Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 YHTEISTYÖFOORUMI.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
INSSI-hanke = Tekniikan alan ammattikorkeakoulutuksen kehittämishanke INSSI Arenen tekniikan ja liikenteen alan kehittämisryhmän yhteishanke. Rahoittajina.
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Työpaikkakouluttaja- hanke
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Lukukausimaksuihin liittyvä
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Saimaan ammattiopisto Sampo
Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 Ammattikorkeakoulujen Opintojen Ohjauksen Kehittämisprojekti 2004 – 2006 YHTEISTYÖFOORUMI 18.3

OHJELMA 9.45Tervetulotoivotus Opetusjohtaja Tapani Pöykkö, Hämeen ammattikorkeakoulu 10.00Avauspuhe Tutkintojen suorittaminen tavoiteajassa ja opintotukijärjestelmän kehittäminen Ylitarkastaja Maija Innola ja suunnittelija Anne-Mari Pyökäri, Opetusministeriö 10.30Neljä vuotta Opedin parissa Seppo Kolehmainen, tutkijayliopettaja 11.00Ope-Exo - toimintaa ja käytäntöön soveltamista Projektipäällikkö Birgitta Varjonen Lounastauko 12.30Työrenkaiden esittely Työelämävastaavuuden varmistaminen Tapio Kostamo, johtaja, Tutkimus- ja kehittämiskeskus Dimeus Toimivien ja laadukkaiden ohjausjärjestelmien kehittäminen Birgitta Varjonen, projektipäällikkö, Oped-Exo Vertaistuutorointi Reima Kallinen, projektiassistentti, Oped-Exo Tuutorointi opintokaaren eri vaiheissa Auli Pekkala, lehtori 14.00Kahvitauko Työrenkaisiin järjestäytyminen ja työskentelyn käynnistys Päätössanat Puheenjohtaja Birgitta Varjonen

OPED-EXO TOIMINTAA JA KÄYTÄNTÖÖN SOVELTAMISTA Birgitta Varjonen

OPED-EXO Rakentuu aikaisemmalle Oped-toiminnalle 3-vuotinen hanke (2004 – 2006) Rahoitus €/vuosi Koordinaattori: Hämeen ammattikorkeakoulu projektipäällikkö Birgitta Varjonen, 60% projektiassistentti Reima Kallinen, 100 %

PROJEKTIN KOORDINOINTI Ohjausryhmä (Pj+Pp+PA-10 jäs) Projektipäällikkö (Pp) Projektiassistentti (Pa) Koordinaatioryhmä (Pp+PA+2 Trv+opisk) Ammattikorkeakoulut Työelämävastaavuuden vahvistaminen ( Vetäjä: Tapio Kostamo) Ammattikorkeakoulut Tuutorointi (Vetäjä: Auli Pekkala) Ammattikorkeakoulut Ohjausjärjestelmien kehittäminen (Vetäjä: Birgitta Varjonen) Opiskelijakunnat/amk:t Vertaistuutorointi (Vetäjä: Reima Kallinen) Aiempien Oped-vaiheiden tulokset Muut verkosto- hankkeet Ura- ja rekrytointi palveluiden kehittämis- hanke

OHJAUSRYHMÄ Yhteinen ura- rekrypalveluiden kehittämishankkeen kanssa Puheenjohtaja rehtori Risto Ilomäki projektipäälliköt Birgitta Varjonen ja Eija Lantta sihteeri projektiassistentti Reima Kallinen yliopettaja Jaakko Helander opetusjohtaja Tapani Pöykkö suunnittelija Mikko Niskanen (Turun ammattikorkeakoulu) ylitarkastaja Liisa Ampio, Työministeriö työvoimasuunnittelija Merja Rusanen, Kunnallinen työmarkkinalaitos SAMOKIN edustaja, ura- ja rekrytointivastaava, Riikka Töytäri

Nykyinen hallitusohjelma Opetusministeriön ja ammattikorkeakoulujen välinen tavoitesopimus vuosille 2004 – 2006 Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma vuosille OPEX-EXON TAVOITTEITA LINJAA

