Tutkimuksen keskeinen kysymys Pmiten oppimista voidaan tehostaa, tai Pmiten oppimistuloksia voidaan parantaa, tai Pmiten s stet n opetuksen resursseja, tai Pmiten opetusta/oppimista mielekk ksi, tai voimme saada selville ihmisen oppimisprosessista (tai, oppiminen on)?
Vanhasta jaottelusta... Psimulaattoreita Ptutoriaaleja Pharjoitteluohjelmistoja (drillit)
... uuteen Popetusohjelmia <lapsille (edutainment) koulutusta <visualisointeja/animointeja <ty ` kaluja eli mindtools Pavoimia kokonaisvaltaisia rist ` rist ` t t lineet materiaalin miseen, keskusteluun, vien tekemiseen ja palauttamiseen, arviointiin, kurssihallintaan jne.
Opetusteknologian tutkimus on yhteisty ` sittelytieteen Pkasvatustieteen Pkognitiotieteen PMuitakin kombinaatioita voi olla ja onkin
Miten opetusteknologiatutkimusta tehd n? hes aina ty ` t usein isoja joten dia- tai n-logia tarvitaan (ainakin isi) <kvantitatiivista <kvalitatiivista
laitoksen opetusteknologiahankkeista hyvin ydellinen historia, noin vuodesta 95 PEliot/Jeliot (Erkki Sutinen, Jorma Tarhio) PtGOA, tiki (Matti ) PHelsinki - Dar Es Salaam (Erkki Sutinen) PHelsinki - Marseille (Kurhila) PAhmed (Kurhila) PJelppi (Mikko ) PSQL Trainer (Harri Laine) PEduForm (Henry Tirri)
Jeliot Algoritmien ja tietorakenteiden visualisointi ja animointi Ptoimii tahansa java-koodi voidaan animoida Puusi versio Jeliot 2000
Helsinki - Dar Es Salaam Javan opiskelua verkossa kahdessa kulttuurissa (1998) P " participatory design " Popettavainen projekti <tekniset ongelmat <resurssiongelmat <kulttuurierot Pparempi tulos Marseillen yliopiston kanssa vuonna 99
Ahmed rist ` toimintarajoitteisille lapsille ll ` lt n avoin <oppimateriaali esitet n xml- Pmukautuva <yksil ` lliset oppimispolut
EduForm Adaptiivinen kyselylomake Poppimistutkimus- ytt `` n <palaute <arviointi <testaus
Tulevaisuus? TKT-perspektiivi / yleisesti Ppersonoidut rist ` t Padaptiiviset ominaisuudet <hankala toteuttaa <onko hy ` ? PIDC: eLearning-markkinat kasvavat pohjoismaissa 70%/vuosi Pkaikki t rist `