Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Itäsuomalaista verkostoitumista

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Itäsuomalaista verkostoitumista"— Esityksen transkriptio:

1 Itäsuomalaista verkostoitumista
Itäsuomalaista verkostoitumista Tähän uusi aloituskuva Leena Suonio, Kemi

2 Itäsuomalaista verkostoitumista
Itäsuomalaista verkostoitumista 2000 – 2003 Itä-Suomen etälukioverkko (573–785 opiskelijaa) Itäsuomalainen oppimisverkosto 1997 – 2000 Pohjois-Savon etälukio (230–387 opiskelijaa) Kartta päivitetty!

3 Etälukioprojektin päättyessä v. 2003
Etälukioprojektin päättyessä v. 2003 Vakiinnutettu etälukioverkko (verkostosopimus) Yhteinen opetustarjonta (jaksotettu / omatahtinen) Joustava ja yksilöllinen etäopiskeluväylä Verkko-opetus osaksi koulujen vakiintunutta toimintaa (ilta- / etä- / monimuoto- / sekaopiskelu) Koulun toimintakulttuuri uudistumassa Suljetusta avoimeen Hallinnasta kohtaamiseen Joustavuutta ja tarvelähtöisyyttä Yhteistyötä ja verkottumista Itsearviointia, kehittämistä ja tavoitteellista työskentelyä Uusi opettajan rooli

4 Mitä etälukioprojekti antoi opettajille?
Opettajakysely 2003: ”Näköalapaikka oppimisen ja opettamisen vallankumouksessa” Pedagogisen ajattelun ja asenteen muutos Tietoteknisten taitojen parantuminen Yhteistyö ja kontaktit Etäopetus rikastuttanut myös perinteistä opetusta Epävarmuuden sieto / joustavuus / kokemus / oman työn arviointitaidot Lisätyö ja stressi

5 Pedagogisen ajattelun muutos (kyselyt 2003)
Opettajasta ohjaajaksi Rikkoi luutuneita käsityksiä oppimisesta; usko oppijaan itseensä Etäopetus muutti käsitystä siitä, mitä ja miten tulisi opettaa; mielenkiinto opettamisesta oppimiseen Ymmärrettiin suunnittelun tärkeys ja opiskelijan asemaan samaistuminen Opittu prosessin ohjaamista verkossa: oppimistulosten arvioinnista prosessin arviointiin Oivallettu Onnistunut prosessi tuottaa hyviä tuloksia Ohjaus on oppimisen esteiden raivaamista Ikä ei ole este: Etäopiskelu soveltuu myös nuorille Yli 50-vuotiaat opettajat olivat innokkaimpia kehittäjiä

6 Tarve verkoston laajentamiseen?
Eurooppalainen konteksti: koulutuksen laatu, avoimuus, saavutettavuus, tasa-arvo Kansalliset linjaukset Hallitusohjelma 2003 Uudet opsit Yo-tutkinnon uudistaminen Koulun perustehtävän laadukas hoitaminen niukkenevien resurssien puitteissa Uudet mahdollisuudet, haasteet ja tehtävät Uusi toimintakulttuuri: avoimuus, yhteistyö, uusi opettajuus, oppiva organisaatio

7 Itäsuomalainen oppimisverkosto 2004-06
Itäsuomalainen oppimisverkosto Rahoituspäätös: Itä-Suomen etälukioverkko - Itä-Suomen nykyiset etäoppilaitokset Kainuu Kainuun hallintomalli yhteistyökouluja / palvelujen käyttäjiä (2 oppilaitosta) Pohjois-Karjala yhteistyö- / alueverkot (9 oppilaitosta) Verkoston tehtävät tasa-arvoiset koulutuspalvelut opetuksen verkostomallit ja yhteinen virtuaalikurssitarjonta innovaatioita tukevat organisaatio- ja rahoitusmallit pienten virtuaalikouluhankkeiden laajempi hyödyntäminen kehittämis- ja tukipalvelut, uuden tekniikan hyödyntäminen kansalliset ja kansainväliset erikoistehtävät OPH YLE Itä-Suomen yliopistot - opettajien koulutus kehittämis- ja tukipalvelut tutkimus ja arviointi Kansall. ja kansainväl. yhteistyö Etelä-Savo yhteistyö- / alueverkot (5 oppilaitosta) Pohjois-Savo yhteistyö- / alueverkot (21 oppilaitosta) Toisen asteen ammatillinen ja yleissivistävä koulutus, alueen yliopistot, alueelliset yhteistyöverkot ja pienet virtuaalikouluhankkeet, pienten lukioiden verkosto, alueelliset / paikalliset resurssi- ja oppimiskeskukset.

8 ISOverkoston tavoitteet
ISOverkoston tavoitteet 1. Pienten lukioiden toimintaedellytysten tukeminen 2. Itäsuomalaisen opetusverkoston ja kehittäjäyhteisön kokoaminen pysyväksi toimintamalliksi 3. Yksilölliset, joustavat ja alueellisesti kattavat koulutuspalvelut erilaisille oppijoille 4. Uusi opettajuus ja muuttuva toimintakulttuuri Yht. 36 oppilaitosta Kartta päivitetty

9 Resursseja kooten, jalostaen ja yhteisöllisesti jakaen
Resursseja kooten, jalostaen ja yhteisöllisesti jakaen Yhdessä tehden ja oppien Osaamisen ja kokemuksen jakaminen kollegiaalisissa ryhmissä ja koulutuksissa Opetuksen monipuolistaminen yhteisen kurssitarjonnan kautta Oppimateriaalien kokoaminen, kehittäminen ja jakaminen Etälukioverkon osaaminen ja resurssit vahvana pohjana Arvoankkureina Oppijalähtöisyys ja tasa-arvo Yhteisöllisyys ja avoimuus Voimavarojen yhdistäminen Arvopohjaa täydennettäväksi!

10 ISOverkoston prosessit 2004-2006
ISOverkoston prosessit Toimen-piteet Mitä sisältävät? Tavoitetila Verkostoi- tuminen Alueverkot: rehtorit / opot / atk-vastaavat / aineryhmät ISOverkosto: tehtävätiimit (sisältötiimi, yrittäjyys) Pysyvä verkosto, toimintamallit Verkko-ympäristöt Sivusto: Oppimisalusta / tiimiympäristö: isoverkosto.moodle.fi Sisältöpooli: nexus.internetix.fi Tiedotus, media, vuorovaikutus, tukipalvelut Kurssi-tarjonta Verkoston yhteinen kurssitarjonta koulutuksena toteutettavat kurssit maksullinen verkkokurssitarjonta uudet kurssitoteutukset ja alueelliset toimintamallit Toiminta- ja ohjausmallit monipuolinen ja toimiva yhteinen opetustarjonta, rahoitusmallit Sisältö-tuotanto Sisältöpooli: toimintamalli ja käyttöliittymät sisältöjen tuottamiseen ja jakeluun Aihiot ja kurssipohjat Pysyvä yhteisöllinen toimintamalli, sisällöt (uusi ops) Opettajien koulutus Sisältöjen tuottajat, opot / koulujen lähiohjaajat, atk-vastaavat, tiimivetäjät, rehtorit, aineopettajat Koulutusmallit, uusi opettajuus Arviointi ja laatu Projektin, verkoston, verkko-opetuksen ja sisältöjen arviointi ja laatutyö Laadukkaat tuotteet ja laatukäytänteet Tiedotus Projekti, verkosto: www, painotuotteet, esittelyt, ym. Avoin toimintakulttuuri

11 Alueverkot Ylä-Savo – Kainuu (1) Sydänsavo (2)
Alueverkot Mukana 36 oppilaitosta, joissa n. 500 opettajaa ja n opiskelijaa Erikokoisia lukioita: alle 100 opisk. (22 %) opisk. (64 %) yli 300 opisk. (14 %) Ylä-Savo – Kainuu (1) Iisalmen lyseo ja aikuislukio, Kiuruveden lukio, Lapinlahden lukio, Pielaveden lukio, Vieremän lukio, Sonkajärven lukio, Kajaanin lukion aikuislinja, Paltamon viestintälukio (8 oppilaitosta) Sydänsavo (2) Juankosken lukio, Karttulan lukio, Kuopion aikuislukio, Linnanpellon lukio, Rautalammin lukio, Rautavaaran lukio, Siilinjärven lukio, Suonenjoen lukio, Tuusniemen lukio, Vesannon lukio, Nilsiän lukio, Savon ammattiopisto (12 oppilaitosta) Kantasavo (3) Leppävirran lukio, Varkauden lukion aikuislinja, Heinäveden lukio, Mikkelin Lyseon lukion aikuislinja, Otavan Opisto, Pieksämäen lukio, Savonlinnan aikuislukio (7 oppilaitosta) Pohjois-Karjala (4) Enon lukio, Ilomantsin lukio, Joensuun lyseon lukion aikuislinja, Juuan lukio, Kontiolahden lukio, Liperin lukio, Kiteen lukio, Lieksan lukio, Tohmajärven lukio (9 oppilaitosta)

