Kokemuksia Huippuopettajat ESR -hankkeesta Kuvaaja: TMCEE, ©

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Oulun yliopisto Turun yliopisto Lapin yliopisto Aalto-yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Kotilava Kotimaiset tieteelliset lehdet avoimiksi ja vaikuttamaan
Kieliteknologian verkosto (KIT)
Osallistu, pelaa ja opi! -hanke
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin?
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia Huippuopettajat ESR -hankkeesta Kuvaaja: TMCEE, ©

Huippuopettajat -koulutushankkeen keskeisimmät tulokselliset tavoitteet  yhtenäinen yliopistopedagoginen koulutusmalli (25 op + 35 op + täydennyskoulutusmalli), yliopiston perustoimintaa.  uusia opettajien ohjaustoiminnan muotoja, kuten mentorointi  työelämätietoisuus opetusharjoittelussa  tutkimustuloksellinen opetusharjoittelu, esittelyt Opintorilla 2012  tutkimusta yliopistopedagogisen koulutuksen oppimiseen ja opetukseen liittyvien käytänteiden kehittymisestä ja vaikuttavuudesta  yliopisto-opettajien pedagoginen täydennyskoulutusmalli ©

©

Yliopistopedagogiikan 25 op tavoitteet  opettajaidentiteetin vahvistuminen ja persoonallisen opetustyylin ja -näkemyksen kehittyminen  osallistujalla on perusvalmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida omaa opetustaan opiskelijalähtöisesti sekä arvioida opiskelijoiden oppimista  tutkimuksellinen ote omassa työssä  perehtyminen omaan työympäristöön ja työhön syvällisemmin opetuksen kehittämisen ja tutkimuksen näkökulmasta ©

Koulutusten tuloksia  Suhtautuminen opettamiseen saa uusia näkökulmia, käsitykset, jopa asenteet muuttuneet  Opetuskäytänteet muuttuneet, opettajakeskeisyydestä oppijakeskeisyyteen, reflektointi, jatkuva arviointi (linjakas opetus)  Itseluottamus ja opettajaidentiteetti vahvistuu  Teoriatieto lisääntyy  Poikkitieteellisyys lisääntyy ©

© Opettaja-opiskelijakeskeinen lähestymistapa

Pedagoginen osaaminen Johtamisosaaminen Vuorovaikutusosaaminen Työelämäosaaminen ja työelämäyhteydet Kansainvälinen ja kansallinen verkostoituminen Innovaatio- ja kehittämisosaaminen Tutkimusosaaminen YLIOPISTO- OPETTAJAN OSAAMISALUEET JA PROFESSION RAKENTUMINEN Oman työn kehittäminen AMOK/OAMK & OY/opetuksen kehittämisyksikkö

©

©

Havaintoja yo-peda opintojen järjestämisestä Suomessa  Suuntana 60 op opintojen järjestäminen (11/16, myös Oulun yo)  Lapin yo ainoa, missä ei tällä hetkellä anneta yliopistopedagogista koulutusta, ainoastaan 5 henkilön kiintiö tiedekunnan perusopiskelijoille suunnattuun 60 op kokonaisuuteen  Massat liikkuvat alkuvaiheen kokonaisuuksissa, 60 op kokonaisuuksissa opiskelijamäärät 20 tai vähemmän - esim. Aalto yo: 5 op 100 opettajalle, 25 op 40 opettajalle, 35 op 10 opettajalle  Tampereen yliopistossa suunnitellaan yliopistopedagogiikan maisteriohjelmaa  Aalto yo: 60 op pätevyyden hakeminen suunnitelmissa, jonkin toisen yliopiston kautta?, oma pätevyydenanto-oikeus?

Yliopistopedagogisten koulutusten rahoitus Suomessa  14/16 yliopistosta rahoittaa toiminnanhenkilöstökoulutuksena yliopiston perusrahasta/budjetista o Helsingin yo: YTY:n toiminta: henkilöstökoulutus ja tutkimus, 19 henkilöä sekä pedagogiset yliopistonlehtorit 16 henkilöä o Tampereen teknillinen yo: osastot osallistuvat koulutusten maksamiseen osittain (huom. erilainen rahoitusmalli) o Aalto yo: n. 5 henkilötyövuotta 60 op koulutuksessa, opetuksen kehittäminen tiimissä työskentelee 15 henkilöä, tvt- opetuksessa -tiimissä 7 henkilöä o mm. Lappeenrannan teknillinen yo: koulutus ostetaan ostopalveluna  Vaasassa rahoitus koulutuksen suunnitteluun on saatu Vaasan kaupungilta  Lapin yliopistossa ei varsinaista yliopistopedagogista koulutusta ole tällä hetkellä  Yliopisto antaa kasvatustieteiden tiedekunnille tietyn summan toimintaan (Hy, Jy, Tay, Ty, ÅA)

Hallinnollinen kysymys: Kannattaako opetukseen satsata? Tulisiko opetustyöstä palkita? Case: Opettajien akatemia HY:ssa Kuvaaja: Astigma, ©

”… olisi kiva perehtyä niihin asioihin syvällisemmin, joista tietoisuus tekisivät minusta enemmän professionaalisen? Mutta haluanko tulla professionaaliseksi opettajaksi. Mitä se tarkoittaa? Jotenkin minusta tuntuu, että johan sitä ollaan professionaalisia!” (ote reflektiostani ) Jälkikäteen tuntuu oikeastaan aika hassulta, että miten itseä voi pitää ammattilaisena pelkästään sen perusteella, että tekee ko. työtä ymmärtämättä miksi sitä tehdään tai että mihin sen tekemisellä oikeastaan pyritään. Aina voidaan tietysti ajatella, että ammattiin kuin ammattiin voi valmentautua myös ns. oppipoika-kisälli -systeemillä. Mutta voiko yliopisto-opettajaksi kasvaa tällaisessa suhteessa, jos yliopisto-opettajilta ei ole aiemmin vaadittu pedagogista osaamista eikä näin ollen näillä ”kisälleillä” itselläänkään ole välttämättä mitään hajua siitä miksi ja mitä varten siellä ollaan opettajina? Tuolloin vielä epäilin, että onko sitä teoreettista tietoa meidän yliopisto-opettajien professiosta olemassa kellään, mutta kyllä kurssi vakuutti minut siitä, että on sitä olemassa!" Lainaus YPE1-kurssilaisen portfoliosta ©