JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Elinaikainen ohjaus Euroopan unionin jäsenmaissa - tavoitteet vuodelle 2010 Raimo Vuorinen Tutkija, Koulutuksen tutkimuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

ECVET tulee, oletko valmis!
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Oppisopimus ja Eurooppa
Elinikäinen ohjaus yhteiskunnallisesta näkökulmasta Elinikäinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa –kutsuseminaari Ulla-Jill Karlsson neuvotteleva.
Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Opinto-ohjauksen haasteet Euroopassa? Raimo Vuorinen Erikoistutkija, KT Koulutuksen tutkimuslaitos Valtakunnalliset OPO-päivät.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
Osaamisen ja sivistyksen asialla OHJUS-KASED PÄÄTÖSSEMINAARI Työväenakatemia Kauniainen Helena Kasurinen
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Euroopan aluekehitysrahasto Tehtävä: “myötävaikuttaa alueellisen epätasapainon poistamiseen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Manner-Suomen ESR-ohjelma-asiakirjaesitys 2007 –
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union European Lifelong Guidance Policy Network Coordinator:
Ryhmien tehtävistä : Etelä-Savon elinikäinen oppiminen ja nuorisotakuu Tuija Toivakainen ISO ELO -kokous.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
KEHA-keskus TNO – ELO -foorumi videolla TEM:n terveisiä elinikäisen ohjauksen kehittämiseen A-P Leminen.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Esityksen transkriptio:

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Elinaikainen ohjaus Euroopan unionin jäsenmaissa - tavoitteet vuodelle 2010 Raimo Vuorinen Tutkija, Koulutuksen tutkimuslaitos (Diat pohjautuvat osin komission asettaman elinikäisen ohjauksen työryhmän toimittamiin dokumentteihin) Ohjaus seminaari Jyväskylä

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Tarkasteltavia teemoja keskustelujen pohjaksi….  Elinaikaisen ohjauksen määrittelystä….  Miksi elinaikaisella uraohjauksella on merkitystä EU:n koulutus- ja työvoimapolitiikassa…?  Ohjauksen arvioinnista saatuja tuloksia…  Käynnistyneitä toimenpiteitä…ohjauksen paradigman muutos?

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Elinaikainen uraohjaus… (EU:n ministerineuvoston päätöslauselma )  Mitä: Erilaiset toimet: »tietojen ja neuvojen antaminen, opinto-ohjaus, tietojen ja taitojen arviointi, opastus, suosittaminen, päätöksenteko- ja uranhallintataitojen opettaminen  Kenelle: Kaikenikäiset kansalaiset  Milloin: Missä tahansa elämänvaiheessa  Kohde: Koulutukseen ja ammattiin liittyvät päätökset, yksilöllisen kehityskaaren hallinta, valmiuksien, taitojen ja kiinnostusten määrittely  Ura: Yksilöllinen kehityskaari oppimisessa, työssä ja muussa sellaisessa toiminnassa, jossa valmiuksia ja taitoja opitaan ja/tai käytetään.  Missä: Julkiset palvelut, työelämä, kolmas sektori, ostopalvelut, yksityiset palvelujen tuottajat

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Miksi ohjauksen toimintapolitiikasta kiinnostuttiin?  Lissabonin strategia 2000: –kilpailukyky  Koulutus 2010 –ohjelma tavoitteiden saavuttamiseksi –Elinikäinen oppiminen –Koulutusjärjestelmän konkreetit tulevaisuuden tavoitteet –Ammatillisen koulutuksen yhteistyön lisääminen (Kööpenhaminan prosessi)  Lisäksi: –Korkea-asteen koulutuksen tutkintorakenne (Bologna –prosessi) –Osaamisen ja pätevyyksien elinikäinen kehittäminen eri työmarkkinaosapuolien kesken

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004  Ohjauksen tuloksellisuuden tarkastelu seuraavilla tasoilla: –Yksilön oppimistulokset ja urasuunnittelu –Koulutusjärjestelmän toimivuus –Työmarkkinoitten toimivuus –Yhteiskunnallisen tasa-arvon lisääminen Miksi ohjauksen toimintapolitiikasta kiinnostuttiin?

