Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
”…joku yhdyshenkilö tämän valtavan palvelutarjooman ja yrityksen välillä olisi kyllä paikallaan…” Puujalostusalan kasvuyrityksen johtaja.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Vaikuttamistaidot A&O -oppimisympäristössä - vaikuttamisen keinot haltuun yhteisöllisesti opiskellen ITK’
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Promentor ammattikorkeakouluissa AHOT Tampere Juha Telkkinen, Promentor Solutions Oy Sinikka Marila, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | e-Opin oppimateriaalit Opettajan työtä helpottavat e-materiaalit.
OPS-ajatuksia.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
SAK:n ja liittojen sähköinen viestintä SAK Jäsenpalveluosasto Heli Nykänen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Noodi yhteisöllinen käsikirjoitustyökalu osana Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyötä yleisötyövastaava Mirja Neuvonen/ HKT dramaturgi-opettaja Emma.
Ops seminaari Askola.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
VI Ohjaamo-päivä Verkko-Ohjaus
Erilaisia toimintamalleja oppimisympäristön käyttöön
ALAJÄRVEN LUKIO ENSIMMÄINEN VUOSIKURSSI
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio

Venäjää verkossa - venäjän alkeiden opiskelua verkossa Katja Yritys TTKK/DMI/HypLab Areenaesitys; ITK’00 -konferenssi; Hämeenlinna

Johdanto Venäjää verkossa -pilotti on osa Avoin oppimisympäristö (AO) -tavoitetutkimushanketta Pilotissa kehitetään saman nimistä oppimisympäristöä Ympäristön kehitystyössä on mukana useista venäjän opettajista koostuva ohjausryhmä sekä yrityspartnerina Promentor Solutions Oy

Venäjää verkossa -etusivu

Venäjää verkossa -oppimisympäristö (1) Venäjän kielen alkeiden oppimisympäristö yläaste- ja lukioikäisille opiskelijoille, sopii myös aikuisopiskelijoille WWW -pohjainen Mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen Tarjoaa välineet kommunikointiin muiden oppijoiden, opettajien ja asiantuntijoiden kanssa

Venäjää verkossa -oppimisympäristö (2) Antaa mahdollisuuden tuottaa uutta oppimateriaalia Sopii käytettäväksi niin oppikirjan tukena kuin ilman oppikirjaakin Taustalla oppijakeskeinen oppimiskäsitys: oppijan aktiivinen rooli opettaja oppimisen ohjaaja

Oppimisympäristön tilat (1) Kuusi eri tilaa: Treenikämppä – valmis oppimateriaali Studio – oppijan työtila Opettajainhuone – opettajien ja asiantuntijoiden työtila

Oppimisympäristön tilat (2) Galleria – sijoituspaikka oppijoiden tekemille WWW- sivuille Takahuone – opettajien WWW-editorilla tekemien töiden sijoituspaikka Linkit – teemoittain koottuja linkkejä Venäjään, venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyen

Opetuskokeiluja (1) Kokeiltiin syksyllä kahdessa eri lukiossa, yhteensä 14 oppijaa Tarjottiin myös aikuisopiskelijoille (n=19 ) mahdollisuus käyttää ympäristöä kotona opiskelunsa tukena Kokeilujen tavoitteena oli testata ympäristön käytettävyyttä sekä selvittää oppimateriaalin mielekkyyttä oppijan omasta näkökulmasta Pyrkimyksenä oli saada oppimisympäristö kokonaisuudessaan käyttöön

Opetuskokeiluja (2) Tänä keväänä Tampereen ammattikorkeakoulussa on käynnissä erillinen Venäjää verkossa -kurssi Yhden päivän kurssi tulossa Tampereen työväenopistoon Aikuisopiskelijoille on tarjottu mahdollisuutta ottaa Venäjää verkossa -oppimisympäristö kotikäyttöön – ohjeistusta edelleen parannettu

Tuloksia kokeiluista (1) Oppimisympäristön valmis oppimateriaali koettiin hyödylliseksi ja teemoiltaan sopivaksi Oppimisympäristö koettiin helppokäyttöiseksi Oppijat kokivat oppimisympäristön sopivan hyvin itsenäiseen opiskeluun Kommunikaatiotyökalujen hyödyntäminen vaatii opettajalta huomattavaa kannustusta ja myös hänen omaa innostustaan

Tuloksia kokeiluista (2) Kynnys ottaa Venäjää verkossa -oppimisympäristö itsenäisesti käyttöön korkea. Syistä yleisin on se, että kotona ei ole tietokonetta käytössä Myös ajan puute sekä puhelinlaskujen suuruus mainittiin Vastauksissa ei ollut eroa eri-ikäisillä käyttäjillä

Tulevaisuuden suunnitelmat (1) Koettiin, että jatkossa suurin tarve on oppimateriaalin lisääminen; uusia teemoja lisätään syksyyn mennessä kolme Työvälineiden ottaminen käyttöön vaatii opettajien lisäkoulutusta sekä useiden oppilaitosten yhtäaikaista verkossa oloa Motivaatio työkalujen käyttöön on suurempi venäjän oppimisen myöhemmässä vaiheessa - kokeiluja myös pidemmälle ehtineiden oppijoiden kanssa Kielistudion kehittäminen ja lisääminen ympäristöön

Tulevaisuuden suunnitelmat (2) Syksyyn mennessä lisätään uuden tyyppinen tapakulttuuri- osio Tarkoitus toteuttaa myös uusi tapa kirjoittaa venäjää vaihtamatta fontteja Käyttäjäntunnistus toteutetaan mahdollisesti jo kesän aikana Syksyllä tavoitteena käyttää oppimisympäristöä yhtäaikaisesti eri oppilaitoksissa

Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio