Mitä on ympäristöterveys kunnassa? Levi Summit 19.9.2014 Tarja Hartikainen 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Ympäristöterveydenhuolto Tavoitteena turvata terveellinen elinympäristö Tärkein tavoite joka myös yhdistää kaiken tämän käsitteen alle kootun lainsäädännön Vastuu toimijoilla, valvontaa tarvitaan Kunnan vanhimpia lakisääteisiä tehtäviä Suomessa terveydenhoitoasetus 1879 Korosti paikallista toimintaa Edellytti kaupungilta terveyslautakunnan lisäksi terveydenhoitojärjestyksen laatimista 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastusraportti 7/2014: ”Ympäristöterveydenhuolto on kuitenkin rahamääräistä kokoaan merkittävämpi toiminto, sillä sen keinoin kyetään ehkäisemään suuria terveydellisiä ja taloudellisia haittoja.” ”Toimiva ympäristöterveydenhuolto vähentää onnettomuuksia ja sairastumisia, mikä puolestaan heijastuu kansalaisten hyvinvointiin, terveydenhuollon palveluiden kuormitukseen sekä käytettävissä olevaan työpanokseen” 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö Määritelty terveydenhuoltolain 21 §:ssä Ympäristöterveydenhuollosta säädetään terveydensuojelulaissa (763/1994), elintarvikelaissa (23/2006), kuluttajaturvallisuuslaissa (920/2011), tupakkalaissa (693/1976), eläinlääkintähuoltolaissa (765/2009). Lääkelain mukainen nikotiinivalmisteiden myyntilupien myöntäminen ja valvonta on säädetty kunnan tehtäväksi ja se hoidetaan yleensä ympäristöterveydenhuollon yhteydessä 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Mitä tehdään? Koulujen ja päiväkotien tilojen valvonta Laskettelurinteiden turvallisuuden valvonta Kylpylän hygieniavalvonta Talousveden ja uimaveden laadun valvonta Rinneravintolan elintarvikevalvonta Moottorikelkkasafarin turvallisuus Tupakan myyntilupavalvonta Eläinsuojeluvalvonta Myymälöiden elintarvikevalvonta Eläinlääkäripalvelut 24h/7vrk 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Henkilöstön jakautuminen ympäristöterveydenhuollossa viranomaistoimijarekisterin perusteella (toukokuu 2012) 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Ympäristöterveydenhuollon yleiset tehtävät Edistää ja valvoa elinympäristön ja yksilön terveyttä siten, että sen asukkaille turvataan terveellinen elinympäristö Neuvonta ja ohjaus Valvontakohteiden tekemien ilmoitusten/ hakemusten käsittely ja niistä tehtävät päätökset Valvontakohteiden säännöllinen valvonta Epidemioiden selvittäminen Lausuntojen antaminen Varautuminen erityistilanteisiin Raportointi aluehallintoviranomaiselle/ keskusviranomaisille 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Kuka teidän kunnassa vastaa ympäristöterveydenhuollosta? Kuka kantaa vastuun kuntalaisten terveellisen elinympäristön turvaamisesta? 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Ympäristöterveydenhuollon organisointi kunnissa Laki ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueesta (410/2009) Edellyttää riittävän suuria valvontayksiköitä Yhteinen toimielin (77 §) (isäntäkunta, vastuukunta) Hallinnon ja päätöksenteon järjestäminen määritellään sopimuksessa Edustajat kaikista sopimuskunnista, alueellinen tasapuolisuus (suositus) ao.kuntien toimielimeen vaalikelpoiset henkilöt Kuntayhtymä (78 §) Yleensä mukana terveydenhuollon kuntayhtymässä perussopimus Tarja Hartikainen| Levi 19.9.2014
Toimielimen sijoittuminen hallintoon Kuntien vapaasti päätettävissä Tähän vaikuttavat Läheiset toimialat ympäristönsuojelu, rakennusvalvonta Totutut käytännöt Vaikutusta siihen, mihin johtoryhmään yksikön vastuuhenkilö kuuluu Alueet hyvin erilaisia ja seutujen väliset erot kasvavat edelleen On oltava mahdollisuus tehdä omanlaisia ratkaisuja Tarja Hartikainen| Levi 19.9.2014
