Nukketeatteri  Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan?  Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Draama draamakasvatus.
Advertisements

Pieniä hetkiä.
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
OTTELUUN JA HARJOITUKSIIN VALMISTAUTUMINEN.  TAVOITE: Parhaaseen suoritukseen oikealla hetkell ä !  Kykenee pelaamaaan kykyjens ä yl ä rajoilla ja jopa.
Luonto ja Raamattu. Peruskysymyksiä ja syytöksiä Miten ihminen on osa luomakuntaa? Miten uskonkäsityksemme vaikuttaa siihen, miten kohtelemme luontoa?
Satujen maailmassa Sadut ovat olleet aikaisemmin hyvinkin raakoja, ja ne oli tarkoitettu aikuisemmille lukijoille tai lasten opettaviksi pelotuksiksi.
HE 84/2015 vp – Työttömyysturvalain muuttaminen Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Adoption Adoptio. 1.Kun kuulet sanan adoptio, mitä tulee ensimmäiseksi mieleen 2. Mitä kokemuksia sinulla on ollut adoptiosta, henkilökoht, suvussa,
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
Eliömaailman luokittelu jäsentää elämän monimuotoisuutta
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Pereen päiväkoti Punaiset eläinpölytön/kalaton sisarusryhmä Oranssit alle 3 vuotiaat Keltaiset ja Vihreät vuorohoito Siniset 3-5 vuotiaat Violetit.
InfoWeb Mallisivuja Kuva- ja tekstiohjeistusta Tarja Helala, Viestintä 11 / 2013.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?. Esiinnytkö mielelläsi yksin tai ryhmässä … kavereille tai isommallekin yleisölle?
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Askeleet kohti täysipainoista luovuutta
Tulevaisuuden uutta osaamista
Partion arvokeskustelu
VANHEMPIEN JA LÄHEISTEN TUKEMINEN OSANA SUKUPOLVIEN KETJUJEN VAHVUUDEKSI KÄÄNTÄMISTÄ Läheistyön seminaari Mareena Heinonen, Sannariikka.
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Sähköinen avustushaku
Kirjallisuus.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Unikauhukohtaus (night terror)
Päihteet Minna, elias ja kalle.
Tekstinhuoltoa 3.
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Elämänkatsomustiedon tunti
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
Finna.fi:n somemarkkinointi
Hyvä elämä Kpl 11, s Emma.
Elokuvakurssin kurssisuunnitelma
Mikä on elämänkatsomus?
L7 Sovellus Koulutusrekisteri
Leikki-iän tunteet.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Pariisin terrori-iskut
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2016
Suomen tunnetuimmat teatterit
”Minä ja taideteos” - kollaasi
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Internetin käyttö opetuksessa
KVTES:n jaksotyöaikauudistus
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
TIETOSUOJA-OHJEET JOUKKUEILLE JA JAOSTOILLE
Viestinnän työkalupakki
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?
KANSAINVÄLISET KAUPPASOPIMUKSET
Ajanhallinta opiskelussa
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu
VALISTUS.
Vaatteet vastuullisesti
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
8. Periytyminen.
Kulttuurishokki ja henkilökohtainen hyvinvointi
Blackout This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Esityksen transkriptio:

Nukketeatteri

 Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan?  Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa vai yksi teatterin genre, kuten tanssiteatteri ja musiikkiteatteri  Nukketeatterin erottaa muista materiaalisuus ja esitt ä j ä n oleminen roolihenkil ö n (nuken/figuurin/hahmon) ulkopuolella  Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan?  Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa vai yksi teatterin genre, kuten tanssiteatteri ja musiikkiteatteri  Nukketeatterin erottaa muista materiaalisuus ja esitt ä j ä n oleminen roolihenkil ö n (nuken/figuurin/hahmon) ulkopuolella

 Nukketeatterilla katsotaan olevan oma kielioppi ja omat ilmaisukeinot, joilla se kommunikoi yleis ö n kanssa  Nukketeatterilla katsotaan olevan oma kielioppi ja omat ilmaisukeinot, joilla se kommunikoi yleis ö n kanssa

 Mik ä teatterinukke on?  Suomessa k ä yte ää n k ä sitett ä teatterinukke (vrt. leikkikalunukke)  Engl. puppet (leikkikalu = doll)  Suomessa my ö s animoitu figuuri  Saksa nukketeatteri = figuuriteatteri  (Figurentheater, Figurenspiel)  Mik ä teatterinukke on?  Suomessa k ä yte ää n k ä sitett ä teatterinukke (vrt. leikkikalunukke)  Engl. puppet (leikkikalu = doll)  Suomessa my ö s animoitu figuuri  Saksa nukketeatteri = figuuriteatteri  (Figurentheater, Figurenspiel)

 Suomessa nukella n ä ytteleminen = manipuloida tai animoida nukkea tai operoida nukella  Nukeilla n ä yttelij ä = nukettaja  Suomessa nukella n ä ytteleminen = manipuloida tai animoida nukkea tai operoida nukella  Nukeilla n ä yttelij ä = nukettaja

Miksi nukketeatteria esitet ää n ja katsotaan? Mik ä on nuken voima?  Mielikuvitus rakentaa antropomorfisia eli ihmist ä muistuttavia olentoja luonnon elementeist ä ja liitt ää el ä inten k ä ytt ä ytymiseen ihmism ä si ä piirteit ä.

 Kyky kuvitella eloton el ä v ä ksi on ihmisess ä luontaista ja vaistonvaraista  Nuken ja nukketeatterin juuret perustuvat animismiin.  Kyky kuvitella eloton el ä v ä ksi on ihmisess ä luontaista ja vaistonvaraista  Nuken ja nukketeatterin juuret perustuvat animismiin.

 Animistisessa maailmank ä sityksess ä jokaisella luonnonolennolla (puut, kivet, el ä imet) on oma henkiolentonsa, animansa  Lat. Anima = sielu  Animistisessa maailmank ä sityksess ä jokaisella luonnonolennolla (puut, kivet, el ä imet) on oma henkiolentonsa, animansa  Lat. Anima = sielu

 Nuken maaginen voima syntyy el ä m ä n ja kuoleman vastakohtaisuudesta, joka on joka hetki l ä sn ä nukketeatterin n ä ytt ä m ö ll ä.  N ä emme illuusion el ä m ä st ä.  Nukke n ä ytt ää hengitt ä v ä n mutta poistuttuaan n ä ytt ä m ö lt ä se on j ä lleen eloton.  Nuken maaginen voima syntyy el ä m ä n ja kuoleman vastakohtaisuudesta, joka on joka hetki l ä sn ä nukketeatterin n ä ytt ä m ö ll ä.  N ä emme illuusion el ä m ä st ä.  Nukke n ä ytt ää hengitt ä v ä n mutta poistuttuaan n ä ytt ä m ö lt ä se on j ä lleen eloton.

Nukketeatteri l ö yt ää identiteettins ä  Saksal. Paul Brann ( ) loi k ä sitteen nukenomaisuus (puppenhaft, puppetness)  Nukenomaisessa esityksess ä kaikki elementit on tehty nukketeatteria varten eik ä nukketeatteri matki ” ihmisten ” teatteria  Saksal. Paul Brann ( ) loi k ä sitteen nukenomaisuus (puppenhaft, puppetness)  Nukenomaisessa esityksess ä kaikki elementit on tehty nukketeatteria varten eik ä nukketeatteri matki ” ihmisten ” teatteria

