Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelustrategia Rahoitusjohtaja Tapio Korhonen Khn iltakoulu
Advertisements

Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin päihdehuollon palvelujen ja kustannusten vertailu vuonna AV
Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Paavo Voutilainen Sosiaalijohtaja
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
TILINPÄÄTÖS 2013 Liite 7: Jäsenkunta- kohtaiset liitteet Yhteenveto.
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Budjetin ydinkohdat •Menojen kasvua hillitään, erityisesti vaalivuoden 2012 jälkeen eli palveluja heikennetään •2013 ja 2014 menojen kasvu alittaa selkeästi.
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Helsingin kokemuksia palvelusetelistä
Esitys Juha Mieskolainen
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Dosentti, LKT Outi Elonheimo Professori, LKT Mats Brommels
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2010 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Pyöreän pöydän keskustelutilaisuus Apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty Apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty
Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa - Kuntatilaajan ja tuottajan yhteistyö Sami Fredriksson / Maijaliisa Junnila
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Kuusamon kunnan tietohallinto
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2012 Reijo Ailasmaa.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
TIETOHALLINTOSTRATEGIA
Perheyrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla Sari Rissanen, professori
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin päihdepalvelut
Esperi Care Parempaa hoitoa
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö 2009 Tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä ja koulutuksesta vuoden 2009 lopussa (julkinen ja yksityinen.
Sairaaloiden tuottavuus 2013 Pirjo Häkkinen Sairaaloiden tuottavuus 2013 – Tilastoraportti 3/2015.
Kuntien kulttuuritoiminnan kustannukset vuonna 2013 Suomen Kuntaliitto, 24 kaupunkia ja Cupore
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Oulu Hannu Leskinen Shpjohtaja, TtT. Vuoden 2011 tammi-syyskuun seuranta: Toimintakulut ja laskutus ylittymässä, taustalla:  Kysynnän ja hoidon.
Yrjö Lahtinen, Teija Mikkola1 Suurten kaupunkien ja koko maan väestö (ikäryhmittäin )
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Palvelusetelin käyttö Lempäälässä 1. Terveyspalvelut - erikoissairaanhoito 2 Tk:ssa käy Valkeakosken aluesairaalan KNK-erikoislääkäri pitämässä konsultaatiovastaanottoa.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Ta valmistelutilanne , kuntayhtymän hallitus Eija Tolonen-Manninen Talousjohtaja.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Helsingin sosiaaliviraston palvelustrategia Jarmo Räihä.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.
Yhdistykset kumppaneina kunnan kanssa – tasavertaista yhteistyötä Huhmari Kari Hyvärinen, yhteistyökoordinaattori Pohjois-Karjalan kansanterveyden.
SOSTE (POTKA) katsaus terveyspolitiikkaan Tuula Haatainen Varatoimitusjohtaja
TILINPÄÄTÖS VUODELTA Verotulot (milj. euroa) TuloveroKiinteistöveroYhteisöveroYHTEENSÄ ,61,4 22, ,21,42,322, ,41,11,921,4.
Sairaaloiden tuottavuus 2014
Sairaaloiden tuottavuus 2015
Taide- ja kulttuuriavustukset
Varhaiskasvatuksen tietotuotannon nykytila ja haasteet Tarja Kahiluoto, neuvotteleva virkamies Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto.
Sivistystoimialan/Kasvatus- ja opetuslautakunnan tilinpäätös 2016
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Asiakkaan valinnanvapaus
Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmästä Kommenttipyynnöt sivuilla: 26
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Joukkoliikenne TA 2019 Tilinpäätös Talousarvio MU Ennuste Talousarvio
Elintarviketurvallisuusvirasto, Maaseutuvirasto ja osa Maanmittauslaitoksen tietotekniikan palvelukeskusta on nyt Ruokavirasto.
Tilinpäätös 2018 Yhtymähallitus
Esityksen transkriptio:

Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus

Mihin terveyskeskuksen rahat käytetään (tilinpäätös 2011) Oma toiminta 602 me HUS 473 me Yhteensä me Terveyskeskus 25 % kaupungin kokonaisbudjetista Sosiaali- ja terveys = 54 % kokonaisuudesta

Terveyskeskuksen toimintakulut osastoittain (milj. e) Osastokohtaisissa kustannuksissa mukana viraston sisäiset kulut, kuten hallinto- ja tukipalvelut ym.