Kuntien lupa- ja valvontaviranomaisia 11 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi |
Ympäristöterveydenhuollon maksuja Terveydensuojelulaki Ilmoitukset toimitiloista, vesilaitosten hyväksymiset Talousvesien ja uimavesien valvonta Säännöllinen ja suunnitelmallinen valvonta Laivojen ”rottatarkastukset” Tupakkalaki Tupakan myyntilupa ja lupavalvonta (vuosimaksu) Elintarvikelaki Elintarvikehuoneistoilmoitukset, laitoshyväksymiset Elintarvikehuoneistojen säännöllinen suunnitelmallinen valvonta Kuluttajaturvallisuuslaki Kuluttajapalvelun ilmoitusten käsittely sekä toiminnan säännöllinen suunnitelmallinen valvonta Eläinlääkintähuoltolaki Ns. klinikkamaksut kunnan ylläpitämillä eläinlääkärin vastaanotoilla 12 19.9.2014 [pvm] Tarja Hartikainen| Levi
Valvonnasta tulee periä maksuja Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö edellyttää että valvonnasta peritään kunnan hyväksymän taksan mukaisia valvontamaksuja Halutaan turvata valvontaan käytettävissä olevat resurssit Valvontamaksuilla katetaan toistaiseksi vain vajaa 15 % valvonnan kustannuksista Kuntien tulee huolehtia siitä, että taksat ovat kattavia ja ajantasaisia Kuntaliitto on ohjeistanut maksullisuutta yleiskirjeillään ja laatinut mallitaksoja. 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Maksukertymä on ollut pieni, syitä: Valvonnan maksullisuus on suhteellisen uusi asia (vrt. rakennusvalvonta maksullista vuodesta 1959) - varovainen laskuttaminen Tarkastuskohtaiset maksut pieniä, maksukertymät heikosti ennakoitavissa Elinkeinopoliittisista syistä kunnat subventoineet alueensa toimijoita Aina ei ole laskutettu myöskään kunnallisia toimijoita Ei ole kyetty kaikkeen suunniteltuun valvontaan, jolloin maksuja ei ole voitu periä (kierre) 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Kunnan valvontasuunnitelma Tulevan suunnitelmakauden työsuunnitelma Tieto käytettävissä olevista resursseista Tieto valvontakohteiden määrästä voi olla kohdetyyppikohtainen tai valvontakohdekohtainen Valvontasuunnitelmat voidaan laatia useammalle vuodelle Valvontasuunnitelmat on aina hyväksyttävä toimielimessä Ei kuulemisvelvoitetta, hallintolain 41 §:n mukainen vaikuttamismahdollisuus Suunnitelman toteutuminen arvioidaan vuosittain Kunnassa ympäristöterveydenhuollon viranhaltijat valmistelevat valvontasuunnitelman toimielimessä käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi. Kunnan luottamushenkilöiden muodostama ympäristöterveydenhuollosta vastaava toimielin esim. Ympäristölautakunta on se viranomainen, joka hyväksyy suunnitelman. Valvontasuunnitelma antaa kattavan kuvan siitä, mitä ympäristöterveydenhuollossa tehdään ja miten valvonta toteutetaan. Te kuntapäättäjät saatte suunnitelman käsittelyn yhteydessä selkeän kuvan valvontayksikkönne toiminnasta ja alueenne valvontakohteista. Valvontasuunnitelmalle on tehty Kuntaliitossa mallipohja, jota kunnat voivat halutessaan hyödyntää ja se löytyy Kuntaliiton nettisivuilta. Valvontasuunnitelmassa näkyy kuinka paljon ja millaisia valvontakohteita alueella on. Suunnitelmassa näkyy myös yksikön käytettävissä olevan henkilöstön määrä. Suunnitelmassa tulee ottaa huomioon myös ei suunnitelmallisiin tehtäviin, kuten koulutukseen, epidemiaselvityksiin ja lausuntoihin yms. Käytettävä ja tarvittava aika. Suunnitelmassa tulee siis näkyä käytettävissä olevat henkilöresurssit ja tieto siitä, miten resurssit jaetaan valvonnan eri sektoreille. Valvontaa tulisi tehdä kaikilla osa-alueilla. Ohjaavat keskusvirastot ovat antaneet arvioita siitä, kuinka usein tarkastuksia tulisi tehdä erityyppisiin valvontakohteisiin. Tällä tavalla saadaan selville arvio valvonnan tarpeesta. Valvontaohjelmassa sanotaan, että kunnan suunnitelma tulisi tehdä riskiperusteisesti valvontatarpeen mukaisiksi. Valitettavasti usein ollaan tilanteessa, jossa kuntien resurssit eivät riitä teoreettisesti lasketun valvontatarpeen mukaiseen valvontaan. Kuntien tulee periä maksuja suunnitelmallisesta valvonnasta ja tällä on haluttu turvata kunnille mahdollisuus ylläpitää valvontaa. Huolehtikaa siitä, että kunnassa on ajantasalla oleva maksutaksa ja suunnitelmallisesta valvonnasta peritään valvontamaksuja. Tällä tavalla turvataan valvonnan ylläpitäminen. Jos valvontaresurssit ovat alimitoitettuja, työaika menee helposti kiireelliseen työhön esim. terveyshaittaepäilyjen tai epidemioiden selvittämiseen, josta kunnalle ei voida periä maksuja. Jos suunnitelmallista valvontaa ei ehditä tekemään, myöskään maksuja ei voida periä. Epidemiaselvitykset tehdään kunnan kustannuksella. Valvontasuunnitelma voidaan laatia kohdetyyppikohtaiseksi, mikä tarkoittaa sitä että suunnitelmassa näkyy esim. että tarkastetaan tietty määrä koulurakennuksia, elintarvikemyymälöitä tai ratsastustalleja. Toki yksityiskohtaisempikin valvontasuunnitelma on teoriassa mahdollinen. Kohdekohtaista riskinarviointia tehtäessä otetaan huomioon toiminnan luonne ja laajuus sekä aiempien tarkastusten havainnot. Kohdekohtainen tarkastustiheys riippuu kohteen tosiasiallisista riskeistä. Valvontasuunnitelmat laaditaan yleensä useammalle vuodelle, mutta niissä on vuosittain päivitettäviä osioita. Seuraavaa vuotta koskeva suunnitelma on toimitettava hyväksyttynä aluehallintovirastolle kuluvan vuoden loppuun mennessä. Valvontasuunnitelman toteutuminen on arvioitava vuosittain. Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ei edellytä toiminnanharjoittajien kuulemista valvontasuunnitelmasta, mutta hallintolain 41 §:n mukaisesti tulee toiminnanharjoittajille varata vaikuttamismahdollisuuksia. Asian vireilläolosta ja vaikuttamismahdollisuuksien käyttämisestä on ilmoitettava asian merkityksen ja laajuuden kannalta sopivalla tavalla. Ilmoittamistapa on viranomaisen harkinnassa. Esimerkiksi ilmoitukset ja artikkelit lehdissä tai tiedotteet toiminnanharjoittajille ovat hyviä tapoja. Ilmoituksen ajankohta on sovitettava niin, että toiminnanharjoittajien on mahdollista saada asiaa koskevia lisätietoja, esittää mielipiteitään ja vaikuttaa asiaan. 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Kuka päättää kunnan suunnitelmasta ja tarkastustiheyksistä? Kunnan tulee laatia säännöllistä valvontaa koskeva kunnan valvontasuunnitelma siten, että valvonta on yleisten valvontaa koskevien vaatimusten mukaista, ehkäisee terveysvaaroja ja suojaa kuluttajia taloudellisilta tappioilta. Kunnan valvontasuunnitelmassa on otettava huomioon valtakunnallinen valvontaohjelma. 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Kuntaliiton terveiset Kunnan viranomaiset tuntevat ja osaavat arvioida parhaiten oman alueensa todellisen valvontatarpeen Tehkää toteuttamiskelpoiset kunnan valvontasuunnitelmat Ennakoitava maksutuotto helpottaa suunnittelua Suunnitelmissa tulee arvioida myös ei-maksullisen työn resurssointi Valvontamaksuja saa jo periä! Laskekaa ja laskuttakaa todelliset kustannukset Suunnitelmaan tavoitetaso sille, kuinka paljon maksuilla katetaan kustannuksista (esim. 50 % suunnitelmakauden loppuun mennessä) Suunnitelman toteutumisen arviointi ja kehittäminen tärkeää 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi
Terveellisen elinympäristön turvaaminen on tärkeää työtä! Perustuslain 20 § 2 mom Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon. Kiitos! 19.9.2014 Tarja Hartikainen| Levi