OPEDIN LÄHTÖKOHDAT OHJAUKSEN KEHITTÄMISTALKOOT opintojen nopeuttaminen opiskelijamäärän kasvu opintojen keskeyttäminen nopeasti muuttuvat työelämän tarpeet ohjauspalvelujen kokonaisketju ontuu ohjausta antavan henkilökunnan ja vertaistuutorien työnjako on selkiytymätön työelämän tarpeiden ennakointi ontuu

OHJAUKSEN NÄKÖKULMIA Opiskelijan tarpeet Ammattikorkeakoulun tavoitteet Yhteiskunnan ja työelämän tarpeet elämän nykytilanne ja opiskelun edellytykset yksilöllisten valmiuksien ja intressien huomioon ottaminen ”eväät” tulevaisuudessa selviämiseksi opintomenestys amk-tutkinto ammatilliseen asiantunti- juuteen kasvaminen tehokas, taloudellinen ja vaikuttava koulutus keskeyttämisten ja opintoaikojen kurissa pitäminen t&k ja aluevaikutus korkeakoulun kilpailu- kyky henkilökunnan osaaminen ja työtyytyväisyys työvoiman kysynnän ja tarjonnan tasapaino valmistuneiden valmiudet työelämään ja ammatilliseen kehit- tymiseen amk-tutkinnon profiili suhteessa muuhun koulutusjärjestelmään OpiskelijalähtöisyysOrganisaatiolähtöisyys Työvoima- ja koulutus- politiikka Seppo Kolehmainen

OPED- EXON TAVOITTEET Oped = opintojen edistäminen, EX = Expert = asiantuntija, O = Ohjaus Asiantuntijuuteen ohjaaminen Työelämävastaavuuden vahvistaminen alakohtaiset työelämävaatimukset koulutussuunnitteluun soveltuvat ennakointimenetelmät Toimivan ja laadukkaan ohjausstrategian/järjestelmän kehittäminen osana korkeakoulun kokonaisstrategiaa Ohjauksen tuutoritoiminnan kehittäminen Vertaistuutorointitoiminnan kehittäminen

TAVOITTEIDEN TÄSMENTÄMINEN Projektisuunnitelma – kokonaistavoitteet (Ydintyöryhmä) – tavoitteiden tarkentaminen Työrengas – tavoitteista ja toimenpiteistä päättäminen

YDINTYÖRYHMÄN TEHTÄVÄT Muodostuu vetäjästä ja ammattikorkeakoulujen opetusjohtajista, opinto-ohjaajista, opettaja-tuutoreista, lehtoreista sekä SAMOKIN edustajista Tarkentaa projektisuunnitelman tavoitteita työrenkaan osalta Luoda vaihtoehtoisia tavoitteita ja toimintamalleja, joista varsinainen iso työrengasfoorumi valitsee Organisoi työrenkaan workshopeja Kokoaa yhteen työrenkaan työskentelyä

VERKOSTOHANKKEET Ura ja –rekrytointipalveluiden kehittäminen (Werkko-projekti 1998) alkaa , hallinnoija Lahden ammattikorkeakoulu Harjoittelun kehittäminen alkaa , hallinnoija Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu. Opinnäytetöiden kehittäminen ja valtakunnallinen opinnäytetyökilpailu alkaa , hallinnoija Oulun ammattikorkeakoulu Virtuaaliammattikorkeakoulun kehittäminen (2000), hallinnoija Tampereen ammattikorkeakoulu Ammattikorkeakoulun opettajuuden kehittämishanke alkaa , hallinnoija Helia Opintojen ohjauksen kehittäminen (jatkoa Oped ja Oped-L) alkaa , hallinnoija Hämeen ammattikorkeakoulu Itä- ja Kaakkois-Aasian yhteistyöverkosto, Jyväskylä ammattikorkeakoulu. Kever –yhteistyöverkostohanke, hallinnointi Hämeen ammattikorkeakoulu.

