Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Taiteen perusopetuksen seminaari 3.3.2011 Tornio Tj Jaana Nuottanen Kansalaisopistojen liitto KoL.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Taiteen perusopetuksen seminaari 3.3.2011 Tornio Tj Jaana Nuottanen Kansalaisopistojen liitto KoL."— Esityksen transkriptio:

1 Taiteen perusopetuksen seminaari 3.3.2011 Tornio Tj Jaana Nuottanen Kansalaisopistojen liitto KoL

2 TAUSTAA EOP:n periaatteen pohjalta edistää ihmisten monipuolista kehittymistä, hyvinvointia sekä kansanvaltaisuuden, moniarvoisuuden, kestävän kehityksen, monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden toteutumista Opinnot yleissivistäviä, harrastustavoitteisia ja yhteiskunnallisia. Opiskelu vaihtelee iltaopiskelusta kokopäiväisiin lyhytkursseihin tai intensiivikursseihin TPO:n arviointi vuoden 2011 loppuun mennessä: koulutuspoliittisena kysymyksenä, saavatko opistot jatkossa luvan järjestää laajan om:n mukaista taiteen perusopetusta. Parhaillaan käynnissä aineiston keruu, tarkistukset ja täydennykset

3 HALLITUSOHJELMISTA ”Kannustetaan aikuisväestöä oman osaamisen ylläpitoon ja kehittämiseen parantamalla kouluttautumismahdollisuuksia työelämässä, erityisesti muutostilanteissa.” ”Vapaan sivistystyön toimintaedellytykset turvataan. Kehitetään maahanmuuttajien ja syrjäytymisvaarassa olevien aikuisten sivistysmahdollisuuksia.” Tulevaan KoL lobbaa: ”Varmistetaan ja vahvistetaan TPO:n asemaa osana kansalaisopistojen palvelupalettia”.

4 MITÄ HYÖTYÄ TAITEEN PERUSOPETUKSESTA? Tutkimustuloksia vapaan sivistystyön osalta (mm. Manninen et Luukannel 2008): Vuorovaikutustaidot; itsensä toteuttaminen ja tekemisen ilo; sosiaaliset taidot; henkinen kasvu; yhteisöön liittyminen ja yhteisöllisyys; fyysinen ja henkinen terveys; oppijan minäkuvan ja identiteetin vahvistuminen; uudet verkostot; arjessa jaksaminen; yleissivistys; luottamus omaan osaamiseen jne.

5 KoL ja FAMI TPO:sta 21.4.2010 "Kunnat ovat järjestäneet taiteen perusopetusta kansalaisopistoissa taiteen perusopetuksesta annetun lain voimaantulosta lähtien. Vuoden 2010 alusta vapaasta sivistystyöstä annettuun lakiin on lisätty säädös, jonka mukaan vapaan sivistystyön oppilaitoksissa toteutettavaan taiteen perusopetukseen sovelletaan taiteen perusopetuksen lakia. Näin halutaan muun muassa varmistaa se, että opetuksessa noudatetaan jatkossakin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmia.”

6 KoL ja FAMI TPO:sta 21.4.2010 ”Laajan oppimäärän rajoittaminen vain taideoppilaitoksiin vähentää koulutuksellista ja sivistyksellistä tasa-arvoa. KoL:n ja FAMIn teettämä selvitys osoittaa, että taiteen perusopetusta vuonna 2009 toteuttaneet opistot jakaantuivat eri puolille Suomea. Kansalaisopistot järjestävät taiteen perusopetusta myös pienissä kunnissa sekä ruotsinkielisillä alueilla.”

7 KoL ja FAMI TPO:sta 21.4.2010 ”Rahoitusryhmä esittää, että kunta voisi edelleenkin päättää opetuksen järjestämisestä sekä yleisen että laajan oppimäärän osalta ottaen huomioon paikalliset ja alueelliset sivistys- ja koulutustarpeet. KoL ja FAMI pitävät tärkeänä, että taiteen perusopetuksen sekä yleisen että laajan oppimäärän mukaista opetusta on mahdollista järjestää jatkossakin kansalaisopistoissa siitä huolimatta, että kunnissa toimii myös erillisiä taiteen oppilaitoksia.”

