Mitä on ympäristöterveys kunnassa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Tarkastaja Raija Jääskelä Työsuojelun vastuualue Julkishallinnon ryhmä p Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto.
Terveyden edistäminen ympäristötoimessa Monialaisesti terveyttä edistämässä, Imatra Helena Kaittola, ympäristöinsinööri FM.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Viranomaistahon rooli- valvontaa ja neuvontaa
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Lupamenettelyt ja valvonta/ erityisryhmien asuminen Aluehallintoviraston toiminnan kannalta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Aila.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Äänekosken kaupungin ympäristöpolitiikka vuoteen 2016 luonnos Kaupunginhallitus liite nro 4 (1/10) Opetuslautakunta liite nro 1 (1/10)
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Kunnan eläinlääkintähuolto Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä Lapin kuntien luottamushenkilöille ja viranhaltijoille Läänineläinlääkäri.
Elintarvikevalvonnan tiedonkeruun tietovarastoinnin tarpeet tulevaisuudessa Saila Suominen
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Ympäristöterveydenhuollon valtakunnallinen ohjaus
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Valtakunnalliset valvontaohjelmat vuosille
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Laadukkaat kuntapalvelut taattava Akavan ehdotuksia Akavan liittokokouksen seminaari
Apurahapäätösten vertailuperusteet
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Työsuojelulautakuntien valtakunnallinen seminaari , Säätytalo.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Maitohygienialiitto / Evira koulutuspäivä Raakamaidon lakisääteisten tutkimusten poikkeamailmoitukset Elintarviketurvallisuusvirasto Evira Elintarvikehygieniayksikkö.
Hiihtolatujen turvallisuus Ympäristöterveydenhuolto / Terveysvalvonta Terveystarkastajat Esa Juuti Puh
KOKKOLAN KAUPUNKI KARLEBY STAD Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuolto Kokkola, Kannus, Kaustinen, Kruunupyy, Halsua, Lestijärvi, Perho, Toholampi, Veteli.
Valtion ja kunnallisen aluehallinnon sekä kuntien työnjakoa selvittänyt työryhmä.
POHJOIS-KARJALAN YMPÄRISTÖTERVEYDENHUOLLON YHTEISTOIMINTA-ALUE POHJOIS-KARJALAN YMPÄRISTÖTERVEYS Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kitee, Kontiolahti, Lieksa,
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Ympäristöterveydenhuolto osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Uusi maakunta vahvana ympäristötoimijana; yhteistyö Luova –viraston, maakunnan ja kunnan kesken Kansliapäällikkö Hannele Pokka
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Esityksen transkriptio:

Mitä on ympäristöterveys kunnassa? Levi Summit 19.9.2014 Tarja Hartikainen 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Ympäristöterveydenhuolto Tavoitteena turvata terveellinen elinympäristö Tärkein tavoite joka myös yhdistää kaiken tämän käsitteen alle kootun lainsäädännön Vastuu toimijoilla, valvontaa tarvitaan Kunnan vanhimpia lakisääteisiä tehtäviä Suomessa terveydenhoitoasetus 1879 Korosti paikallista toimintaa Edellytti kaupungilta terveyslautakunnan lisäksi terveydenhoitojärjestyksen laatimista 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastusraportti 7/2014: ”Ympäristöterveydenhuolto on kuitenkin rahamääräistä kokoaan merkittävämpi toiminto, sillä sen keinoin kyetään