Roolikarttani - nykyisyys Tärkeimmät työroolini asiantuntija- näkökulmasta: – Yksikön perustyöntekijä – Alainen – Moniammatillisen tiimin jäsen – Työkaveri.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Advertisements

Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Uuden työntekijän perehdyttäminen
Hyvä toimituksen esimies
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
Suomalainen Valmennus- järjestelmä
Palautetaidot ja opponointi
Haukiranta MultiTalent Consulting Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa Täydennyskoulutus Haukirannan kuntayhtymä.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Turun ja Kaarinan srky Mia Fager
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Työnohjauksen hallinta
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Be Better! Liity jäseneksi nuorkauppakamariin Suomen Nuorkauppakamarit ry Nuorten johtajien ja yrittäjien kansainvälinen verkosto.
Palautetaidot ja opponointi
Ongelmaperustainen oppiminen
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
OSAAMISALUE, KIT-vastaava täyttää Yhteisten tavoitteiden jälkeen jokaisen KIT-vastaavan tulee tehdä yhdessä oman osaamisaluepäällikkönsä kanssa sama taulukko.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
SÄHKÖVARAUS Sähkövaraus on aineen perusominaisuus, joka ilmenee voimavaikutuksina. Protonin ja elektronin varaukset kumoavat toistensa vaikutuksen ne.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
ESIMIESVALMENNUS 2 Opintopäällikkö informaatio-ohjaajana - kokemuksia puun ja kuoren välistä Mikko Vehkaperä (Terhi Mella, Mervi Tikkanen, Maija-Sisko.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
Vapaaehtois- ja vertaistoimijan motiivit, roolit ja rajat
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Kaiku yhteistyöryhmä 2016 Kuvat: Raquel Benmergui #kehukiita
Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa
työllistämisen, osaamisen ja sosiaaliturvan uudet ratkaisut tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäjä aloitteet perustuvat tutkittuun tietoon.
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
ORNAMO 2020 UUSI ORNAMO Muotoilijan tehtävät muutoksessa
Vanhemmuus Raskaus on prosessi, jonka aikana on mahdollisuus alkaa matka vanhemmuuteen (vanhemmuuteen kasvua kuvataan myös kriisiperiodiksi, jonka raskaus.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
OSAAMISALUE, KIT-vastaava täyttää
Työkykyä edistävä toiminta
Saimaan ammattiopisto Sampo
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Voimavarat työssä -kysely 2010
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Esityksen transkriptio:

Roolikarttani - nykyisyys Tärkeimmät työroolini asiantuntija- näkökulmasta: – Yksikön perustyöntekijä – Alainen – Moniammatillisen tiimin jäsen – Työkaveri – Ohjaaja – Perehdyttäjä Kuvioiden koko edustaa roolin kokoa suhteessa toisiinsa: – Tärkeyttä työyhteisössä – Merkitystä itselleni – Ajankäyttöni suhteen Plus- ja miinusmerkit kuvaavat roolin ”varausta” – Plus: positiivinen rooli, positiiviset ominaisuudet edesauttavat yhteistyötä työyhteisössä/ tukevat ammatillista kehittymistäni – Miinus: rooli sisältää ominaisuuksia, jotka haluaisin muuttaa Keventäjä: haluan oppia olemaan vastaamatta vähemmän muiden odotuksiin Arvioija: haluan oppia arvioimaan enemmän rakentavasti vertailun sijaan Puuttuja: haluan oppia perustelemaan enenevästi nimenomaan tutkitun tiedon valossa 1 (+/- )

Roolikarttani – nykyisyys Minä Työkaveri: osaamisen jakaja, innostaja, kannustaja, palautteen antaja, kuuntelija, keventäjä Moniammatillisen tiimin jäsen: asiantuntija, tiedonjakaja, vastuunottaja, keventäjä Alainen: mahdollisuuksien näkijä, puuttuja, vastuunottaja, keskustelija, keventäjä, palautteen antaja ja vastaanottaja Perehdyttäjä: osaamisen jakaja, tiedonjakaja, kuuntelija, keskustelija, kannustaja, arvioija Ohjaaja: osaamisen jakaja, tiedonjakaja, kuuntelija, keskustelija, arvioija, keventäjä, mahdollisuuksien näkijä, palautteen antaja ja vastaanottaja Yksikön perustyöntekijä: osallistuja, tiedonjakaja, keskustelija, kuuntelija, mahdollisuuksien näkijä, puuttuja, arvioija +++/-- ++/- +++/- ++/- 2

Roolikarttani – tulevaisuus Minä Työkaveri: osaamisen jakaja, innostaja, kannustaja, palautteen antaja, kuuntelija, keventäjä Moniammatillisen tiimin jäsen: asiantuntija, tiedonjakaja, vastuunottaja, Alainen: mahdollisuuksien näkijä, puuttuja, vastuunottaja, keskustelija, keventäjä, palautteen antaja ja vastaanottaja Perehdyttäjä: osaamisen jakaja, tiedonjakaja, kuuntelija, keskustelija, kannustaja, arvioija Ohjaaja: osaamisen jakaja, tiedonjakaja, kuuntelija, keskustelija, arvioija, keventäjä, mahdollisuuksien näkijä, palautteen antaja ja vastaanottaja Yksikön perustyöntekijä: osallistuja, tiedonjakaja, keskustelija, kuuntelija, mahdollisuuksien näkijä, arvioija ++/

Roolikarttani – tulevaisuus Muuttuvat roolit 4 Työkaveri rooli säilyy nykyisen kaltaisena Heikkenevät roolit: Yksikön perustyöntekijä Roolin pienenee tulevaisuudessa koulutuksen ja uusien työtehtävien myötä Odotan asemani muuttuvan ja asiantuntijan roolini kasvavan Alainen Perustyöntekijän roolin muuttuessa roolini alaisena pienenee nykyiseen verrattuna Esimies-alaissuhde säilyy Vahvistuvat roolit, nuolen koko kuvaa muutoksen voimakkuutta Moniammatillisen tiimin jäsen Ohjaaja Perehdyttäjä Liittyvät ammatilliseen kehittymiseen, asiantuntija-roolin ja osaamisen vahvistumiseen sekä niiden hyödyntämiseen työssä Suuntana asiantuntijuuden hyödyntäminen ja toteuttaminen työyhteisössä Roolien ”varaus” muuttuu muutoksen myötä positiivisemmaksi