Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Monialaisen viranomaisyhteistyön ja etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen Lapin läänin työpajapäivä 13.10.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Monialaisen viranomaisyhteistyön ja etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen Lapin läänin työpajapäivä 13.10.2009."— Esityksen transkriptio:

1 Monialaisen viranomaisyhteistyön ja etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen Lapin läänin työpajapäivä 13.10.2009

2 2 Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt –yhteiskunnan nopeat muutokset –palvelujärjestelmien pirstaleisuus ja sektoroituneisuus –toimivallan ja vastuunjaon epäselvyydet –salassapitosäännösten ja yksilönsuojan tulkinnalliset eroavaisuudet –avoimen yhteistyöasenteen, osaamisen ja johtamisen puute syrjäytyminen merkitsee uhkaa nuorelle itselleen, hänen perheelleen ja lähipiirille mutta myös yhteiskunnalle monin eri tavoin syrjäytymisen vaikutukset kansantaloudelle huomattavat –Valtiontalouden tarkastusviraston laskelmassa yhtä nuorta koskeva vuosittainen taloudellinen menetys on 27 500 € (keskiarvo 40 vuoden työaikaolettamalla) väestörakenteen kehitys ei kestä työikäisen laajaa syrjäytymistä kokeiluhankkeissa saavutetut tulokset olleet hyviä muut pohjoismaat ja niiden kokemukset

3 3 Valmistelusta lyhyesti Valtiontalouden tarkastusviraston toiminnantarkastuskertomus 146/2007 Pääministeri Vanhasen II hallitusohjelma Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 2007-2011 Eduskunnan sivistysvaliokunnan lausunto 10/2008 vp Hallituksen politiikkariihen kannanotto, vnk:n julkaisusarja 14/2009 Kaksi työryhmää valmistellut asiaa Mukana ryhmissä opetusministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön, puolustusministeriön, nuorisoasiain neuvottelukunnan, lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelman edustajat (ensimmäisessä myös kuntaliitto, poliisi, sosiaalipäivystys, nuorisotutkimus)

4 4 Tavoitteet Nuorten julkisen sektorin palvelujärjestelmässä siirrytään varhaisen tuen toteuttamiseen Parannetaan nuorten mahdollisuuksia saada tarvitsemansa julkiset palvelut Tehostetaan nuorten sosiaalista vahvistamista tarjoamalla nykyistä parempaa varhaista tukea heidän elämänkulkunsa ja työelämään pääsyn edistämiseksi

5 5 Kolme keskeistä ehdotusta 1.Paikallisten viranomaisten monialainen yhteistyö 2.Etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen 3.Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten

6 6 Paikallisten viranomaisten monialainen yhteistyö (7a§) kuntiin kootaan nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, jossa mukana –opetustoimi –sosiaali- ja terveystoimi –nuorisotoimi –työhallinto –poliisihallinto –puolustushallinto kunnat voivat perustaa verkoston yhdessä verkosto toimii vuorovaikutuksessa nuorten palveluja tuottavien yhteisöjen kanssa

7 7 Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston tehtävät: - koskevat kaikkia alueen nuoria 1.Koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida tilannetta paikallisen päätöksenteon tueksi 2.Edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensopivuutta ja vaikuttavuutta tavoitteena palvelujen riittävyys, laadukkuus ja saavutettavuus 3.Tehostaa nuorten palveluihin ohjautumista ja palvelusta toiseen siirtymistä 4.Edistää nuorten palvelujen järjestämiseen liittyvän tietojen vaihdon sujuvuutta suunnittelemalla yhteisiä menettelytapoja viranomaisten kesken –EI käsittele yksittäisen nuoren asioita –EI lisäbyrokratiaa

8 8 Etsivä nuorisotyö nuoren palveluihin tukemisessa (7b§) Etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen Tarkoituksena tavoittaa tuen tarpeessa oleva nuori ja auttaa hänet sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille Työ tehdään ensisijaisesti perustuen nuoren itsensä antamiin tietoihin ja hänen omaan arvioonsa tuen tarpeesta Kunta nimeää nuorisotoimen vastuullisen viranomaisen –etsivän nuorisotyön palveluja mahdollista hankkia nuorten palveluja tuottavalta yhteisöltä, kun varmistutaan palvelun tasosta

9 9

10 10 Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten (7c§) Tietojen luovuttaminen edellyttää lähtökohtaisesti nuoren nimenomaista suostumusta Salassapitosäännösten estämättä nuoren yhteystiedot tulee kuitenkin luovuttaa, jos nuori: 1.laiminlyö osallistumisen oppivelvollisuusikäisenä perusopetukseen –huoltajan kiellosta riippumatta 2.alle 25-vuotiaana ei ole kyseisenä vuonna hakenut, saanut, vastaanottanut opiskelupaikkaa tai aloittanut opintoja 3.alle 25-vuotiaana keskeyttää ammatillisen tai lukiokoulutuksen 4.vapautetaan varusmies- tai siviilipalveluksesta palveluskelpoisuuden puuttumisen takia tai nuori keskeyttää palveluksen Kyseessä eivät ole arkaluonteiset tiedot Kyseiset tiedot ovat jo nyt olemassa, ei edellytä uusien tietojen keräämistä Tieto voidaan jättää antamatta, jos käytettävissä olevien tietojen ja nuoren tilanne ja tuen tarve kokonaisuudessaan huomioon otettuna arvioidaan, ettei tiedon luovuttaminen nuoren auttamiseksi ole tarpeen Vastaava velvoite myös muilla viranomaisilla, jos nuori arvioidaan olevan tuen tarpeessa

