta, jota sitten yhdessä "luokassa" tarkastellaan

Projekti jatkuu... Ennen seuraavaa orientaatiota, joka on historiallis-yhteiskunnallinen, opettaja tekee PuppetPlatsilla pienen animaation paikasta, jonne lapset ovat menossa ( paikalla on historialliset juuret, esimerkiksi vieressä on ollut kirkko) Kun lapset saapuvat taas metsään, etsitään yhdessä historiallisia "jäänteitä", lopulta voidaa katsoa puunrungosta, kuinka kauan se on ollut paikalla ( onko se ollut kirkon aikana) Opettaja kertoo myös hieman sen ajan uskonnosta,ja elämästä yleisesti huomioiden lasten nuoren iän! (Esimerkiksi ristiretkitarinat voi jättää pois) Samalla lapsiryhmän kanssa voidaan pohtia eettisyyttä, esimerkiksi saako puita kaataa, voiko roskia heittää metsään?

Projektityöskentelyn vahvuudet ja heikkoudet Vahvuuksia: yhdessä tekeminen ja kokeminen opettaja huomaa lasten kiinnostuksenkohteita keskitytään "vain yhteen asiaan" hauskaan retkeen on yhdistetty orientaatiot ( integroiminen) Haasteet: lasten mielenkiinnon säilyttäminen ryhmän pysyminen yhtenäisenä päiväkodin resurssit ( esimerkiksi kuinka paljon kameroita, tabletteja, onko metsä lähellä jne.) yhtenäisen kokonaisuuden luominen -> integroiminen haasteena

Opettajan rooli Pääasiassa opettaja toimii ryhmän muistina eli ottaa kuvia ja videoklippejä ja tallentaa niitä tietokoneelle Opettaja myös johtaa projektia mutta antaa samalla tilaa lasten itsenäisyydelle, luovuudelle ja omatoimisuudelle Opettaja pyrkii luomaan sisäistä motivaatiota Opettajan tulee ottaa huomioon päiväkodin resurssit, lasten yksilölliset tarpeet (esimerkiksi erityistä tukea tarvitsevat lapset)

Lapsilähtöisyys Retken idea on voinut lähteä lapsilta Sisällöstä on keskusteltu aikasemmin lasten kanssa Lapset saavat itse kuvata mielenkiintonsa kohteita Lopussa lapset voivat myös itse kertoa videoklipeistä tehdystä digitarinasta Lapset auttavat opettajaa kokoamisessa, esimerkiksi videoklippien järjestys voi olla päinvastainen kuvaamisjärjestyksestä Lapset harjoittelevat myös kriittisyyttä videoklippejä editoidessa