12 Alueverkon tiimivetäjät
Alueelliset tiimit Ylä-Savo – Kainuu Iisalmen lyseo ja aikuislukio, Kiuruveden, Lapinlahden, Pielaveden, Vieremän ja Sonkajärven lukiot, Kajaanin lukion aikuislinja, Paltamon viestintälukio Sydänsavo Juankosken, Karttulan, Linnanpellon, Rauta-lammin, Rautavaaran, Siilinjärven, Suonenjoen, Tuusniemen, Vesannon ja Nilsiän lukiot, Kuopion aikuislukio, Savon ammatti- ja aikuisopisto Kantasavo Heinäveden, Leppä-virran ja Pieksämäen lukiot, Varkauden lukion aikuislinja, Mikkelin Lyseon lukion aikuislinja, Otavan Opisto, Savonlinnan aikuislukio Pohjois-Karjala Enon, Ilomantsin, lukio, Juuan, Kontiolahden, Liperin Kiteen, Lieksan ja Tohmajärven lukiot, Joensuun lyseon lukion aikuislinja Rehtorit Atk-vastaavat Opot Aineryhmät Äidinkieli Kielet Mat. ja luonnontieteet Humanistit Taito ja taide Rehtorien koulutus: Tiimityö ja johtaminen verkostossa (3 ov, Joy) Alueverkon tiimivetäjät Tehtävät: - tukee ja kehittää oman tiiminsä / aineryhmänsä toimintaa ja yhteistyötä alueverkossa osallistuu ISOverkoston verkkosisältöjen kokoamiseen, kehittämiseen ja arviointiin koulutus- ja tiedotustehtävät Tiimivetäjien vuosittainen koulutuspäivä - ryhmäprosessit tiiminvetäjän rooli, tehtävät ja verkkoympäristön yhteisöllinen rakentaminen

13 ISOverkoston kurssitarjonnan kokoaminen
ISOverkoston kurssitarjonnan kokoaminen ISOverkosto Koulutuksena toteutettavat verkkokurssit (ohjaava opettaja / lähiohjaaja) Yhteiset monimuotokurssit ja uudet kurssitoteutukset Maksulliset verkkokurssit ( €) (yhteinen tarjotin) Alueverkot / Lähialue- yhteistyö Uudet yhteistyömallit ja kurssi-toteutukset Etälukioverkon jaksotettu kurssitarjonta (aineopiskelu sopimuspohjaisesti) Lähikoulujen kurssitarjonnan hyödyntäminen sopimuspohjaisesti Koulu Oma kurssitarjonta Yhteenveto kurssitarjonnasta! opiskelija Pääosa kursseista

14 Koulutuksena toteutettava verkkokurssi
Koulutuksena toteutettava verkkokurssi Ohjaava opettaja (ISOverkosto) Arviointi Alkuohjaus Oppimisprosessin ohjaus Lähiohjaaja (koulu) O p p i m i s p r o s e s s i Koulutuskurssin idea Opiskelija Loppukoe, palautteet ja arviointi, todistus Ilmoittautuminen ja opiskelun aloitus K o u l u t u s j a k e h i t y s t y ö

15 Koulutuskurssi Opiskelijalle normaali lukiokurssi (opiskelija mukana myös kehitystyössä) Lähiohjaajalle työssä oppimista (osana verkkoped. koulutusta) ja yhteistä kehittämistä Ohjaavalle opettajalle verkkokurssin toteutusta ja kehittämistä, mentorointia ja työssä oppimista Tiimityönä verkkokurssin ja yhteisen opetustarjonnan toimintamallin testausta ja kehittämistä kurssisisältöjen pilotointia, arviointia ja kehittämistä kurssipohjat verkoston käyttöön Tutkimus- ja koulutusyhteistyötä Joensuun yliopiston kanssa Yhteenveto edellisestä

