Kansallinen väkivaltatyön forum, Anttola

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristö
Advertisements

Uusi lastensuojelulaki ja ehkäisevä lastensuojelu
Milloin lastensuojeluilmoitus on tehtävä ja mitä siitä seuraa?
Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
KYT/ph-p 2006 Erityisryhmien asuminen Jyväskylän kaupungin alueella Seminaari Nikolainsali Asumisneuvojatoiminnan näkökulma.
Lähisuhdeväkivaltarikoksesta epäillyn ohjaaminen kuulustelusta väkivaltaa katkaisevaan palveluun Oulu Hautamäki Jari, toiminnanjohtaja Hyvärinen.
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
Kehitys Avohuollon asiakkaana olevien lasten tai nuorten määrä kaksinkertaistunut > Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrä.
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Janne Aro-Heinilä Varsinais-Suomen poliisilaitos
YKSILÖ – JA PERHEKOHTAINEN LASTENSUOJELU
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Perusopetuksen ryhmäkoko
Lastensuojelu nuoren tukena
Lastensuojelun infotilaisuus
LAPSI- JA PERHETYÖN LINJAUSTEN JALKAUTUMINEN RIKOSSEURAAMUSLAITOKSESSA
Aika puhua – aika vaieta
Suunnitelmallinen sosiaalityö perheen ja läheisverkoston kanssa
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Etsivä nuorisotyö.
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Lapsi- ja perhepalvelukeskus Ruusu Susanna Pirttiaho
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Lapseen kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö Tuija Valkonen, Äänekosken perheneuvola, sosiaalityöntekijä Päivi Paavilainen, johtava sosiaalityöntekijä.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Tupakkatuotteiden käyttämiseen puuttuminen
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
Maahanmuuttajanuoret ja rikollisuus
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Lasten ja nuorten seksuaalinen kaltoinkohtelu ja väkivalta
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Perheoikeudelliset palvelut
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Lainsäädännön mahdollisuudet suojella lasta altistumasta pitkäkestoiselle väkivallalle Kansallinen väkivaltatyön forum, Anttola 18.9. - 19.9.2014 Päivi Vilkki, VT, lakimies, Espoon kaupunki

Esityksen lähtökohdat Lapsi altistuu perheessä tapahtuvalle väkivallalle joutumalla seuraamaan, kun toinen vanhempi kohdistaa väkivaltaa toiseen vanhempaan. Tärkeää on mahdollisimman varhainen puuttuminen – miten saada tieto jo uhkatilanteissa auttaville tahoille? Jos perheessä jo on vanhempien välistä väkivaltaa, voisiko lapsen asemaa rikosprosessissa vahvistaa? Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Aiheet I. Lainsäädännön suomat mahdollisuudet tiedon saamiseen mahdollisista riskiperheistä: Lasten huomioimisesta aikuisten palveluissa Valtakunnallisista terveyskyselyistä koululaisille Ilmoitusvelvollisuudesta perheitä kohtaaville Tietojen vaihto-oikeudesta II. Lapsen asema oikeusprosessissa Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

I. 1. Lapsen huomioiminen aikuisten palveluissa Lainsäädäntö: ”Lapsen hoidon ja tuen tarve on selvitettävä ja lapselle on turvattava riittävä hoito ja tuki, kun lapsen vanhempi, huoltaja tai muu lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaava henkilö saa päihdehuolto- tai mielenterveyspalveluja tai muita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, joiden aikana hänen kykynsä täysipainoisesti huolehtia lapsen hoidosta ja kasvatuksesta arvioidaan heikentyneen”. HE terveydenhuoltolaiksi ym. (90/2010): Säännös velvoittaa aikuiselle palveluja järjestävää tahoa ottamaan lapsen tilanteen puheeksi ja varmistamaan sen, että lapsi saa riittävän hoidon ja tuen aikuisen hoidon aikana. Tilanteen selvittämiseksi ja tarvittavien tukipalvelujen järjestämiseksi voidaan tarpeen mukaan järjestää eri yhteistyötahojen neuvotteluja. Lastensuojelulaki 10 §, terveydenhuoltolaki 70 § Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Käytäntöä lapsen huomioimisesta aikuisten palveluissa Espoon mielenterveys- ja päihdepalveluissa lapsista kysytään kaikissa toiminnoissa. Tällöin asiakkaille ja potilaille kerrotaan, että henkilökunnalla on velvollisuus selvittää lasten tilannetta. Asumispalveluissa olevilla on jo yleensä kontakti lastensuojeluun. Suurissa kaupungeissa yhteistyön tärkeys kaupungin eri toimintojen kesken nousee selkeästi esille, on tärkeää olla toimivat rakenteet yhteistyölle. Kehrä 2-hankkeen on todettu tehostaneen Espoossa mielenterveys- ja päihdepalvelujen yhteistyötä lastensuojelun kanssa. Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Käytäntöä lapsen huomioimisesta aikuisten palveluissa, 2 Pohdintaa on aiheuttanut, kuinka paljon pitää selvittää lapsen hoidon tarvetta? Esim. vieroitushoito-osastolla tehdään hektistä työtä 3-5 pv, tiedot kirjataan terveys-efficaan, muun perheen tietoja ei ole, ollaan täysin asiakkaan kertoman varassa. Pitääkö lähteä erikseen selvittämään? Avokuntoutusosastolla puolet asiakkaista käy vain yhden kerran, jos ei tule toista kertaa, lapsi voi jäädä selvittämättä. HE velvoittaa ottamaan puheeksi lapsen tilanteen, se ei edellytä etsivätyötä. Lasten tilanteen selvittäminen johtaa: Espoon mielenterveys- ja päihdepalveluissa tehdään tarvittaessa lastensuojeluilmoitus. Jos lastensuojelullista huolta ei herää, ohjataan tarvittaessa alueellisiin perhetyön tiimeihin, haasteellisimmat Konsti-tiimiin, (perhetyötä, sosiaaliohjausta). Ongelmana on, että kaikki vanhemmat eivät kerro lapsistaan eikä tuen tarve tule esiin. Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

