Terveempi Pohjois-Suomi 2: Mitä saavutettiin, mikä muuttui?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Liikunta terveyden edistäjänä 29. 1
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
”Takasuoralla mennään, viestinviejä vaihtuu” 1. Viestikapulan vastaanottajat.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Luottamushenkilötoiminta Näkökulmia Saija Karnisto
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
Elämänhallintatyöryhmän kokous
Siilinjärven kuntaorganisaatio
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Kuntien hyvinvointijohtaminen Suomessa Tuloksia valtakunnallisesta kyselystä maaliskuulta 2014 Terveempi Pohjois-Suomi 2 –hanke ja Kuntaliitto
Talousfoorumi Kuntalaiskyselyn vastaukset Kaupunginvaltuuston talous- ja strategiaseminaari
Viestintäsuunnitelma
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
TerPS2 Oulun Eteläisen osahanke KalajoenhankeosioHelmen hankeosio Selänteen hankeosio.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Kuukausi-rock Tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, touko-, kesäkuu,
Sähköinen hyvinvointikertomus, EVA ja vuosikellot johtamisen, suunnittelun ja arvioinnin työvälineinä TerPS2 Suvi Helanen 2014.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Miten kunnassa toimivat tahot voivat tukea kunnan hyvinvointijohtamista ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistymistä? Esimerkkejä keskeisten toimijoiden rooleista.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
LAAJA HYVINVOINTIKERTOMUS JA HYVINVOINTISUUNNITELMA
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnan tehtävänä
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN RISTIJÄRVEN KUNNASSA
Kokemustiedon osuus hv kertomuksessa
Verkkokoulutuksen tietoisku
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Henkilöstön rekrytointi lv
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
(esimerkkinä Oulun kaupunki)
VUOSIKELLO 2014 TAMMI vuosiraportointi 2013 HELMI koordinaattorikokous
Uudenmaan LAPE 2017 Hanke käynnistyy
Talousarvio strategian toteuttajana, vuosikello (esimerkkinä Oulu)
Hyvinvointia yhteistyöllä!
Uudenmaan LAPE 2017 Hanke käynnistyy TYÖPAJA
Kuntalaisten hyvinvointi kunnan toiminta- ja taloussuunnittelun vuosikellossa hyvinvointikertomus.fi Hyvinvointinäkökulman sisältävän talousarvion ja.
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Kysely Terve Kunta -verkoston jäsenille vuoden 2016 toiminnasta
Lautakuntien käyttösuunnitelmat
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Toiminnan suunnittelu TSPK tavoite
VAAROJEN TUNNISTAMINEN
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Erityisasiantuntija Nella Savolainen, THL
Terve Kunta -verkoston jäsenten toiminta 2015
Tervetuloa innopajaan
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Talouden ja toiminnan vuosikello Inarin kunta (päivitys /pk)
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Esityksen transkriptio:

Terveempi Pohjois-Suomi 2: Mitä saavutettiin, mikä muuttui? Sanna Sanna Salmela, projektipäällikkö Suvi Helanen, hankesuunnittelija

Kuntalaisen hyvinvoinnin edistyminen Sanna: Menen nämä tosi nopsaan. Laitan kuitenkin eri dioihin, koska olisi muuten raskaslukuinen yleisölle.

Kuntalaisen hyvinvoinnin edistyminen Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin Sanna

Kuntalaisen hyvinvoinnin edistyminen Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin OSATAVOITE 1: Osahankealueiden luottamushenkilöillä, johtavilla viranhaltijoilla ja hyvinvointi-koordinaattoreilla (tmv.) on riittävä hyvinvointijohtamisen osaaminen sekä aktiivisesti toimiva tukiverkosto. Sanna

Kuntalaisen hyvinvoinnin edistyminen Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin OSATAVOITE 1: Osahankealueiden luottamushenkilöillä, johtavilla viranhaltijoilla ja hyvinvointikoordinaattoreilla (tmv.) on riittävä hyvinvointijohtamisen osaaminen sekä aktiivisesti toimiva tukiverkosto. OSATAVOITE 2: Yli puolessa maamme kunnista käytetään poikkihallinnollisesti sähköistä hyvinvointikertomusta (eHVK) osana kunnan toiminnan ja talouden suunnittelua. eHVK on käyttäjäystävällinen ja vastaa keskeisimpien käyttäjäryhmien tarpeisiin. Sanna

Kuntalaisen hyvinvoinnin edistyminen Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin OSATAVOITE 1: Osahankealueiden luottamushenkilöillä, johtavilla viranhaltijoilla ja hyvinvointikoordinaattoreilla (tmv.) on riittävä hyvinvointijohtamisen osaaminen sekä aktiivisesti toimiva tukiverkosto. OSATAVOITE 2: Yli puolessa maamme kunnista käytetään poikkihallinnollisesti sähköistä hyvinvointikertomusta (eHVK) osana kunnan toiminnan ja talouden suunnittelua. eHVK on käyttäjäystävällinen ja vastaa keskeisimpien käyttäjäryhmien tarpeisiin. OSATAVOITE 3: Strategisen tason hyvinvointilinjaukset konkretisoituvat kuntien palvelurakenteiden toiminnassa kaikilla toimialoilla. Sanna

