Markku S. Hannula Dosenttiluento

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Advertisements

Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 3 - Riikka-Leena Leskelä Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 2. Mallien rakentaminen.
Mohammed Kertoo itsestään:
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Juha T. Hakalan luento Ohjaamisen arkea –tilaisuudessa
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
MITÄ IHMETTÄ… TEKSTILAJIT ELI GENRET?
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
Viikko 40 (3.10. – 7.10.) Maanantai: (3.10.) -7E Kulttuuripolku/Tanssituokio salissa klo Tiistai: (4.10.) -3.LK: Uusien Testamenttien (Gideon)
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 3 - Outi Somervuori Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 The trouble with choice: Studing.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 27 – Tommi Kauppinen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Oppiminen Bayes-verkoissa.
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
Oppimistehtävä Oppimaan oppimisen koulutus
Matematiikka - näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen
Kommunikaatio parisuhteessa
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Oulun normaalikoulu GIS-KURSSI 2005 TERVETULOA! GIS ja paikkatieto osana uuden opetussuunnitelman aluetutkimuskurssia.
GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
MATIKKALUOKKIEN ARKIPÄIVÄÄ...
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
TUME II / TILASTOLLINEN OSUUS DATAN LAATU SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMK TERVEYSALA KUOPIO KEVÄT TYTUT21.
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Testi matematiikkakuvan tunnistamiseen ja oppimateriaali muutoksen tueksi Matti Lattu & Anu Pietilä: OKL Jaakko Kurhila: TKTL.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde
TN Puhumisen taidot Esiintyminen on insinöörin ammattitaitoa. Työn tuloksia pitää esittää myös suullisesti. Vaativat etukäteisvalmistelun.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
Seppo Koskinen, Tomi Mäkinen, Annamari Lundqvist ja työryhmä Terveys 2000/2011 Projektiryhmä
Seppo Koskinen, Tomi Mäkinen, Annamari Lundqvist ja työryhmä Terveys 2000/2011 Projektiryhmä
Tietostrategiaa monimuotoisesti
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
1 MINNA HAVERI 2015 ETNOGRAFIA JA VISUAALINEN ETNOGRAFIA.
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Määrällinen tutkimus.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Työkaluja tehtävien tueksi
Tuukan ja Siskon seikkailut gradumaailmassa
Välitehtävän palaute Huomioita vuorovaikutuksesta
Joustava perusopetus eli JOPO
Tutkimuksen abc.
2 Persoonallisuutta tutkitaan tieteellisessä ja kliinisessä työssä
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
OPPIMISYMPÄRISTÖHANKE KKK
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
VAIKUTUSKETJU TAVOITE: TOIMENPITEET/TEOT: RESURSSIT: VAIKUTUS/MUUTOS:
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Esityksen transkriptio:

Markku S. Hannula Dosenttiluento 17.1.2006 Tietää, tahtoo, tuntee Oppilaan affektien havainnointi luokkatilanteessa Otsikko sisältää paradoksin. Eivät sisäiset tilat ole havainnoitavissa. Havainnoill avoidaan kuitenkin tehdä johtopäätöksiä oppilaan sisäisistä tiloista Markku S. Hannula Dosenttiluento 17.1.2006

Esitelmän rakenne Johdanto: Miksi? Lomakkeet helppona ratkaisuna Laboratoriosta luokkaan Käsitteellisen mallin elementit Havainnointi luokassa Yhteenveto

Affektiiviset taipumukset (traits) ja osaaminen Ma and Kishor (1997) tutkivat meta- analyysissään (113 tutkimusta) matematiikasta pitämisen ja matematiikan osaamisen välistä kausaalisuhdetta. Kausaalisuuden suunta asenteesta osaamiseen. Korrelaatiot heikkoja koko aineistossa voimakkaampia luokilla 7-12 tehdyissä tutkimuksissa sekä niissä tutkimuksissa, joissa analyysi oli tehty erikseen tytöille ja pojille.

Minäkuva <=?=> Osaaminen Minäkuvan ja osaamisen kausaalisuhteesta esitetty hypoteesi (ei erityisesti matematiikasta) (Chapman, Tunmer & Prochnow 2000): Alaluokilla: osaaminen => minäkuva Yläluokilla: osaaminen <=> minäkuva Peruskoulun jälkeen: osaaminen <= minäkuva Hypoteesille on jonkin verran evidenssiä matematiikan osalta (mm. Linnanmäki, 2002; Hannula, 2004) Oppilaan sukupuoli vaikuttaa osaamisen ja minäkuvan väliseen suhteeseen (esim. Hannula, 2004)

