Tieteenhistorian ja –historiografian filosofia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Advertisements

Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Teksti, taito ja tavoite
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Metodologian ja menetelmien valinta
Kalle Videnoja Frank Martela Henrik Forsgård
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelun tiedeperustat A
Mereologia ja sen soveltaminen
Ympäristöfilosofia Ympäristöfilosofiassa pohditaan ihmisen suhdetta ympäristöön: mitä ympäristö meille merkitsee, ympäristökäsityksiämme. Onko luontosuhteemme.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Filosofian Praktikum 2009 Mitä on Filosofia? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin ensimmäinen praktikum- kokoontuminen.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Helmikuun uusintatentti
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Tieteenhistorian ja – historiografian filosofia LUENTOKURSSI OULUN YLIOPISTO JOUNI-MATTI KUUKKANEN.
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Viestintäsuunnitelma
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
Leena Björkqvist TeiniMinno –esiselvityshanke 2014 Arviointisuunnitelma Leena Björkqvist, Metropolia AMK TeiniMinno –esiselvitys arvoidaan suhteessa.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Oikeussosiologia 1: Luentosarjan eteneminen ja lähtökohdat
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
Yhteiskuntahistorian johdantokurssi
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
historiassa oikein on sitä mikroa?
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Aristoteles ( eKr.) - Antiikin kreikkalainen filosofi ja tiedemies
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
Tieteellisen tekstin konventioita
KIRKKOHISTORIA Mitä se on ja miten sitä tutkitaan?
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Tutkimuksen objektiivisuus
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
Antiikki ja varhainen filosofia
Tiede ja kristinusko Luku 12 – Ydinsisältö.
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Tieteellinen kirjoittaminen
Eksistentialismi Eero Jussila.
Tiede ja tieteellinen maailmakatsomus
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Esityksen transkriptio:

Tieteenhistorian ja –historiografian filosofia Luentokurssi Oulun yliopisto 27.10.2014-11.12.2014 Jouni-Matti Kuukkanen

1. Luento: Käsitteen määrittelyä Mitä tieteenhistorian/historiografian filosofia on? ”Tieteenhistorian filosofia” vrt. ”Philosophy of the History of Science” Sisältyy seuraavat termit: ‘Philosophy’ ‘History’ ‘Science’ ‘Philosophy of history’ ‘History of science’ Kirjoit eng. Nimi taululle – lohko

Mitä ’historia’ on? Monimerkityksellinen – voi tarkoittaa Menneisyyttä Menneisyyttä-nykyisyyttä-tulevaisuutta Tutkimusta, yliopistollista oppiainetta Kirjoitusta tai näkemyksiä menneisyydestä Koulun oppiainetta!

Lähtökohta: historia ≠ historiografia Suositeltava teksti: Aviezer Tucker (2009): ”Introduction” to A Companion to the Philosophy of History and Historiography, edited by A. Tucker, 1-7. Chichester: Blackwell. Lähtökohta: historia ≠ historiografia Historia = menneisyys (History = the past) Mutta vielä parempi on sanoa, että Historia = menneisyys, nykyisyys, tulevaisuus … sillä liukuma tulevaisuudesta nykyisyydeksi ja menneisyydeksi on jatkuvaa

Entä sitten ’historiografia’? Historiografia = historiantutkimuksen tulokset, yleensä kirjoitetussa muodossa … laajemmin myös käytännöt jotka edeltävät tulosten esittämistä Eli ”historiografia” viittaa historiankirjoitukseen oppialana Historiography ≈ disciplinary history-writing

2. Mitä on ”philosophy of … /filosofia”? Tällä luentokurssilla jonkinlaista käsitteellistä tutkimusta Historianfilosofiat perinteisesti jaettu analyyttiseen vs. spekulatiiviseen historianfilosofiaan (myös substantiiviseen vs. kriittiseen) Jaottelu vanhentunut ja koulukuntainen Tällä kurssilla erotamme kaksi suuntausta Historianfilosofia (Philosophy of History) Historiografian filosofia (Philosophy of Historiography)

II) Historiografian filosofia Historian filosofia Filosofinen tutkimus menneisyyden olemuksesta itsestään Esim. pohdinta historian (kulun) lainalaisuuksista, merkityksestä, kontingenssista, determinismistä, jne. Tavallaan osa metafysiikka – olevan tutkimusta II) Historiografian filosofia Filosofinen tutkimus historiantutkimuksesta oppialana mukaan lukien sen tulokset ja kognitiiviset tuotteet Tiedon tuotannot ehdot, evidenssi, alan peruskäsitteet ja oletukset, tutkimustulosten esittämisen muodot Tavallaan tieteenfilosofian osa

