UCEF Åbo 18.-19.4.2005: Ydinhavaintoja 1.Toiminnan organisointi lähtee yliopistojen vastuusta (arvot, missio…). Nyt tarvitaan rohkeutta avata haasteet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Esimerkki koulutuksesta, joka koostuu alemmasta korkeakoulututkinnosta ja useammasta ylemmästä korkeakoulututkinnosta Käsitteiden perusta lähtee yksinkertaisesti.
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Aikuiskoulutuksen organisointi yliopistoissa UCEF- Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto Turku Tapio Reponen.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Työpaikkakouluttajan ABC
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Koulutuksen työelämälähtöisyyden hyvät ja huonot puolet AMOK: APE6/2005, KTM Ismo Koponen MO16,
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Esityksen transkriptio:

UCEF Åbo : Ydinhavaintoja 1.Toiminnan organisointi lähtee yliopistojen vastuusta (arvot, missio…). Nyt tarvitaan rohkeutta avata haasteet ja kehittää tulevaisuuden perusratkaisut Eri yliopistoissa on luontevaa organisoida toiminta lähtien liikkeelle sekä yleisistä elinikäisen oppimisen strategisista linjauksista että paikallisista tarpeista ja täten päätyä erilaisiin organisaatiorakenteisiin ja toimintamuotoihin. Aikuiskoulutusstrategian on oltava myös sidosryhmä- ja kumppanuusstrategia. 2.Viestit Mattilan työryhmälle Odotamme hyviä tuloksia edustajiltamme Annamme jatkossakin kaiken tukemme työryhmän tekstin valmistelulle Ongelmat on sanottava suoraan ainakin nyt työryhmälle 3.Oman henkilökuntamme kompetenssikoulutus käynnistyy Korkeatasoinen, vaativa, kytkeytyy tiiviisti työssä oppimiseen, prosessi on tärkeä 4.Kiitokset kaikille kolmelle yliopistolle ja niiden rehtoreille Rehtorien sitoutuminen toimintakenttämme kehittämiseen kasvaa Täydennyskoulutus (aikuiskoulutus) on vaativien asiakkuusprosessien kautta koko yliopiston toiminnan laadun näyteikkuna ja tae Pääkohderyhmänämme akateemisen peruskoulutuksen saaneiden ammatillinen kehittyminen ja elinikäinen täydennyskoulutus: erityiskysymyksinä johtamiskoulutus ja esimieskoulutus Aikuiskoulutuksen rooli yliopistojen sisällä ja kolmannen tehtävän hoitamisessa kasvaa Termit on määriteltävä (osittain uudistaen) Peruskäsite ”aikuiskoulutus” on muuksi muutettava???

UCEF Johtajien kokous : Verkoston kirjelmä Mattilan työryhmälle 1.Kattokäsite on elinikäinen oppiminen, erityisesti mikä on yliopiston rooli elinikäisessä oppimisessa. Yliopistojen on yhdessä luotava elinikäisen oppimisen strategia, jota voidaan täydentää yliopistokohtaisin erityispiirtein ja esimerkein: 1.Keskeiset käsitteet ja termit on määriteltävä siten, että niiden mukaiseen toimintaan voidaan muutaman vuoden kehityksen myötä siirtyä. 2.Ratkaisevaa toiminnan organisoinnille ei ole opiskelijan ikä, vaan elämän tilanne (työssäkäynti ja perhe) sekä osaamistarve ja opiskelun edellytykset. 3.Tavoitteena on keskeisesti niin yhteiskunnallinen kuin yksilöllinenkin vaikuttavuus. Yliopistollisuuteen kuuluu keskeisenä periaatteena monitieteisyys. 4.Keskeinen yliopistollisuutta korostava periaate on, että täydennyskoulutusta (aikuiskoulutusta) toteutetaan tiiviissä yhteistyössä yliopiston perus- ja jatkokoulutuksen sekä tutkimuksen kanssa. 5.UCEF haluaa sitoutua elinikäisen oppimisen perusstrategian kirjoittajaksi yhdessä rehtorien neuvoston kanssa. 6.Laatutyölle ei ole vaihtoehtoa. Kehitämme yliopistollisen aikuiskoulutuksen kattavan laatujärjestelmän (erityisesti laadunvarmistus ja itsearviointi) UCEF- yhteistyönä. Integroimme tämän työn yliopistojen laatutyöhön.

