Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa"— Esityksen transkriptio:

1 Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa
Ammattikorkeakoulujen opintojen ohjauksen kehittämisprojekti

2 25.5. Päivän asiakokonaisuudet
Yhteenveto Opedin työrenkaiden työskentelystä Mitä odotan ammattikorkeakoulun ohjaukselta? Opiskelijoiden paneelikeskustelu Yhteenveto ydintyöryhmän linjausehdotuksista, keskustelua Ohjausjärjestelmän kehittämisprosessin käynnistys – case Hamk, opetusjohtaja Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen case – VAMK, Hilkka Vuorisalo, Ryhmätyömessut Millä menetelmillä saadaan ohjausjärjestelmän strategia elämään opetuksen ja ohjauksen käytännöissä, esimerkkinä Strada-menetelmät, yliopettaja Outi Kallioinen 18/09/2018

3 1. Työelämävastaavuus 17.5 Ennakointityötä LAMKissa: Soili Saikkonen
Ennakoinnista ja sen menetelmistä sekä työkaluista Jo päättyneistä ennakointihankkeista Alullaan olevista ennakointihankkeista Opiskelijana muutoksen pyörteessä: Arttu Hiltunen Miten opiskelija näkee muuttuvan työnkuvan Miten rakentaa osaamistaan tulevaisuuteen Mikä tieto on pysyvää ja mikä dynaamista Työelämän osaamisajatuksista kaapattua: Tapio Kostamo Miten esimerkkiyritykset kuvaavat ja kehittävät henkilöstönsä osaamista Saako näistä vinkkejä ammattikorkeakoulun ennakointityöhön, keskustelua Porukalla työrenkaan työssä eteenpäin: Birgitta Varjonen 18/09/2018

4 1. Työelämävastaavuus Ennakointi Muutosten syiden ymmärtäminen
Ennakointityö – menetelmät EU-koulutuspolitiikka Yrittäjyys Ammatinkuvat Ydinosaaminen Työelämävalmiudet 18/09/2018

5 3. Tuutorointi työrengas
, Haaga Opettajatuutorien osaamisvaatimusten selvitys Koulutus – lyhytkestoinen koulutus ”Työkalupakin” tuottaminen opettajatuutoreille 18/09/2018

6 3. Tuutorointi Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Alustajat: Minna Nieminen, SAMOK Taina Pallonen, Laurea Irene Vilpponen, luonnontiede Ryhmätöiden alustus – aiheena opettajatuutorius Arto Saloranta 18/09/2018

7 Opettajatuutorius Arto Rantanen 18/09/2018

8 4. Vertaistuutorointirengas
Selvitys vertaistuutoritoiminnan nykytilasta Keskustelu selvitystyön tekemisestä Veturiseminaari (11 oppilasyhdistystä) – Vertaistuutoroinnin rooli opintojen ohjauksen kentässä Selvitystyön koordinointi 18/09/2018

9 Maija Varis, hamkon tuutorivastaava Nina Into, lamkon tuutorivastaava
OPISKELIJAPANELI Maija Varis, hamkon tuutorivastaava Nina Into, lamkon tuutorivastaava Veli-Matti Taskila, lamko, puheenjohtaja Jukka Saarimäki, SAMOK, koulutusalavastaava, varapuheenjohtaja 18/09/2018

10 PANEELIKESKUSTELU MITÄ ODOTAN AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUKSELTA
Opiskelijoiden alustukset 5 min/henkilö mitä osa-alueita opiskelijan mielestä kuuluu ammattikorkeakoulun ohjaukseen Miten opiskelijan polku hahmottuu opiskelijalle – vai hahmottuuko? Mitkä ovat opiskelijan polun kriittiset pisteet? Kommenttipuheenvuorot 18/09/2018

11 YHTEENVETO TYÖRYHMÄN AJATUKSISTA

12 Ydintyöryhmän kokous 22.4.2004 Tampereella Johanna Annala
Maire Alamikkelä Ilkka Lähteenmäki Esko Tirkkonen Birgitta Varjonen Reima Kallinen 18/09/2018

13 Ydintyöryhmän aatoksia
opiskelijoille näyttäytymätön järjestelmä ammatinkuvan kirkastuminen opiskelu yleiskuva 18/09/2018

