Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Tuomas Lehtinen Mediamaisteri Group 2006© MOODLE MEDIAMAISTERI GROUP Mediamaisteri Group PL 82 (Yliopistonkatu 58 D) Tampere mediamaisteri.com.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Vaikuttamistaidot A&O -oppimisympäristössä - vaikuttamisen keinot haltuun yhteisöllisesti opiskellen ITK’
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tervetuloa Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistoon Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Navigoinnin tukeminen materiaalintuotannon näkökulmasta Jukka Vilen TTKK/Hypermedialaboratorio
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Open Source Courseware eli OSCu Ohjelmistotekniikan opetuksen verkostohanke Kirsti Ala-Mutka TTKK/Ohjelmistotekniikka.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Tuukan ja Siskon seikkailut gradumaailmassa
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio

Energiaa! - oppimisympäristö Taustaa aikaansaadulle Energiaa! -ympäristölle Energiaa! -kokonaisuuden ja sisältöosien esittely Muutama sana opetuskokeilusta ja jatkokehityksestä Tervetuloa tutustumaan Energiaa! -ympäristöön esittelypisteessä A4 klo 10

Energiaa! taustaa Avoin oppimisympäristö (AO) -hankkeen energiakasvatus -pilotti Hypermedialaboratorion ja Tampereen Teknologia- keskuksen --> Tampereen energiatoimiston yhteistyöpilotti Työnjako; sisällöt Tampereen energiatoimisto, tekniikka (A&O), pedagogiikka, tutkimus yms. Hypermedialaboratorio Tehty tiiviissä yhteistyössä materiaalintuottajien ja opettajien kanssa

Energiaa! - taustaa Kohderyhmä Yläaste- ja lukioikäiset (oletus taustatiedoista) Päämäärä Innostaa käyttäjiä energian säästämiseen ja tiedostamaan sekä kyseenalaistamaan omia valintojaan Opiskelijoille kyselyt heitä kiinnostavista aiheista energian suhteen

Energiaa! - taustaa Mietittäviä linjauksia: Sisältömateriaalin rajaus ja painotus Keskeistä selkeä määrittely ja perusasiat Keskitytään osuviin linkkeihin ja toiminnallisuuteen Tieteenalojen integrointi tärkeää Energiankäytön suhteellisuus ilmettävä Taloudellinen näkökulma mukaan (=säästö) Herätettävä pohtimaan ja miettimään asioita Tulevaisuusvaikutukset Tekijänoikeuksien huomioiminen Aika ja resurssit: koekäyttö keskittyy Energiansäästöviikolle

Energiaa! - pedagogiikka ja tekniikka Pedagogiset tausta-ajatukset: Tietokone mukana opiskelussa (Learning with computer) Sarjakuvat opetuksessa / opiskelussa (Comics in education) Ongelmakeskeinen oppiminen (Problem-based Learning) Tekninen alusta: Avoin oppimisympäristö A&O

Energiaa! - sarjakuvat Kokonaisuus jakautuu osiksi: Aloitus Sarjakuvat: liikenne, vapaa-aika, ruoka ja vaatteet Tietotori Säästövinkit Lopetus Idea: omien toimien miettiminen ja kyseenalaistaminen Tyyli: juonellinen sarjakuva, jota tarkennetaan: Infoikkunoin Teorialinkein Tietoiskuin Mikä on palkinto asian läpikäymisestä?

Energiaa! - sarjakuvat Materiaalin hahmottaminen kokonaisuudeksi: huomioiden pedagogiikan, tekniikan ja grafiikan yhteensopivuus: Sarjakuvat (puhekuplat, taustat, hahmot) Infoikkunat (toiminnot, tyylit) Teorialinkit (liikkuminen, palaaminen) Henkilöhahmojen luominen sarjakuvaan (persoonat) Käytäjien sitouttaminen ja motivointi: Alkutesti ja lopputesti (asenteet, tiedot) Välikysymykset ja palautteet

Energiaa! - etusivu

Energiaa! - sarjakuvat

Energiaa! - sarjakuvien reaktiot

Energiaa! - tietotori

Energiaa! - säästövinkit

Energiaa! - opetuskokeilu Opeopas ja opettajien käyttökoulutus Opetuskokeilut: Energiaviikolla Mukana Ylöjärven yläaste ja Tammerkosken koulu kokeilijoina yli Luokkalaista 75 % käyttäisi Energiaa! jatkossakin soveltuu hyvin energia-asioiden opiskeluun 73% sarjakuvamuoto on energia-asioiden opiskelussa todella hyvä 57 % pidetyimpiä ovat sarjakuva -osiot parannusta tarvitaan eniten tietotoriin ja säästövinkkeihin

Tulevaisuus Pilotti loppui tammikuussa 2001 Materiaalin kehitystyö jatkuu edelleen Tampereen energiatoimiston toimesta Materiaalia voi käyttää vapaasti osoitteesta Katja Pesonen