Bilberry Consulting (tmi) Kansainvälinen markkinointi: Keski-Eurooppa ja Brittein saaret Bilberry Consulting (tmi) Marjo Ranta-Irwin Kansainvälisen matkailumarkkinoinnin asiantuntijapalvelut Marjo Ranta-Irwin Blueberry Consulting 31.10.2013 Valkeakoski Matkamagneetti
Lomamatkan valinnan kriteereistä - saksalaiset Saksalaiset korostivat kaikkien eniten mahdollisuutta irtautua omasta arjestaan lomalla sekä upeita maisemia. He myös pitivät tärkeänä että voisivat harrastaa kohteessa urheilua ja liikuntaa. Seurata ja oppia paikallista elämäntapaa Mukavan ajan viettäminen läheisten kanssa Haluavat irtautua lomalla arkirutiineista, turhista suunnitelmista ja aikatauluista Haluavat päästä yhteyteen paikallisten ihmisten ja kulttuurin kanssa. Kvantitatiivinen tutkimus 2012 (MEK) Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti
Lomamatkat - saksalaiset Saksalaisten uusi eläkeläissukupolvi, eli +65-vuotiaat ovat aktiivisia ja kiinnostuneita Suomesta Mökkimatkailu kasvussa. Harrastuksiin ja itsensä kehittämiseen liittyvät lomat suosiossa. Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti
Markkinointi - saksalaiset Online –varaukset vihdoin lyöneet läpi Saksassa mobiili, sosiaalinen media Suorat varaukset Booking.com Hrs.de (ei suomalaisia hotelleja) Suosittuja online –sivustoja: Opodo, Expedia, Lastminute, Weg.de, ebookers and Itur Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti
Markkinointi - saksalaiset Markkinointikampanjoita Yksityiset kuten Toolbox MEK kampanjat Online –toimijat (mm. TripAdvisor) Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti
Lomamatkan valinnan kriteereistä - hollantilaiset Hollantilaiset odottavat, että kohteessa olisi paljon mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa. Siellä pitäisi myös pystyä irrottautumaan omasta arjesta sekä rentoutua, mahdollisesti mukavien aktiviteettien parissa. Matka pienenä seikkailuna ja hyppynä tuntemattomaan / yllätyksellisyys Mahdollisuus yhdistää maaseutu- ja kaupunkimatkailu Haluavat olla lomallaan aktiivisia ja tehdä paljon heitä kiinnostavia asioita Haluavat käyttää paljon aikaa ja energiaa ihanteellisen majoituksen löytämiseksi Kvantitatiivinen tutkimus 2012 (MEK) Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti
Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Iso-Britannia Taloudellinen tilanne parantumassa Online tärkeä Suosittelusivustot (TripAdvisor) Omatoimimatkalijat, erikoismatkatoimistot Kesämatkojen kysyntä kasvussa! Wildlife katselu jatkaa suosiotaan, hyvinvointilomat kasvussa, kulttuurimatkojen kanssa vielä tehtävä töitä Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti
Iso-Britannia Top 10 Destinations & Accommodation websites Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti
Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Trendejä maailmalta: Glamping, ekologisuus Eco pods (Skotlanti) Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti
Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Trendejä maailmalta: luonto ja ruoka Wildfood cookery weekend (Skotlanti) Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti
Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Trendejä maailmalta: pyöräily eri muodoissaan Pyöränvuokraus päiväkävijöille Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti
Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Trendejä maailmalta ITB WORLD TRAVEL TRENDS REPORT December 2012 luottavat yhä enemmän teknologiaan matkan suunnittelu- ja ostovaiheessa. sosiaalisen median merkitys kasvaa (suositukset: TripAdvisor, blogit, Twitter) mobiiliteknologian käyttö sekä ennen matkaa että sen aikana kuluttajat haluavat yksilöllisempiä ja autenttisia matkakokemuksia ”back to basics” > aidot kokemukset > pois omalta mukavuusalueelta ’soft adventures’ –sektori tulee kasvamaan. ”Soft adventures” yhdistää fyysisen seikkailun kulinaariseen kokemukseen, maaseutumatkailuun, arkeologiaan tai luonnon tarkkailuun. Majoitus paikallisessa majoituksessa yhdistettynä herkulliseen paikalliseen illalliseen. Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti
Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Trendejä maailmalta halu oppia uutta, itse tekeminen “Expertation” on Alankomaissa matkailualan pinnalla oleva trendi. Naapurimaa Saksassa sama asia tunnetaan nimellä ’Life Coaching’. Kyse on siitä, että ihmisillä on halu oppia lomalla jotakin uutta, saada sisältöä ja kokea elämyksiä pelkän rentoutumisen sijaan. (MEK) Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting Matkamagneetti