ehkäisemään suuria terveydellisiä ja taloudellisia haittoja.” ”Toimiva ympäristöterveydenhuolto vähentää onnettomuuksia ja sairastumisia, mikä puolestaan heijastuu kansalaisten hyvinvointiin, terveydenhuollon palveluiden kuormitukseen sekä käytettävissä olevaan työpanokseen” 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö Määritelty terveydenhuoltolain 21 §:ssä Ympäristöterveydenhuollosta säädetään terveydensuojelulaissa (763/1994), elintarvikelaissa (23/2006), kuluttajaturvallisuuslaissa (920/2011), tupakkalaissa (693/1976), eläinlääkintähuoltolaissa (765/2009). Lääkelain mukainen nikotiinivalmisteiden myyntilupien myöntäminen ja valvonta on säädetty kunnan tehtäväksi ja se hoidetaan yleensä ympäristöterveydenhuollon yhteydessä 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Mitä tehdään? Koulujen ja päiväkotien tilojen valvonta Laskettelurinteiden turvallisuuden valvonta Kylpylän hygieniavalvonta Talousveden ja uimaveden laadun valvonta Rinneravintolan elintarvikevalvonta Moottorikelkkasafarin turvallisuus Tupakan myyntilupavalvonta Eläinsuojeluvalvonta Myymälöiden elintarvikevalvonta Eläinlääkäripalvelut 24h/7vrk 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Henkilöstön jakautuminen ympäristöterveydenhuollossa viranomaistoimijarekisterin perusteella (toukokuu 2012) 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Ympäristöterveydenhuollon yleiset tehtävät Edistää ja valvoa elinympäristön ja yksilön terveyttä siten, että sen asukkaille turvataan terveellinen elinympäristö Neuvonta ja ohjaus Valvontakohteiden tekemien ilmoitusten/ hakemusten käsittely ja niistä tehtävät päätökset Valvontakohteiden säännöllinen valvonta Epidemioiden selvittäminen Lausuntojen antaminen Varautuminen erityistilanteisiin Raportointi aluehallintoviranomaiselle/ keskusviranomaisille 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Kuka teidän kunnassa vastaa ympäristöterveydenhuollosta? Kuka kantaa vastuun kuntalaisten terveellisen elinympäristön turvaamisesta? 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Ympäristöterveydenhuollon organisointi kunnissa Laki ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueesta (410/2009) Edellyttää riittävän suuria valvontayksiköitä Yhteinen toimielin (77 §) (isäntäkunta, vastuukunta) Hallinnon ja päätöksenteon järjestäminen määritellään sopimuksessa Edustajat kaikista sopimuskunnista, alueellinen tasapuolisuus (suositus) ao.kuntien toimielimeen vaalikelpoiset henkilöt Kuntayhtymä (78 §) Yleensä mukana terveydenhuollon kuntayhtymässä perussopimus Tarja Hartikainen| Levi 19.9.2014

Toimielimen sijoittuminen hallintoon Kuntien vapaasti päätettävissä Tähän vaikuttavat Läheiset toimialat ympäristönsuojelu, rakennusvalvonta Totutut käytännöt Vaikutusta siihen, mihin johtoryhmään yksikön vastuuhenkilö kuuluu Alueet hyvin erilaisia ja seutujen väliset erot kasvavat edelleen On oltava mahdollisuus tehdä omanlaisia ratkaisuja Tarja Hartikainen| Levi 19.9.2014

Kuntien lupa- ja valvontaviranomaisia 11 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi |

Ympäristöterveydenhuollon maksuja Terveydensuojelulaki Ilmoitukset toimitiloista, vesilaitosten hyväksymiset Talousvesien ja uimavesien valvonta Säännöllinen ja suunnitelmallinen valvonta Laivojen ”rottatarkastukset” Tupakkalaki Tupakan myyntilupa ja lupavalvonta (vuosimaksu) Elintarvikelaki Elintarvikehuoneistoilmoitukset, laitoshyväksymiset Elintarvikehuoneistojen säännöllinen suunnitelmallinen valvonta Kuluttajaturvallisuuslaki Kuluttajapalvelun ilmoitusten käsittely sekä toiminnan säännöllinen suunnitelmallinen valvonta Eläinlääkintähuoltolaki Ns. klinikkamaksut kunnan ylläpitämillä eläinlääkärin vastaanotoilla 12 19.9.2014 [pvm] Tarja Hartikainen| Levi

