Miten paikallinen ääni kuuluu kunnassa? - edustuksellisen demokratian ja paikallisen suoran osallistumisen yhteensovittaminen Voimistuvat Kylät – kampanja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopion maaseutuohjelma
Advertisements

Kuuluuko kylien ääni Hämeenlinnassa? Maaseutusuunnittelija Marja Leena Souru Hämeenlinnan kaupunki, kehittämispalvelut.
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Alueellisen vaikuttamisen mahdollisuudet kunnan kehittämisessä Voimistuvat Kylät – kampanja
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Hyvälaatuinen talousvesi ja tehokkaasti puhdistetut jätevedet ovat hyvinvointimme perusta. Yli 90 % suomalaisista on vesihuoltolaitosten vesijohtoverkostojen.
Kumppanuusyhteistyö Hankefoorum Lahti Erityisasiantuntija Anne Astikainen SOSTE.
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Aluevaikuttaminen kunnanosien ja maaseudun kehittämisessä
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
Aimo Ryynänen 1 PÄÄTÖKSENTEKO JA DEMOKRATIA -TYÖRYHMÄ Aimo Ryynänen
Kylä maaseutupolitiikan kokonaisuudessa Eero Uusitalo professori, maaseutuneuvos, YTR:n pääsihteeri SYTY:n puheenjohtaja VOIMISTUVAT KYLÄT -kampanja
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
Kyläsuunnittelumalli
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
Kohti Uutta Kuntaa? Jyrki Myllyvirta Päätöstilanne selvitykseen osallistumisesta 6 myönteistä päätöstä valtuustoista (Artjärvi, Hämeenkoski,
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
VASTUUTA OTTAVA PAIKALLISYHTEISÖ 10 tärkeää toimenpidettä.
MANNER-SUOMEN MAASEUTURAHASTO
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Johtamiskorkeakoulu Tay
Pohjois- Suomen Kompassi Pohjois-Suomen strategia, s. 35: ”Lapin ja Oulun yliopistojen yhteistyöllä, verkottumalla myös Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle,
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Eija Leppäjärvi - Kajaani YHTEISÖLLISYYS TOIMINTATAPANA KYLÄTOIMINNASSA TAATUSTI TURVASSA – huolehtiva kyläyhteisö.
Voimistuvat kylät-kampanja kaikkien toimintaryhmien alueilla - alueellista jatkotyötä Eero Uusitalo YTR:n pääsihteeri SYTY ry:n puheenjohtaja.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
 Hyvinvointi on ihmisen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista, emotionaalista ja hengellistä hyvää oloa  Hyvinvointi syntyy ihmisen itsensä, hänen läheistensä,
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
TA Palvelurakenneuudistusprojekti II Päätöksenteko ja demokratia-työryhmä 2007.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Espoo haluaa kehittää osallisuutta Osallistuva Espoo -kehitysohjelma
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
KUNTA UUDEN EDESSÄ - OSALLISUUTTA JA YHTEISÖLLISYYTTÄ
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Kuntaliiton maaseutuverkostot ja maakuntauudistus
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Kylä maaseutupolitiikan kokonaisuudessa
Lähidemokratian vahvistaminen alueellisen vaikuttamisen avulla
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

Miten paikallinen ääni kuuluu kunnassa? - edustuksellisen demokratian ja paikallisen suoran osallistumisen yhteensovittaminen Voimistuvat Kylät – kampanja Seinäjoki Suomen Kuntaliiton puheenvuoro erityisasiantuntija Päivi Kurikka

Kuntien lähitulevaisuuden suuria haasteita 1.Uusien rakenteellisten muotojen löytäminen ja käyttöönotto 2.Uusien palvelutuotantotapojen etsiminen, testaaminen ja vakiinnuttaminen 3.Kuntaliitokset ja palvelujen loitontuminen 4.Ikääntyvän väestön palvelutarpeista huolehtiminen 5.Syrjäiset alueet ja vähenevä väestö, muuttoliike 6.Osaavan ja muuttuvia palvelutarpeita vastaavan henkilöstön rekrytoiminen yhä tiukkenevassa työvoimakilpailussa 7.Näkökulman siirtäminen: kunta kaiken keskiössä – kunta tärkeänä osana yhdyskunnan toimijaverkostoa (verkosto-osaaminen)

3 Arto Koski Demokratia 2. Talous 4. Hyvinvointi ja palvelut 5. Elinvoima 3. Suhde valtioon Alueellisen osallistamisen kolmio Tuo kolmio on on tärkeä toimintakenttä! Demok- ratian pa- rantaminen Asukas- toiminnan vahvistaminen Paikallis- talouden vahvistaminen Hyvinvoinnin parantaminen Elinympäristön parantaminen Kuntalais- lähtöisyyden vahvistaminen

Elinvoimainen kunta rakentuu kuntalaisten itsehallinnosta Elinvoimaisuus syntyy moniarvoisuudesta, yhteisöllisyydestä ja kuntalaisten vahvasta osallisuudesta kuntayhteisön kehittämisessä. Kuntien roolia elinvoimaa synnyttävinä ja ylläpitävinä itsehallintoyhteisöinä tulee vahvistaa, koska siellä on paras tieto kokonaisuudesta. Yhtenäisyyteen ja standardiratkaisuihin perustuva kunnallishallinto ei enää ole mahdollinen. On kyettävä näkemään sektorirajojen yli ja hyödynnettävä sen nostamat mahdollisuudet.