Tunnetilat ja ongelmanratkaisu Uskomukset (”matemaattinen maailmankuva”) muokkaavat ongelman-ratkaisuprosessia (Schoenfeld, 1985) Oppilaalle voi vakiintua joko positiivinen tai negatiivinen ’tunnepolku’ (affective pathway; Goldin, 2000) Hyvän tehtävän tunnuspiirteet. Esim. keksimisketju ja kestävä kiinnostus (Chain of discovery and sustained engagement; Liljedahl, 2005)

Affektin mittaaminen ja luokittelu Ahdistunut – ei ahdistusta Myönteinen – neutraali – kielteinen asenne Motivaation määrä / tyyppi Tuottaa toimivia ennusteita Ei selitä, miten affektit muuttuvat

Tunteiden psykologia laboratoriomittauksissa Tunnetilan vaikutus kognitiivisiin prosesseihin Esimerkiksi: tuotetaan iloinen tai surullinen mieliala + teetetään sarja yksinkertaisia kognitiivisia tehtäviä + mitataan reaktioaikoja (tunneperäiset sanat ja värientunnistus, ’attentional blink’ tutkimus) Implisiittinen ja eksplisiittinen muisti Erilliset perustunteet (ilo, suru, viha, pelko, inho, yllätys…) jne.

Tutkimusprosessin skemaattinen malli (Schoenfeld, in print)

Laboratoriosta luokkahuoneeseen Tilanteen monimutkaisuus On vaikea luoda käsitteellisiä malleja, jotka huomioisivat kaikki tärkeät tekijät Kaikenkattavat käsitteelliset mallit ovat kömpelöitä ajattelun apuna Representaatioiden ongelma (mittaaminen) Affekteista vain murto-osa on havaittavissa Tunteet joudutaan päättelemään Useimmat laboratoriolaitteista sopimattomia Reaktioajat, ihon sähkönjohtavuus, MRI jne. Tekninen kehitys lisää mahdollisuuksia (esim. sykemittari)

Käsitteellisen mallin keskeiset elementit Kognitio Motivaatio Tunteet Tila Ajatukset Aktiiviset tavoitteet Tunnetila Muisti (trait) Käsitteet, faktat jne. Tarpeet, arvot, halut Asenne (tunnealttius)

Tuneteiden kolme ’näyttöä’ (readouts) (Buck, 1999)

Millaiset representaatiot? “Annettiin arvo seuraaville kolmelle kasvon alueelle: kulmakarvojen/otsan liike, silmien/nenän/poskien liike sekä suun/huulien liike videonauhan jokaiselle sekunnin sadasosalle” (DeBellis & Goldin, käsikirjoitus)

Mahdollinen opiskelijoista kerättävä aineisto

Mitä voimme havainnoida luokassa? Tunteet Kasvojen ilmeet , äänensävy, asento Tunteiden tunnistaminen on luonnollista (ja sitä voidaan harjoittaa) Motivaatio Millaisia valintoja oppilas tekee Mikä saa oppilaan iloiseksi, surulliseksi jne, Kognitiot Onnistuuko oppilas tehtävässä Mitä oppilas sanoo itsestään, matematiikasta tms.

Millaisia tulkintoja voimme tehdä? Ilmeet, eleet, jne. (Expressive behaviour) tunteet Tunnereaktion syntytilanne Tunnereaktion syy? (Tavoite?) Automatisoituneet tunnereaktiot (jos toistuvat) Tunnereaktion tyyppi ilo - lähestyy / saavuttaa tavoitteen viha – jokin estää saavuttamasta tavoitetta pelko – tavoite on uhattuna suru - tavoite ei ole saavutettavissa Valinnat tavoitteet

Mitä voimme havaita haastattelussa? Puheen sisältö Tunteet, uskomukset, ja tavoitteet, joista oppilas on tietoinen sekä halukas kertomaan Esitettävä identiteetti -> identiteetti -> affektiiviset taipumukset Spontaani puhe vs. vaikeneminen Tiedostaminen ja / tai halu kertoa aiheesta

Mitä muuta voimme havaita haastattelussa? Ilmeet, eleet, asento, äänensävy Tunteet haastattelutilanteessa Puheen sisältöön liittyvät tunteet Kerronnan narratiivinen analyysi (Kaasila) Oppilaan valitsema kerrontatyyli, juoni, yms. -> identiteetti Korostaminen, toisto, negaation kautta kertominen Voi paljastaa kätkettyjä / tiedostamattomia tunteita/uskomuksia

Mitä tavoitamme kyselylomakkeella? Pintauskomukset / esitettävä identiteetti Lomaketutkimuksella voi päästä syvemmällekin Affektiiviset taipumukset On-line kyselyt (täytetään esim. ongelmanratkaisun aikana) -> tunnetilat

Yhteenveto Käsitejärjestelmässä on huomioitava tunteet, motivaatio ja kognitiot Tunteet ovat tunteiden ja motivaation havainnoinnin / mittaamisen avaintekijä Menetelmällinen triangulaatio on välttämätön tulkintojen luotettavuuden lisäämiseksi