1 Kaupunkiseutujen maankäyttö ja sen hallinnan haasteet Tampere 9.3.2011 Matti Vatilo, ympäristöministeriö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Häme-ohjelma on Kanta-Hämeen tulevaisuuden tekemisen strateginen ohjelma Häme-ohjelma sisältää maakuntasuunnitelman ja maakuntaohjelman. Strategiaosa.
Advertisements

Yhteistyöryhmä maaseutupolitiikan tekijänä Pori Heli Siirilä Maaseutuasumisen teemaryhmä.
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
YM valtakunnalliset suuntaviivat alueiden käytölle MRL§ TEM ja VM ohjaus alueiden kehittämisestä LAK§ Toteuttaminen hallinnonaloittain: työ- ja elinkeinoministeriö,
Tulevaisuustyöryhmän linjaukset ja suunnitelmat.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Suupohjan seutuportaali –hanke
Kaavatietojen hyväksikäyttö SYKE:n toiminnassa Kaarina Vartiainen Rakennetun ympäristön yksikkö, SYKE Kuntien paikkatietoseminaari
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Tampere Tampereen kaupunkiseudun seutuyhteistyön arviointi Yhdyskuntarakenteen suunnittelun reflektointi Ari Hynynen Tampereen teknillinen.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Lahden kaupunki Tekninen ja ympäristötoimiala Yhdyskuntasuunnittelun teemaryhmä MAL:n yhteensovitus (7 §) Kaavoitus ja maapolitiikka Kiinteistönmuodostus,
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Ohjelma Klo 8.30 – 9.00 Tervetulokahvitarjoilu
PARAS ja kaupunkiseudut
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Puheenvuoro seutuseminaarissa RAKENNESUUNNITELMA 2030 Olli viitasaari.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
1 MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA Onko pakkolunastukselle vaihtoehtoa? Maanmittauspäivät 2011, Pori Kalle Konttinen Maanmittauslaitos / keskushallinto.
Lapselle hyvä päivä tänään
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
KAAVAHIERARKIA, KAAVAMUODOT JA RAKENTAMISEN OHJAUS
Maankäytön, asumisen ja liikenteen (mal) –aiesopimus Seurantaryhmän 1. kokous , Helsinki.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Yhdyskuntarakenteen toimivuus Raine Mäntysalo Tutkimuspäällikkö, YTK PARAS-ARTTU alueseminaari Hämeenlinna Teknillinen korkeakoulu, Yhdyskuntasuunnittelun.
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
Tampereen kaupunkiseudun seutuyhteistyön arviointi Työsuunnitelman esittely Kauko Aronen Merkinnät kjk Esityspaikka/tapahtuma pp.kk.vvvv.
Kaupunkiseudun maankäytön tavoitteet Rakennesuunnitelma 2040 Seutufoorumi Kimmo Kurunmäki seutusuunnittelupäällikkö.
Rakennesuunnitelma 2040 Kjk Sh TYÖ- SUUNNI- TELMA TAVOIT- TEET VAIHTO- EHDOT LUONNOS EHDOTUS.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Viestintäsuunnitelma
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Tampereen seutu valtakunnallisesta alueiden kehittämisen näkökulmasta Seutufoorumi Tampere Ulla-Maija Laiho, kehitysjohtaja SM/aluekeskusohjelma.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Yhteistyösuunnitelma kehyskuntien näkökulmasta. 1.Seutustrategiaa konkretisoivan seutuyhteistyön toimeenpanosuunnitelma -Keskitytty aivan oikein sen keskeisiin.
Seudullisten työryhmien tulokset kaudella Maankäyttötyöryhmä Liikennejärjestelmätyöryhmä Asuntopoliittinen työryhmä Teknisten palvelujen työryhmä.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Greater Helsinki Vision 2050 Tilannekatsaus apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Seurannan järjestäminen
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Kuntaliiton maaseutuverkostot ja maakuntauudistus
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
Missä mennään? Tietoa ja tutkimusta rakennetusta ympäristöstä
Seutuhallitus: Toimenpide-ehdotukset
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Tiekartta hyviin lähiöihin
Tampere - Suomen edelläkävijä, Lessons Learned
Maankäyttö- ja rakennuslaki
Esityksen transkriptio:

1 Kaupunkiseutujen maankäyttö ja sen hallinnan haasteet Tampere Matti Vatilo, ympäristöministeriö

Maankäytön strateginen ohjaaminen (Alueidenkäytön strateginen ohjaaminen, Suomen ympäristö 28/2010) 2

Kaupunkiseudun maankäytön voimakentät Tärkeää tunnistaa, mitä asioita ei pidä käsitellä erillään toisistaan 3

Strategisuus maankäytön hallinnan lähtökohtana Strateginen toimintatapa liittyy yleensä kolmiyhteyteen visio, strategia, toteuttaminen:  Visio: tahtotila, kuva halutusta tulevaisuudesta  Strategia:suunta toiminnalle, jolla visio saavutetaan  Toteutus:toimenpiteet, joita strategian toteuttaminen edellyttää Strategisessa toimintatavassa on kysymys valintojen tekemisestä:  Halutaanko tehdä valintoja, joilla pyritään ohjaamaan kehityksen suuntaa?  Toimiva strategia tukee valintojen tekemistä käytännön tilanteissa 4

Strategisten tavoitteiden konkretisoituminen Esimerkki: Kuopion jalankulku- ja joukko- liikennekaupungin periaate tavoitelauseesta käytännön suunnitteluratkaisuihin 5

Strategisen toimintatavan haasteita (1): epävarmuuden hallinta? 6 Suunnitelmia tehdään usein epävarmoina tulevasta kehityksestä. Tämä täytyy ottaa huomioon suunnittelun eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa. Maankäytön strategisessa ohjaamisessa haetaan enem- män tiettyä tavoitesuuntaa kuin täsmällisesti määriteltyä lopputulosta. Oleellista tunnistaa asiat, joilla on todella strategista merkitystä ja jättää muissa asioissa riittävästi liikkumavaraa jatkosuunnittelulle ja toteutus- vaihtoehdoille. Kuva Riku Lumiaro, lähde: ympäristöhallinnon tietopankki

Strategisen toimintatavan haasteita (2): tietoa vai mielikuvia? Mistä tarve nousee? - esim. valtakunnalliset strategiat, luonnon ja kulttuuriympäristön arvot, taloustilanne, yritysten tarpeet, asukkaiden merkittäviksi kokemat asiat jne. Mitä linjauksen toteuttaminen edellyttää? - esim. yhdyskuntarakenteen tiivistys, täydennysrakentaminen, elinympäristön laadun parantaminen, infran kehittäminen jne. Minkälaisia välineitä toteuttamisessa tarvitaan? - esim. maakuntakaavan tarkistus, yleiskaavatyön käynnistys, maapolitiikan linjanvedot, maankäytön toteuttamisohjelman laatiminen, lupalinjauksen tiukennus jne. Minkälaisia vaikutuksia on odotettavissa? - vaikutukset kuntatalouteen, ilmastonmuutokseen, palvelujen saavutettavuuteen, luonnon- ja kulttuuriympäristöön jne. Merkittävä strateginen linjaus 7 Merkittävistä maankäytön linjauksista keskusteltaessa on syytä valmistautua käsittelemään ainakin seuraavia kysymyksiä:

Strategisen toimintatavan haasteita (3): sitoutuminen? Riittävän yhteinen käsitys nykytilanteesta ja muutostarpeista 8

Sitoutuminen on oppimisprosessi  Henkilöiden ja organisaatioiden sitoutuminen yhtä tärkeitä  Sitoutuminen edellyttää vaikutusmahdollisuuksia  On tärkeää löytää yhteinen ymmärrys, mihin sitoutumista haetaan  Osallisten arvostava kohtelu tärkeää  Myönteiset tulokset synnyttävät myönteistä kierrettä  ”Projektiylpeys” auttaa asian yhteiseksi kokemisen rakentamisessa  Sitoumusten ja lupausten läpinäkyvyys ja vastuun kasvottaminen edistävät sitoutumista 9

Yhdyskuntarakenteeseen liittyviä strategisia valintoja Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelmassa (1)  Tiivistetään nykyisten taajamien ja keskusta-alueiden maankäyttöä  Periaatteen johdonmukaisuus myös vaikeissa tilanteissa  Vahvistetaan joukkoliikennekäytävien maankäyttöä ja sijoitetaan tiivistä asutusta, kaupan alueita, palveluja ja toimistotyöpaikkoja joukkoliikennevyöhykkeille  Kuntien tonttituotannosta huolehtiminen em. alueilla  Toteuttamisen edellytykset, maapolitiikka 10

Yhdyskuntarakenteeseen liittyviä strategisia valintoja Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelmassa (2)  Parannetaan haja-asutuksen hallintaa  Yksittäisten lupapäätösten liittyminen kokonaisuuteen  Soveltamisperiaatteiden yhtenäisyys  Laaditaan yhteiset maapoliittiset periaatteet  Periaatteiden toteutuminen käytännössä  Keskustoja elävöitetään ja niiden vetovoimaisuutta kehitetään  Mm. kaupan ratkaisut ja niiden vaikutukset keskustoihin 11

Toimiva kaupunkiseutuyhteistyö  Ydinkysymys on kaupunkiseutukuntien välinen luottamus ja sitoutuminen yhteisiin päätöksiin  On uskallettava ottaa vastuu koko seudun tulevaisuudesta - tehdä valintoja ja suunnata kehitystä  Suunnittelu ilman sen toteuttamisen edellytyksiä on hukkaan heitettyä  Päätöksentekokulttuurin erot seudun kuntien välillä on tunnistettava. Näissä erityinen vastuu on seudun keskuskaupungilla  Yhteistyöpolun rakentamisessa helppojen asioiden lisäksi on ratkaistava myös ristiriitakysymykset - vasta siinä kaupunkiseutuyhteistyön vahvuus punnitaan

Mitä valtio odottaa kaupunkiseuduilta?  Taloudellisen vakauden tueksi ja puskuriksi kestävyysvajeen haasteisiin Paras-linjausten mukainen kuntarakenne ja/tai kustannustehokas, kuntarajoista riippumaton ja laadukas MAL- ja palveluyhteistyö  Kaupunkiseudut ovat vaikutusalueidensa elinvoiman vahvistamisen vetureita, siksi myös kaupunki-maaseutu vuorovaikutus tärkeää  Vaikuttavuutta ilmastonmuutoksen hillintään ja rakennetun ympäristön energiatehokkuuden parantamiseen, siksi tavoitteeksi yhdyskuntarakenteen toimivuus, taloudellisuus ja eheys

PARAS-selonteko ja kaupunkiseudut Reseptit: - Selvityshenkilömenettely - Velvoitteet MAL-yhteistyön tiivistämiseen suurilla kaupunkiseuduilla - Aiesopimusmenettely - Metropolipolitiikka - Kaupunkiseutusuunnitelmien seuranta - Hajarakentamisen ohjauksen tehostaminen

Paras –selonteon kaupunkiseutulinjaukset: MAL-aiesopimusmenettely – Selonteko: ”Tampereen ja Turun seuduilla otetaan kokeiluluontoisesti käyttöön vuoden 2012 loppuun asti kestävä valtion ja seudun kuntien välinen (seudullinen) maankäytön, asumisen ja liikenteen aiesopimusmenettely”  EK:n tahdosta myös Oulun seutu pilotiksi  Aiesopimus kokoaa yhteen maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelusektorit – kokonaisvaltainen seudullinen suunnittelu  Pyrkii parantamaan ensisijaisesti näiden suurten kaupunkien kuntien välistä yhteistyötä sekä myös seudun ja valtion välistä yhteistyötä  Pyrkimyksenä esittää yleisiä periaatteita aiesopimusmenettelystä ja sopimusten valmistelusta sekä laatia sopimukset mainittujen seutujen kanssa  On sekä seudun kuntien välinen että valtion ja kuntien välinen aiesopimus  Allekirjoittajina kunnat, LVM, YM, Liikennevirasto ja ELY, valmistelussa mukana myös VM, TEM sekä osin maakuntien liitot  Tampereen seudun sopimus allekirjoitettu, muualla neuvottelut kesken

Lisätietoa alueidenkäytön strategisesta ohjaamisesta ympäristöministeriön kotisivuilla KIITOS! 16