 Nukenomaisuudesta tuli pitk ä ksi aikaa s ää nt ö  Nukketeatterille sopivina pidettiin satiireja, fantasiatarinoita, satuja tai runollisia n ä ytelmi ä  Ammattimainen nukketeatteri alkoi Suomessa 1900-luvun alussa  Nukenomaisuudesta tuli pitk ä ksi aikaa s ää nt ö  Nukketeatterille sopivina pidettiin satiireja, fantasiatarinoita, satuja tai runollisia n ä ytelmi ä  Ammattimainen nukketeatteri alkoi Suomessa 1900-luvun alussa

Kalle Nystr ö m perusti Helsinkiin 1909 Marionett- teatterin  1900-luvun alkuvuosikymmenin ä  suljettu tekniikka muuttui avoimeksi  Nuket ja nukettajat esiintyiv ä t samassa rajattomassa tilassa  1900-luvun alkuvuosikymmenin ä  suljettu tekniikka muuttui avoimeksi  Nuket ja nukettajat esiintyiv ä t samassa rajattomassa tilassa

1960-luvulta kaikkien elementtien osittuminen eli atomisoituminen  Nukettajat eiv ä t en ää nuken takana liikkeen ja ää nen tuottajina, vaan k ä ytti v ä t my ö s omia ilmeit ä ja eleit ä ilmaistessaan henkil ö hmon tunteita  Nukettajat eiv ä t en ää nuken takana liikkeen ja ää nen tuottajina, vaan k ä ytti v ä t my ö s omia ilmeit ä ja eleit ä ilmaistessaan henkil ö hmon tunteita

 Kokonaisen nuken sijaan erill ää n olevia elementtej ä ja osia  Aristoteelinen draama ja juonen kuljetus v ä istyiv ä t episodimaisuuden ja kollaasin tielt ä  Nukketeatteri alkoi ilmaista metaforien ja symbolien kautta  Kokonaisen nuken sijaan erill ää n olevia elementtej ä ja osia  Aristoteelinen draama ja juonen kuljetus v ä istyiv ä t episodimaisuuden ja kollaasin tielt ä  Nukketeatteri alkoi ilmaista metaforien ja symbolien kautta

 N ä ytt ä m ö lle unet ja ihmisen sis ä inen maailma  Et ää nnytt ä v ä ja metaforinen teatterinukke sopi vieraantuneen ja esineellist ä v ä n nykyihmisen kuvaamisen v ä lineeksi  N ä ytt ä m ö lle unet ja ihmisen sis ä inen maailma  Et ää nnytt ä v ä ja metaforinen teatterinukke sopi vieraantuneen ja esineellist ä v ä n nykyihmisen kuvaamisen v ä lineeksi

Nuken visuaalinen hahmo  j ä jittelev ä  tyylitelty  viitteellinen Nuken visuaalinen hahmo  j ä jittelev ä  tyylitelty  viitteellinen

 Nukke hahmona avaa tien henkisyyteen, yhteyteen yliluonnollisen kanssa tai filosofisiin pohdintoihin ihmisen olemuksesta  Nukketeatteri on v ä yl ä ilmaista yhteiskunnallisia ep ä ohtia ja kritisoida vallanpit ä ji ä  Nukke hahmona avaa tien henkisyyteen, yhteyteen yliluonnollisen kanssa tai filosofisiin pohdintoihin ihmisen olemuksesta  Nukketeatteri on v ä yl ä ilmaista yhteiskunnallisia ep ä ohtia ja kritisoida vallanpit ä ji ä

 He ovat nukketeatteriesityksen ajan leikin suomassa vapauden valtakunnassa, oli kyse sitten aikuisista tai lapsista (Marja-Liisa Lintunen, teoksessa Peltonen, Leila & Tavast, Marjut (toim.) Nukketeatteria suomalaisilla n ä ytt ä m ö ill ä.)  He ovat nukketeatteriesityksen ajan leikin suomassa vapauden valtakunnassa, oli kyse sitten aikuisista tai lapsista (Marja-Liisa Lintunen, teoksessa Peltonen, Leila & Tavast, Marjut (toim.) Nukketeatteria suomalaisilla n ä ytt ä m ö ill ä.)