Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava Oulu  ajassa mukana  Hallitusohjelma 2011: ” Hallituksen tavoitteena on nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä”
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta Liikenne- ja viestintäministeriö, Suunnitelma.
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
2 Saireke = Sairaalaopetuksen kehittämistoiminta • Saireke (OPM  OPH) - käytänteiden yhtenäistäminen, nivelvaihe • Laatukriteerit (OKM)
KM, PsyK Jaana Laurinvaara
Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman seuranta ja arviointi 2005 Täydennyskoulutus Ellen Piesanen & Ulla Kiviniemi.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Tarvekartoituksesta koulutukseen -hanke Hankkeen tavoitteena on kehittää Lapuan kristillisen opiston osaamista muuttaa työelämän koulutustarpeet ammatilliseksi.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Marja Susi/TUAS Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Taiteen perusopetuksen seminaari Tornio Tj Jaana Nuottanen Kansalaisopistojen liitto KoL.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Teollisuuden osaajat Kohderyhmä: Valmistavan teollisuuden yritykset ja niiden henkilöstö – painopistealueena teknologiateollisuus Ammatillisten oppilaitosten.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Ajankohtaista – seutusivistys
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Aila Paaso 2008 Toisen asteen ammatillisen opetushenkilöstön osaamisen kehittämishanke Aila Paaso GSM Opettajien.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Digitaalisen infran täydennyskoulutus
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Liikenne- ja infra-alan osaamisen kehittämisfoorumi, LIKE
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Tule mukaan päätöksenteon koulutukseen
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan uusien opettajien sekä pitkän linjan ammattilaisten jaksamista Etsitään uudenlaisia täydennyskoulutuksen muotoja PÄIJÄT - OSAAJA Wellamo-opisto, Itä-Hämeen opisto, Heinolan kansalaisopisto

Opetusministeriö on käynnistänyt valtakunnallisen opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämisohjelman, Osaava -ohjelman. Ohjelman tavoitteena on turvata koko opetustoimessa työskentelevän henkilöstön osaamisen suunnitelmallinen kehittäminen. Kehittämisohjelman tavoitteita ovat mm. työhyvinvoinnin edistäminen, työelämälähtöisten kouluttautumisen muotojen kehittäminen, tietojen ja taitojen ajantasaistaminen ja tulevaisuuden osaaminen. Myös oppilaitosjohdon koulutus on yksi painopisteistä. PÄIJÄT - OSAAJA

Ensimmäinen vaihe: 2010 – 2011 Wellamo-opisto, Heinolan kansalaisopisto, Itä-Hämeen opisto Sisältö: Paikallinen ja alueellinen täydennyskoulutussuunnitelma Suunnitelmallinen täydennyskoulutus Moniammatillinen yhteistyö Opetuksen laatu ja henkilöstön hyvinvointi Uudet täydennyskoulutusmuodot PÄIJÄT - OSAAJA

1. Yhdistää oppilaitosten suunnittelu- ja toteuttamis- osaaminen sekä soveltuvin osin myös koulutustarpeet yhteiseksi pitkän tähtäimen koulutus- ja kehittämisprosessiksi. 2. Tehdä pitkän tähtäimen suunnitelmallisesti etenevää opetushenkilöstön osaamisen ja persoonallisen erityislaadun kehittämistyötä. 3. Etsiä uusien opettajien mentorointikäytänteitä Tukea pitkään opettaneiden opettajien työssä jaksamista  hiljaisen tiedon siirto PÄIJÄT - OSAAJA

1. Yhteinen opetushenkilöstön koulutussuunnitelma vuosille : Päijät- Hämeen vapaan sivistystyön opetushenkilöstön täydennyskoulutus- suunnitelma 2. Oppilaitoskohtaiset akuutit täydennyskoulutukset 3. Ammattitaitoa kohentavat ja ylläpitävät koulutukset sekä tuntiopetus- että päätoimiselle opetushenkilöstölle 3a. erityispainotus: uudet opettajat 3b. erityispainotus: pitkään opetustyötä tehneet, eläkeikää lähestyvät opettajat 4. Ammattitaitoa ja osaamista uusintavat koulutukset sekä muut kehittymismenetelmät: pari- ja ryhmämentoroinnin kehittäminen, vertaisauskultoinnin kehittäminen, kaksoisopettajuuden menetelmien ja käytänteiden kehittäminen, muut mukavuusalueiden ulkopuolelle ulottuvat kehittymismenetelmät PÄIJÄT - OSAAJA