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Vastaavatko nykyiset palvelut elinaikaisen ohjauksen kysyntää - arvioinneista saatuja tuloksia…

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 OECD:n, EU:n ja Maailmanpankin toteuttamat ohjauksen toimintapolitiikan arvioinnit  Käynnistettiin marraskuussa 2000 –OECD:n Koulutus- ja työllisyyskomitean yhteinen aloite  Toimintapoliittinen konteksti: –Elinikäinen oppiminen –Aktiivinen työmarkkinapolitiikka  Rinnakkaiset arvioinnit EU:n toimesta 29 maassa  Maailmanpankin toteuttama arviointi 7 maassa

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Lisätietoa arvioinneista:  Internet-sivut: –  Yhteenvetoseminaari - Kanadassa lokakuussa 2003; yhteenveto kaikista arvioinneista  OECD Career Guidance and Public Policy; Bridging the Gap - Loppuraportti ( )  CEDEFOP – yhteenvetoraportti EU:n jäsenmaiden ohjauksesta  Euroopan koulutussäätiö – yhteenveto hakijamaiden ohjauksesta  Maailmanpankki – yhteenvetoraportti  Kaikkien arviointien maaraportit CEDEFOP:n sivuilla –  Suomenkielinen yleiskatsaus arviointituloksista on saatavissa osoitteesta: 

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Yhteenveto tuloksista:  On olemassa hyviä yksittäisiä käytäntöjä  Mutta: –Palvelujen tarjonta ei vastaa kysyntään –Tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia uraohjauksessa ei vielä käytetä täysin hyväksi –Ohjaus keskittyy turhan usein yksittäisiin valintatilanteisiin, elinikäiseen urasuunnitteluun liittyvät valmiudet jäävät vähemmälle huomiolle –Ohjausalan työntekijöiden koulutus ei aina vastaa työtehtävien vaatimuksia –Eri hallinnonalojen ja sidosryhmien keskinäinen yhteistyö on jäsentymätöntä. –Ei riittävästi tutkimustietoa ohjausta koskevan päätöksenteon tueksi

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Ministerineuvoston kokouksessaan hyväksymät toimenpiteet palvelujen kehittämiseksi:  Yhteisten painotusten ja kehittämistoimien käynnistäminen kansainvälisenä yhteistyönä (esim. OECD, UNESCO, Maailmanpankki, ILO) - > ICCDPP (International Centre on Career Development and Public Policy)  Arviointien osoittamiin kehittämishaasteisiin vastaaminen kansallisesti poikkihallinnollisena yhteistyönä  Palvelujen saatavuuden parantaminen poikkihallinnollisella yhteistyöllä  Kansalaisten urasuunnitteluvalmiuksien kehittäminen

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Ministerineuvoston kokouksessaan hyväksymät toimenpiteet palvelujen kehittämiseksi:  Alan ammattilaisten perus- ja jatkokoulutuksen kehittäminen – kokemusten vaihto jäsenmaiden kesken  Päätöksenteon tueksi tarvittavan tutkimustiedon vahvistaminen  Sukupuolten tasa-arvon huomioon ottaminen  Kansallisen kehittämistyön vahvistaminen eurooppalaisella yhteistyöllä

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Ministerineuvoston kokouksessaan hyväksymät toimenpiteet palvelujen kehittämiseksi:  EU:n rahoittamien hankkeiden tuloksellisuuden vahvistaminen (koulutusohjelmat + ESR)  Ohjausta koskevan arvioinnin integroiminen Koulutus 2010 –ohjelman seurantaan  Edellä olevien tavoitteiden huomioonottaminen olemassa olevissa rakenteissa (verkostot, työryhmät, koulutusohjelmat)

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Toteutuneita ja meneillään olevia toimenpiteitä…

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Elinaikaista uraohjausta koskevien yhteisten periaatteiden kehittäminen  Yhteiset tavoitteet ja periaatteet elinaikaisen ohjauksen toteuttamiseksi EU:n jäsenmaissa  Yhteiset non-formaalin oppimisen tunnustamisen periaatteet, joissa viitataan miten ohjauksen avulla tuetaan kansalaisia yksilöimään non-formaaleissa konteksteissa saavutettu ammatillinen osaaminen.  Ohjauksen kansallisten laatukriteereiden määrittäminen  Elinaikaisen uraohjauksen palvelujärjestelmän keskeiset piirteet jäsenmaissa

