Itä-Suomen etälukioverkko - matkalla tulevaisuuteen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suuri sosiaalinen innovaatio
Advertisements

Kuopion maaseutuohjelma
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
ISOverstaan kouskuttamispäivä
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Itäsuomalaista verkostoitumista
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Maaseutuohjelma Väylä vaikuttamiseen, tie toteutukseen
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Maaseudun palvelut - naisnäkökulma Maarit Sireni, Karjalan tutkimuslaitos Maaseudun palvelujen ja hyvinvoinnin tutkijoiden tapaaminen Jyväskylä
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Pohjois-Savon kuntien välinen muuttoliike iän ja muuton suunnan mukaan v sekä siirtolaisuus v Pohjois-Savon liitto 2013.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Sydän-Savon maaseutupalvelu Kapteeninväylä 5, Toivala p Sydän-Savon maaseutupalvelu Vastaa yhteistoiminta-alueella.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
PTH yksikön ja ESH:n välinen koulutusyhteistyö, Joensuun malli Koulutussuunnittelija Tiina Kauhanen, PKSSK
Päivälukiot hyödyntämässä etälukiomallia
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Pendelöinnistä tilanne Lähde: Tilastokeskuksen työssäkäyntitilasto Pohjois-Savon liitto 2012 u/tr/powerpoint/kuopion ja lähikuntien pendelöinnistä_tilanne_2010.ppt.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Uusi lumi – vanhan surmako? Etäoppimisen ja verkostoitumisen kokemukset ja haasteet Itä-Suomen etälukioverkossa ITK’03 Leena Suonio / Anni Virnes
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Näköalapaikalla oppimisen vallankumouksessa
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Juvan vanhemmat ESEDU/Mikkeli,SAMI, PASO, ESEDU/ Juva, Tanhuvaaran urheiluopisto, Itä-Karjalan kansanopisto, SISIS, Partaharju-opisto, Mikkelin.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
ETELÄ-PIRKANMAAN OPPILAITOSVERKOSTO rehtori Pasi Syrjä Valkeakosken lukio.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
KUOPION (JA NILSIÄN) TYÖSSÄKÄYNTILIIKENNE 2012 Lähde: Tilastokeskuksen työssäkäyntitilastot., aluejako v. 2013, Kuopio sisältää Nilsiän Maaninka 84 Suonenjoki.
Mitä ylioppilaslakki vaatii ja tarjoaa Marjaana Herlevi, Tampereen yhteiskoulun lukio Seppo Linnaranta, Tampereen lyseon lukio.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
* Veroprosenttia nostettiin vuodelle 2015 ** sis. kiinteistöveron
Kehittämisen painoalueet kunnissa
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Itä-Suomen yliopisto – monialainen, kansainvälinen tiedeyliopisto
Kahden tutkinnon polku
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Esityksen transkriptio:

Itä-Suomen etälukioverkko - matkalla tulevaisuuteen Päätösseminaari 14.11.2003 Iisalmi

Pohjois-Savon etälukiosta itäsuomalaiseen oppimisverkostoon 2004 – 2006 Itäsuomalainen oppimisverkosto 2000 – 2003 Itä-Suomen etälukioverkko (etäopiskelijoita 573 – 785) 1997 – 1999 Pohjois-Savon etälukio (etäopisk. 230 – 387)

Vuosien varrella … Itä-Suomen etälukioissa Syksyllä 2003 n. 2000 opiskelijaa, 130 opettajaa n. 130 eri kunnasta n. 200 tutkintoa (yo / lukio) n. 10 000 etäkurssisuoritusta, joista 562 omatahtisilla verkkokursseilla Syksyllä 2003 tarjolla 435 kurssia, joista omatahtisia verkkokursseja noin 100 opiskelijoita verkon kouluissa yhteensä 785

Opiskelijoiden ikäjakauma v. 2001 - 2003

Muutosta / kehitystä / haasteita Etälukioverkko kehitetty: pysyvä toimintamalli yhteistyöverkolle (verkostosopimus v. 2004 - ) tiimityö / hallinnointi / yhteinen kurssitarjonta / tukipalvelut haasteena: organisaatio- ja rahoitusmallin kehittäminen palvelujen jakeluun ja verkoston laajentamiseen kehitetty: joustava ja yksilöllinen etäopiskeluväylä aikuisille ja entistä enemmän myös nuorille haasteena: saavutettavuus ja alueellistuminen Kehitystyö kouluissa kehitetty: etäopetusmenetelmä osaksi koulujen vakiintunutta toimintaa haasteena: etä- / verkko-opetuksen laadullinen jatkokehitys ja tulosten laajempi hyödyntäminen kouluista kehittymässä monipuolisia oppimiskeskuksia vaikuttanut myönteisesti koulun imagoon ja tulevaisuuteen sekä opettajien ammattitaitoon ja opetuksen laatuun