Valvonnasta tulee periä maksuja Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö edellyttää että valvonnasta peritään kunnan hyväksymän taksan mukaisia valvontamaksuja Halutaan turvata valvontaan käytettävissä olevat resurssit Valvontamaksuilla katetaan toistaiseksi vain vajaa 15 % valvonnan kustannuksista Kuntien tulee huolehtia siitä, että taksat ovat kattavia ja ajantasaisia Kuntaliitto on ohjeistanut maksullisuutta yleiskirjeillään ja laatinut mallitaksoja. 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Maksukertymä on ollut pieni, syitä: Valvonnan maksullisuus on suhteellisen uusi asia (vrt. rakennusvalvonta maksullista vuodesta 1959) - varovainen laskuttaminen Tarkastuskohtaiset maksut pieniä, maksukertymät heikosti ennakoitavissa Elinkeinopoliittisista syistä kunnat subventoineet alueensa toimijoita Aina ei ole laskutettu myöskään kunnallisia toimijoita Ei ole kyetty kaikkeen suunniteltuun valvontaan, jolloin maksuja ei ole voitu periä (kierre) 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Kunnan valvontasuunnitelma Tulevan suunnitelmakauden työsuunnitelma Tieto käytettävissä olevista resursseista Tieto valvontakohteiden määrästä voi olla kohdetyyppikohtainen tai valvontakohdekohtainen Valvontasuunnitelmat voidaan laatia useammalle vuodelle Valvontasuunnitelmat on aina hyväksyttävä toimielimessä Ei kuulemisvelvoitetta, hallintolain 41 §:n mukainen vaikuttamismahdollisuus Suunnitelman toteutuminen arvioidaan vuosittain Kunnassa ympäristöterveydenhuollon viranhaltijat valmistelevat valvontasuunnitelman toimielimessä käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi. Kunnan luottamushenkilöiden muodostama ympäristöterveydenhuollosta vastaava toimielin esim. Ympäristölautakunta on se viranomainen, joka hyväksyy suunnitelman. Valvontasuunnitelma antaa kattavan kuvan siitä, mitä ympäristöterveydenhuollossa tehdään ja miten valvonta toteutetaan. Te kuntapäättäjät saatte suunnitelman käsittelyn yhteydessä selkeän kuvan valvontayksikkönne toiminnasta ja alueenne valvontakohteista. Valvontasuunnitelmalle on tehty Kuntaliitossa mallipohja, jota kunnat voivat halutessaan hyödyntää ja se löytyy Kuntaliiton nettisivuilta. Valvontasuunnitelmassa näkyy kuinka paljon ja millaisia valvontakohteita alueella on. Suunnitelmassa näkyy myös yksikön käytettävissä olevan henkilöstön määrä. Suunnitelmassa tulee ottaa huomioon myös ei suunnitelmallisiin tehtäviin, kuten koulutukseen, epidemiaselvityksiin ja lausuntoihin yms. Käytettävä ja tarvittava aika. Suunnitelmassa tulee siis näkyä käytettävissä olevat henkilöresurssit ja tieto siitä, miten resurssit jaetaan valvonnan eri sektoreille. Valvontaa tulisi tehdä kaikilla osa-alueilla. Ohjaavat keskusvirastot ovat antaneet arvioita siitä, kuinka usein tarkastuksia tulisi tehdä erityyppisiin valvontakohteisiin. Tällä tavalla saadaan selville arvio valvonnan tarpeesta. Valvontaohjelmassa sanotaan, että kunnan suunnitelma tulisi tehdä riskiperusteisesti valvontatarpeen mukaisiksi. Valitettavasti usein ollaan tilanteessa, jossa kuntien resurssit eivät riitä teoreettisesti lasketun