I. 2. Tiedon saanti koululaisten terveyskyselyissä Espoossa järjestetään laajat terveystarkastukset peruskoulun 1, 5 ja 8 - luokkalaisille. Kutsutaan oppilas, vanhemmat, terveydenhoitaja ja lääkäri. Kartoitetaan perheen kokonaistilanne ja myös väkivalta otetaan puheeksi. Lisäksi vuosittain on terveyskyselyt, joissa kysytään myös väkivallasta, erilliset kyselyt oppilaalle ja vanhemmille. Tarvittaessa koulusta tehdään lastensuojeluilmoitus. Jos lastensuojelullista huolta ei herää, voidaan tarvittaessa ohjata Nuorten Talolle, terveysasemalle tai perheneuvolaan. Ongelmana on tunnistaminen, kaikki apua tarvitsevat eivät löydy. Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

I. 3. Ilmoitusvelvollisuus perheitä kohtaaville, lastensuojeluilmoitus Perheessä oleva väkivalta, vaikka se ei kohdistuisikaan lapseen, on peruste lapsesta tehtävälle lastensuojeluilmoitukselle. Lastensuojeluilmoituksen tekemiseen ovat velvollisia mm. sosiaali- ja terveydenhuollon, lasten päivähoidon, opetustoimen, nuorisotoimen ja poliisitoimen palveluksessa olevat henkilöt ja terveydenhuollon ammattihenkilöt, joiden tulee salassapitosäännösten estämättä viipymättä ilmoittaa kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he tehtävässään ovat saaneet tietää lapsesta (alle 18 v.) jonka: hoidon ja huolenpidon tarve tai kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojeluntarpeen selvittämistä. Lastensuojelulaki 25 §. Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Lastensuojelun lukuja Lastensuojeluilmoituksia vuonna 2013: Espoo 5.234 kpl (väkiluku 260.000 henkeä 31.12.2013) Helsinki 14.194 kpl (väkiluku 612.000 henkeä 31.12.2013) Vantaa 7.743 kpl (väkiluku 208.000 henkeä 31.12.2013) Vireilletuloja Espoossa oli yhteensä 5 658 (sisältäen ilmoitukset, pyynnöt lastensuojelutarpeen selvittämiseksi, hakemukset ja muulla tavoin vireille tulleet). Lastensuojeluilmoitusten lukumäärä on kasvanut kuutoskaupungeissa (Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Turku ja Oulu) vuodesta 2009 noin 47 prosenttia. Lastensuojeluilmoitusten lukumäärä kasvoi edellisvuodesta Espoossa (+11,8 %) ja Helsingissä (+7 %). Vantaalla se laski hieman (-3 %). Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Lastensuojeluilmoitukset syyn mukaan Espoossa v. 2013 Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Espoon lastensuojelun toimet perheväkivaltatilanteissa Kun rikos ei kohdistu lapseen, ohjataan Omatila-palveluun (perheväkivaltaa kohdanneille tai sitä pelkääville oleva palvelu), perheneuvolaan tai erilaisiin ryhmiin. Tekijät ohjataan Lyömätön linja-palveluun. Ongelmana ovat perheet, joissa väkivaltaa ei tunnusteta ja joissa lapsen sijoituksen kriteerit eivät täyty. Ainoaksi keinoksi jää tällöin informaation anto. Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Ilmoitusvelvollisuus, kaikkia koskeva Jokainen, joka tietää rikoslain 15 luvun 10 §:ssä luetellun törkeän rikoksen olevan hankkeilla ja kun rikos on vielä estettävissä on velvollinen antamaan siitä ajoissa tietoa viranomaiselle tai sille, jota vaara uhkaa. Ko. rikoksia ovat mm. raiskaus, törkeä raiskaus, törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, murha, tappo, surma, törkeä pahoinpitely, ryöstö, törkeä ryöstö, ihmiskauppa, törkeä ihmiskauppa, törkeä huumausainerikos. Rikoslaki 15 luku 10 §. Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Tulossa uusi ilmoitusoikeus: syytä epäillä jonkun olevan vaarassa, 1 Viranomaisille ja muille toimijoille on tulossa oikeus ilmoittaa oma-aloitteisesti poliisille henkeen tai terveyteen kohdistuvan uhkan arviointia ja uhkaavan teon estämistä varten välttämättömät tiedot salassapitovelvollisuuden estämättä. Ilmoitusoikeus olisi silloin, kun sanottuja tehtäviä hoitava on tehtävässään saanut tietoja olosuhteista, joiden perusteella hänellä on syytä epäillä jonkun olevan vaarassa joutua väkivallan kohteeksi. Lakimuutokset asiassa ovat tulossa mm. sosiaalihuollon asiakaslakiin, potilaslakiin, varhaiskasvatuslakiin, perusopetuslakiin, nuorisolakiin, pelastuslakiin. Voimaantuloa ehdotetaan 1.1.2015. Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Tulossa uusi ilmoitusoikeus: syytä epäillä jonkun olevan vaarassa, 2 Esityksen tavoitteena on lisätä viranomaisten mahdollisuuksia ennalta ehkäistä ja estää perhe- ja lapsensurmia sekä perheväkivaltaa parantamalla viranomaisten ja muiden toimijoiden välistä tietojenvaihtoa. Esityksen on tehnyt sisäministeriön asettama suunnitteluryhmä sisäisen turvallisuuden ministeriryhmän toimeksiannosta. Uudistus on tervetullut ja selkiinnyttää käytännön toimijoiden ilmoitusvelvollisuutta. Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

