Verkostoyhteistyö – Miten onnistun yhteistyössä Y-päivä 6. 11

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
K E S K I - S U O M E N Y M P Ä R I S T Ö K E S K U S Verkostot yhteistyön edistäjinä Uudenmaan yhteistyöseminaari Anna-Liisa Kiiskinen, KT,
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela

TTL Sosiaalisessa mediassa
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
1 Verkostoyhteistyö – onnistumisen edellytyksiä ja pullonkauloja Työllisyysfoorumi Tampere-talo, Rondo sali HAUS kehittämiskeskus Oy Reija Linnamaa.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
1. Päivä pääministerinä Aihe: Innosta antamaan korkean tason päätöksenteon palautetta Rajaus: Energia-budjetti-päästöt-talous Menetelmä: Saitti/peli/leikki,
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Verkostotyön viitekehys & Sitoutuminen ja motivaatio Maaseudun YTR
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Verkostomaisen työn ja kehittämisen teoriaa ja käytäntöä
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Viestintäsuunnitelma
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Timo Järvensivu, KTT, tutkija, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Timo Järvensivu, KTT, tutkija, verkostoasiantuntija
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
Maaseutupolitiikan YTR Verkostosparraus
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Kumppanuus – kupla? Junkala Pekka, tutkija, Koske Puustinen Alisa, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja, MLL.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia Kari Kurkela, Ari Inkinen.
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Menestys tiimityön kautta
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Dialogisuus asiakastyössä
Esityksen transkriptio:

Verkostoyhteistyö – Miten onnistun yhteistyössä Y-päivä 6. 11 Verkostoyhteistyö – Miten onnistun yhteistyössä Y-päivä 6.11.2014 klo 10-11.15 Timo Järvensivu, KTT, tutkija ja verkostotyön asiantuntija Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Mitä on verkostotyö – ja mitä se ei ole? Miten verkostomainen työ eroaa esimerkiksi… …yhteistyöstä? …yhteistoiminnasta? …kumppanuustyöstä? …sidosryhmäyhteistyöstä? …moniammatillisesta yhteistyöstä? Ytimeltään kyse on yhdestä ja samasta asiasta: Kyse on ihmisten ja organisaatioiden kohtaamisesta luottamuksen ja avoimuuden hengessä ja siitä, miten näitä kohtaamisia edistetään Käytännössä kuitenkin käytetään eri nimityksiä kuvaamaan luottamuspohjaisen yhteistyön monia eri tilanteita

Verkostotutkimuksen ”viidakko” – tai ”ekosysteemi” Actor-network theory (ANT) ”Kriittiset näkökulmat” Talousmaantieteellinen verkostotutkimus Politiikka-verkostot Sopimusteoriat Organisaatioiden väliset interaktiot Tuotantoketjut ja -verkostot Sosiaalisten verkostojen tutkimus Teollisten verkostojen tutkimus (IMP) Resurssi- riippuvuusteoria Strategiset kumppanuudet Sosiaali-psykologia Sosiaalinen pääoma Strategiset verkostot Transaktio-kustannusten teoria Sosiaalisen vaihdannan teoria Innovaatio-verkostojen tutkimus Yrittäjä-verkostojen tutkimus Evoluutioteoriat Institutionaaliset teoriat

Hierarkia: auktoriteetti Markkinat: ostosopimukset Tehokas rutiiniluonteisiin, monimutkaisiin tehtäviin Verkosto: luottamus Tehokas joustavuutta vaativissa tilanteissa Markkinat: ostosopimukset Tehokas rutiiniluonteisiin, suhteellisen yksinkertaisiin tehtäviin Esim: Powell (1990)

Perinteinen kehittämistyön prosessi Yhteisön luottamus ratkaisuun 2) On panostettava siihen, että ratkaisu saavuttaa yhteisön luottamuksen 1) Ratkaisu tuodaan yhteisölle ulkopuolelta Ratkaisu © Järvensivu, Nykänen, Rajala (2010) Aika

Haaste: Miten ylläpidetään jatkuvaa kehittämistä tällä tavalla? Yhteisön luottamus ratkaisuun Ratkaisu Ratkaisu Ratkaisu © Järvensivu, Nykänen, Rajala (2010) Aika

Verkostoituva kehittämistyön prosessi Yhteisön luottamus ratkaisuun 2) Yhteisö kehittää ja hyödyntää ratkaisuja yhdessä toimien Ratkaisu 1) Aloitetaan keskinäisen luottamuksen rakentamisesta © Järvensivu, Nykänen, Rajala (2010) Aika

Miten innovaatiot leviävät? Valtavirran käsitys: ratkaisu kehitetään ensin organisaatiossa A ja sitten se levitetään organisaatioon B Ratkaisu Ratkaisu Organisaatio A Organisaatio B Todellisuus: verkosto A kehittää ratkaisun ensin ja sitten verkoston B toimijat innostuvat verkostosta A ja omaksuvat sen ratkaisumallit Ratkaisu Verkosto A Verkosto B Esim: David Albury (2012)

