Nuorten ohjaus- ja palveluverkosto nuorisolaissa 72/2006 Nuorten elinolot –seminaari 2.11.2011 Forssa Jaana Walldén p. 09-1607 7228.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
NUORET JA TYÖTTÖMYYSTURVA
Maire Mäki Johtaja Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto
Jokilaaksojen Nuorten Tuki ry.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Nuorisotakuu 2013 Valtiosihteeri Pilvi Torsti Opetus- ja kulttuuriministeriö
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan.
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö osaksi nuorisolakia sekä etsivästä nuorisotyöstä ja nuorten työpajatoiminnasta.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Nuorisolain uudistuksen sanoma kunnille Jaana Walldén, Nuorisoyksikkö
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Nuorisotoimen ja oppilaitosten yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Lastensuojelu nuoren tukena
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ohjeistus työntekijätiedoista
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Nuorisotoimi Nuorten työpajatoiminta Lapissa 2009.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
NUORISOLAKIUUDISTUS Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö nuorisolaissa (Laki 693/2010) (HE 1/2010 vp) Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Etsivä nuorisotyö.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Tutkijan identifiointi –seminaari Kommentteja Eeva Rantala |
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Monialaisen viranomaisyhteistyön ja etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen Lapin läänin työpajapäivä
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Tajua Mut! -toimintamalli koulutus
Nuorisolain uudistaminen
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Tajua Mut! -toimintamalli koulutus
KOSKI-palvelu ja TEM HE 72/2017: Opetushallitus ylläpitää opinto- ja tutkintotietojen luovutuspalvelua, jolla tässä laissa mainituissa rekistereissä ja.
Tajua Mut! -toimintamalli koulutus
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Lasten ja nuorten asiantuntijaryhmän näkökulma
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Monialaiset ohjaus- ja palveluverkostot Lapissa
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Etsivä nuorisotyö Lapissa vuonna 2017
Nuorten työpaja- toiminta Lapissa vuonna 2017
Esityksen transkriptio:

Nuorten ohjaus- ja palveluverkosto nuorisolaissa 72/2006 Nuorten elinolot –seminaari Forssa Jaana Walldén p

Väestöllinen huoltosuhde 1865 – 2060 Demografisk försörjningsbalans

= 54 = 100 = 25 Taloudellisessa huoltosuhteessa verrataan työssäkäyviä muuhun väestöön. Työikäiset 15 – 64 vuotiaat I arbetsför ålder år Lapset 64v. Barn 64 år Väestöllinen huoltosuhde on vuonna 2060 Suomessa 0,79 År 2060 är försörjningsbalansen är 0,79 för Finland I den ekonomiska försörjningsbalansen jämförs de som förvärvsarbetare med de som inte gör det.

Ikäriippuvat menot vuonna 2006, €/asukas. Åldersrelaterade utgifter år 2006, €/invånare Lähde: VNK julkaisu

Miksi ? / JNE.

/ /

Miksi ? Forssa Hyvin- kää Hä- meen- linna Jokioi- nenLaukaa Riihi- mäkiSiuntio Sasta- mala Tam- mela

Tavoitteet Siirrytään nuorten julkisen sektorin palvelujärjestelmässä varhaisemman tuen toteuttamiseen Parannetaan nuorten mahdollisuuksia saada tarvitsemansa julkiset palvelut → Tarjotaan varhaisempaa tukea nuorten elämänkulkuun sekä koulutukseen ja työelämään pääsemiseen → Nuorisolaissa uusia keinoja edistää tavoitteita

Kaksi muutosta nuorisolaissa 1.Paikallisten viranomaisten monialainen yhteistyö eli nuorten ohjaus- ja palveluverkosto 2.Etsivä nuorisotyö ja siihen liittyvä tietojen luovuttaminen

Paikallisten viranomaisten monialainen yhteistyö (7a §) kunnassa on oltava nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, jonka kokoonpano ja tehtävät määritellään laissa laissa ei säädetä verkoston nimestä, kokoonkutsujasta, organisaatiotasosta nuorten ohjaus- ja palveluverkoston kokoonpano: –opetustoimi –sosiaali- ja terveystoimi –nuorisotoimi –työhallinto –poliisihallinto –myös muita viranomaistahoja voi olla mukana, esim. puolustushallinto, pelastustoimi, seurakunta –verkosto toimii vuorovaikutuksessa nuorten palveluja tuottavien yhteisöjen kanssa –kunnat voivat perustaa verkoston yhdessä

Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston tehtävät: - koskevat kaikkia alueen nuoria 1.Koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida tilannetta paikallisen päätöksenteon tueksi 2.Edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensopivuutta ja vaikuttavuutta tavoitteena palvelujen riittävyys, laadukkuus ja saavutettavuus 3.Tehostaa nuorten palveluihin ohjautumista ja palvelusta toiseen siirtymistä 4.Edistää nuorten palvelujen järjestämiseen liittyvän tietojen vaihdon sujuvuutta suunnittelemalla yhteisiä menettelytapoja viranomaisten kesken tiedon

Vinkkejä aluksi etsikää asioita, jotka ovat kiistattomia pysähtykää ja kuunnelkaa toisianne muistakaa, että jokainen on sitoutunut omaan työhönsä muistakaa, että oma sektori antaa omanlaisensa silmälasit aktiivisesti pakottakaa itsenne katsomaan asiaa uudesta näkökulmasta – esim. saatavuus 100 % opetelkaa sanastoa myös muilta toimialoilta tehkää A, B ja C –lista (työsuunnitelma) toimikaa tavalla, joka on itsellenne luontainen luottamus ansaitaan mitä yhteistyö oikeasti on ?