16 Syksyn 2004 koulutuskurssit
Syksyn 2004 koulutuskurssit 1. jaksolla: 10 kurssia/ohjaavaa opettajaa, 25 lähiohjaajaa, 94 opiskelijaa

17 ISOverkoston maksulliset verkkokurssit www.isoverkosto.fi
ISOverkoston maksulliset verkkokurssit Koulu 1 yhteyshenkilö (opo tms.) ilmoitt. / maksusitoumus Kokonaan ohjattu verkkokurssi Koulu 2 yhteyshenkilö (opo tms.) ilmoitt. / maksusitoumus Oman opettajan lähiohjaus Koulu 3 yhteyshenkilö (opo tms.) ilmoitt. / maksusitoumus Itsenäinen kurssisuoritus ilman ohjausta 40 € alkuohjaus (20 €) (prosessiohjaus) arviointi (20 €) 40 € alkuohjaus (20 €) arviointi (20 €) 100 € alkuohjaus (20 €) prossessin ohjaus (60 €) arviointi (20 €) Tarjoava koulu - ottaa vastaan ilmoittautumiset, maksaa opettajalle palkan, laskuttaa opiskelijan koulua ES2 Keskeytys = alkuohjaus (20 €)

18 Kaikille avoin, maksullinen tarjonta (valmiina 100 verkkokurssia)
Kopio kurssitarjottimesta / ilmoittautumisjärjestelmästä Määriä (kurssit / osallistumiset)

19 Erilaisia kurssitoteutuksia
Erilaisia kurssitoteutuksia Kurssin toteutus ISOverkoston maksullinen tarjonta (avoin) Koulutus-kurssit (ISOverkosto) Etälukioverkon jaksotetut kurssit Maksut euroa Ei Ei (verkostosopimus) Sop. mukaan (muut) Ilmoittautuminen verkon kautta Milloin tahansa Ennen määräaikaa Ennen kurssin alkua Kontaktiopetus Ei lainkaan tai lähikoulun järjestämänä 1-3 kertaa (40-80 min) / kurssi (vapaaehtoinen) Ohjaus Sop. mukaan Lähiohjaaja / ohjaava opettaja Päivystysajat Arviointi Koko prosessi Mahd. kokeet Lukuv. aikana Kokeet verkko-koepäivinä lähi-koululla Aikataulun mukaisesti Kokeet lähikoululla Kokeet lähikoululla

20 ISOverkoston sisältöpooli
ISOverkoston sisältöpooli Moodle-oppimisalusta Lotuskursseista puretut aihiot Oppimisprosessi ja sen ohjaus Uudet aihiot Muut alustat Sisältöpooli (Nexus-ympäristössä) Kaikkien opettajien käytössä oleva aihiopankki Alustariippumattomia luokiteltuja (metatiedot!) oppimisaihioita (pienet) oppimateriaalipalaset kuten kuvat, äänitiedostot, linkit, kurssipohjat, kurssisuunnitelmat, animaatiot ja simulaatiot Toimii vaihtoperiaatteella

21 ISOverkoston verkkokurssien yleinen tuotantomalli
ISOverkoston verkkokurssien yleinen tuotantomalli Kurssin rakentaminen Moodleen Yksin tai tiimissä Linkittämällä Nexuksesta Moodleen sekä Moodlen omia työkaluja hyödyntämällä Muista vuorovaikutus, aktivoivat oppimistehtävät ja hyvä ohjeistus ja ohjaus Opettajan kiinnostus verkko-opettamiseen ja tietoverkkojen hyödyntämiseen opiskelussa Kurssipohja Moodle-oppimisalustalle & tutustuminen Moodleen Tutustuminen Moodleen uuden (tai valmiin kurssin) kurssipohjan ja tiimiympäristön avulla (näkymä ja työkalut) Kurssin pilotointi Opiskelijoille oikea lukiokurssi Kurssin edelleen kehittäminen Perehtyminen verkkopedagogiikkaan Kirjallisuuden tai koulutuksen avulla Käyttö omassa koulussa tai alueverkossa Kurssisuunnitelman työstäminen Kurssipohja ISOverkostolle Kaikkien opettajien käyttöön Oppimisaihioiden rakentaminen Vanhoja purkamalla tai uusia tuottamalla esim. PowerPointilla tai Nexuksen sisältöeditorilla Koulutuskurssiksi ISOverkostolle Lähiohjaajien perehdytys verkkototeutukseen Kurssin kehittäminen Oppimisaihioiden vienti Nexuksen sisältöpooliin Aihiot kaikkien käytettävissä Käyttöoikeussopimus hyväksyttävä Vastavuoroisuuden periaate (aihioista ei makseta) ISOverkoston maksulliseen tarjontaan

