Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuReijo Haavisto Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Ympäristöterveydenhuollon valtakunnallinen ohjaus
Johtaja Jari Keinänen Sosiaali- ja terveysministeriö Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
2
Mitä ympäristöterveydenhuolto on
yksilön ja väestön terveydensuojelua ympäristöperäisiltä terveyshaitoilta Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
3
Ympäristöterveydenhuollon Lainsäädäntö
Ympäristöterveydenhuollon yleinen järjestäminen kuntalaki kansanterveyslaki terveydenhuoltolaki ympäristöterveydenhuollon määritelmä laki ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueesta Erityislait terveydensuojelulaki elintarvikelaki eläinlääkintähuoltolaki (eläinsuojelu- ja eläintautilaki) kemikaalilaki (pois ) laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta tupakkalaki Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
4
Aluehallintovirasto (AVI)
Työ- ja elinkeinoministeriö - kuluttajaturvallisuuslaki Sosiaali- ja terveysministeriö terveydensuojelulaki kemikaalilaki (pois ) tupakkalaki Maa- ja metsätalousministeriö elintarvikelaki eläinlääkintähuoltolaki eläinsuojelu- ja eläintautilaki TUKES Valvira Evira THL STUK Aluehallintovirasto (AVI) Kunnan / yhteistoiminta-alueen monijäseninen toimielin Ympäristöterveydenhuollon yksikkö TUKES = Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Valvira = Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Evira = Elintarviketurvallisuusvirasto THL = Terveyden ja hyvinvoinnin laitos STUK =Säteilyturvakeskus Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
5
YTH:n yhteistoiminta-alueista toimeenpano
soveltamisala kansaterveyslaissa lueteltujen ympäristöterveydenhuollon lakien mukaisten tehtävien järjestäminen kunnassa tai kuntien välisenä yhteistyönä YTH:n järjestämisen minimivaatimukset sama toimielin koko ympäristöterveydenhuollolle Yksikössä tulee olla käytettävissä 10 htv:tä vastaavat henkilöresurssit YTH:n tehtävien hoitamiseen Poikkeukset (pitkät etäisyydet, saaristoisuus, kieli ja kulttuuri sekä muut syyt toiminnan riittäväksi järjestämiseksi) Voimaan Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
6
Laki YTH:n yhteistoiminta-alueista 3
Ilmoitukset YTH:n järjestämisestä Kunnan ja yhteistoiminta-alueen tulee tehdä seuraavat ilmoitukset ao. lääninhallitukselle/STM:ään: toimielimen nimi ja yhteistiedot YTH:n henkilöresurssit kunnat, jotka kuuluvat yhteistoiminta-alueeseen muutokset näihin Valtioneuvoston päätöksenteko-oikeus jos kunnat eivät pääse sopimukseen => valtioneuvosto voi päättää ao. tahoja kuultuaan yhteistoiminta-alueista Kuntien, AVIn ja ministeriöiden neuvottelu, ensisijaisesti pyritään sopimukseen Sovitaan mm. kustannusten jaosta, hallintomallista, virkojen ja tehtävien siirrosta Henkilöstön asema Yhteistoimintamenettely yhteistoimintaan liittyvät järjestelyt ovat liikkeenluovutuksia Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
7
Laki YTH:n yhteistoiminta-alueista 4
Voimaantulo ja siirtymä Voimaan kunnan tehtävä tarvittaessa päätökset viim Kunnan on tehtävä ilmoitukset lääneihin viim VN:n tehtävä päätökset viim kaikkien kuntien ja yhteistoiminta-alueiden tulee täyttää minimivaatimukset Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
8
Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä 19092014
Aluejaot © MML, 2014 Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
9
Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä 19092014
10
Aluehallintovirastot / Valvontayksiköt