Kuntalaisen hyvinvoinnin edistyminen Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin OSATAVOITE 1: Osahankealueiden luottamushenkilöillä, johtavilla viranhaltijoilla ja hyvinvointikoordinaattoreilla (tmv.) on riittävä hyvinvointijohtamisen osaaminen sekä aktiivisesti toimiva tukiverkosto. OSATAVOITE 2: Yli puolessa maamme kunnista käytetään poikkihallinnollisesti sähköistä hyvinvointikertomusta (eHVK) osana kunnan toiminnan ja talouden suunnittelua. eHVK on käyttäjäystävällinen ja vastaa keskeisimpien käyttäjäryhmien tarpeisiin. OSATAVOITE 3: Strategisen tason hyvinvointilinjaukset konkretisoituvat kuntien palvelurakenteiden toiminnassa kaikilla toimialoilla. OSATAVOITE 4: TerPS2:n koordinaatiohankkeen, osahankkeiden ja sidosryhmien välinen yhteistyö on tukenut hyvinvointijohtamisen ja -rakenteiden kehittämistä kunnissa, palvelualueilla, maakunnissa ja kansallisesti. Sanna

Aktiivisesti toimivat hyvinvointirakenteet Sanna

Hyvinvointiryhmät Suvi: Autettu kuntia perustamaan poikkihallinnollisia, kunnan strategiseen johtoon kytkeytyviä tai sitä olevia ryhmiä, aktivoitu ja kehitetty ryhmien toimintaa.

Esimerkkejä 14 keskeisen toimijan rooleista ja vastuista: Kannustaa muita jäseniä ryhmän työskentelyyn ja hyvinvointisuunnitelman toimeenpanoon, seurantaan ja arviointiin Hyväksyy hyvinvointikertomukset ja vuosittaiset raportit Suvi Varmistaa, että hyvinvoinnin näkökulmat on kytketty kuntastrategiaan kunnan toiminnan ja talouden suunnitteluun / talousarvioon ja -suunnitelmaan osavuosikatsauksiin tilinpäätöksiin arviointi- ja toimintakertomuksiin innokyla.fi/web/malli784775

Vuosikelloja HVK-työ Koko HVK:n hyväksyminen KV TA2014 ja TS2015-2016 25.11 ja päätös 2.12. Lautakunnat ja johtokunnat Käyttösuunnitelmien hyväksyminen alkavalle vuodelle Johtokunnat hyväksyvät lopulliset talousarviot HVK-työ Koko HVK:n hyväksyminen talousarviokäsittelyn yhteydessä Hyvinvointisuunnittelun huomioiminen käyttösuunnitelmissa KH TA-esitys 18.11. KH budjettiriihi 7.11 KV 14.2 Palvelumalli2020 työpaja Joulu Tammi KH+KV 4.11. Talousarvioseminaari Marras Helmi TP2012 KH 21.3 ja 26.3 Kuntalaisten kannanotto kj-esitykseen KJ TA-esitys 28.10 Suvi Hyvinvointitiedot Loka Päätöksen-teko Maalis KV vero-päätös 14.10 KV strategiatyöpajat: 19.2,,20.3, 3.4, 24.4 ja16.5 Strategiset linjaukset Hyvinvointisuunnitelma Syys Huhti KV 16.9 yhteenveto hk-vaiheesta KH+KV 8.5. Talousarvion valmistelun linjaukset vuodelle 2014, seminaari VÄLITP. KV 16.9 KH 9.9 KH 9.9 yhteenveto hk-vaiheesta Elo Touko HVK : edell. kauden/ vuoden yhteenveto Alueellisten yhteistyöryhmien lausunnot Heinä Kesä Suunnit-teluohje KH 20.5 30.8 lautakuntien ja johtokuntien esitykset KV kaupunkistrategian hyväksyminen TP2012 KV 17.6 KV 17.6 suunnitteluohje tiedoksi Hyvinvointisuunnitelma Copyright 2007 KHT-yhteisö Tuokko Tilintarkastus Oy (PKF)

Hyvinvointiryhmien toiminta Sanna

Mielestäni hyvinvointiryhmä on taas yksi ylimääräinen työ, jolla vain täytetään lainsäätäjän keksimien ylevien periaatteiden mukaiset vaatimukset. Sanna

on työn aikana virinnyt ja kehitys on lähtenyt hyvään suuntaan. Huolimatta rakenteiden keskeneräisyydestä, monenlaista yhteistä toimintaa ja yhteistyötä on työn aikana virinnyt ja kehitys on lähtenyt hyvään suuntaan. Sanna

Osaaminen Sanna

Koulutuksia, seminaareja Hyvinvointi-johtaminen ja –rakenteet Sähköinen HVK Suvi: Mainitse haasteena erityisesti luottamushenkilöiden osaaminen! Vuosikello Vaikutusten ennakkoarviointi (EVA) Koulutettu 1460 henkilöä + osahankehenkilöstön pitämät koulutukset