BUDJETTI 2004 Palkat ,00 € Toimistokulut 1 940,00 € Matkat ,00 € Tapahtumat ja kokouskulut 7 980,00 € Ostopalvelut 3 900,00 € Julkaisu ja tiedottaminen 2 000,00 € Muut kulut ,00 € Menot yhteensä ,00 € OPM ,00 € Amkit ,00 €

AIKATAULU Kokonaisaikataulu 2004 kevät 2004 syksy 2005 kevät 2005 syksy 2006 kevät 2006 syksy -Suun- nittelu -tavoit- teiden hionta -Tavoit- teet toimen- piteiksi/ suunnit- telu -Ensim- mäiset selvityk- set ja -luon- nokset JULKAISU - Toimin- tojen testausta -palaut- teet -Käyt- täntöjen kehittä- minen Julkaisut käytän- teistä

OPED-EXO TARJOAA Virikkeellisen toimintaympäristön Tutustumista innostuneisiin ihmisiin Käytännön sovelluksien kehittämistä ja testausta Uusia ryhmätyömuotoja Ideoiden koenauratuksen sallimista Uusien luovien ideoiden kehittämistä Aivojen tarkoitus on viilentää verta

TYÖELÄMÄVASTAAVUUDEN VAHVISTAMINEN Tapio Kostamo

Työelämävastaavuus AMMATTIKORKEAKOULUN LÄHTÖKOHTA ammattikorkeakoulun opetus on: työelämälähtöistä opiskelijalähtöistä hyviin valmiuksiin pyrkivää ajantasaista

Työelämävastaavuus Paineita ammattikorkeakouluille Yhteiskunta: korkea kansallinen koulutusaste taloudellisuus laadukkuus tutkinnot nopeasti joustavuus alueellinen vaikuttavuus nuorten korkea yrittäjyys

Työelämävastaavuus Paineita ammattikorkeakoululle Opiskelijoiden odotukset: hyvä työllistyminen ja ammatillinen eteneminen ajantasainen opetus/sisällöt/metodit työelämäyhteyksiä hyvä palkka elämyksellinen opetus tehokas ohjaus akateemista vapautta mutkaton valmistuminen

Työelämävastaavuus Paineita ammattikorkeakoululle Työelämän odotukset valmistuvalle: visiointikykyä, kykyä löytää tietoa ryhmätyötaitoja, itsensä ilmaisutaitoja sisäistä yrittäjyyttä kielitaitoa ja kansainvälisyyttä päätöksentekokykyä paineen ja epävarmuuden sietokykyä oman alan substanssi pitäisi olla kunnossa

Työelämävastaavuus Yrityksen suunnittelujänne: Yritykset palkkaavat ihmisiä vain akuuttiin tarpeeseen Henkilökuntaa koulutetaan paikkaamaan osaamisen puutteita Henkilökuntaa tulee ja menee ¼-vuoden tuloksen perusteella Henkilökunnan odotetaan olevan hinnaltaan edullista

Työelämävastaavuus Paineita ammattikorkeakoululle Elinkeinoelämän odotukset: Valmistuvien pitäisi olla valmiita: (”pikaruokamalli”) Meidän yrityksen infraan ja ohjelmiin Meidän yrityksen menettelyihin Tuntea meidän tuotteet ja niiden taustat Omata työkokemusta Tuoda jotain uutta, nuorekasta lisäarvoa Tienata palkkansa ilman harjoittelua

Työelämävastaavuus Koulutuksen suunnittelujänne: Uusi koulutusohjelma tuottaa valmistuneita n.6 vuoden kuluttua toteutuspäätöksestä Opetussuunnitelman muutos näkyy 4 vuoden kuluttua Suuntaavien opintojen muutos näkyy 2 vuoden kuluttua Sisältöjen ajantasaisuudesta huolehtii opettaja

Työelämävastaavuus Kysymyksiä elinkeinovastaavuudesta Kuka ennustaa kehitystä ja millä keinoilla Mikä on opitun asian elinkaari Minkä varaan rakennetaan yksilön ammatillinen elinkaari Miten pohjustetaan elinikäinen oppiminen Miten varmistetaan pärjääminen ensimmäisessä työpaikassa