22 Opettajien täydennyskoulutus yhteisöllisyyttä ja verkostoitumista tukien Työssä oppien ja alueellisissa työpajoissa Työvälinekoulutukset ja tekninen tuki omalla koululla Verkkopedagogista tukea sisällöntuottajille Muutosvalmiuksia ja tiimikoulutusta Yhteistyössä Joensuun yliopiston kanssa

23 Arviointi ja laatu Itä-Suomen etälukioverkko -projektin tulokset ja alueellinen tarveselvitys hankevalmistelun pohjana Lähtötilanne Tarveselvitys (2003), lähtötilannekartoitus rehtoreille Lukioiden tulevaisuuskuvat, tutkimus 2004 (Tulevaisuuden tutkimuskeskus) Projektin ja verkoston jatkuva arviointi Osallistumiset, tulokset ja vaikuttavuus (tilastot, kyselyt, tutkimus) Laatukäytänteiden kokoaminen Ohjeet ja pelisäännöt, tuotantomallit, verkkokurssien laatukriteerityökalu, … Mukana kansallisessa laatutyössä verkko-opetuksen laatukriteerit

24 Lähtötilannekartoitusta (rehtorit)
Lähtötilannekartoitusta (rehtorit) Uusia rehtoreita 53 % (alle 5 vuotta) Useimmat opettajat suhtautuivat ISOverkoston mahdollisuuksiin myönteisesti (67 %) Verkosto on herättänyt vain vähän pelkoa ja uhkaa (20 %) Huoli työllisyydestä, osaamisesta, muutoksesta, jaksamisesta Rehtorien verkostoituminen ja koulutus nähdään erittäin tärkeänä (90 %) Joka toinen rehtori näki oman koulunsa tulevaisuuden valoisana (50 %) Koulut joutuvat kohtaamaan myös monia uhkakuvia ja muutospaineita (76 % rehtoreista)

25 Erityisiä haasteita projektissa
Erityisiä haasteita projektissa Opettajien innostaminen yhteiseen tekemiseen – mikä porkkanaksi? Pysyvän, dynaamisen ja kestävän toimintamallin rakentaminen Laatuajattelu Lukioiden tulevaisuuskuvat – muutoksen ennakointi ja kohtaaminen Yhteiskunnan haasteisiin vastaaminen

26 Pohdintaa … Virtuaaliset koulutuspalvelut ovat osa normaalia koulutuspalvelua Verkko- / etäopetusmenetelmiä soveltaen ja jalostaen kehitetään koko lukiokoulutuksen saavutettavuutta ja monipuolisuutta (tasa-arvoiset koulutuspalvelut) Verkostossa koulutuksen ja tukipalvelujen avulla varmistetaan verkko- / etäopetuksen laatu ja jatkokehitys Aikuisten lukiokoulutus aikuisopiskelijalla oikeus laadukkaaseen, monipuoliseen, joustavaan ja yksilölliseen opetukseen (tarve- ja opiskelija-lähtöisyys) koulutuksen järjestäjällä vastuu opetusjärjestelyistä (koulun oma tarjonta tai ostopalvelut) verkostossa tuetaan aikuisten lukiokoulutusta erilaisten toteuttamismallien, tukipalvelujen ja yhteisen kurssitarjonnan avulla

27 Matkalla … Kohti Haasteena Koulu- ja oppimisverkostoja
Matkalla … Kohti Koulu- ja oppimisverkostoja Monimuotoisia opetusjärjestelyjä Yksilöllisiä ja joustavia palveluja Uutta opettajuutta ja oppimiskulttuuria Haasteena Koulutuksen / verkko-opetuksen laatu Yhteistyöhön perustuva toimintakulttuuri voimavarojen yhdistäminen / yhteisöllisyys pedagogiset ja hallinnolliset toimintamallit verkostoitumista tukevat organisaatio- ja rahoitusmallit Opettajan monimuotoistuva toimenkuva

28 Yhteisöllisesti verkostossa
Yhteisöllisesti verkostossa Kiitos Lisätietoja:


Lataa ppt "Itäsuomalaista verkostoitumista"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google