Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Kaustarin Pienten lasten koulu
Harvialan koulu ja päiväkoti
Tikkurilan Palloseura
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Timo Määttä ja Virpi Kemppainen
Turun esi- ja perusopetuksessa
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Tiistaina klo 18 6B-luokassa
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
9.Lk Biologian laborointikurssi
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Harvialan koulu ja päiväkoti
Sivistystoimen tuloskortti 2012
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille ti
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Hyvät Minät -pilotti – Tavoitteet Alkanut maaliskuussa 2012 Kehittää draamakasvatuksen menetelmiä esiopetuksen ja alakoulujen tunnetaitokasvatukseen.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
Koulutulokkaiden vanhempainaamu Keskiviikko klo 8.30 – 10 TERVETULOA!
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli.
Vanhempien mielipiteitä
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
ME-hengen kehittäminen
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Ideointia Oulussa
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Arviointi Vsop-opetuksessa
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli

Niemenrannan päiväkodin ja Lentäväniemen koulun yhteistoiminta Esi- ja alkuopetuksen yhteisen toimintamallin toteuttaminen on aloitettu syksyllä 2012. Esiopetusryhmät toimivat Lentävänniemen koululla. Viikottaisessa yhteistyössä on mukana yhteensä n. 180 lasta sekä 15 työpajan opettajaa. Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

Niemenrannan-Lentävänniemen malli Esikoululaiset, eka- ja tokaluokkalaiset osallistuvat viikoittain työpajatoimintaan. Työpajojen keskusaiheena on ympäristö- ja luonnontietoon liittyvä, jaksoittain vaihtuva kokonaisuus. Työpajoissa toimitaan sekaryhmissä: jokaisessa työpajaryhmässä on sekä esikoululaisia, että eka- ja tokaluokkalaisia. Tiistaisin toimii samaan aikaan yhteensä 10 työpajaa, (2 x 5 työpajaa) keskiviikkoisin puolestaan 5 työpajaa. Yhdessä työpajassa toimii keskimäärin 12 lasta noin 60 minuuttia/työpajakerta. Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

Oppilaiden jakautuminen työpajoihin Tiistain “A-pajaryhmät” 2A Apilat 1A Tiistain “B-pajaryhmät” 2B Aar-teet 1B Keskiviikon pajaryhmät 2C Kulta-kimpa-leet 1C Oppilas pysyy omassa “väriryhmässään” lukukauden ajan. Väriryhmät kiertävät eri pajoissa. Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

Työpajajakso kestää 5 viikkoa Yhden pajajakson aikana jokainen väriryhmä eli työpajaryhmä vierailee viidessä eri työpajassa. Esimerkkinä Erilaisia elinympäristöjä –kokonaisuuden toteuttaminen syksyllä 2012: PAJAN SISÄLTÖ 1. viikko 2. viikko 3. viikko 4. viikko 5. viikko Piha-aiheinen liikuntapaja Musiikkipaja metsässä Kuvataidepaja Metsäpaja (havupuut) Puistopaja (lehtipuut) Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

Työpajojen punaisena lankana ympäristö- ja luonnontieto Työpajakokonaisuuksien sisällöt on valittu ympäristö- ja luonnontiedon opetussuunnitelmasta Pirkkalan Toivion koulun mallia mukaellen. Aiheita toteutetaan matematiikan, musiikin, kielen- ja kädentaitojen sekä liikunnan keinoin. Toiminnan taustalla on opetussuunnitelmaan pohjautuva kolmivuotissuunnitelma. Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

Kolmivuotissuunnitelma Vuosi 1 Vuosi 2 Vuosi 3 Syksy Erilaisia elinympäristöjä Erilaisia eliöitä Minä ja muut Lähiympäristö ja kotiseutu Kevät Aika Avaruus Matkalla maailmalla Ihminen Terveys Turvallisuus Ympäristön aineita ja ilmiöitä Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

Pajatoiminta lukuvuonna 2013-2014 Syyslukukauden 2013 pajat Minä ja muut 1 Tunnepaja Minäpaja Perhepaja Kaveripaja Hyvät tavat Minä ja muut 2 Hoidan ympäristöäni Minun juureni ja lähiympäristöni Samanlainen-erilainen Maailman lapset Kaveripaja Kevätlukukauden 2014 pajat Ihminen Vauvasta aikuiseksi Kehon osat Aivot, hermot ja aistit Luut ja lihakset Sydän ja verenkierto sekä ruoansulatus Terveys Syön terveellisesti Ruokatieto Pidän itseni terveenä Ulkoilupaja Hyvän mielen paja Turvallisuus Liikenneturvallisuus Paloturvallisuus Varo vaaraa Kodin ja koulun turvallisuus ja vaaratilanteet Ensiapu Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

Pajatoiminta lukuvuonna 2014-2015 Syyslukukauden 2014 pajat: Lähiympäristö Kotiseutu Kevätlukukauden 2015 pajat: Ympäristön ja aineita ja ilmiöitä Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara Yhdessä onnistumme Esikoulun- ja luokanopettajilla on yhteinen suunnitteluaika viikottain Työseminaaripäivät Tiedonvälitys työpajaryhmittäin sähköpostiringin välityksellä Esi- ja alkuopetuksen tiimin muodostaminen osaksi koulun ja päiväkodin tiimityöskentelyä Esikoululaisten ja koululaisten yhteisten tilaisuuksien järjestäminen  Joustavia ryhmittelyjä voidaan toteuttaa tilanteen mukaan muulloinkin kuin yhteistyötunneilla, ”Avoimet ovet” Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

Esi- ja alkuopetuksen yhteiset tavoitteet toimintavuonna 2014–2015: Koulunaloittamisen kynnyksen madaltaminen Yksilöllisiin oppimisen haasteisiin vastaaminen Oppilaiden sosiaalisten suhteiden muodostaminen yli ryhmä- ja vuosiluokkarajojen Turvallisen oppimisympäristön luominen usean aikuisen voimin Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara Arviointi Toimintaa arvioidaan oppilaille ja huoltajille sekä henkilökunnalle suunnatuilla kyselyillä. Seuraavissa dioissa on nähtävissä koonti huoltajille suunnatusta kyselystä 12/2013. Kiitos palautteesta! Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

Huoltajapalaute 12/2013

Huoltajapalaute 12/2013