I. 4. Tietojen vaihto-oikeudesta Olennainen kysymys eri toimijoiden yhteistyölle on oikeus tietojen vaihtoon. Pääsääntöisesti asiakkaan/potilaan tietojen anto perustuu suostumukseen, oikeus tietojen antoon voi kuitenkin olla myös ilman suostumusta. Toimijoille nämä kysymykset muodostavat ongelman: eri toimijoita koskevat säännökset ovat eri hajallaan eri laeissa ja osa niistä erittäin vaikealukuisia. Ohjeistusta kaivataan kipeästi. Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

II. Lapsen asema rikosprosessissa Kun lapsi on rikoksen kohde, hän on oikeussubjekti rikosprosessissa ja hänen tilanteensa tulee näkyväksi. Huoltajan kanssa olevissa eturistiriitatilanteissa hänelle voidaan määrätä edunvalvoja. Hän on myös oikeutettu vahingonkorvauksiin. Kun lapsi ei ole rikoksen kohde perheessä tapahtuvassa väkivallassa, hän saattaa jäädä näkymättömiin rikosprosessissa. Kuitenkin se, että lapsi joutuu näkemään väkivaltaa kodissaan, traumatisoi lasta ja aiheuttaa hänelle pahoja seuraamuksia. Voisiko lapsen asemaa vahvistaa? Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Ruotsin lainsäädäntöä lapsen asemasta Ruotsissa on vuonna 2006 astunut voimaan säännös, jonka mukaan lapset, jotka näkevät tai kuulevat perheväkivaltaa, ovat rikoksen uhreja ja heidän on mahdollista saada rikosvahinkokorvausta. Säännöksen mukaan myös sosiaaliviranomaisten tulee tarjota tukea ja apua lapselle. Ruotsin lapsiasiamies on lausunnossaan v. 2012 edellyttänyt koulutuksen lisäämistä viranomaisille asiassa sekä lapsen huomioimista paremmin esitutkinnassa. Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Pohdintaa Ruotsin lainsäädännöstä Mikäli Suomessa lainsäädäntöä uudistettaisiin siten, että lapsi saisi asianomistaja-aseman joutuessaan näkemään väkivaltaa kodissaan, se vahvistaisi lapsen asemaa. Sen lisäksi, että lapsella olisi tällöin mahdollista vaatia tekijältä vahingonkorvauksia, hänellä tulisi olla oikeus myös muuhun tukeen. Tärkeää olisi lapsen kokonaisvaltainen tukeminen ja suojeleminen ja se, että hän saa ammattitaitoista apua kokemustensa työstämiseen. Voisiko jo nykyisillä pykälillä toimia paremmin lapsen tukemiseksi: oikeus lapselle edunvalvojaan todistajana ollessa (EOA 23.8.2013),lastensuojelun mahdollisuudet. Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014

Lopuksi Ilmoitusvelvollisuuksien osalta uudistuksia oikeaan suuntaan ollaan juuri tekemässä. Lisäksi tarvitaan: Koulutusta ja ohjeistusta lainsäädännön suomista mahdollisuuksista Ohjeistusta yhteistyöhön eri toimijoiden kesken Koulutusta lähisuhdeväkivallan ymmärtämiseen ilmiönä. Erityisesti häpeän ja syyllisyyden tunteiden ymmärtämiseen, jotka estävät hakemasta apua Koulutusta ja ohjeistusta maahanmuuttajaperheiden erityisten ongelmien osalta lähisuhdeväkivaltatilanteissa Lapsen aseman vahvistamista rikosprosessissa tilanteissa, joissa hän on joutunut seuraamaan väkivaltaa vanhempiensa välillä Päivi Vilkki, VT, Espoo 19.9.2014