Rikoksentorjuntaneuvoston yhdyshenkilöt ja turvallisuussuunnittelun tietopankki Työryhmässä 28 osanottajaa (Rikoksentorjunnan päivitetty yhdyshenkilöverkosto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Jumalan kanssa.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Yhdistyksen toiminnan kehittäminen
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Jukka Ollila | Novago Yrityskehitys Oy Yritystalo BusinessLohjan ensimmäinen vuosi.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Turvallisuussuunnittelun tietopankki. 1.Tietopankin suunnittelun ja toteuttamisen periaatteet 2.Kohderyhmä 3.Tietopankin sisältörakenne 4.Keskustelua.
Kuntien materiaalitehokkuus –seminaari Sibeliustalo.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
TURVALLISUUSSUUNNITTELU POHJOIS-SAVOSSA Turvallisuusseminaari
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
EVU:n 40-v. historiakirja Alustava suunnitelma Kari Kallio
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
Työllisyysaste •Suomessa ~68% •Työelämä 2020 –hanke (työelämän kehittämisstrategia): 1%-yksikön nosto vai 72% tavoite? •Muissa Pohjoismaissa, Hollannissa.
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
TTL Sosiaalisessa mediassa
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Tietojärjestelmän suunnittelu
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Tampereen yhdistysrakenne hanke
Forssa Oppilaitosyhteistyön hyödyntäminen kyläsuunnitelmaa tehtäessä Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke.
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
(Joskus puhutaan myös komponenttitestauksesta.) Pienin kokonaisuus, joka on järkevä testata erikseen. ● Perinteisesti yksittäinen aliohjelma. ● Olio-ohjelmien.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
T Personal SE assignment Communication Practices Miikka Lötjönen.
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 5 – Tarjonta ( )
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Viestintäsuunnitelma
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Paikkatietomullistus on vasta tulossa Kuntien paikkatietoseminaari Kuntatalo Osmo Soininvaara.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Rotaryriihi, www-sivut Pohdittavaa: 1.Ketä varten / kenen tarpeisiin ? 2.Mitä pitää sisältää ? 3.Miten ylläpidetään ? 4.Miten / mihin käytetään ?
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Helsingin rakennuslautakunnan linjanvetoja esteettömyysasioissa
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Pekka Mild Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Monitavoitteiset vaikutuskaaviot; Ratkaisu.
OK-Consultancy 1 Kylien kehittäminen Kuntien rooli.
Aloitusseminaarin ohje
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Klubin strategia työkalu
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Esityksen transkriptio:

Rikoksentorjuntaneuvoston yhdyshenkilöt ja turvallisuussuunnittelun tietopankki Työryhmässä 28 osanottajaa (Rikoksentorjunnan päivitetty yhdyshenkilöverkosto kattaa kunnat joissa yli 90 % väestöstä)

Työryhmät kysymykset mitä tukea yhdyshenkilöille on ja toivotaan mitä toiveita turvallisuussuunnittelun tietopankille miten kehittää yhdyshenkilöverkostoa

Turvallisuussuunnittelun tietopankki, portaali tai tietopalvelu. RTN:n luvannut pystyttää Selvittävä suhde muihin suunniteltuihin –ARTU Olemassa oleviin, kuten: – Tämän kautta mahdollisuus löytää turvallisuuspalvelujen ja - ratkaisujen tarjoajia – Sisältää jo nyt kuntakohtaisia tietoja

Kuntakohtaisten tietojen saannin ongelmat –Rtn lupaa osaltaan selvittää mahdollisuuksia parantaa tätä Linkkejä olemassa oleviin lähteisiin Toimia uusien lähteiden avaamiseksi

Turvallisuusarvioiden julkisuus? Turvallisuusarvio perustuu useimmiten osittain tietoihin, jotka ovat joko salassapidettäviä tai ainakin sellaisia, joita ei toivottaisi julkisuuteen. –Voivat olla haitallisia kunnan tai kaupungin tai jonkin alueen kannalta, leimaavia. –Jos ongelmat kuvataan avoimesti ja yksityiskohtaisesti, asukkaat, yritykset tai kunnan johto eivät välttämättä siitä pidä. –Toisaalta turvallisuuskehitys vaatii julkisuutta. Avoimuus ja keskustelu ovat välttämättömiä kiinnostuksen herättämiselle. –Miten hallita näitä ongelmia?