UCEF Johtajien kokous : Verkoston kirjelmä Mattilan työryhmälle 2.Yliopistollisen aikuiskoulutuksen taloudellinen perusta on saatava kestäväksi: 1.Meidän on koottava tarkemmat perustiedot niin taloudesta ja toiminnan organisoinnista kuin ongelmistakin. 2.Nykyiset markkinat ovat epäterveet (kirjattava lisää esimerkkejä): a)kaikille julkishallinnon koulutuslaitoksille on laadittava yhtenevät hinnoittelun perussäännöt mukaan lukien se, miten yhteisrahoitteinen toiminta organisoidaan sekä miten hankkeet ja tuotteet hinnoitellaan (maksupalveluasetus on uusittava) b)TE-keskusten ja lääninhallitusten vaatimat menettelyt luovat byrokratiaa eivätkä kehitä hyviä käytäntöjä (esim. hyväksyttävät kustannukset sekä kilpailuttamisvaatimus ja sen huono ohjeistus) c)kaikkien julkishallinnon koulutuslaitosten työskentelylle on turvattava niiden roolille edellytykset luova perusrahoitus 3.Yliopistojen aikuiskoulutuksen kehitystehtäviin ja perustyöhön tarvitaan perusrahoitus = lähtökohtana ainakin PATin esityksen taso 15 m€. 4.Aikuiskoulutus ja sitä koskevat tulokset on kirjattava osaksi yliopistojen tulosneuvotteluja.

UCEF Johtajien kokous : Verkoston kirjelmä Mattilan työryhmälle 3.Yhteiskunnan ja eri ammattiryhmien kannalta on välttämätöntä selkeyttää eri koulutusmuotojen rahoitusvastuuta. Yliopistollisessa lisäkoulutuksessa ovat rahoittajina kaikki kolme toimijaa: yksilö, työnantaja ja yhteiskunta. 1.On määriteltävä täydennyskoulutukseen eri koulutus- ja tutkintotyypit sekä niiden omaisuuspiirteet siten, että toimintakenttä ja rahoituksen perusteet selkiytyvät. 2.Erityisen tärkeää on täsmentää, mitä on akateeminen lisäkoulutus, jonka kustannuksista yhteiskunta hoitaa osan ja jonka avulla vastataan uusien ammattitehtävien haasteisiin ja/tai ajantasaistetaan työelämän kehityksen edellyttämää osaamistarvetta. 4.Tutkintokoulutus ja aikuiskoulutus 1.Usean perustutkinnon suorittaminen yhteiskunnan kokonaan rahoittamana ei ole suositeltavaa/sallittavaa. Maisteriohjelmat tulee kohdentaa niille, joilla ei vielä ole master-tason perustutkintoa. Kesken jääneiden perusopintojen loppuunsaattamista työvoimapoliittisena koulutuksena tms. rahoitustavalla tulee suosia. 2.Yliopistojen tulee tutkintorakenneuudistuksen myötä suosia eri oppijaryhmien opetuksen tarkoituksenmukaista integrointia toisiinsa. Samaan koulutukseen osallistuvien eri oppijoiden kustannusosuudet voidaan kattaa erilaisista lähteistä. 3.Täydennyskoulutus ja työssä oppiminen on voitava lukea hyväksi myös tutkinto- opintoihin silloin, kun yliopiston kriteerien mukainen oppiminen on todettu.

UCEF Turku : Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi Tavataan syksyllä Oulussa – päivämäärät ilmoitetaan lähiaikoina Hanna-Riikka lähettää runsaasti materiaalia ja kyselyjä, joiden tuloksia tarvitaan edunvalvonnassamme – vastatkaa Kiitokset Paulalle ja kaikille muillekin järjestelyitä hoitaneille