Kurssin teema: Palataan luennon lopuksi 3. Mitä ”tiede” on? Kurssin teema: Palataan luennon lopuksi 4. Tieteenhistoriografia/tieteenhistoria (historiography/history of science)? Omaksuttuja määrittelyjä käyttäen: Tieteenhistoriografia = tieteenhistorioitsijoiden esitykset Tieteenhistoria = tieteenhistorian tapahtumat itsessään Kurssi käsittelee edellistä (periaatteessa) …

Tieteenhistorian filosofia 5. Mitä ovat ”tieteenhistoriografian filosofia” ja ”tieteenhistorian filosofia” (philosophy of the historiography of science vs. philosophy of the history of science)? Tieteenhistorian filosofia Tarkastelee tieteenhistorian olemusta … esim. Edistyykö tiede/onko tiede edistynyt historiassa, onko tiedontuotanto aina paikallista, lähestyykö tiede/onko tiede kulkenut lähemmäksi totuutta, olisiko tiede voinut kulkea toiseen suntaan, onko tiede historiallisesti ongelmanratkaisua, jne.?

II Tieteenhistoriografian filosofia … esim: Mikä on tieteenhistoriantutkimuksen ja –kirjoituksen luonne ja olemus: kuinka tieteenhistoriaa pitäisi kirjoittaa? Onko se aina narratiivista? Mitä olettamuksia ja käsitteitä historioitsijat tekevät kirjoittaessaan tieteenhistoriografiaa? Minkälaisia selitystekijöitä he soveltavat? Olettavatko he, että tieteentekijän ulkopuolinen todellisuus tai vaikkapa sosiaaliset tekijät määrittävät, mitä tiede ja sen sisältö ovat? jne. Tämä kurssi? Filosofoimmeko tieteenhistorian olemuksesta vai analysoimmeko tieteenhistoriografiaa?

Fokus on jälkimmäisessä eli tieteenhistoriografian filosofiassa Toisaalta, kyseessä on aste-ero: Tieteenhistoriograafiset käsitteet tekevät tieteenhistorian käsitettäväksi Emme kuitenkaan ensisijaisesti pohdi tieteenhistorian olemusta, vaan sitä mitä siitä on sanottu … esimerkiksi mitä ja millä oletuksilla Thomas Kuhn tai Bruno Latour ovat tieteenhistoriasta kirjoittaneet

TAUKO POHDINTA

6. Mitä ’tiede’ on? Aikaperspektiivi I Kuinka kauan voidaan puhua tieteestä? II Kuinka kauan tiedettä on tarkasteltu historiallisesti, pidetty historiallisena ilmiönä?

II Kuinka kauan voidaan puhua tieteestä? Lähtökohdat: Uuden ajan alussa keskeisiä tieteitä olivat teologia, filosofia, oikeustiede, lääketiede Monet ”nykyiset tieteet” olivat osa filosofiaa; matematiikalla ja tähtitieteellä pisin historia Monet ”tieteet” muistuttivat käsityötaitoa

Muutamia määrittely-yrityksiä Fysiikasta tieteellisyyden malli? Tiede käytäntöä, joka tuottaa tietoa? Tiede tuottaa tieteellistä tietoa? Tiede tuottaa totuutta/totuuksia?

Tieteenfilosofien ehdotuksia: Tieteen tulokset? Tieteellinen metodi identifioi (induktio, falsifikaation, jne)? Falsifioitavaa tietoa/hypoteeseja (Popper) Tiede tuottaa yleistettävää tietoa tai lainalaisuuksia? Tieteenhistoriografian kannalta ongelmana normatiivisuus: onko kyse enemmän siitä mitä hyvä tiede on tai pitäisi olla kuin siitä mitä se todella on?

Tiede-terminologiasta William Wheweliä pidetään termin ”scientist” isänä – 1830-luvulla Monia nimiä henkilölle, joka tutkii luonnon salaisuuksia savant, natural philosopher, man of science, virtuoso, cultivator of science Nimitykseen sisältyy myös tietty sosiaalinen asema Helge Kragh ehdottaa, että ”tiedemies”/”tieteentekijä” ”to be reserved ’for individuals who did an historically appreciable quantity of original research into natural phenomena and for whom such research was an important component of their historical identity’” (25)

Seuraavat lähtökohtaoletukset (Kraghin pohjalta) riittävät kurssin alussa. Näitä voimme korjailla tarvittaessa. Ajatelkaamme tiedettä sosiaalisena ilmiönä, jolla voi olla tai olla olematta joitakin uniikkeja ominaispiirteitä. Tieteentekijät tutkivat luonnon ja sosiaalisen maailman ilmiöitä systemaattisesti ja tämä toiminta on olennainen osa heidän identiteettiään. Tieteenhistoriografian osalta voidaan olla vieläkin pragmaattisempia. Otamme tarkastelun kohteeksi (periaatteessa) kaikki, jotka ovat halunneet tai nähneet kirjoittavansa tieteenhistoriaa tai joilla on suora vaikutus siihen, miten tieteenhistoriaa on kirjoitettu.