3. Työskentely- ja hallintokulttuuri suljetusta avoimeen (hallinto / opetus / työyhteisö) avautuminen koulussa, verkossa ja verkon ulkopuolelle alueellisesti ja kansallisesti hallinnasta kohtaamiseen vähemmän kontrollia ja pakkotahtisuutta onnistuneita prosesseja, luottamusta, epävarmuuden sietoa osallistumista, kumppanuutta, neuvottelua suostumista auttajaksi ja autettavaksi joustavuutta ja tarvelähtöisyyttä lähtökohtana opiskelijan yksilölliset tarpeet ja elämäntilanteet erilaisiin koulutarpeisiin vastaaminen yhteistyötä ja verkottumista opittu tekemään työtä yhdessä, oppimaan toisilta yhteistyön hyöty ja riesa / jatkuva tasapainoilu verkostossa erilaisuus voimavaraksi itsearviointia, kehittämistä ja tavoitteellista työskentelyä 4. Uusi opetuskulttuuri / oppimiskulttuuri (Anni/Inkeri)

Matkalla … Kohti Haasteena Koulu- ja oppimisverkostoja Monimuotoisia opetusjärjestelyjä Yksilöllisiä ja joustavia palveluja Uutta opettajuutta ja oppimiskulttuuria Haasteena Koulutuksen laatu Yhteistyöhön perustuva toimintakulttuuri voimavarojen yhdistäminen pedagogiset ja hallinnolliset toimintamallit verkostoitumista tukevat organisaatio- ja rahoitusmallit Opettajan monimuotoistuva tehtäväkenttä tukipalvelut, koulutus, ainepedagogiset verkostot

Miksi verkottumista? Kansallinen tahtotila hallitusohjelma 2003 pienten lukioiden toimintaedellytyksiä tuetaan etälukiotoiminta turvataan lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten yhteistyötä lisätään uusi lukion ops / tieto- ja viestintästrategia ylioppilastutkinnon uudistaminen / ainereaali koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma (KESU) Koulun perustehtävän laadukas hoitaminen niukkenevien resurssien puitteissa resurssien yhdistäminen (tehokkuus, monipuolisuus, laatu) Uudet mahdollisuudet, haasteet ja tehtävät tasa-arvoiset koulutuspalvelut / 2. asteen yhteistyö uudet menetelmät ja mallit (etä / verkko / monimuoto) Uusi toimintakulttuuri / verkostossa oppiminen avoimuus, yhteistyö, uusi opettajuus, oppiva organisaatio

Itäsuomalainen oppimisverkosto 2004-06 Ylimaakunnallista toisen asteen koulutusyhteistyötä

Itä-Suomen etälukioverkko Itäsuomalainen oppimisverkosto 2004 - 06 -hanke Nykyisten osaajien ja uusien kehittäjien kokoaminen elinvoimaisen, oppivan ja koulutuksellisesti tasa-arvoisen Itä-Suomen yhteiseksi voimavaraksi Itä-Suomen etälukioverkko - Itä-Suomen nykyiset etäoppilaitokset Kainuu Kainuun hallintomalli yhteistyökouluja / palvelujen käyttäjiä (2 oppilaitosta) Pohjois-Karjala yhteistyö- / seutuverkot (9 oppilaitosta) Verkoston tehtävät tasa-arvoiset koulutuspalvelut opetuksen verkostomallit ja yhteinen virtuaalikurssitarjonta innovaatioita tukevat organisaatio- ja rahoitusmallit pienten virtuaalikouluhankkeiden laajempi hyödyntäminen kehittämis- ja tukipalvelut, uuden tekniikan hyödyntäminen kansalliset ja kansainväliset erikoistehtävät OPH YLE Itä-Suomen yliopistot - opettajien koulutus kehittämis- ja tukipalvelut tutkimus ja arviointi Kansall. ja kansainväl. yhteistyö Etelä-Savo yhteistyö- / seutuverkot (4 oppilaitosta) Pohjois-Savo yhteistyö- / seutuverkot (19 oppilaitosta) Toisen asteen ammatillinen ja yleissivistävä koulutus, alueen yliopistot ja ammattikorkeakoulut, seutukunnalliset yhteistyöverkot ja pienet virtuaalikouluhankkeet, pienten lukioiden verkosto, seutukunnalliset / maakunnalliset resurssi- ja oppimiskeskukset sekä paikalliset oppituvat

Tavoitteet 1. Pienten lukioiden toimintaedellytysten tukeminen 2. Itäsuomalaisen opetusverkoston ja kehittäjäyhteisön kokoaminen pysyväksi toimintamalliksi 3. Yksilölliset, joustavat ja alueellisesti kattavat koulutuspalvelut erilaisille oppijoille 4. Uusi opettajuus ja muuttuva toimintakulttuuri Yht. 34 oppilaitosta