valvontatarpeen mukaiseen valvontaan. Kuntien tulee periä maksuja suunnitelmallisesta valvonnasta ja tällä on haluttu turvata kunnille mahdollisuus ylläpitää valvontaa. Huolehtikaa siitä, että kunnassa on ajantasalla oleva maksutaksa ja suunnitelmallisesta valvonnasta peritään valvontamaksuja. Tällä tavalla turvataan valvonnan ylläpitäminen. Jos valvontaresurssit ovat alimitoitettuja, työaika menee helposti kiireelliseen työhön esim. terveyshaittaepäilyjen tai epidemioiden selvittämiseen, josta kunnalle ei voida periä maksuja. Jos suunnitelmallista valvontaa ei ehditä tekemään, myöskään maksuja ei voida periä. Epidemiaselvitykset tehdään kunnan kustannuksella. Valvontasuunnitelma voidaan laatia kohdetyyppikohtaiseksi, mikä tarkoittaa sitä että suunnitelmassa näkyy esim. että tarkastetaan tietty määrä koulurakennuksia, elintarvikemyymälöitä tai ratsastustalleja. Toki yksityiskohtaisempikin valvontasuunnitelma on teoriassa mahdollinen. Kohdekohtaista riskinarviointia tehtäessä otetaan huomioon toiminnan luonne ja laajuus sekä aiempien tarkastusten havainnot. Kohdekohtainen tarkastustiheys riippuu kohteen tosiasiallisista riskeistä. Valvontasuunnitelmat laaditaan yleensä useammalle vuodelle, mutta niissä on vuosittain päivitettäviä osioita. Seuraavaa vuotta koskeva suunnitelma on toimitettava hyväksyttynä aluehallintovirastolle kuluvan vuoden loppuun mennessä. Valvontasuunnitelman toteutuminen on arvioitava vuosittain. Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ei edellytä toiminnanharjoittajien kuulemista valvontasuunnitelmasta, mutta hallintolain 41 §:n mukaisesti tulee toiminnanharjoittajille varata vaikuttamismahdollisuuksia. Asian vireilläolosta ja vaikuttamismahdollisuuksien käyttämisestä on ilmoitettava asian merkityksen ja laajuuden kannalta sopivalla tavalla. Ilmoittamistapa on viranomaisen harkinnassa. Esimerkiksi ilmoitukset ja artikkelit lehdissä tai tiedotteet toiminnanharjoittajille ovat hyviä tapoja. Ilmoituksen ajankohta on sovitettava niin, että toiminnanharjoittajien on mahdollista saada asiaa koskevia lisätietoja, esittää mielipiteitään ja vaikuttaa asiaan. 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Kuka päättää kunnan suunnitelmasta ja tarkastustiheyksistä? Kunnan tulee laatia säännöllistä valvontaa koskeva kunnan valvontasuunnitelma siten, että valvonta on yleisten valvontaa koskevien vaatimusten mukaista, ehkäisee terveysvaaroja ja suojaa kuluttajia taloudellisilta tappioilta. Kunnan valvontasuunnitelmassa on otettava huomioon valtakunnallinen valvontaohjelma. 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Kuntaliiton terveiset Kunnan viranomaiset tuntevat ja osaavat arvioida parhaiten oman alueensa todellisen valvontatarpeen Tehkää toteuttamiskelpoiset kunnan valvontasuunnitelmat Ennakoitava maksutuotto helpottaa suunnittelua Suunnitelmissa tulee arvioida myös ei-maksullisen työn resurssointi Valvontamaksuja saa jo periä! Laskekaa ja laskuttakaa todelliset kustannukset Suunnitelmaan tavoitetaso sille, kuinka paljon maksuilla katetaan kustannuksista (esim. 50 % suunnitelmakauden loppuun mennessä) Suunnitelman toteutumisen arviointi ja kehittäminen tärkeää 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi

Terveellisen elinympäristön turvaaminen on tärkeää työtä! Perustuslain 20 § 2 mom Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon. Kiitos! 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi