Miten hyvä opetus eroaa huonosta?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Jumalan kanssa.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Kokemuksia historiakerhosta
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
OHJAAMINEN.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Musiikin ryhmäkoulutus
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
7 Terveyden tutkiminen.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Työrauha ja haastavat tilanteet
JOHDANTO Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen sekä oikeuksiin (SRHR*) liittyvät kysymykset ovat tärkeä osa kehitysyhteistyötä. SRHR tarkoittaa jokaisen.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.
YHTEINEN IDEOINTI. Mitä yhteisiä työpäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme? Kirjatkaa keskeisimmät asiat ylös. Voisiko joitain näistä asioista.
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Tiedottajan ABC-4 *Mitä kannattaa, mistä pitää tiedottaa?
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
DRAAMAA USKONNON TUNNEILLA Anuleena Kimanen Tapiolan koulu, Espoo
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Kurssit lukion kolmantena vuonna
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Opettajan pedagoginen ajattelu
Esityksen transkriptio:

Miten hyvä opetus eroaa huonosta? Opettamisella on eroa! Miten hyvä opetus eroaa huonosta?

Tutkimus Normaalikoulun lukiolla Hyvän ja huonon opetuksen ja etenkin opettajien eroa kartoittava haastattelu Tuloksena hyvän ja huonon opettajan eroja, joista osa opetustavassa ja osa opettajan persoonassa

Haastattelu Mieti mielessäsi, kuka koulusi opettajista on mielestäsi huonoin ja kuka paras opettamaan.

Hyvää opettajaa koskevat kysymykset 1/2 Miksi opettaja on mielestäsi hyvä? Millaisia asioita opettaja mielestäsi arvostaa oppilaissa? Millaisia asioita opettaja mielestäsi pitää oppilaissa huonoina? Miten opettaja kohtelee arvostamiaan oppilaita?

Hyvää opettajaa koskevat kysymykset 2/2 Miten opettaja kohtelee mielestään huonoja oppilaita? Mitä eroja opettajan toiminnassa on tyttöjen ja poikien kohtelussa? Mitä asioita arvostat opettajassa? Mitä asioita arvelet muiden arvostavan opettajassa? Opettaako opettaja eri tavoin poikia kuin tyttöjä? Miten haluaisit muuttaa tämän opettajan toimintaa?

Huonoa opettajaa koskevat kysymykset 1/2 Miksi opettaja on mielestäsi huono? Millaisia asioita opettaja mielestäsi arvostaa oppilaissa? Millaisia asioita opettaja mielestäsi pitää oppilaissa huonoina? Miten opettaja kohtelee arvostamiaan oppilaita?

Huonoa opettajaa koskevat kysymykset 2/2 Miten opettaja kohtelee mielestään huonoja oppilaita? Mitä eroja opettajan toiminnassa on tyttöjen ja poikien kohtelussa? Mitä asioita arvostat opettajassa? Mitä asioita arvelet muiden arvostavan opettajassa? Opettaako opettaja eri tavoin poikia kuin tyttöjä? Miten haluaisit muuttaa tämän opettajan toimintaa?

Molempia opettajia koskevat kysymykset Kumman tunneilla olet mieluiten ja miksi? Kumman opettamaa ainetta osaat mielestäsi paremmin? Osaatko kertoa, miksi?

Tuloksien analysointia Vastaukset huonojen ja hyvien opettajien osalta olivat yllättävän samanlaisia.

Samaa 1/3 Sekä hyvät että huonot opettajat tuntuivat arvostavan oppilaissa näiden pärjäämistä ja kiltteyttä. Molemmat pitivät häiriköintiä, meluamista ja huonoa asennetta ongelmina Samoin myös oppilaiden osalta: huonoista opettajista pidettiin usein ihmisinä ja heidän kanssaan tultiin toimeen.

Samaa 2/3 Myöskin tuntien valmistelu näyttäisi olevan tekijä, joka ei vaikuta opettajan hyvyyteen. Tunteja valmistelleet ja valmistelemattomat olivat yhtä lailla hyviä ja huonoja.

Samaa 3/3 Huonon opettajan merkkinä selvästikin oli oma osaamattomuus Aihepiirin ja opetettavan aineen tuntemus eivät tuntuneet kuitenkaan tekevän opettajasta automaattisesti yhtään parempaa.

Eroja Ero huonon ja hyvän opettajan välillä näyttäisi muodostuvan pääasiallisesti tuntien pitämisen tavoitteista.

Hyvä opettaja miettii opetustapaansa Tietoinen oppilaidensa tasosta ja on muodostanut oppilaista kuvan oppijana. Tämän perusteella hän on miettinyt erilaisille osaamilleen opetustavoille perusteita

Itsetutkiskelu ”miten tämä tapa opettaa oppilaita tässä aiheessa?” ”miksi opetan juuri näin?” ”mitä haluan oppilaiden oppivan?” ”miksi haluan oppilaiden oppivan?” ”mitä oppilaat toivovat opettajan heille opettavan?” ”miten oppilaat toivovat heitä opetettavan?”.

Hyvien ja huonojen opettajien ero ihmisinä. Hyvät opettajat pyrkivät olemaan jokaisen oppilaan ystäviä ja olemaan kärsivällisiä opetuksensa tulosten suhteen ja kannustavat onnistumisessa, mutteivät tee epäonnistumisesta hävettävää.

Hyvien ja huonojen opettajien ero ihmisinä. Huonoilla opettajilla on selkeämmin olemassa aina ennakkoasenteita, jotka asettavat jo valmiiksi osan oppilaista parempaan asemaan ja heille muodostuu useimmiten hyvin selviä suosittujen oppilaiden ryhmiä.

Huonot opettajat usein eivät vaadi paljoa Kotiläksyjä on vain vähän tai ei ollenkaan Tehtävien taso aliarvioi tai joskus yliarvioi selvästi oppilaiden tasoa. Huonoille opettajille tyypillistä on myös oman aineen arvokkuuden korostaminen ja jopa muiden aineiden haukkuminen.

Hyvät opettajat vaativat oppilailta riittävästi Esimerkiksi arvostelevat kokeet kunnolla Pysyvät maltillisina ja kärsivällisinä. Esimerkiksi äänen korottamista on vain vähän Ilkeilyä sekä oppilaiden ongelmien vähättelyä tai välinpitämättömyyttä ei ole. Hyvien opettajien ominaisuutena ilmeni myös selkeä paneutuminen kysymyksiin vastaamiseen.

Hyvät opettajat vaativat oppilailta riittävästi Hyvä opettaja myöskään ei arvosta lahjakkuutta enempää kuin yrittämistä ja halua oppia. Hyvä opettaja on mahdollisimman hyvin läsnä opetustilanteessa ja käyttää vain rajatusti erilaisia videoita tai tietokoneympäristöjä opettamiseen.