Verkoston toimivuuden avaintekijät Mitä toiveita, tarpeita ja osaamista toisilla on? Jos autan toisia, auttavatko toiset minua? Tieto leviää ja se omaksutaan tehokkaammin Uudet toimijat innostuvat mukaan Toimintatavat muuttuvat tehokkaammin

Verkostojohtamisen yleinen viitekehys (Järvensivu, Pyykkönen, Kallio 2014) Verkostotyön edellytykset Luottamus Sitoutuminen Tunteminen Yhteiset tavoitteet Resurssit yhteistyöhön Johtajuus Verkoston kattavuus Osallistujien (organisaatio ja henkilö) pysyvyys Verkostotyön legitimiteetti Verkostotyön toimivuus Tiedonkulku Dialogisuus Vastuunjako ja roolien selkeys Koordinointi Fasilitointi Vasta-vuoroisuus Tekeminen yhdessä Tekeminen kukin toimija erikseen Verkostotyön kehittäminen ja oppiminen verkostossa Tavoitteiden ja toiminnan seuranta Uusien ajattelu- ja toiminta-tapojen syntyminen Oppimisen oppiminen yhdessä Kokemukset oppimisesta Tavoitteiden saavuttaminen ja vaikutukset Yhteinen arvonluonti (arvo yhteisille asiakkaille) Muiden virallisten ja epävirallisten tavoitteiden saavuttaminen Verkostotyön ympäristö: Muut verkostot ja kumppanit

”Aikaansaamisen” yleinen viitekehys (Järvensivu, Pyykkönen, Kallio 2014) ”Kehitän yhdessä” eli verkostotyön kehittäminen ja verkosto-oppiminen Halutut vaikutukset Yhteinen arvonluonti Vaikutukset kohderyhmään Muiden virallisten ja epävirallisten tavoitteiden saavuttaminen Verkostotyön toimivuus Verkostotyön edellytykset ”Teen itse” eli oman tuotannon kehittäminen Oman tuotannon toimivuus Oman tuotannon edellytykset ”Ostan valmiina” eli ulkoistuksen kehittäminen Markkinoilta ostamisen toimivuus Markkinoilta ostamisen edellytykset Toiminnan ympäristö

Verkostoissa toimiminen ja verkostojen johtaminen

Hyvä verkostojohtaminen on laajan, avoimen verkostoitumisen mahdollistamista ja tukemista Verkoston ”johtaja(t)” tai koordinaattori(t) Avoin verkosto ”Ydin”verkostoa

Hierarkkisen ja verkostomaisen päätöksenteon rajapinta Verkoston paine: Täytyy tehdä verkoston kanssa päätöksiä Hyvää: Luottamus ja sitoutuminen tukevat innovointia ja innovaatioiden leviämistä. Päätökset nousevat yhteisestä ymmärryksestä. Haasteellista: Vie aikaa. Epävarma päätöksen lopputuloksen suhteen. Miten ne, jotka eivät ole olleet mukana verkostossa? 1) Pyritään tekemään keskustelun pohjalta ne päätökset, jotka aidosti kyetään tekemään yhdessä 2) Vaikeammista kohdista ei tehdä hätiköityjä päätöksiä, vaan pyritään keskustellen kohti päätöksentekoa Hierarkkinen paine: Täytyy tehdä nopeita ja tehokkaita päätöksiä Nopeaa ja selkeää päätöksentekoa. Luottamus ja sitoutuminen päätöksiin pitää rakentaa jälkikäteen. Vaikka päätös olisi selkeä, siihen ei välttämättä ole yhteistä tahtotilaa. Verkostomainen päätöksenteko hierarkkisessa kontekstissa © Järvensivu, Nykänen, Rajala. Muutosvoimaa vanhustyön osaamiseen -hanke

Verkostomaisen kehittämistyön eteneminen käytännössä Versio 1: www Verkostomaisen kehittämistyön eteneminen käytännössä Versio 1: www.verkostojohtaminen.fi

Vaihe 1: Kehittämishaasteen analyysi sekä tarvittavan verkoston koollekutsuminen ja motivointi osallistumaan Mikä on haaste? Mitä osaamista tarvitaan ratkaisuun? Keitä verkostossa tarvitaan? Tulkaa mukaan!

Vaihe 2: Yhteisistä tavoitteista ja toimintamalleista sopiminen x y z å ä ö Nämä ovat tavoitteemme ja näin me toimimme yhdessä!

Vaihe 3: Systemaattinen, iteratiivinen työskentely (dialogisin menetelmin!)