14 Ydintyöryhmän aatoksia
Makrotason isoja ”palikoita” pitää avata yksikkötasolle – amkien strategiat Yliopistojen ohjauksen kehittämishankkeet ja yhteistyöverkostojen muodostaminen yhteistyökumppaneiden etsintä työryhmäkokous ei isoa seminaaria Opiskelijan polku ja sen rakenne työskentelyn pohja rakenne amkien mukaan yksi fokus viestinnällisyydessä 18/09/2018

15 ERÄÄN OPISKELIJAN POLKU
1. vuosi 2. vuosi 3. vuosi 4.vuosi T Y Ö E L Ä M SV- valinta Harjoittelu 2 Vaihto- opinnot H A K U V I E Opiskelun aloittaminen Opinnäyte- työ Alku- orientaatio Harjoittelu 1 Vapaasti valittavat Rästitenttien tekeminen HOPSin laatiminen HOPSin päivittämínen HOPSin päivittämínen Tuutori- toiminta Assistentti- opettajana toiminen 18/09/2018

16 Ydintyöryhmän aatoksia
valintoja linjauksia priorisointeja Ammatillinen kasvu fokuksessa Millainen ohjaus sekä parantaa opiskelijan kokemaa ohjauksen laatua että laskee korkeakoulun kustannuksia? Millaisista ohjauksen kehittämistoimenpiteistä hyötyvät sekä ohjaajat että opiskelijat? 18/09/2018

17 Ydintyöryhmän aatoksia
Ohjausjärjestelmä ja sen rakenne ammattikorkeakoulujen strategioiden tarkastelua Opiskelijan polun ja ohjausjärjestelmien jalkauttamistyö keskeisenä teemana Tuutorointi ja vertaistuutorointi ryhmiltä tuutorointitoimijoiden näkökulmia - rakennusvälineitä MUUTA: Opm:lle viestittävä hankekontrollista Verkostohankkeiden yhteiset seminaarit OPM:n rahoituksella Julkaisutoiminnan foorumit 18/09/2018

18 TAVOITTEET TAVOITTEENA case amkit rakentaa joiden etenemistä
OHJAUS-JÄRJESTELMÄÄ ja samalla OPINTOJEN POLKUA case amkit joiden etenemistä seurataan rakentamiseen tarvittavien työvälineiden esittely ja testaus 18/09/2018

19 JULKAISU (T) Opiskelijapolku Ohjausjärjestelmät lähestymistavoista
näkemyksiä oppimisesta visualisoinnista rakentamisesta käytöstä Ohjausjärjestelmät amkien strategiset linjaukset rakentamisprosessi 18/09/2018

20 Ehdotuksia/toivomuksia/ideoita ideoita käsiteltävistä aihepiireistä
RYHMÄMESSUJEN AIHEET Ehdotuksia/toivomuksia/ideoita ideoita käsiteltävistä aihepiireistä kuinka asiakokonaisuuksia käsitellään ideoita asiantuntijoista vapaaehtoisia caseja (opiskelijan polku, ohjausjärjestelmä vai jokin muu osio) ideoita käsiteltävistä opintojen etapeista ideoita ryhmätyömenetelmistä ideoita jalkauttamisvälineistä ideoita julkaisukelpoisista aiheista 18/09/2018

21 RYHMÄMESSUT -TYÖSKENTELYN ALUSTUS
Mietintäryhmät: 5 ryhmää – kaikki pohtivat samoja osa-alueita Ehdotuksien miettiminen yksilöinä - 10 minuuttia Summaus toistuvat ja hyviltä tuntuvat näkemykset kirjataan ja ryhmä muodostaa yhteiset hyvät näkemykset aiheista. - 30 minuuttia Sekoitetut ryhmät ryhmien sekoittaminen käydään läpi ryhmätöiden anti - 5 min/ehdotukset, täydennykset sallittuja (yhteensä 25 minuuttia) 5. Uudelleen arviointi – jokaisesta pohdinta-alueesta ”suosikit” - 10 min 6. Toimenpiteet - yhteenveto 18/09/2018

22 Ryhmätyömessut 18/09/2018

23 Seuraavan kokouksen ohjelma – mahdollisesti aiheena HOPS
JATKOTYÖSKENTELY Seuraava kokousaika, Seuraavan kokouksen ohjelma – mahdollisesti aiheena HOPS Seuraava kokouspaikka: Tampereen amk Yhteenvedot www-sivuilla 18/09/2018


Lataa ppt "Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google