Tutkimuksen keskeinen kysymys Pmiten oppimista voidaan tehostaa, tai Pmiten oppimistuloksia voidaan parantaa, tai Pmiten s stet n opetuksen resursseja,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sanna Metsälä.
Advertisements

Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
OHJAAMINEN.
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
Mika Väyrynen tuottaja
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
KEP yleiskatsaus Seuraavat diat ovat KEP-työpajasta.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPETUKSEN PÄIVÄ TUKE Biomedicum Helsinki M. Salaspuro.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
MATEMATIIKKA.
Esi- ja alkuopetus POM11JO / demot
Juurruttamissuunnitelman valmisteluaikataulu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Kokemuksellinen oppiminen
OP
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Kv-toiminnan skenaariot
Nopolan koulu Opettajien veso
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Luku- ja tenttivihjeet 10
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
4 Työ, teho ja hyötysuhde.
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Opetussuunnitelma ops
Organisaatiotason linjausten huomioiminen tutkimuksen suunnittelussa
Opiskelun ja opetuksen tietovirrat - nykytila ja tavoitearkkitehtuuri
Kokonaisvoiman laskeminen
9. Oppimisen psykologinen perusta
Luennot : Esa Muurinen Harjoitukset : Tiina Pääkkönen ja Ari Vuokila
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
HALLINTO-OIKEUDEN OPETUS LUKUVUONNA
Esityksen transkriptio:

Tutkimuksen keskeinen kysymys Pmiten oppimista voidaan tehostaa, tai Pmiten oppimistuloksia voidaan parantaa, tai Pmiten s stet n opetuksen resursseja, tai Pmiten opetusta/oppimista mielekk ksi, tai voimme saada selville ihmisen oppimisprosessista (tai, oppiminen on)?

Vanhasta jaottelusta... Psimulaattoreita Ptutoriaaleja Pharjoitteluohjelmistoja (drillit)

... uuteen Popetusohjelmia <lapsille (edutainment) koulutusta <visualisointeja/animointeja <ty ` kaluja eli mindtools Pavoimia kokonaisvaltaisia rist ` rist ` t t lineet materiaalin miseen, keskusteluun, vien tekemiseen ja palauttamiseen, arviointiin, kurssihallintaan jne.

Opetusteknologian tutkimus on yhteisty ` sittelytieteen Pkasvatustieteen Pkognitiotieteen PMuitakin kombinaatioita voi olla ja onkin

Miten opetusteknologiatutkimusta tehd n? hes aina ty ` t usein isoja joten dia- tai n-logia tarvitaan (ainakin isi) <kvantitatiivista <kvalitatiivista

laitoksen opetusteknologiahankkeista hyvin ydellinen historia, noin vuodesta 95 PEliot/Jeliot (Erkki Sutinen, Jorma Tarhio) PtGOA, tiki (Matti ) PHelsinki - Dar Es Salaam (Erkki Sutinen) PHelsinki - Marseille (Kurhila) PAhmed (Kurhila) PJelppi (Mikko ) PSQL Trainer (Harri Laine) PEduForm (Henry Tirri)

Jeliot Algoritmien ja tietorakenteiden visualisointi ja animointi Ptoimii tahansa java-koodi voidaan animoida Puusi versio Jeliot 2000

Helsinki - Dar Es Salaam Javan opiskelua verkossa kahdessa kulttuurissa (1998) P " participatory design " Popettavainen projekti <tekniset ongelmat <resurssiongelmat <kulttuurierot Pparempi tulos Marseillen yliopiston kanssa vuonna 99

Ahmed rist ` toimintarajoitteisille lapsille ll ` lt n avoin <oppimateriaali esitet n xml- Pmukautuva <yksil ` lliset oppimispolut

EduForm Adaptiivinen kyselylomake Poppimistutkimus- ytt `` n <palaute <arviointi <testaus

Tulevaisuus? TKT-perspektiivi / yleisesti Ppersonoidut rist ` t Padaptiiviset ominaisuudet <hankala toteuttaa <onko hy ` ? PIDC: eLearning-markkinat kasvavat pohjoismaissa 70%/vuosi Pkaikki t rist `