8 MINNE MATKA, VAPAA SIVISTYSTYÖ? Visio 2015: Vapaa sivistystyö on arvostettu suunnannäyttäjä maailmaan, jossa jokaisen omaehtoinen oppiminen, ihmisenä kasvaminen ja täysipainoinen kansalaisuus toteutuvat Kehittämisen painopistealueita: identiteetti, opetus, kumppanuudet, asiakkaat, yhteiset prosessit Identiteetti = yleisen profiilin nostaminen, arvostuksen kohottaminen, arvopohjan vahvistaminen, merkityksen näkyväksi tekeminen

9 MINNE MATKA, VAPAA SIVISTYSTYÖ? Opetus = pedagogisten valmiuksien nostaminen, sukupuolinäkökulma – erityisesti miesnäkökulma – esille opetuksessa, verkko-opetuksen kehittäminen Kumppanuudet = avoimuuteen perustuvan yhteistyön lisääminen, yhteistyö toiminta-ajatuksesta (ei instituutioista käsin) lähtien, työnjako ja profiloituminen, tarpeiden ohjaaminen oppilaitosten välillä Asiakkaat = tarpeiden tunnistaminen, aliedustettujen ryhmien tavoittaminen Yhteiset prosessit = tutkimuksen ja kehitystyön jatkuvuus ja systemaattisuus, taloudellisten toimintaedellytysten turvaaminen ja edunvalvonta, moninaisuus

10 POHDINTAA Toiminnan vahvistuminen ja kysynnän kasvaminen vuosi vuodelta Kuntien rooli kansalaisopistojen ylläpitäjinä vs. muut ylläpitäjät: onko vaikutuksia opetustarjontaan? Investoinnit suhteessa kunnan muihin toimialoihin pienet, hyödyt isot (esim. Kaiku-raportti 2002 ”Hyvää helvetin halvalla”): miten perustellaan taiteen opintoja? Haasteina mm.: pidetään itsestäänselvyytenä, yleisen ja julkisen tietämyksen parantaminen, oma sanoittaminen ja terve identiteetti, ammattiylpeys, avoin keskustelu ja vuoropuhelu päättäjien ja virkamiesten kanssa

11 HAASTEITA Resurssien kohdentuminen: erityisryhmät ja koulutuspoliittisesti tärkeät alat (maahanmuuttajat, seniorit, aliedustetut ryhmät, terveyden edistäminen ja tietoyhteiskuntataidot)  miten löydetään uusia ryhmiä ja tehtäviä? Miten TPO voi vastata näihin? Ohjauksen ja neuvonnan kehittäminen (TPO- tai VS- opo?) Koulutuksen (yhteiskunnallisen) vaikuttavuuden arviointi; laatu- ja kehittämistyö kokonaisuutena Virallisen koulutusjärjestelmän ulkopuolella hankitun osaamisen tunnistaminen

12 OSAAVA 2010–2016 Ohjelma opetustoimen henkilöstölle 2010–2011 kohderyhminä sivistys- ja oppilaitosjohto, pää- ja sivutoimiset tuntiopettajat, yli 55-vuotiaat opettajat ja vähän tai ei lainkaan täydennyskoulutukseen osallistuneet Tavoitteena aktivoida vapaan sivistystyön organisaatioita kehittämään suunnitelmallisesti henkilöstönsä osaamista Tuetaan paikallisesti ja alueellisesti osaamisen kehittämisessä tarvittavien rakenteiden ja toiminnan luomista

13 OSAAVA 2010–2016 Uudistetaan henkilöstökoulutusta niin, että se palvelee entistä paremmin työyhteisökohtaisia ja henkilöstön omia osaamistarpeita KoL:lla KANTO 2010–2012 (aikuiskoulutuksen kompetenssin lisääminen) ja KOTVA 2010–2011 (valtakunnallisen kehittämisen ja mallinnuksen tukihanke) –hankkeet, uusia haettu vuoden 2011 aikana Koulutusten aiheina mm. kehittämisohjelman jalkauttaminen, laatu- ja kehittämistyö, henkilöstön hyvinvointi, työssäoppimisen avainaiheet, tietoyhteiskuntaosaaminen, johtamiskulttuurin muutos, maahanmuuttajien kotouttamislaki, muut opistojen ideoimat täydennyskoulutukset -> taustalla opistokohtaiset koulutustarvekyselyt: siis TPO myös mukana ja osana

14 Kiitos mielenkiinnostasi! Mutta vielä pieni performanssi…


Lataa ppt "Taiteen perusopetuksen seminaari 3.3.2011 Tornio Tj Jaana Nuottanen Kansalaisopistojen liitto KoL."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google