EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h 11.-12.9.2006 Loppu- seminaari 8 h 30.11.2006 Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Tutkinto järjestetään jokaisen aluekeskuksen alueella, jolle ilmoittautuu ryhmiin tarvittava määrä oppilaita AY-TUTKINNON 2014 ILMOITTAUTUMISET ON KÄYNNISSÄ.
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Ammatillinen osaaminen ja TVT
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Skype & TeamSpeak RäsSe, Skype Skype Out  Soittaminen lanka- tai matkapuhelin.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Virtuaali-informaatikkojen tapaaminen Tampere,
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö: tutustuminen TVT:n opetuskäytön tilanteeseen Ammatillinen osaaminen ja TVT Millaista TVT-osaamista opettajalta.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
ERILLISET ERITYISOPETTAJAN OPINNOT Tervetuloa Helsingin yliopistoon! Alkuinfo
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Pedagoginen kehittäminen
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Tampereen ammattikorkeakoulu
Leena Penttinen/2017 – Päivi Rosenius 2018
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

eAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä Reaaliaikaiset virtuaali-istunnot (klo16-18) - 4 x n. 2 h / istunto, yht. n 8 h 27.9 Kari Kiviniemi

eAPE:n tehtävät Yhteiset verkko- työskentelytehtävät 1. ammatillinen opettajuus 2. erilaiset opetusmenetelmät 3. opetuksen suunnittelu ja arviointi 4. ammatillisen opettajuuden erityisalueita Oppimisportfoliotehtävät 1.käsitys oppimisesta ja opetuksesta 2.opintojakson toteutussuunnitelman laatiminen 3. opetusmenetelmien uudistaminen 4. TVT:n opetuskäyttö 5. vapaasti valittava tehtävä (ammatillisen aikuiskoulutuksen, ammatillisen perusopetuksen tai ammattikorkeakouluopetuksen alueelta) Kari Kiviniemi

eAPE:n sisällöllinen toteutus Aloitussemi- naari I & II eAPE:n tavoit- teet, sisällöt, toteutustapa - portfoliotehtä- vien & verkko- työskentely- tehtävien esittely - käytettäviin työkaluihin / ohjelmistoihin perehtyminen Loppusemi- naari, portfolioteh- tävien yhteinen käsittely Pienryhmien vapaamuotoiset palaverit Opintojakson arviointi - palautteen keruu jokaisen 4 teeman päätteeksi - loppupalaute Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä, Ammatilli- nen opettajuus – open asiantuntijuus, ope amk:ssa, aik.koulutukses sa, perusope- tuksessa… Erilaiset opetus- menetelmät Opetuksen suunnittelu ja arviointi Ammatilli- sen opetta- juuden eri- tyisalueita (oppisopimus- koulutus, näyt- tötutkinnot, t & k) Reaaliaikaiset virtuaali-istunnot Kari Kiviniemi

eAPE:n pedagoginen toteutus Aloitussemi- naari I & II pienryhmien tunnistaminen - harjoitukset ja kokeilut opintojaksolla käytettävillä työvälineillä /ohjelmistoilla Loppusemi- naari, TVT- materiaalien esittely - posterinäyttely - pienryhmä- työskentely Pienryhmien vapaamuotoiset palaverit - Opintopiirit, ”innokokoukset”, (mitä, miten, kuka vastaa mistäkin) Opintojakson arviointi Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä, Yhteistoi- minnallinen oppiminen? sovellus Ongelma- perustainen oppiminen? sovellus Tutkiva oppiminen? sovellus Snowball, aivoriihi, perinteinen ryhmätyö? Reaaliaikaiset virtuaali-istunnot Kari Kiviniemi

eAPE:n tekninen toteutus Aloitussemi- naari I & II Ohjelmistojen esittely: WebCT Skype TeamSpeak ZEF Loppusemi- naari, Pienryhmien työskentely - Skype - pienryhmän valmistautumisen aputyökalu - 5 henkeä, reaaliaikaiset palaverit Opintojakson arviointi -ZEF- arviointityökalu Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä, WebCT-oppimisalusta - pienryhmäkohtaiset työskentelyfoorumit - yhteiset tehtäväkohtaiset valmiiden esitysten foorumit - ohjausfoorumit - informaatiolähteet Reaaliaikaiset virtuaali-istunnot: - TeamSpeak, koko ryhmän virtuaali-istunnot - Skype, pienryhmien työskentely Kari Kiviniemi