Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Advertisements

Tietotekniikka, sosiaalinen media ja liikunnan arvionti wikispaces.com/
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
TerveTie Tampereen ryhmä
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Sosiaalinen media.
SOME (sosiaalinen media)
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
WoSCos Works, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
TVT-sovelluksia opiskelijoiden käyttöön
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Ops seminaari Askola.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Hanke
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto

Sisältö 1. Vaihe, Tutustuminen sosiaalisen median työkaluihin, palveluihin ja yhteisöihin. kroy-troy wikikroy-troy wiki Google, wiki, ning, qaiku Kuvapalvelut Facebook, Skype, Second Life jne 2. vaihe, Pohditaan sosiaalisen median työkalujen, palveluiden ja yhteisöjen hyödyntämistä omalla ammattialalla 3. Oppimisympäristöjen suunnitteluja rakentaminen, syksy 2010 Suunnitellaan ja rakennetaan some-oppimisympäristö. Opas oppimisympäristön suunnittelun ja rakentamisen avuksi. Tuottajina AVO Avoimet verkostot oppimiseen -hanke ja OPH.Tekijät: Anne Rongas & Hannu Kuusela CC BY-SA 3.0 Kuinka aloittaa sosiaalisen median oppimisympäristön suunnittelu. Tuottajana AVO Avoimet verkostot oppimiseen -hanke ja OPH. Anne Rongas CC BY-SA 3.0 Sosiaalisen median oppimisympäristön rakennesuunnittelu. Tuottajana AVO Avoimet verkostot oppimiseen -hanke ja OPH. Anne Rongas, Tarmo Toikkanen ja Ari-Matti Auvinen CC BY-SA Oppimisympäristöjen käyttö, kehittäminen ja levittäminen, kevät 2011 Opas oppimisympäristön suunnittelun ja rakentamisen avuksi. Kuinka aloittaa sosiaalisen median oppimisympäristön suunnittelu. Sosiaalisen median oppimisympäristön rakennesuunnittelu. Tehty oppimisympäristö on käytössä. Käytön ohjaamana oppimisympäristöä hienosäädetään. Oppimisympäristön on oltava hankesuunnitelman mukainen. Ydinkohdat: -oppimiskulttuurin muutos oppija- ja työelämälähtöiseksi kulttuuriksi, -oppimiskulttuurin muutos sosiaalista mediaa käyttäväksi kulttuuriksi, -avoimuus, suljettuja oppimisympäristöjä ei hyväksytä, -oppilaiden ja työelämän yhteistyöskentelyn osuuden merkitys, -osallistuminen, yhteisöllinen oppiminen, sosiaalisen median hyödyntäminen yhteisöllisessä toiminnassa ja -oppimisympäristön uutuus, innovatiivisuus, levitettävyysarvot.

RAO, toteutus Työssäoppiminen ulkomailla Esimerkkinä WoSCos-hanke Malli sovellettavissa myös muihin tarpeisiin

WoSCos-wiki woscos.wikispaces.com woscos.wikispaces.com

Opiskelijat Ulkomailla opiskelijoita Englanti: 8 henk Espanja 5 Puola 4 henk Ruotsi 1 henk Saksa 4 henk Unkari 6 henk: Yhteensä28 opiskelijaa

Sosiaalisen median välineet Käytässä olevat ympäristöt: Wiki-sivusto Kuvan tallennus: Flickr, Google Diaesitykset: Google, Slideshare – Palauteseminaari 9.5 aineistot, raportit Facebook, opiskelijoiden omat kontaktit Yhteydenpito: Skype, SMS-viestit

RAOPRO raopro.wikispaces.com - Opettajien ja asiantuntijoiden vaihto

Tulevaisuus Nyt valmistunut ympäristö on ”prototyyppi”, jonka pohjalta jokaiselle hankkeelle tehdään oma ympäristö Jatkossa tulee kiinnittää huomiota – opiskelijoiden ennakkovalmentautuminen – hankeen idean läpinäkyvyys – suomessa olevien opiskelijatovereiden mukaan saanti yhteydenpitoon – mobiililaitteiden hyödynnettävyys, esim. ohjeet, miten toimin lentokentällä – kansainvälisyyden näkyvyys koulun kotisivuilla

2-vaiheen tavoitteet Tässä projektissa keskitytään Ympäristön kehittäminen ja monipuolistaminen Tekijänoikeuskysymykset Opiskelijoiden ohjeistus, esim. kuvankäsittelyssä Uusien SOME-ratkaisujen seuraaminen ja hyödynnettävyys Päivitykset, seuranta, mitä tehdään aineistolle, kun opiskelija lähtee talosta Aineiston varmuuskopiointi, tallentaminen koulun verkkoon TAVOITE Joulukuussa 2011 (2012) meillä on esittää toimiva, elävä malli (joko tämä WOSCOS kehitettynä tai johonkin uuteen hankkeeseen tehty)

2-vaiheen suunnitelman vaatimukset Suunnitelmista tulee ilmetä seuraavat asiat: 1. Kuka vastaa toteutuksesta? 2. Mikä opiskelijaryhmä on kyseessä? Montako opiskelijaa ja/tai työelämänedustajaa pilottiin osallistuu? 3. Missä tutkinnon osassa pilotti toteutetaan? Mikä työprosessi on kyseessä? 4. Millä tavoin opiskelijan oppimista edistetään/tuetaan sekä millä tavalla osaamista ja oppimista tehdään läpinäkyväksi? - Millaisia uusi opetusmenetelmiä ja -järjestelyjä käytetään? - Miten sosiaalista mediaa hyödynnetään? (Onko tiedonhankintapaikka ja -jakopaikka vai pyritäänkö vuorovaikutukseen opettaja - opiskelija - muut opiskelijat - työelämän edustajat - opiskelijoiden kaverit - opiskelijaryhmän kaverin kaverit? Mitä työkaluja käytetään vapaa valintaisesti voidaan hyödyntää esim. seuraavia työkaluja: wiki, blogi, facebook, Linkedin, Posterous -blogi, Youtube Picasa, Flickr, Second Life, Google-ympäristö, huom. opettajan ei tarvitse hallita näitä, opiskelijat tekemään). Esim. Weebly-työkalu voisi olla monipuolinen ja helppokäyttöinen työkalu pedagogisille kehittäjille ja opiskelijoille. - Onko käytössä mobiilivälineitä, jos on mitä esim. älypuhelimet, iPod, web-kamerat työmailla/työpisteissä tms. 5. Mitä lisäarvoa osallistuville yrityksille oletetaan olevan tämäntyylisestä opetuskokeilusta?