Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
1. Verkko-oppimateriaalin hyödyntäminen Voi käyttää osana teorian opetusta – Lähdeaineistona – Havainnollistamiseen – Asian/työprosessin harjoitteluun – Motivointiin/”kiinnostuksen herättämiseen” Valmista verkko-oppimateriaalia (sisältöä ja harjoituksia/tehtäviä) on paljon – Esim. OPH, OpettajaTV, Lapin verkkokoulu, alan verkostot jne. Muu webbimateriaali oppimateriaalina – Autenttinen aineisto (kuvina, videoina, teksteinä), esim. ruokalistat, manuaalit, tuoteselostukset, tuotteet jnejne Kirjaston hankkimat eaineistot
2. Oppimateriaalin tallennus ja jakelu Käytettävä materiaali koottava johonkin linkkeinä tai tiedostoina Voidaan koota Moodleen, wikiin tai blogiin – riippuen siitä, että mihin ja miten materiaalia käytetään
Opiskelijat aktiivisina toimijoina Opiskelijat voivat tuottaa esim. kuvia, videokuvaa (ja liittää näihin tekstiä) ja tallentaa/jakaa nämä verkossa – Kädentöidensä lopputuloksista (esim. kattaukset, leivonnaiset, vaatteet, sorvauksen tulokset, kampaukset jne. ) -> haluttaessa näistä syntyy vaikka opiskelijan portfolio – Työprosesseista ja niiden vaiheista – Produktioissa ja projekteissa – Taululle piirretystä/kirjoitetusta Pienryhmätyöt verkossa – Wiki -> prosessikirjoittaminen, projektit, tutkielmat jne. – Jo oppitunnin aikana voivat työstää suoraan verkkoon ryhmän tuotoksen Oman oppimisen itsenäinen/yhteisöllinen reflektointi – Oppimispäiväkirja (Mooden työkaluilla) – Julkisesti, esim. blogi tai mikroblogi (Twitter)
Koulutusprojektin toteuttaminen 1. Verkkoympäristöjen käyttömahdollisuuksien ”avaaminen” koulutusalakohtaisesti -> opettajalle syntyy käsitys/ymmärrys käyttö- mahdollisuuksista Wiki? Blogi? RSS-syöte?
2. Oppimisprosessin ja verkon käyttömahdollisuuksien suunnittelu per opintojakso/opettaja
Oppimisprosessin suunnittelu Yksilön/ryhmän oppimisprosessi opintojaksolla X Aikaisempi tietämys ja osaaminen Tavoitteena oleva osaaminen Lähiopetus (teema ja tavoitteet) Oppimis- tehtävä Ohjaus Oppimis- ympäristö Oppi- materiaali Oppijan toiminta ja vuorovaikutus Moodle- työskentely (teema ja tavoitteet) Oppimis- tehtävä Ohjaus Oppimis- ympäristö Oppi- materiaali Oppijan toiminta ja vuorovaikutus Lähiopetus (teema ja tavoitteet) Oppimis- tehtävä Ohjaus Oppimis- ympäristö Oppi- materiaali Oppijan toiminta ja vuorovaikutus
3. Oppimisprosessin toteuttaminen verkkoon (esim. Moodle) ja verkkovälineiden käytön opiskelu -Tarvelähtöisesti -Samalla rakentaen kurssin toteutus (toiminnallisuudet ja materiaalit)
Opiskelijoiden kouluttaminen Elokuussa 2010 Opiskelijoden osattava – Tietokoneen ja Internetin peruskäyttötaidot – Tiedonhankinnan perustaidot – Perustiedot tekijänoikeuksista Olisi hyödyllistä tietää, että mitä välineitä opettajat ovat valinneet käytettäväksi per koulutusohjelma, jotta osataan kouluttaa tarvittavat työvälineet Kouluttajina eOppimiskeskuksen tukihenkilöt ja edistyneet opettajat
Opettajien koulutus 1 vuosikurssia opettavat otetaan ensin koulutukseen – Eka jaksolla opettavat koulutetaan maalis-toukokuu – 20h koulutuspaketti A-ajokorttitason tai vastaava osaaminen kaikille Verkko-opetusympäristöt – Ensin yleiskuva käyttömahdollisuuksista Alan olemassa olevan verkkomateriaalin hakeminen ja seulominen opetuskäyttöön (tähän yhdistetään tiedonhankintakoulutus) Moodle, wiki, blogi, syötteet, kuvan ja videon jakopalvelut) – Toteutuksen suunnittelu (kynä ja paperi) – Toteutuksen tekeminen verkkoon (tuki mukana) Tiedonhankintataidot – Kirjaston eaineistot – Tiedonhankinta webistä eOK suunnittelee koulutuksen