Kiitos

Etsivä nuorisotyö nuoren palveluihin tukemisessa (7b §) Etsivää nuorisotyötä koskevia pykäliä sovelletaan, jos kunta järjestää etsivää nuorisotyötä Etsivän nuorisotyön tarkoituksena on tavoittaa tuen tarpeessa oleva nuori ja auttaa hänet sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille Työ tehdään ensisijaisesti perustuen nuoren itsensä antamiin tietoihin ja hänen omaan arvioonsa tuen tarpeesta Kunta nimeää toiminnasta vastaavan henkilön –etsivän nuorisotyön palveluja mahdollista hankkia nuorten palveluja tuottavalta yhteisöltä, kun varmistutaan palvelun tasosta Etsivällä nuorisotyöntekijällä oltava riittävä koulutus ja kokemus

Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten (7c §) Tietojen luovuttaminen edellyttää lähtökohtaisesti nuoren nimenomaista suostumusta Salassapitosäännösten estämättä nuoren yhteystiedot tulee kuitenkin luovuttaa, jos kyseessä: 1.peruskoulun päättävä nuori, joka ei ole saanut tai vastaanottanut opiskelupaikkaa tai aloittanut opintoja 2.nuori, joka alle 25-vuotiaana keskeyttää ammatillisen tai lukiokoulutuksen 3.nuori, joka vapautetaan varusmies- tai siviilipalveluksesta palveluskelpoisuuden puuttumisen takia tai joka keskeyttää palveluksen Tieto voidaan jättää antamatta, jos käytettävissä olevien tietojen pohjalta ja nuoren tilanne ja tuen tarve kokonaisuudessaan huomioon otettuna arvioidaan, ettei tiedon luovuttaminen nuoren auttamiseksi ole tarpeen Opiskelijavalintarekisteristä ja ylioppilastutkintorekisteristä annetun lain 5 §:ssä säädetään rekisteristä luovutettavista tiedoista Myös muilla viranomaisilla on salassapitosäännösten estämättä oikeus ilmoittaa nuoren tiedot etsivälle nuorisotyölle, jos nuori arvioidaan viranomaisena saatujen tietojen perusteella olevan viipymättä tuen tarpeessa Tietojen luovuttamismahdollisuudesta ilmoitetaan sopivin tavoin etukäteen nuorelle ja kun kyseessä on alaikäinen, myös huoltajalle Jos tehdään lastensuojeluilmoitus, ei tehdä ilmoitusta etsivää nuorisotyötä varten

Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten (7c §) Saatuaan nuoren yhteystiedot etsivä nuorisotyö yrittää tavoittaa nuoren ja selvittää, onko nuori tuen tarpeessa (nuoren elämänkulun tukeminen) Tavoitteena on, että nuori ohjataan tarvitsemiinsa palveluihin –opinto-ohjaaja, koulukuraattori, koulupsykologi, työpaja, työ- ja elinkeinotoimisto, terveyskeskus, mielenterveystoimisto ym.. Etsivä nuorisotyö auttaa nuorta hänelle sopivien palvelujen löytämisessä ja niihin kiinnittymisessä

Nuoresta luovutettujen tietojen käsittely (7d §) Nuoresta siirretään etsivälle nuorisotyölle yksilöinti- ja yhteystiedot Tiedot voidaan luovuttaa sähköisesti Etsivässä nuorisotyössä voidaan yhdistää eri tahoilta saadut yksittäistä nuorta koskevat tiedot Tietojen kirjaamisvelvoite: ilmoittaja, jatkotoimenpiteet, mitä tietoja ja kenelle nuoresta on annettu Tiedot on hävitettävä heti, kun ne eivät ole enää välttämättömiä tehtävän hoitamiseksi Etsivä nuorisotyö voi luovuttaa tietoja eteenpäin vain nuoren ja alaikäisen nuoren huoltajan suostumuksella Erityinen salassapitosäännös nuorisolaissa

Resurssointi Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston työ ei aiheuta kunnalle uusia välittömiä kustannuksia, koska työ organisoidaan osaksi viranhaltioiden työnkuvia. Toimivallan ja vastuunjaon selkiintyessä päästään purkamaan päällekkäisiä toimintoja, eikä samaan toimintaan enää varata moninkertaisia resursseja Yhdistämällä osaamista ja yhtenäistämällä toimintakulttuureja on mahdollista säästää resursseja Nuorisolain 13 §:n mukaan etsivään nuorisotyöhön varataan määräraha valtion talousarviossa