Sihteerityön ja asiakirjahallinnon tutkintotoimikunta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Opetushallituksen näkemyksiä näyttötutkintoaineistosta
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Uudet perustutkintojen perusteet
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Ritva Kareketo kouluttaja
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops seminaari Askola.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Arviointi osana oppimisprosessia
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Osaamisalan valintainfo
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Nuorten oppisopimuskoulutus
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Yhteiset tutkinnon osat
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Sihteerityön ja asiakirjahallinnon tutkintotoimikunta Infotilaisuus 17.9.2014 yhteenveto

Toimikunnan terveiset Suorittajakohtaisen yhteenvedon sisältö: Työpaikka ja työtehtävä on mainittava Kuvailkaa tutkintotilaisuuksien sisältö: Mitä töitä/tehtäviä tekemällä ja miten osaaminen on osoitettu Mihin on osallistunut, mitä tuottanut ja mitä työvälineitä, ohjelmia, sovelluksia käyttänyt Kielitaidon osoittaminen Kehittämishanke Ei toisteta tutkinnon perusteiden arvioinnin kriteereitä Tiivis yhteenveto yksi A4 on usein riittävä Pääasiassa ( 95 % ) yhteenvedoista on laadittu hyvin

Kielitaidon osoittaminen Palvelee ulkoisia ja sisäisiä asiakkaita sujuvalla suomen tai ruotsin kielellä tai organisaation käyttämällä työkielellä. Hoitaa yleisimmin toistuvat asiakaspalvelutilanteet myös toisella kotimaisella kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä.

Kielitaidon osoittaminen Tuottaa viestinnällisesti selkeitä asiakirjoja ja esityksiä suomen tai ruotsin kielellä tai organisaation työkielellä. Tuottaa asiakirjoja ja esityksiä yhdellä vieraalla kielellä organisaation tarpeiden mukaan.

Suorittajakohtainen yhteenveto Hän suoriutuu hyvin ja itsenäisesti sihteerin tehtävissään koulutuskeskuksen toimistossa. Hän on työssään tarkka ja huolellinen ja osaa laittaa asiat ja tehtävät tärkeysjärjestykseen. Hän on tehnyt sihteerin toimenkuvaa monipuolisesti ja saanut hoidettavakseen vastuullisiakin tehtäviä. Hän on hyvä asiakaspalvelussa. Hän on pidetty kollega, joka tarttuu annettuihin tehtäviin reippaasti. Hän osallistuu aktiivisesti osastopalavereihin ja esittää kehitysehdotuksia. Hänellä on realistinen kuva sihteerin työstä ja hän osaa arvioida omia vahvuuksia ja kehityskohtiaan. Mitä puutteita tässä on sihteerinä toimimisen tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksiin ja kriteereihin näiden?

Kaivataan malleja Malli tai esimerkki lomakkeiden täyttämisestä Eri käytännöt tutkinnon järjestäjillä? Toimikunnan tahto? Vastuu tutkintotoimikunnalle lähetyistä yhteenvedoista? Esimerkki toimistosihteeri Esimerkki terveydenhuollon sihteeri

Kehittämishanke Sopii toimiston sihteerin (valinnaisen) työn kehittämisen kohteesta ja sen toteuttamisesta yhdessä työnantajan kanssa. Tekee suunnitelman organisaation tavoitteiden mukaisesti. Toteuttaa suunnitelman. Raportoi kehittämisen toteutumisen ja esittää sen työyhteisön jäsenille. Arvioi kehittämiseen liittyvän toteutuksen vaikutuksia.

Esimerkkejä Perintäkirjeen kääntäminen englanniksi (talous) Toimiston siivoaminen (toimisto) Kukkapurkki ulko-oven eteen (terveydenhuolto) Taukojumppaohjeet (toimisto) Perehdyttämisohjeet ( monissa valinnaisissa) Arkiston hoitaminen kuntoon (monissa valinnaisissa)

Nuorten aikuisten osaamisohjelma Minkälaisia kokemuksia NAO-tutkinnon suorittajista? Työkokemuksen kartuttaminen Osaaminen

Tutkinnon uudelleen suorittaminen Alati muuttuvassa työelämässä lienee todennäköistä, että uusia osaamistarpeita syntyy ja ammattitaitoa on täydennettävä läpi työuran. Toivottavasti aikuiskoulutusjärjestelmämme voi tässä tilanteessa palvella! Ei ole olemassa säädöksiä, joka kieltäisivät kertaalleen suoritun ammattitutkinnon täydentämisen tutkinnon osilla tai koko tutkinnon uudelleen suorittamista. Mielestämme myöskään mikään rahoitusmuoto ei aseta estettä. On olemassa paljon työelämästä johtuvia tilanteita, joissa on tarkoituksenmukaista täydentää osaamista uusilla tutkinnon osilla tai laajentaa osaamista uusilla osaamisaloilla. Näissä tapauksissa tutkintotoimikunnilla on lainmukainen velvoite antaa todistus suoritetuista tutkinnon osista. Kertaalleen suoritetun tutkinnon uudelleen suorittaminen on harvinaista, mutta joissakin tilanteissa sekin voisi olla perusteltua. Henkilökohtaistamisen yhteydessä aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen korostuvat.   Julkisten varojen tehokas käyttö edellyttää, että koulutukseen ei ohjata sellaisia tutkinnon suorittajia, joilla on tutkinnon edellyttämä osaaminen. Olemassa olevan osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ovatkin keskeisessä roolissa, kun tutkinnon suorittamista henkilökohtaistetaan. Tutkintomaksun maksaminen? Ei tarvitse maksaa uudelleen (Markku Kokkonen 17.9.2014)