1. Ilmastonmuutos (k) 2. Tiedonvälitys (d) 3. Euroopan integraatio (d) 4. Demokratia (k) 5. Älymanipulaatio (k) 6. Osallistuva oppiminen (d) 7. Elinkeinoelämä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumi
Advertisements

ERITYISOPETUKSEN UUDELLEENORGANISOINTI MYNÄMÄESSÄ VUONNA 2011
1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Kohti pysyvää muutosta?. Liikkuva koulu Valtakunnallinen ohjelma, osa hallitusohjelmaa Pilottivaihe : 45 koulua Lukuvuonna n. 500 koulua.
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen Tornion kouluyhteisössä
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Jokaisella koululla tulee olla järjestyssäännöt, joilla ei kuitenkaan saa rajoittaa jokaiselle perustuslaissa taattuja oikeuksia. Järjestyssäännöt eivät.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Oppimisen tulevaisuus 2030
Joyn tarina. Olen Joy, 10 vuotta vanha. Tykkään pelata verkkopalloa ystävieni kanssa!
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
AR/20111 EUROOPPALAISIA SUUNTAVIITTOJA Subsidiariteetti Kansalaisläheisyys Regionalismi Federalismi Oikeusvaltio
1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6.
1. Oppivelvollisuus 2. Lahjakkuus 3. Yhteinen aika 4. Suomen kieli 5. Nollatoleranssi 6. Virtuaalimaailma 7. Ulkoistettu opettajuus 8. Alueellinen tasa-arvo.
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Kiviniityn koulu Kelpo –hanke 2010 –  Kysely opettajille koulutustarpeista ja sen mukaisesti kohdennettu koulutuksia. Koulutuksia ollut omassa.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Perusopetuksen ryhmäkoko
Lukion tulevaisuusteesit 1. Tarkoitus 2. Ikäluokka 3. Tiedon tuottaminen 4. Osaamisen tunnistus 5. Valinnaisuus 6. Tieto- ja viestintätekniikka 7. Arviointi.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Neljä teesiä hyvinvointi- yhteiskunnasta Eduskuntavaalit 2015.
OPS-ajatuksia.
Ajankohtaista – seutusivistys
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
ToMuT-hanke Visiotyökirja Pasi Silander ToMuT-hanke Mitä pitää kyetä näkemään tulevaisuuden visioita varten? Millaista näkemystä tarvitaan? Mitä.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Suomi EU:ssa. Miksi Suomi on mukana EU:ssa? EU tavoitteet ovat kannatettavia:  turvata rauha ja vakaus ja Euroopan kansojen hyvinvointi  varmistaa kansalaisten.
APUVERBIT TRÄNA GENOM ATT ÖVERSÄTTA. Minun pitää mennä kirkkoon. Jag bör gå till/in i kyrkan. Minun pitäisi istua hiljaa. Jag borde sitta stilla/tyst.
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
VERB Rosenberg – VT2016. Ordklasser Tempus INFINITIIVI On verbin perusmuoto. Usein vaatii virkkeessä eteensä ”att” –infinitiivimerkin. PREESENS Ilmaisee.
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Perustettu
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Tasa-arvo hankkeen osa-arvioinnin internetkysely henkilökunnalle
5411_h06 eny,rym: Arg.text apuverbi+infinitiivi: VOIN/HALUAN+ostaa (ei voi olla *voin/haluan ostan) apuverbit: kan, vill, måste, ska, bör, lär… jag kan/vill.
Tasa-arvo hankkeen osa-arvioinnin internetkysely henkilökunnalle
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Esityksen transkriptio:

1. Ilmastonmuutos (k) 2. Tiedonvälitys (d) 3. Euroopan integraatio (d) 4. Demokratia (k) 5. Älymanipulaatio (k) 6. Osallistuva oppiminen (d) 7. Elinkeinoelämä ja koulut (k) 8. Kansalaisvelvollisuus (k) 9. Uskonto (d) 10. Kollektiivinen älykkyys (d) II Koulu ja yhteiskunta 2030

Teesien kolmijako

II Koulu ja yhteiskunta 2030

Todennäköinen ja toivottava tulevaisuus 2030 Teesi ja kiistakysymys ei- todennäköinen ja toivottava todennäköinen ja toivottava ei- todennäköinen ja ei-toivottava todennäköinen ja ei-toivottava