Kuntalaisuus muuttuu – osallisuus ja vastuu lisääntyvät Kuntalaisen rooliin kuuluu vahvasti paitsi yhteisöllisyys ja vastuu toisista mutta myös itsestään. Yhteisöllisyys ei enää määräydy vain asuinpaikan mukaan. Aikaan ja paikkaan sitoutumaton sosiaalinen media luo uudenlaisia ja monimuotoisia sosiaalisia yhteisöjä, joita syntyy myös hyvin spontaanisti. Syntyy myös uudenlaisia vertaisyhteisöjä. Tulevaisuuden kunta elää ja kehittyy kumppanuudessa tällaisten vertaisyhteisöjen kanssa.

Kuntien toimintaympäristö, rakenteet ja palvelujärjestelmät ovat nopeassa muutoksessa Muutoksen myötä erilaistuvissa kunnissa kunnan osa- alueiden kehittämisen haasteet nousevat keskeiseksi. Toimintaympäristön muuttuminen monimutkaisemmaksi on suuri haaste myös demokratian toimivuudelle ja asukkaiden äänen kuulumiselle. Avainasioita tämän muutoksen hallinnassa ovat kunnan kokonaisstrategia, lähidemokratian toimivuus, lähipalvelujen kehittämien ja sitä tukeva käyttäjädemokratia (palvelujen suunnittelu ja arviointi).

Uudet kunnat ja kahden tason demokratia haastavat toiminnallisen tuttuuden Toiminnallisen tuttuuden menettäminen on haaste kuntalaisen kannalta niin uusien ja entistä suurempien kuntien, kaupunkiseutujen kuin kuntien yhteistoiminnan vahvistumisen myötä. Kuntalaisen mahdollisuus vaikuttaa on turvattava asukas- ja asuinaluelähtöisillä ratkaisuilla. Kuntalaisten osallistuminen ja demokratian kehittäminen on saatava osaksi kuntastrategiaa.

Muutokset vaikuttavat myös edustukselliseen demokratiaan monella tavalla Kuntalaisten näkökulmasta päätöksenteko loittonee entisestään – legitimaatio ja äänestysaktiivisuus? Luottamustehtävien määrä vähenee – demokratiavaje kasvaa? Luottamushenkilöiden saatavuus vaikeutuu – ”Joudumme tekemään vain ikäviä päätöksiä” Strateginen toimintakyvyn turvaaminen esim. ylimenokauden ylisuuret valtuustot Uusien päätöksentekoareenojen syntyminen – peruskunnan poliittisen ohjauksen kaventuminen

Myös alueellinen vaikuttaminen osaksi kunnan kokonaisstrategiaa On tärkeää, että kunnat arvioivat, miten ne yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa (mm. järjestöt, kaupunginosat, kylät, yritykset ja maaseudun kehittämiseen liittyvät toimijat) luovat edellytyksiä alueelliselle vaikuttamiselle huomioiden paikalliset olosuhteet. Vaikuttavuuden kannalta on olennaista, että alueellisen vaikuttamiseen liittyvät toiminnan tavoitteet ja muodot rakentuvat osaksi kunnan kokonaisstrategiaa.

Alueelliset toimielimet vuonna 2009 yhdistyneissä kunnissa (13/32 vuonna 2009 yhdistyneissä kunnissa (13/32) Arto Koski Eura 2. Hämeenlinna 3. Jyväskylä 4. Kauhava 5. Kokkola 6. Kouvola 7. Loimaa 8. Länsi-Turunmaa 9. Naantali 10. Rauma 11. Salo 12. Savonlinna 13. Seinäjoki KuntaToimielin Kiukaisten 6 jäsenen aluetoimikunta Kaksi (2) aluetoimikuntaa (Ydin-Häme ja Kalvola-Renko) Korpilahden 11 jäsenen aluelautakunta Alahärmän, Ylihärmän ja Kauhajoen aleulautakunnat (8 jäs.) Lohtajan, Kälviän ja Ullavan aluetoimikunnat (11 jäs.) ( 9 jäsenen aluelautakunta EI TOTEUTUNUT ) Kylien neuvottelukunta Kylien neuvottelukunta Nauvon, Korppoon, Hotskarin ja Iniön lähipalvelulautakunnat (7 jäs.) 11 jäseninen saaristolautakunta Lapin aluetoimikunta Viisi (5) aluetoimikuntaa Savonrannan aluejohtokunta (7 jäs.) Nurmon, Ylistaron ja Peräseinäjoen asukaslautakunnat (13 jäs.) Lisäksi Joensuun sopimuksessa mahdollisuus perustaa aluelautakuntia

Onko asukkailla sijaa strategiaprosessissa? Yhteissuunnittelu Suunnittelu Asukaskyselyt Aloitteet Lausunnot Kuuleminen Valitus PäätöksentekoToteutus Yhdessä toteuttaminen Aikaa yhteissuunnitteluun voi mennä enemmän Toisaalta toteuttaminen todennäköisesti paranee, samoin tuloksellisuus Kokonaisstrategia Ohjelmat Budjetti Valtuusto Hallitus Lautakunnat Miten asukkailta saadut viestit dokumentoidaan ja viedään eteenpäin?

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen myötä suurten ja keskikokoisten kaupunkien maaseutualueet kasvavat Kuntaliitoksien toteutuessa kuntien väkiluku kasvaa, mutta maaseutumaisuus säilyy ja usein maaseudun elinvoimaisena pitäminen muuttuu haasteellisemmaksi. Kaupungin ja maaseudun välinen vuorovaikutus tulee olemaan tulevaisuudessa yhä enemmän myös yksittäisen kunnan sisällä tapahtuvaa vuorovaikutusta.

Maaseutu osaksi kunnan strategiaa – Kuntaliiton maaseutustrategian linjauksia Kunta vastaa maaseutualueidensa kehittämisestä kokonaisstrategiansa puitteissa ja sen kilpailukykyä rakentavana osana. Elävät kylät ja asuinalueiden toiminta, omaehtoisuus, nähdään koko kunnan menestymisen kannalta voimavarana. Toimintatavat ja panostukset ratkaistaan kunnan strategiassa ja sitä tarkennetaan paikallisten toimijoiden kanssa yhteistyössä tehdyllä maaseutuohjelmalla. Liitostilanteessa maaseudun asema tulevassa kunnassa sekä maaseudun kehittäminen on käsiteltävä jo liitossopimuksessa. Kunnat panostavat kylien kehittämiseen. Tärkeää on että kylää kehitetään yhteistoiminnallisesti sekä yhteistuumin kunnan ja kylän yhteistyönä. Kunnat huolehtivat siitä, että niillä on käytettävissään riittävää maaseutuasiantuntijuutta. Kunnan maaseudun kehittämisohjelma tarkentaa strategista linjausta

ALVA- hankkeen tavoitteena ALVA- hankkeen tavoitteena On pyrkiä löytämään ja määrittelemään välineitä kunnan asukkaiden mielipiteen kanavoimiseen osaksi kunnan päätöksentekoa. Paikalliset toimijat ja kunnat kaipaavat jatkuvasti työkaluja siihen, miten ne saavat eri alueiden ja eri ihmisryhmien äänen tasapuolisesti kuulumaan. Erityisesti pienten- ja maaseutumaisten kuntien asukkaiden pelkona kuntaliitostilanteessa on, että isossa kokonaisuudessa ne menettävät mahdollisuuden vaikuttaa uuden kunnan päätöksentekoon. Huomionarvoista on, että usein kuntalaisilla on paljon sanottavaa ja mielipiteitä kunnan toimintaan liittyen, mutta näille mielipiteille ei ole löydetty paikkaa kunnan päätöksentekoprosessissa. Tarkoituksena ei ole laittaa paremmuusjärjestykseen erilaisia äänen kuulemisen tai alueellisen päätöksenteon menetelmiä.

Aluevaikuttaminen kunnanosien ja maaseudun kehittämisessä – ALVA Aluevaikuttaminen kunnanosien ja maaseudun kehittämisessä – ALVA Hankkeen tavoitteet Konkreettiset tavoitteet: Kartoitetaan olemassa olevia alueellisen vaikuttamisen toimintatapoja Tuotetaan työväline, jonka avulla eri paikallistoimijat voivat arvioida eri toimintatapojen sopivuutta omalle alueelleen Kehittäjäverkoston perustaminen ja sen toiminnan koordinointi Yleisempi tavoite: Selvitetään miten voidaan paremmin integroida kunnan eri osien kehittäminen ja sitä tukeva yhteistoiminta osaksi kunnan pitkän aikavälin tavoitteita ja kokonaiskehittämistä.

Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Alueellinen vaikuttaminen 1. Koskee kaikkia kuntia - ei vain kuntaliitoksissa mukana olevia! 3. Vakiintunut uudistuva toiminta - ei vain 3 vuotta! 2. Koskee koko kunnan aluetta - ei vain reunoja! 4. Paikalliset olo- suhteet vaikut- tavat – ei kaikilla samaa mallia! 5. Toimii laajalla rintamalla – ei saa valtaa ja rahaa valmiina, mutta… Arto Koski

Äänen kuuluminen – molemminpuolinen oppimisprosessi Niin edustuksellisen demokratian kuin kuntalaisten suoran osallistumisen edellytyksiä tulee vahvistaa – ne eivät ole toisilleen vastakkaisia, vaan toisiaan täydentäviä! Tarvitaan Luottamusta Pelisäännöistä sopimista Kykyä tehdä kompromisseja Avarakatseisuutta, uusia ratkaisuja, uutta ajattelutapaa Tahtoa ja sitoutumista osallistuvaan toimintakulttuuriin Pitkäjänteisyyttä ja realismia: tulokset ovat harvoin nopeita Osaamista ja koulutusta Innostusta Verkostoitumista ja toisten kokemuksista oppimista