Vaihe 4: Verkoston ja sen tulosten levittäminen Osallistumalla ja osallistamalla On tärkeää huomata, että tässäkään vaiheessa kyse ei ole valmiin ratkaisun jalkauttamisesta sellaisenaan muiden käyttöön, vaan keskeistä on rakentaa laajemman verkoston kanssa sellaista keskinäistä luottamusta ja sitoutumista, joka edistää ratkaisun luovaa leviämistä

Verkostojohtaminen on verkoston toiminnan mahdollistamista ja tukemista 1 2 Mitä? Miten? Millä resursseilla? 4 3

Ensimmäisen kehän oppiminen Tärkeää pyrkiä mahdollistamaan verkoston kehittymistä ensimmäisen kehän oppimisesta toisen kehän oppimiseen… Ensimmäisen kehän oppiminen Toisen kehän oppiminen Todellisuus Todellisuus Päätöksenteko ja yhteistyö Päätöksenteko ja yhteistyö Palaute todellisuudesta Palaute todellisuudesta Ajattelumallit, joilla todellisuutta ja palautetta hahmotetaan Toimintamallit, joilla päätöksiä ja yhteistyötä tehdään (Esim. Argyris & Schön 1978)

Yhdessä oppimisen ajattelu- ja toimintamalleja Opettaminen ”educating” Tiedon ja osaamisen jakaminen toisille Esim. koulutusprosessi, jossa asiantuntijat opettavat toisiaan luennoiden, keskustellen jne. Fasilitointi ”facilitating” Tiedon ja osaamisen hyödyntäminen yhdessä Esim. työpajat, joissa asiantuntijat työskentelevät yhdessä viedäkseen tietoa käytäntöön Emännöinti ”hosting” Tiedon ja osaamisen luominen yhdessä Esim. fyysinen ja henkinen ”tila”, joka motivoi asiantuntijoita luomaan tietoa yhdessä

Verkostomaisen kehittämistyön eteneminen käytännössä Versio 2: U-teoria

U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007) Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Haaste Ratkaisut

U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007) Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Haaste Ratkaisut Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta”

U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007) Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Haaste Ratkaisut Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta” Kolmas taso: avoin sydän ”Kuunnellaan, mitä muut sanovat”

U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007) Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Haaste Ratkaisut Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta” Kolmas taso: avoin sydän ”Kuunnellaan, mitä muut sanovat” Neljäs taso: avoin tahtotila ”Avaudutaan yhteiselle tahtotilalle”

U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007) Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Haaste Ratkaisut Tutkitaan faktoja Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta” Tuetaan ekosysteemin kehitystä Kootaan verkosto Rakennetaan mikrosysteemejä Kolmas taso: avoin sydän ”Kuunnellaan, mitä muut sanovat” Luodaan tila dialogille Tehdään prototyyppejä Neljäs taso: avoin tahtotila ”Avaudutaan yhteiselle tahtotilalle” Hiljennytään Kirkastetaan visiota ”Päästetään irti” Letting go ”Annetaan tulla” Letting come

Verkoston yhteisen oppimisen vahvistaminen dialogisilla menetelmillä

Dialogin syveneminen asteittain (mukaellen William Isaacs, 1999) ”Me” – Yhteisen ja kokonaisuuden näkökulma ”Minä” – Yksilön ja osakokonaisuuden näkökulma Ei-kriittinen keskustelu Leppoisaa jutustelua neutraaleista aiheista 2. Neutraalien yksilöllisten aiheiden esille nostamista Kriittinen keskustelu 4. Yhteisten argumenttien ja näkökulmien luomista 3. Yksilöllisten argumenttien esittämistä eri näkökulmista

Dialogi – yhdessä ajattelemisen taito (William Isaacs, 1999) Neljä keskeistä periaatetta: Pidättäydy liian nopeista johtopäätöksistä ja pidä omat ennakkoluulosi taustalla (”suspend”) Kunnioita toista ihmisenä, vaikka et olisikaan samaa mieltä Kuuntele aidosti Puhu aidosti Dialogisuutta on tuettava Tärkeää luoda keskustelijoiden keskuuteen sellainen fyysinen ja henkinen tila (”container”), jossa aito luottamuspohjainen dialogi on mahdollinen

Ratkaiseva askel dialogissa: onnistuuko ennakkoluulojen pidättäminen (suspending)? Dialogia, jossa luodaan yhdessä uusia merkityksellisiä ajatuksia Pidättäminen onnistuu Pidättäminen ei onnistu Aikomus keskustella ”aidosti” Keskustelua, jossa niin sanotusti paras argumentti voittaa Kunnioitetaan toisia ihmisinä Ei kunnioiteta toisia ihmisinä Väittelyä, jossa argumentti pyritään voittamaan hinnalla millä hyvänsä

Kysymyksiä tai kommentteja? Lisää: timo.jarvensivu@aalto.fi Kiitos! Kysymyksiä tai kommentteja? Lisää: timo.jarvensivu@aalto.fi