Etelä-Suomen aluehallintovirasto 18 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto 16 Lounais-Suomen aluehallintovirasto 9 Itä-Suomen aluehallintovirasto 8 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto Lapin aluehallintovirasto 5 Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
11
STM:n strategia ja hallitusohjelma
tutkimukseen pohjautuva terveysriskien ja – vaikutusten arviointi otetaan nykyistä paremmin huomioon kaikessa alueiden käytön suunnittelussa Hallitusohjelma Ympäristöstä aiheutuvien terveyshaittojen arviointi otetaan osaksi kaikkea suunnittelua ja päätöksentekoa. Laaditaan kansallinen terveydensuojeluohjelma, jonka tavoitteena on ympäristöterveyshaittojen arviointi ja vähentäminen. Sosiaali- ja terveysministeriön johdolla laaditaan kansallinen talousveden turvallisuussuunnitelma, jonka tavoitteena on turvallisen talousveden varmistaminen kaikissa tilanteissa. Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
12
konkreettiset tavoitteet kirjauksen toteuttamiselle
alueiden käyttöä (laajasti katsottuna) koskevaan päätöksentekoon mukaan paremmin terveydensuojeluviranomaiset (apparaatti kuntoon) Päätöksenteon pohjaksi parempia, laadukkaampia, helpompia välineitä ympäristöterveyshaittojen arviointiin (miten arvioidaan) Ympäristöterveyshaittojen merkityksen kirkastaminen päättäjille (kunta- ja valtiotaso), miksi arvioidaan Kuntaliiton johtama hanke kirjauksen toimeenpanemiseksi käynnistyi Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
13
Ympäristöterveydenhuollossa erityistä
valtion ohjaus monelta taholta ei aina yhdenmukaista kunnilla kuitenkin omaa päätösvaltaa valvonnassa paljon yhteistoiminta-alueet yhteistyö muiden kunnan toimijoiden kesken tärkeää erikoistuminen päätösvallan delegointi lautakuntaan vähän asioita Valvonta riskiperusteista ja maksullista varautuminen tärkeässä roolissa Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
14
Talousvesiasetuksen muutos (442/2014) voimaan 1.9.
Erityistilannesuunnitelmat 24 kk siirtymäsäännös kannattaa tehdä samanaikaisesti ja yhtenäinen vesihuoltolain 15 a §:n mukaisen suunnitelman kanssa ja hyödyntää WSP-työkaluja (käytettävissä 2015 alusta) sekä vesihuoltolaitoksen valmiussuunnitelman mallia (valmis 06/2015 mennessä) Valvontatutkimusohjelmat ei siirtymäsäännöstä 8 §:n tulkinta: päivitettävä viimeistään 5 vuoden kuluttua edellisestä päivityksestä mikrobiologisten muuttujien näytemäärää ei voi puolittaa: ei tarvitse tehdä muutosta näytemääriin kesken vuoden 2014 Painovirhe korjattu Finlex-säädöskokoelmaan ammonimum-typpi 0,50 mg/l → ammonium-typpi 0,40 mg/l Vesiyhdistyksen vedenlaatujaoston koulutuspäivä teemalla “Muuttuva lainsäädäntö” , Säätytalo, Helsinki Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
15
Uimavesiasetusten muutokset voimaan 10.9.2014
1) Sadan uimarin raja ison ja pienen asetuksen soveltamisen rajana → “huomattava määrä uimareita” ”Huomattavalla määrällä uimareita tarkoitetaan määrää, jonka kunnan terveydensuojeluviran-omainen katsoo olevan huomattava ottaen erityisesti huomioon aikaisemmat kehitys-suuntaukset tai käytettävissä oleva infrastruktuuri tai käytettävissä olevat tilat tai muut uinnin edistämiseksi toteutetut toimenpiteet.” Soveltamisohje: voidaan tulkita olevan esimerkiksi 100 2) Kunnan terveydensuojeluviranomaisen on määritettävä vuosittain uimakauden pituus Soveltamisohje: merkitään uimarantaluetteloon uimakauden pituus, joka on , lukuunottamatta Lapin maakuntaa sekä Kuusamon ja Taivalkosken kuntia, joissa uimakauden pituus on Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä, Kittilä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.