PuolestaVastaan Kilpailu tulee myös kouluihin, ja tulokset ratkaisevat. Huonot palveluntuottajat karsiintuvat ja opetuksen ostajat määrittelevät tavoitteet. Ei kuulu reaalimaailmaan perusopetuksessa. Pieni koululainen tarvitsee oman ja pysyvän opettajan, joka voi rauhassa keskittyä kasvatukseen ja opetukseen vailla "suorituspaineita". Väittämä on kovin arvolatautunut, mutta idea sisällä ihan hyvä. Itse en usko 2030 meille kellekään yhteen professioon (esim. vain ope) tai yhteen malliin – palkkatyö ja yrittäjyys lomittuvat ja värjäytyvät. Tämä on hyvä tulevaisuudenkuva! En kannata missään tapauksessa. Ruotsissa on esimerkkejä, joissa koulujen tuottama voitto menee pääomasijoittajille. Koululaitoksen pitää olla yhteiskunnan peruspalvelua, ei yritystoimintaa! Ostettujen opetuspanosten kohdalla on suuri riski opetuksen laadun ja toisaalta pysyvien opettaja-oppilaskontaktien säilymisen kannalta. Toisaalta ostetut opetusjaksot voivat parhaimmillaan nostaa oppilaiden opiskelumotivaatiota ja todella rikastuttaa oppimisympäristöä ja tilanteita. Stor risk för att skolan därefter skulle vara mycket ojämlik och inte kunna garantera en likvärdig grundutbildning för alla. Mindre orter skulle lida mest. Finlands befolkning skulle än mera koncentreras till Nyland och huvudstads- regionen samt några få andra större orter ! Icke önskvärt - skulle medföra betydligt större samhälleliga problem. Argumentaatio

Jokaiselle suomalaiselle on määritelty vuosittainen hiilidioksidipäästökiintiö, jonka voi käyttää haluamallaan tavalla. kiista Ilmastonmuutos 2012 (2010)

kiista Ilmastonmuutos 2012 (2010)

kiista Ilmastonmuutos 2012 (2010)

Tiedonvälitys nojaa enemmän ihmisten väliseen viestintään kuin massaviestimien lähetystoimintaan. dialogi Tiedonvälitys 2012 (2010)

dialogi Tiedonvälitys 2012 (2010)

dialogi Tiedonvälitys 2012 (2010)

Peruskoulun aloittamisikä ja rakenne harmonisoidaan Euroopan unionissa. dialogi Euroopan integraatio 2012 (2010)

dialogi Euroopan integraatio 2012 (2010)

dialogi Euroopan integraatio 2012 (2010)

Kansalaiset osallistuvat päätöksentekoon vaalien välillä tietoverkoissa tapahtuvilla, jatkuvilla kansanäänestyksillä. kiista Demokratia 2012 (2010)

kiista Demokratia 2012 (2010)

kiista Demokratia 2011 (2010)

Älykkyyttä edistäviä geenejä on tunnistettu ja muutamat vanhemmat käyttävät geenimanipulaatiota parantaakseen jälkeläistensä älykkyyttä. kiista Älymanipulaatio 2012 (2010)

kiista Älymanipulaatio 2012 (2010)

kiista Älymanipulaatio 2012 (2010)

Koululaiset osallistuvat kouluaterioiden valmistamiseen ammattihenkilöstön tukemana. dialogi Osallistuva oppiminen 2012 (2010)

dialogi Osallistuva oppiminen 2012 (2010)

dialogi Osallistuva oppiminen 2012 (2010)

Koulut hakevat lisärahoitusta yhteistyöllä paikallisen elinkeinoelämän kanssa sekä lahjoitusten ja perintöjen kautta. kiista Elinkeinoelämä ja koulut 2012 (2010)

kiista Elinkeinoelämä ja koulut 2012 (2010)

kiista Elinkeinoelämä ja koulut 2012 (2010)

17-29-vuotiaat suomalaiset suorittavat 11 kuukauden kansalaispalveluksen. kiista Kansalaisvelvollisuus 2012 (2010)

kiista Kansalaisvelvollisuus 2012 (2010)

kiista Kansalaisvelvollisuus 2012 (2010)

Suomeen on perustettu ensimmäinen islamilainen peruskoulu. dialogi Islamilainen peruskoulu 2012 (2010)

dialogi Islamilainen peruskoulu 2012 (2010)

dialogi Islamilainen peruskoulu 2012 (2010)

Suomen Akatemia ja Sitra ovat perustaneet ohjelmia kollektiivisen älykkyyden tutkimiseksi ja kehittämiseksi. dialogi Kollektiivinen älykkyys 2012 (2010)

dialogi Kollektiivinen älykkyys 2012 (2010)

dialogi Kollektiivinen älykkyys 2012 (2010)