11 11 Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten (7c§) Saatuaan nuoren yhteystiedot etsivä nuorisotyö ottaa yhteyttä nuoreen ja selvittää, onko nuori sellaisen tuen tarpeessa, että hän tarvitsee apua päästäkseen sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille (nuoren elämänkulun tukeminen) –opinto-ohjaaja, koulukuraattori, koulupsykologi, työpaja, työ- ja elinkeinotoimisto, terveyskeskus, mielenterveystoimisto ym.. Etsivä nuorisotyö ei tarjoa palvelukokonaisuuksia, vaan auttaa nuorta hänelle sopivien palvelujen niiden löytämisessä

12 12 Ehdotuksen suhde yksityiselämänsuojaan Perustuslain 10 §: "Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla." Ehdotuksen mukaan mainittu viranomainen saisi laissa osoitettavilta tahoilta laissa tarkkarajaisesti määritellyt tiedot, jotka olisivat tarpeen sellaisen nuoren yksilöimiseksi, joka on vaarassa jäädä koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle tai syrjäytyä Samassa tarkoituksessa etsivää nuorisotyötä tekevä viranomainen voisi myös yhdistää eri tahoilta saamansa tietoaineistot Tiedot olisi hävitettävä heti, kun ne eivät ole enää tarpeen nuoren tavoittamiseksi ja hänen palvelutarpeensa arvioimiseksi

13 13 Resurssointi Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston työ ei aiheuta kunnalle uusia välittömiä kustannuksia, koska työ organisoidaan osaksi viranhaltioiden työnkuvia. Toimivallan ja vastuunjaon selkiintyessä päästään purkamaan päällekkäisiä toimintoja, eikä samaan toimintaan enää varata moninkertaisia resursseja Yhdistämällä osaamista ja yhtenäistämällä toimintakulttuureja on mahdollista säästää resursseja Etsivään nuorisotyöhön myönnetty v 2009 valtionavustusta 2,5 milj€ Momentilla ollut 150 000 euron tasokorotus v. 2010 kohdennetaan etsivään nuorisotyöhön Hallituksen budjettiriihessä sovittiin, että etsivän nuorisotyön rahoitusta lisätään vuoden 2010 valtion talousarviossa 2 milj. eurolla Toimintaan on v. 2010 yhteensä käytettävissä 4,65 milj. euroa.

14 14 Jatkovalmistelu Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelman ministeriryhmä 13.8.2009 Kuulemistilaisuus pidettiin 26.8.2009 –mukana oli noin 30:n tahon edustajat Lausuntokierroksen määräaika oli 4.9.2009 Yksityiskohtaisempi vaikutusarviointi (taloudelliset ym.) tekeillä Lausuntoyhteenveto valmistunut Lausuntojen perusteella esitystä täsmennetään Työ-, koulutus- ja elinkeinoneuvosto 8.9.2009 Kunnallistalouden ja –hallinnon neuvottelukunta I käsittely 9.9.2009

15 15 Lausunnoissa esitettyjä huomioita ja kommentteja: yksimielisyys asiaan puuttumisen tärkeydestä siirtyykö nuorisotoimen painopiste liikaa sosiaalityön suuntaan määrittelevätkö ehdotukset liian yksityiskohtaisesti kunnan toimintaa ovatko ehdotukset päällekkäisiä lastensuojelulain ja oppilas- ja opiskelijahuoltoa koskevien säännösten kanssa taloudellisia vaikutuksia tarkennettava; jos kunnille säädetään uusi velvoite, on siihen saatava rahoitusta myös palveluja tulee olla tarjolla riittävästi, jotta niihin voidaan ohjata kyseessä tukitoimet, joilla edistetään nuorten pääsemistä koulutukseen ja työelämään vahvistaa vähemmistö- ja maahanmuuttajanuorille tarjottavia palveluja tukee myös sisäisen turvallisuuden ohjelman tavoitteita kannatetaan monialaisen verkoston kokoonpanoa, jossa mukana sekä kunnan että valtion paikallishallintoa puolletaan mahdollisuutta lain nojalla siirtää nuoren yhteystietoja ja sen avulla saada kontakti nuoreen tulisiko yhteystietojen siirron olla oikeus vai velvollisuus ja mikä on huoltajien asema tiedonsiirrossa lainsäädännön lisäksi tarvitaan erilaisia keinoja luoda pohjaa monialaiselle ajattelulle ja asennemuutokselle, mm. ammattiin opiskelevien ja täydennyskoulutus lain toteutumista tulisi seurata ja arvioida valtakunnallisesti ehdotus on YK:n lasten oikeuksien sopimuksen kannalta kannatettava


Lataa ppt "Monialaisen viranomaisyhteistyön ja etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen Lapin läänin työpajapäivä 13.10.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google