TOIMIVAN JA LAADUKKAAN OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN Birgitta Varjonen

OPED-EXON TAVOITTEET EX = Expert = asiantuntija, O = Ohjaus Asiantuntijuuteen ohjaaminen Työelämävastaavuuden vahvistaminen alakohtaiset työelämävaatimukset koulutussuunnitteluun soveltuvat ennakointimenetelmät Toimivan ja laadukkaan ohjausstrategian/järjestelmän kehittäminen osana korkeakoulun kokonaisstrategiaa Ohjauksen tuutoritoiminnan kehittäminen Vertaistuutoroinnin kehittäminen

KÄSITTEET Ohjausjärjestelmä Opintojen ohjausjärjestelmän kokonaisuudella tarkoitetaan opiskelijoille tarjottavien ohjauspalveluiden kokonaisuutta ja korkeakoulujen ja se ulkopuolisen ohjaushenkilöstön keskinäistä yhteistyötä. Opiskelijan polku/opintokaari 1) Ohjaus ja –neuvontatoiminta ennen opintojen alkua 2) Ohjaus opintojen alussa 3) Ohjaus opintojen edetessä 4) Ohjaus opintojen päättövaiheessa ja 5) Ohjaukseen liittyvät palaute ja seurantajärjestelmät 6) Alumnitoiminta

TYÖRENKAAN YDINRYHMÄ VetäjäBirgitta Varjonen, projektipäällikkö, yliopettaja ja opetusjohtaja Tapani Pöykkö Annala Johanna, lehtori, opintojen ohjaushamk Alamikkelä Maire, lehtori, opintojen ohjausoamk Kilpikivi Piukku, projektipäällikkölaurea Eija Lantta, opintoasiainpäällikkölamk Lähteenmäki Ilkka, opintoasiaintoimiston päällikköturkuamk Pöykkö Tapani, opetusjohtajahamk Saarimäki Jukka, varapuheenjohtajaSAMOK Esko Tirkkonen, opintoasiainpäällikkö piramk

OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN OPEDISTA Tiedon synergiaa Ammattikorkeakouluissa opintojen ohjausta antavat henkilöt* AMMATILLINEN KASVU Opintojen keskivaiheOpinnäytetyön laatiminenHakijan informointi Uuden opiskelijan vastaanottaminen Harjoittelu Hops-ohjaus ja tutkinnon rakentaminen Ura- ja rekrypalvelut Työelämään siirtyminen Ohjausmenetelmät: henkilökohtainen ohjaus, ryhmäohjaus, vertaisohjaus ja internet pohjainen ohjaus,ulkopuolinen ohjaushenkilöstö Opedin työrenkaista saatava tietous Veha-ryhmältä saatava tietous Osallistuminen työrenkaisiin amkien oma organisoitu kehittämistyöryhmä Toimintaa tukevat päätökset

OHJAUSJÄRJESTELMIEN KEHITTÄMINEN JA SOVELTAMINEN 1.Ohjauksen määrittely/filosofia mitä tarkoitetaan opintojen ohjauksella 2.Ammattikorkeakoulun ohjauksen strategia 3.Koonta ammattikorkeakoulujen ohjausjärjestelmistä/lähestymisnäkökulmista 4.Hyvien käytänteiden ideoita (makro) 5.FOORUMI - BM 6.Pilottien työryhmät työstävät – amk-kohtainen järjestely a) omaan ammattikorkeakouluun soveltuvan ohjauksen palveluketjun ja opiskelijan polun b) laatii suunnitelman sen toteuttamiseksi a) palvelut b) resurssit c) työnjako c) testaa käytännössä edellä esitetyn ohjausjärjestelmän toimivuutta d) laatii yhteenvedon ohjausjärjestelmästään julkaisuun/artikkelit 7. FOORUMIT - BM

VERTAISTUUTOROINTI Reima Kallinen

Taustaa SAMOKin tutorprojekti Vertaistuutoroinnin tärkeäksi osa opiskelijoiden ohjausjärjestelmää Oped- ja Oped-Laatu –projekti Opiskelijakuntien asema Hallitusohjelma ja KeSu Valmistelutyö SAMOKin kanssa syksystä 2003 Opiskelijakuntien haku renkaaseen helmikuussa 2004

