Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena 22.2.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Moodle verkko- oppimisympäristö Lyhyt johdatus kuvien avulla Lähde: Tem Valtosen PP-esitys Vetu 7 -koulutuksessa.
R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
ISOverstaan kouskuttamispäivä
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki.
MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN Ahlmanin ammattiopisto Esa Majava.
Blogit ja wikit oppimisen tukena Käytännön esimerkkejä Anne Rongas.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
VOA-oppimispäiväkirja
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
osana opiskelijan PLE:tä
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Liikesaksan perusteet II
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena

1. Verkko-oppimateriaalin hyödyntäminen Voi käyttää osana teorian opetusta – Lähdeaineistona – Havainnollistamiseen – Asian/työprosessin harjoitteluun – Motivointiin/”kiinnostuksen herättämiseen” Valmista verkko-oppimateriaalia (sisältöä ja harjoituksia/tehtäviä) on paljon – Esim. OPH, OpettajaTV, Lapin verkkokoulu, alan verkostot jne. Muu webbimateriaali oppimateriaalina – Autenttinen aineisto (kuvina, videoina, teksteinä), esim. ruokalistat, manuaalit, tuoteselostukset, tuotteet jnejne Kirjaston hankkimat eaineistot

2. Oppimateriaalin tallennus ja jakelu Käytettävä materiaali koottava johonkin linkkeinä tai tiedostoina Voidaan koota Moodleen, wikiin tai blogiin – riippuen siitä, että mihin ja miten materiaalia käytetään

Opiskelijat aktiivisina toimijoina Opiskelijat voivat tuottaa esim. kuvia, videokuvaa (ja liittää näihin tekstiä) ja tallentaa/jakaa nämä verkossa – Kädentöidensä lopputuloksista (esim. kattaukset, leivonnaiset, vaatteet, sorvauksen tulokset, kampaukset jne. ) -> haluttaessa näistä syntyy vaikka opiskelijan portfolio – Työprosesseista ja niiden vaiheista – Produktioissa ja projekteissa – Taululle piirretystä/kirjoitetusta Pienryhmätyöt verkossa – Wiki -> prosessikirjoittaminen, projektit, tutkielmat jne. – Jo oppitunnin aikana voivat työstää suoraan verkkoon ryhmän tuotoksen Oman oppimisen itsenäinen/yhteisöllinen reflektointi – Oppimispäiväkirja (Mooden työkaluilla) – Julkisesti, esim. blogi tai mikroblogi (Twitter)

Koulutusprojektin toteuttaminen 1. Verkkoympäristöjen käyttömahdollisuuksien ”avaaminen” koulutusalakohtaisesti -> opettajalle syntyy käsitys/ymmärrys käyttö- mahdollisuuksista Wiki? Blogi? RSS-syöte?

2. Oppimisprosessin ja verkon käyttömahdollisuuksien suunnittelu per opintojakso/opettaja

Oppimisprosessin suunnittelu Yksilön/ryhmän oppimisprosessi opintojaksolla X Aikaisempi tietämys ja osaaminen Tavoitteena oleva osaaminen Lähiopetus (teema ja tavoitteet) Oppimis- tehtävä Ohjaus Oppimis- ympäristö Oppi- materiaali Oppijan toiminta ja vuorovaikutus Moodle- työskentely (teema ja tavoitteet) Oppimis- tehtävä Ohjaus Oppimis- ympäristö Oppi- materiaali Oppijan toiminta ja vuorovaikutus Lähiopetus (teema ja tavoitteet) Oppimis- tehtävä Ohjaus Oppimis- ympäristö Oppi- materiaali Oppijan toiminta ja vuorovaikutus

3. Oppimisprosessin toteuttaminen verkkoon (esim. Moodle) ja verkkovälineiden käytön opiskelu -Tarvelähtöisesti -Samalla rakentaen kurssin toteutus (toiminnallisuudet ja materiaalit)

Opiskelijoiden kouluttaminen Elokuussa 2010 Opiskelijoden osattava – Tietokoneen ja Internetin peruskäyttötaidot – Tiedonhankinnan perustaidot – Perustiedot tekijänoikeuksista Olisi hyödyllistä tietää, että mitä välineitä opettajat ovat valinneet käytettäväksi per koulutusohjelma, jotta osataan kouluttaa tarvittavat työvälineet Kouluttajina eOppimiskeskuksen tukihenkilöt ja edistyneet opettajat

Opettajien koulutus 1 vuosikurssia opettavat otetaan ensin koulutukseen – Eka jaksolla opettavat koulutetaan maalis-toukokuu – 20h koulutuspaketti A-ajokorttitason tai vastaava osaaminen kaikille Verkko-opetusympäristöt – Ensin yleiskuva käyttömahdollisuuksista Alan olemassa olevan verkkomateriaalin hakeminen ja seulominen opetuskäyttöön (tähän yhdistetään tiedonhankintakoulutus) Moodle, wiki, blogi, syötteet, kuvan ja videon jakopalvelut) – Toteutuksen suunnittelu (kynä ja paperi) – Toteutuksen tekeminen verkkoon (tuki mukana) Tiedonhankintataidot – Kirjaston eaineistot – Tiedonhankinta webistä eOK suunnittelee koulutuksen