Terveyskeskuksen oman toiminnan jakautuminen kululajeittain v *Palvelun ostot sisältävät sekä asiakkaille hankitut potilashoidot että omaan palvelutuotantoon hankitut palvelujen ostot kuten laboratorio, rtg jne.

Palveluhankinnat terveyskeskuksessa Terveyskeskus tuottaa palvelut valtaosin itse Ulkoa ostettujen asiakaspalvelujen osuus alle 5 % oman toiminnan budjetista Helsinki kuitenkin ostojen osuudessa maan kaikkien kuntien keskiarvon yläpuolelle (palvelustrategia kh ) Tulevien vuosien palvelustrategisten muutosten tärkeänä näkökulmana kustannustehokkuus

Terveyskeskuksen hankkimia asiakaspalvelun ostoja

Palvelustrategia (1/2) Terveyslautakunnan hyväksymä hankintastrategia 2008 Ydintoiminnot tuotetaan pääosin itse Ydintoimintoja ovat tehtävät, joihin sisältyy palvelutuotannon jatkuvuuden turvaaminen ja sen edellyttämän osaamisen säilyttäminen. Tähän kuuluu myös strateginen johtaminen, toiminnan suunnittelu, ohjaus ja valvonta Ulkoistamista voidaan harkita kysyntähuippujen tasaamiseen ja uuden toiminnan tuotantovaihtoehtona

Palvelustrategia (2/2) Ulkoa hankkimisen edellytyksiä: Palvelulla on markkinat Kyseessä kehittämishanke Ulkoistamisesta odotettavissa kustannushyötyjä Palvelutarpeen arviointi säilyy tilaajalla Laatu vastaa vähintään oman tuotannon laatua Palvelukokonaisuus ja –ketjut eivät pirstoudu

OMA PALVELU- TUOTANTO Terke 573,2 OMA PALVELU- TUOTANTO Terke 573,2 IN HOUSE Niemikotisäätiö 3,6 milj. e Oulunkylän sairaskoti säätiö 2,0 milj. e IN HOUSE Niemikotisäätiö 3,6 milj. e Oulunkylän sairaskoti säätiö 2,0 milj. e STRATEGISET KUMPPANIT SOPIMUSTUOTTAJAT n.18 milj. e SOPIMUSTUOTTAJAT n.18 milj. e KANSALAISJÄRJESTÖT (avustukset) 0,6 milj. e KANSALAISJÄRJESTÖT (avustukset) 0,6 milj. e Palvelu- Seteli 2,0 Palvelu- Seteli 2,0 Terveyskeskuksen yhteistyöverkosto 2011 (milj. euroa) Lakisääteisen järjestämisvastuun piiri HUS 473,4 milj. e HUS 473,4 milj. e Kela- korvaukset MUUT KUNNAT 2,6 milj. e MUUT KUNNAT 2,6 milj. e

Tulevaisuuden näkymiä Tukipalvelut, mahdollisesti ostettavissa nykyistä enemmän-> kaupunkitasoiset linjaukset tärkeitä Tilaajaosaamisen säilyttävä kaupungilla Palvelusetelin roolin kasvaminen Muutokset ennen kaikkea kustannustehokkuuden näkökulmasta Ratkaisevan tärkeänä näkökulmana muutosten vaikutus kaupungin omaan resursointiin, terveystoimen näkökulmasta ulkoa hankkiminen ei ole itseisarvo Terveyspolitiikka ja elinkeinopolitiikka eivät saa olla ristiriidassa ts. terveydenhuollon yksityisten markkinoiden kasvu ei sinänsä ole itseisarvo