Tavoitteet Selvitys vertaistuutoritoiminnan nykytilasta Koulutus- ja organisaatiomallit Tehtäväkenttä, työn- ja vastuunjako Sopimus- ja rahoitusjärjestelyt Seuranta-, palaute- ja palkitsemisjärjestelmät Monikulttuurinen tuutorointi kytkeytyminen muihin opintoihin Toiminnan jatkuvuus ja vertaistuutoroinnin “uudet” muodot jne. Hyvien käytänteiden levittäminen ja kehittäminen Toimijoiden valtakunnallinen ja alueellinen verkottuminen Materiaalipankki ja julkaisu toiminnan tueksi

”Aloituskokoonpano” Vetäjät: Reima Kallinen, Oped-Exo ja Riikka Töytäri, SAMOK ry Jäsenet: Miia Haanpää, turre –vastaava, LAUREAMKO ry* Sirpa Hallamäki, turre-vastaava, JAMKO ry* Heli Hämeenniemi, tuutorsihteeri, OSAKO ry* Tiia Kansanen, tutorvastaava, MAMOK ry Meeri Kuikka, tutorvastaava, HAMOK ry Leena Löövi, puheenjohtaja, SAVOTTA ry Henna Puputti, tutorvastaava, EKAMKO ry* Tuomas Rissanen, turre –vastaava, TAMKO ry* Arto Tikkanen, puheenjohtaja, SAMO ry*

Toiminta vuonna 2004 Työrenkaan kokoukset (5-6 kpl) Kaksi keväällä, kolme syksyllä Opiskelijakuntien vieraina eri ammattikorkeakouluissa Lisäksi syksyllä mahdollisesti ”VTR Extra” VETURI –seminaarit (2 kpl) Yhteistyössä SAMOKin kanssa Avoimia kaikille vertaistuutoritoiminnasta kiinnostuneille Kevät: VETURI I Kouvolassa Syksy: VETURI II lokakuussa

TUUTOROINTI OPINTOJEN ERI VAIHEISSA Auli Pekkala

Oped-Exo Tuutorointi Ydinryhmän ensimmäinen palaveri : Auli Pekkala, HAAGA, vetäjä Arja Kalmari, Diak Arto Saloranta, Laurea Birgitta Varjonen, Oped-Exo Reima Kallinen, Oped-Exo Ryhmä on jatkossa laajempi

Oped-Exo Tuutorointi Ydintyöryhmän täydentäminen: Maantieteellinen ja koulutusalakohtainen edustus Samokin edustus: Minna Nieminen

Opettajatuutorien osaamisen kehittäminen Osaamisvaatimusselvitys; uusi ohjauksen taso ja rooli opettajuuden ja opinto-ohjauksen ohella Koulutuksen selkeän rungon rakentaminen Yhtenevä näkemys opettajatuutoroinnista Opettajatuutorin tehtävään perehdyttämisen kehittäminen Tavoite 1

Tavoite 2 ”Työkalupakin” tuottaminen opettajatuutoreille Välineet toiminnan tueksi: Dialogin harjoittaminen Opiskelijan jaksaminen ja oppimisen erilaisuus Tukimateriaali Hallinnon työkalut Seurannan välineet

Tavoite 3 Opettajatuutorin roolin vahvistaminen: Oman paikan tiedostaminen osana laajaa ohjausjärjestelmää Ohjausprosessin aikana tapahtuva ohjaajan roolin muutoksen ymmärtäminen Opettajatuutoreiden verkottuminen ja toiminnan seuranta

YHTEISTYÖFOORUMIN PÄÄTÖS KLO 16.00

OPED-EXO JATKUU…. Lyhyet kommentit työrenkaiden käynnistyksestä Seuraava yhteistyöfoorumi (mahd.veha- ryhmä) aika: marraskuussa paikka: ? ohjelma: työrenkaiden ideoita otetaan vastaan Tavataan työrenkaiden kokouksissa