Julkisuusongelmia ja esimerkkejä ratkaisuista Vantaan turvallisuustalkoiden suunnitelmat perustuvat julkisiin tietoihin, niissä ei ole salassa pidettäviä tietoja. Toisaalta myöskään ei saada käyttöön tietoja, jotka voisivat olla tärkeitä esim sosiaali- ja terveystoimesta tai diakoniatoimelta. Keskusteltiin mahdollisuudesta siihen, että sivustoissa on julkisten osien lisäksi luottamuksellisia alueita. Todettiin kuitenkin että sellaisiin liittyy omat ongelmansa, ne vuotavat ja niiden olemassaolosta voi tulla ongelma ”Vain huono uutinen on hyvä uutinen”: miten saada median esittelemään alueiden kysymyksiä myönteisessä hengessä? Oulussa turvallisuussuunnitelma on netissä (poliisin sivuilla) ja siinä on poliisin hälytystilastoista tietoa, mutta ei leimaa kaupunginosia. Seurantaraportti on valmisteilla ja siihen tulee tietoa joka menee valtuustolle tiedoksi mutta ei tule nettiin

Turvallisuusarvioiden julkisuus? olisi hyvä että tietopankissa olisi selkeästi esitetty mitä julkisuuslaki, henkilötietolaki, tietosuoja, ym merkitsevät tässä yhteydessä ja miten niitä sovelletaan. RTN lupasi luonnostella asiakirjan jossa hahmotetaan suositeltavia käytäntöjä julkisuuden, imagokysymysten, leimaavuuden välttämisen ja tietosuojan kannalta

Riskitason määrittely, ARTU ja muut työkalut Keskusteltiin riskitason asettamisen ongelmista. Kunnan poikkeaminen valtakunnallisesta keskiarvosta vain osa lähtökohdista. Vaikka kunta kokonaisuutena olisi keskitasolla, voi olla alueita, jotka poikkeavat paljonkin. ARTU ohjaa kirjoittamaan esiin asioita, joita ei joko saa tai ei ole syytä panna julkisuuteen, mikä on sekä hyvä (pakottaa ottamaan kantaa olennaisiin asioihin) että hankalaa, kun julkisuus pitää miettiä erikseen Suhde muihin suunnittelutyökaluihin selvitettävä tarpeettoman päällekkäisyyden estämiseksi Ruotsin BRÅ:n sivuilta ( voi jo hakea LUPP- työkalun, jolla rikollisuuskehitystä voi ”ennustaa”

Toiveita turvallisuussuunnitelun nettisivustolle Laajempi ja selkeämpi tieto hyvistä ja hankkeista. (OM:n tukemien hankkeiden loppuraportoinnista on jo uusi, selkeyttävä lomake.) Euroopan rikoksentorjunta- verkoston (EUCPN) hyvien käytäntöjen kriteerit selvemmin esiin. mahdollisimman paljon tietoa siitä, mitä kannattaa tehdä. Ei vain kuvauksia arvioiduista hankkeista vaan myös kansainvälisten meta-analyysien tai synteesien tietoa siitä, mitkä toimet tietyssä ongelmassa todennäköisesti toimivat – ottaen huomioon etenkin menetelmien tuloksellisuus suhteessa niiden kustannuksiin Seuraavassa seminaarissa käytännöllisempi lähestyminen siihen, miten ja mistä tietoa löytää. Nettiosoitteen ilmoittaminen ei useinkaan riitä.

Yhteistyö Keskustelussa toivottiin (vielä) parempaa yhteistyötä rikoksentorjuntaneuvoston, oikeusministeriön ja sisäasiainministeriön kesken. Nykytilanne (edelleen) joskus hämmentävä paikallistasolla. Kuntien ja kunnanjohdon roolin korostuminen. Turvallisuussuunnittelun taloudellisten hyötyjen osoittaminen olisi tehokas keino mobilisoida kuntien johdon tuki. Tarvitaan parempaa yhteistyötä ”ISON” turvallisuuden (joka tarkoittaa sellaisia asioita kuten yhteiskunnan perustoimintojen turvaaminen kriisioloissa) ja arjen turvallisuuden edistäjien kesken.