Projektin osapuolet Pohjois-Savo (17 kuntaa, 19 koulua) Kuopio: Kuopion aikuislukio, Linnanpellon lukio Iisalmi: Iisalmen lyseo, Iisalmen aikuislukio Juankoski: Juankosken lukio Karttula: Karttulan lukio Kiuruvesi: Kiuruveden lukio Lapinlahti: Lapinlahden lukio Nilsiä: Nilsiän lukio (*) Pielavesi: Pielaveden lukio Rautalampi: Rautalammin lukio Rautavaara: Rautavaaran lukio Siilinjärvi: Siilinjärven lukio Sonkajärvi: Sonkajärven lukio (*) Suonenjoki: Suonenjoen lukio Tuusniemi: Tuusniemen lukio Varkaus: Varkauden lukion aikuislinja Vesanto: Vesannon lukio Vieremä: Vieremän lukio Pohjois-Karjala (9 kuntaa, 9 koulua) Eno: Enon lukio Ilomantsi: Ilomantsin lukio Joensuu: Joensuun lyseon lukion aikuislinja Juuka: Juuan lukio Kontiolahti: Kontiolahden lukio Liperi: Liperin lukio Kitee: Kiteen lukio (*) Lieksa: Lieksan lukio (*) Tohmajärvi: Tohmajärven lukio (*) Etelä-Savo (3 kuntaa, 4 koulua) Mikkeli: Mikkelin Lyseon l. aikuislinja, Otavan Opisto Pieksämäki: Pieksämäen lukio Savonlinna: Savonlinnan aikuislukio Kainuu (2 kuntaa, 2 koulua) Kajaani: Kajaanin lyseon aikuislinja (*) Paltamo: Paltamon lukio (*) (*) yhteistyöoppilaitos projektissa / verkostossa

Terveisiä täältä syksyisestä Joensuusta! Aurinkokin yrittää pilkahdella tuolta välistä ja on mukavan tuntuinen marraskuinen markkinapäivä. No niin, siitä filosofian kurssista. Suoritin sen elokuun alussa ja sain arvosanaksi 9, essee ilmeisesti ratkaisi paljon. Kesän kuumuudestakohan olisi johtunut, kun ensimmäinen essee ei ollut omastakaan mielestä tarpeeksi tyydyttävä, olisin saanut sen hyväksytyksi, mutta parantelin sitä kuitenkin, ja se kannatti. Ilmoittauduin muistaakseni filosofian suoritukseen jo kaksi vuotta sitten, mutta jotenkin vuosi meni siinä, voisiko sanoa kokopäiväisessä työnhaussa. Täältä työtä ei ainakaan juuri löydy yli 55-vuotiaalle kauppateknikolle. Matematiikka ei ole vahvin aineeni ja sen opiskelu vie aikaa, en aio antaa periksi, mikäli vain terveyttä riittää. Opettajan kanssa on sovittu suorittamisesta. Nyt taas kun olen työttömänä, on aikaa panostaa opiskeluun. Hieno homma tuo etälukioverkko-opiskelu, hyvää jatkoa t. etäopiskelija Joensuusta

Kiitos!

Itä-Suomen etälukioverkko lv. 2003-04 Pakolliset kurssit Valinnaiset kurssit OPH YLE OMAAN TAHTIIN Kajaani Paltamo MAB KU, BI, GE, VI, UO, UE Joensuu KE, VE Yhteinen kurssitarjonta: 435 kurssia, joista omatahtisia 98 (kesäohjausta 53 kurssilla) yhteistyöverkko: verkkotukipalvelut ja - ympäristöt, yhteiset kurssipohjat ja ohjeet jatkuu v. 2004 sopimuspohjaisesti osana itäsuomalaista oppimisverkostoa jaksotetut kurssit: maksutta verkossa omatahtiset kurssit: keskitetty laskutus suoritusperusteisesti BI Iisalmi T I I M I T T I I M I T PS FY, FI, RA, SA, IT, SU, MU Savon-linna Nykyinen verkko: + toimiva, kehittyvä yhteistyöverkko + yhteinen kurssitarjonta ja yhteiset tukipalvelut + yhteinen käsitys verkon tarpeellisuudesta + joustava ja yhteistoimintaan perustuva toimintakulttuuri + uusi opetuskulttuuri – uusi opettajuus - yhteisten palvelujen rahoituspohja vielä selvittämättä - alueellistuminen vähäistä Rinnalla ympäristössä: + seutukuntien ja aluekeskusten kehittäminen käynnistymässä + tekniikan kehittyminen ja sen tuomat uudet mahdollisuudet + uudet yhteistyöverkot ja verkkohankkeet - väestön väheneminen ja ikääntyminen - pienet lukiot vaikeuksissa ja 2. asteen koulutuksen yhteistyö vähäistä päällekkäiset ja vaikutuksiltaan vähäiset hankkeet jäykät rahoitusjärjestelmät eivät tue verkostoitumista Koulutuksellinen tasa-arvo uhattuna Itä-Suomessa – tarve laajempaan verkostoitumiseen sekä nykyisten ja uusien osaajien kokoamiseen yhteiseksi voimavaraksi! MAA, LI, TT, PS, UE, HY Kuopio ET, ES Varkaus Mikkeli Otavan opisto