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Yhteiset tavoitteet ja periaatteet elinaikaiselle ohjaukselle  Määritelmä – päätöslauselmasta  Tavoitteet –kansalaisen, koulutusjärjestelmän, työmarkkinoiden, päättäjien näkökulmasta  Periaatteet –kuluttajanäkökulma, voimavaraistaminen, saatavuus, laadunvarmistus  Toimintapoliittiset tavoitteet –sijoittaminen koulutukseen, työmarkkinoiden toimivuus, elinikäinen oppiminen, osallisuus, tasa-arvo, taloudellinen kilpailukyky

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Kansalliset laatukriteerit  Kansalaisten osallistuminen laadunvarmistukseen palvelujen käyttäjinä  Alan ammattilaisten osaamisvaatimukset  Pysyvä laadunvarmistus  Palvelujen kattavuus  Alalla toimivien yksityisten palveluntuottajien laadun varmistaminen

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Palvelujärjestelmän keskeiset piirteet  Kansalaisen näkökulma palvelujen tuottamisessa  Toimintapolitiikan systemaattinen kehittäminen  Palvelujen keskinäinen koordinointi  Eri kohderyhmien huomioon ottaminen kattavasti  Palvelujen kehittävä arviointi  Kansainvälinen yhteistyö

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Ohjauksen toimintapoliittinen käsikirja  Pohjautuu arviointiraporteissa havaittuihin löydöksiin  Tavoitteena kansallisen ja alueellisen poikkihallinnollisen kehittämistyön tukeminen  Neljä keskeistä osaa: –Nuorten ohjauspalvelujen kehittäminen –Aikuisten ohjauspalvelujen kehittäminen –Ohjauspalvelujen monipuolistaminen –Ohjauksen järjestämistä tukevien rakenteiden kehittäminen

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Ohjauksen toimintapoliittinen käsikirja  Kukin luku jakaantuu seuraaviin osiin: –Arvioinnissa esille nousseet haasteet –Tarvittavat strategiset kysymykset –Eri vaihtoehdot toimintojen kehittämiseksi –Esimerkkejä toimivista käytännöistä  Kirjan käyttömahdollisuuksia –Palvelujen itsearviointi –Palvelujen omaehtoinen kehittäminen –Vertaisarviointi  Kirja julkaistaan joulukuussa 2004 komission ja OECD:n yhteisjulkaisuna –englanti, ranska, saksa, espanja (suomenkielinen tiivistelmä OECD:n sivuille)

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Jäsenmaiden keskinäinen yhteistyö palvelujen kehittämiseksi  Koulutusohjelmat –Socrates –Leonardo da Vinci Seuraavalla hakukierroksella painopistealueena non- formaalin oppimisen tunnustaminen –Yhteisöaloitteet Kevään 2004 haussa tavoitteena oli kansallisten poikkihallinnollisten ohjausalan työryhmien perustaminen Nyt hyväksytyissä hankkeissa mukana 12 jäsenmaata Suomi mukana klusterissa, jossa mukana Itävälta, Saksa, Puola, Tsekinmaa, Ranska

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Mitä EU:n tavoitteet merkitsevät Suomen osalta?  Suomessa on jo meneillään monia kehittämisehdotusten suuntaisia toimenpiteitä –opetus- ja työhallinnon kansalliset hankkeet –alueelliset projektit  Haasteet: –kansallinen pysyvä poikkihallinnollinen yhteistyöryhmä? Suomi mukana yhteisöaloitteessa –tutkimustiedon systemaattisempi käyttö päätöksenteon pohjana kehittämistyö meneillään –alan ammattilaisten koulutuksen kehittäminen (maisteriohjelmat, perus- ja jatkokoulutus) kehittämistyö meneillään –paikallisen päätöksenteon merkitys?

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Lisätietoja teemasta CEDEFOP:n sivuilla (

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Kiitoksia! Lisätietoja: Raimo Vuorinen Tutkija Koulutuksen tutkimuslaitos PL Jyväskylän yliopisto Puh. (014) , GSM Takaisin ohjelmaan >>