Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Toimintaohjeet opelle
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ala-aste.  Ensinmäinen oppilas joka vastaa oikein saa yhden pisteen tai palkinnon.
Kansainvälinen yhteistyö.
JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen toiminta osana opetussuunnitelmaa ja koulutyötä.
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Täydellinen koulu.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Terveysosaaminen ja media
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimintaohjeet opelle
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppiaine-kokonaisuus
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vaihdossa olleet opiskelijat vuonna 2013 (Eurooppa) 1 – 10 vaihto-opisk. 11 – 30.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Opitaan yhdessä  Nordplus Junior ohjelmassa vahvistetaan pohjoismaisten ja balttialaisten koulujen yhteistyötä ja verkostoitumista. Laatu, luovuus ja.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
ME-hengen kehittäminen
Eurooppalainen kulttuuripiiri
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tutustu intraan:  opiskelu opiskelijapalvelut
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Euroopan parlamentti – kansalaisten ääni
Go international! Vaihtoinfopäivä
Esityksen transkriptio:

Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09

Tavoite Oppilaiden ideat ja mielipiteet tulevaisuuden koulusta Millaisessa koulussa oppilaat haluaisivat opiskella ja millaisia muutoksia heidän mielestään tulisi tehdä, jotta koulu olisi entistä parempi oppimisympäristö tulevaisuudessa? Oppilaiden yhteinen visio tulevaisuuden koulusta

Osallistujat Mukana 50 koulua 12 eri maasta Puola, Slovakia, Unkari, Slovenia, Ukraina, Latvia, Liettua, Viro, Ruotsi, Suomi, Tsekin tasavalta ja Britannia Sotungin lukio, Jakomäen yläaste ja Tainionkosken koulu

Prosessi Työskentely neljän koulun ryhmissä (12) sekä ryhmätapaamisissa että verkon välityksellä projektin omassa Moodle-työympäristössä Ryhmät esittelivät omat ideansa ja visionsa tulevaisuuden koulusta projektin yhteisessä lopputapaamisessa Budapestissä 03/2009 Ryhmien esitysten pohjalta rakennettiin yhteinen visio tulevaisuuden koulusta, joka esiteltiin päättäjille ja tiedotusvälineille jokaisessa mukana olevassa maassa

Oppilaiden visio Oppilaiden yhteinen visio Suomalaisten oppilaiden visio fin.htmhttp:// fin.htm Suomalaisten oppilaiden mielipiteitä fin-nuoret.htm

Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Tainionkoski, Jakomäki, Sotunki

jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena kuin on (tasa-arvoisuus) kuin on (tasa-arvoisuus) kannustava ohjaus (vastuullisuus) kannustava ohjaus (vastuullisuus) tieto vähentää pelkoa (suvaitsevaisuus) tieto vähentää pelkoa (suvaitsevaisuus) yhteishengen parantaminen vähentäisi yhteishengen parantaminen vähentäisi myös koulukiusaamista (yhteisöllisyys) ARVOT

selkeämpää viestintää kodin ja koulun välillä selkeämpää viestintää kodin ja koulun välillä enemmän resursseja oppilashuoltoon (matalampi enemmän resursseja oppilashuoltoon (matalampi kynnys, leimaantumisen pelko) kynnys, leimaantumisen pelko) TUKIYHTEISÖ

luova tilan käyttö, oppilaiden erilaisuus huomioon luova tilan käyttö, oppilaiden erilaisuus huomioon teknologian luova käyttö teknologian luova käyttö viihtyisyys viihtyisyys toiminnallisuus toiminnallisuus vihreys vihreys pienemmät opetusryhmät pienemmät opetusryhmät ryhmätyö, yhdessä oppiminen, oppilas opettajana ryhmätyö, yhdessä oppiminen, oppilas opettajana OPPIMISYMPÄRISTÖ

yhteistyö ja sosiaaliset taidot yhteistyö ja sosiaaliset taidot erilaiset oppimistavat pitäisi huomioida erilaiset oppimistavat pitäisi huomioida suunnitelmallisuuden oppiminen suunnitelmallisuuden oppiminen tavoitteellinen työskentely tavoitteellinen työskentely oppiminen elämää varten ei yo-kirjoituksia varten oppiminen elämää varten ei yo-kirjoituksia varten tietotekniikka antaa opettajille aikaa yksilölliseen ohjaukseen tietotekniikka antaa opettajille aikaa yksilölliseen ohjaukseen OPPIMINEN

kaikille kuuluu oppimisrauha kaikille kuuluu oppimisrauha yksilöllinen oppiminen yksilöllinen oppiminen joustavuus ja valinnaisuus joustavuus ja valinnaisuus sekä yleissivistäviä tietoja että kädentaitoja sekä yleissivistäviä tietoja että kädentaitoja kansainvälisyystaitojen opetus: kielten ja kulttuurien kansainvälisyystaitojen opetus: kielten ja kulttuurien tuntemus, suvaitsevaisuus tuntemus, suvaitsevaisuus OPPIMINEN

opettajankoulutukseen muutoksia,jotka mahdollistavat opettajankoulutukseen muutoksia,jotka mahdollistavat asenteiden muutoksen opetukseen ja oppimiseen asenteiden muutoksen opetukseen ja oppimiseen (ei yksisuuntaista luennointia vaan henkilökohtaista ohjausta (ei yksisuuntaista luennointia vaan henkilökohtaista ohjausta ja opastusta) ja opastusta) enemmän painoarvoa psykologiaan, miten opettaa oppimistaitoja enemmän painoarvoa psykologiaan, miten opettaa oppimistaitoja miten huomioida oppilaiden yksilölliset ja erityistarpeet miten huomioida oppilaiden yksilölliset ja erityistarpeet OPETTAJANKOULUTUS

oppilaiden ääntä pitää kuulla (oppilaiden oppilaiden ääntä pitää kuulla (oppilaiden ja opettajien yhteistyöelimet) ja opettajien yhteistyöelimet) kuulemisen jälkeen tarvitaan tekoja kuulemisen jälkeen tarvitaan tekoja jos ei tule tekoja, niin tarvitaan perusteluja jos ei tule tekoja, niin tarvitaan perusteluja OPPILAIDEN ÄÄNI