Tukea omatoimisiin koulutuksiin Suvi

Sähköinen hyvinvointikertomus (HVK) Suvi

Julkaistu työvälineen versio 0.3 Suvi www.hyvinvointikertomus.fi

Julkaistu toimintamalli Suvi innokyla.fi/web/malli784775

Työväline levinnyt hyvin 134 kuntaa on valmistellut työvälineellä vähintään yhden kertomuksen 102 kunnalla valmistelu työvälineellä on kesken tai kunnalla on ainakin käyttäjätunnus Työvälinettä käyttää yhteensä 236 kuntaa eli 78 % Manner-Suomen kunnista Kuntaliiton omistukseen 11/2014 Sanna

110-sivuinen vaatimusmäärittely Sanna

Käytettävyyttä edistetään Sanna

Hyvinvointikertomuksen kytkemistä kunnan toiminnan ja talouden suunnitteluun opetellaan Sanna

Oikealla tiellä ollaan! Taustatiedon kokoaminen ja muutosten seuraaminen on välttämätöntä kestävälle päätöksenteolle. Kyllä välinekin siitä jalostuu – yhdessä ja ajan kanssa! Sanna

Täydellisen turhaa byrokratiaa – maalaisjärki olisi täysin riittävä hyvinvointia mietittäessä. Älytöntä touhua. Sanna

Pikkuhiljaa myös ryhmän sitoutuminen on kasvanut ja HVK nähdään muunakin kuin välttämättömänä pahana. Sanna

Hyvinvointijohtamisen kulttuuri Sanna

Hyvinvointijohtamisen periaatteiden toteutuminen vielä alkutaipaleella… Sanna

Kuntaliiton tuki on hyvin tärkeä, että hyvinvointityö ja –kertomukset saadaan osaksi talouden ja toiminnan suunnittelua kunnissa. Voisiko tietoa jakaa myös kuntajohdon tilaisuuksissa, jossa on myös muuta kunnan toimintaan liittyvää asiaa? Suvi

lisäpotku, että tämä väline Sähköinen HVK on keskeinen kuntajohtamisen työväline, mutta nyt tarvitaan vielä se lisäpotku, että tämä väline saadaan entistä paremmin yhteensopivaksi toiminta- ja taloussuunnittelun kanssa, jotta sähköinen HVK nousee sille kuuluvaan paikkaan kaikissa kunnissa. Suvi

Näkymätön lasiseinä kunnan sisällä Hyvinvointi-kertomus Kuntastrategia Toiminta- ja talous-suunnitelma Suvi: Tämä todellisuus on tullut esille osahankekäynneillä, eli edelleen esiintyy valitettavan paljon tuota lasiseinää, joka estää tai ainakin vaikeuttaa hyvinvointiasioiden kytkemistä kunnan toimintaa ohjaaviin asiakirjoihin. Usein tarkoittaa käytännössä esim. sitä, että strategiaa valmistelevassa ryhmässä ei ole hyvinvointiryhmän jäsentä tai jäsen ei syystä tai toisesta nosta hyvinvointiasiaa näkyväksi osaksi strategiaa. Tämän kampittamiseksi tarvitsee Kuntaliiton tehdä töitä. Käyttö-suunnitelmat / Tuloskortit Seuranta-asiakirjat osavuosikatsaukset tilinpäätökset toimintakertomukset arviointikertomukset Vuosittainen hyvinvointi-raportti

Miten poikkitoiminnalliselle hyvinvoinnin edistämiselle käy soten irtaantuessa peruskunnasta entistä enemmän? Kunta: Peruspalvelujen järjestäminen ja tuottaminen + vastuu hyvinvoinnin edistämisestä Sote-tuottaja: Sote-palvelujen tuottaminen Sote-alue: Sote-palvelujen järjestäminen Sote Suvi Sote Tekninen Sivistys Kulttuuri- ja vapaa-aika YTY

TerPS2:n merkitys Sanna

Sanna TerPS2 Hv-johtamisen aallon-harjalla Tukenut muutoinkin tapahtunutta kehitystä Tehnyt abstraktista konkreettista Raivannut tietä läpi-murrolle? Sanna

Kiitos yhteistyökumppaneille! Kunnat Sosiaali- ja terveysministeriö / Kaste-ohjelma Kanerva-KASTE-hanke Kuntaliitto Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Sairaanhoitopiirien perusterveydenhuollon yksiköt Maakuntaliitot Aluehallintovirastot Sosiaalialan osaamiskeskukset Ammattikorkeakoulut, yliopistot Innokylä Lukuisat muut hankkeet

Hyvinvointityö kantaa hedelmää! Kiitämme!  Asenne sekä hyvinvointityön rakenteet ja toteutus johtamisineen ovat nyt maamme kunnissa ja kuntayhtymissä hyvin pohjustettuja – jo paljon alkua pidemmällä. Nyt ei kannata jarrutella vaan antaa luovuudelle, rohkeudelle ja hyväksi havaituille toimintamalleille tilaa ja pysyvyyttä - Kuntaliiton tuella! Hyvinvointityö kantaa hedelmää! Kiitämme! 