Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Opinto-ohjauksen haasteet Euroopassa? Raimo Vuorinen Erikoistutkija, KT Koulutuksen tutkimuslaitos Valtakunnalliset OPO-päivät.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Opinto-ohjauksen haasteet Euroopassa? Raimo Vuorinen Erikoistutkija, KT Koulutuksen tutkimuslaitos Valtakunnalliset OPO-päivät."— Esityksen transkriptio:

1 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Opinto-ohjauksen haasteet Euroopassa? Raimo Vuorinen Erikoistutkija, KT Koulutuksen tutkimuslaitos Valtakunnalliset OPO-päivät ”Sisua ja Sibeliusta” Lahti, 4.2.2007

2 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Tarkasteltavia teemoja  Miksi ohjauksella on merkitystä EU:n ja Suomen koulutus- ja työvoimapolitiikassa…?  Ohjauksen laajentunut tulkinta…?  Käynnistyneitä toimenpiteitä…

3 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Miksi ohjausta koskevaa keskustelua tulisi käydä?  Olemassa olevien palvelujen säilyttäminen?  Olemassa olevien palvelujen kehittäminen?  Palvelujen kohdentaminen?  Palvelujen mitoittaminen kysyntään ja käyttäjien tarpeisiin?  Asetettujen tavoitteiden toteutuminen? –Kuka määrää tavoitteet?  Ammattilaisten oma oppiminen?  Tulossopimusten täyttäminen?  Palvelujen laadunvarmistus?  Kustannustehokkuus – resurssitehokkuus?

4 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Miksi ohjauksen toimintapolitiikasta kiinnostuttiin?  Lissabonin strategia 2000: –kilpailukyky  Koulutus 2010 –ohjelma tavoitteiden saavuttamiseksi –Elinikäinen oppiminen –Koulutusjärjestelmän konkreetit tulevaisuuden tavoitteet –Ammatillisen koulutuksen yhteistyön lisääminen (Kööpenhaminan prosessi)  Lisäksi: –Korkea-asteen koulutuksen tutkintorakenne (Bologna –prosessi) –Osaamisen ja pätevyyksien elinikäinen kehittäminen eri työmarkkinaosapuolien kesken

5 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007  Ohjauksen tuloksellisuuden tarkastelu seuraavilla tasoilla: –Yksilön oppimistulokset ja urasuunnittelu –Koulutusjärjestelmän toimivuus –Työmarkkinoitten toimivuus –Yhteiskunnallisen tasa-arvon lisääminen Miksi ohjauksen toimintapolitiikasta kiinnostuttiin?

6 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 OECD:n, EU:n ja Maailmanpankin toteuttamat ohjauksen toimintapolitiikan arvioinnit 2000-2007  Käynnistettiin marraskuussa 2000 –OECD:n Koulutus- ja työllisyyskomitean yhteinen aloite  Toimintapoliittinen konteksti: –Elinikäinen oppiminen –Aktiivinen työmarkkinapolitiikka  2000-2004: rinnakkaiset arvioinnit EU:n toimesta 29 maassa  Maailmanpankin toteuttama arviointi 7 maassa  Meneillään Välimeren alueen ja Balkanin maiden ohjauksen arvioinnit (Euroopan koulutussäätiö)

7 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Lisätietoa arvioinneista:  Internet-sivut: – http://www.oecd.org/els/education/careerguidance/  Yhteenvetoseminaari - Kanadassa lokakuussa 2003; yhteenveto kaikista arvioinneista  OECD Career Guidance and Public Policy; Bridging the Gap - Loppuraportti (16.2.2004)  CEDEFOP – yhteenvetoraportti EU:n jäsenmaiden ohjauksesta  Euroopan koulutussäätiö – yhteenveto hakijamaiden ohjauksesta  Maailmanpankki – yhteenvetoraportti  Kaikkien arviointien maaraportit CEDEFOP:n sivuilla –http://www.trainingvillage.gr/etv/http://www.trainingvillage.gr/etv/  Suomenkielinen yleiskatsaus arviointituloksista on saatavissa osoitteesta:  http://www1.oecd.org/publications/e-book/910401FE5.PDF

8 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Ohjauksen trendejä EU:n jäsenmaissa? (Sultana 2004) TarkastelunäkökulmaOhjaus ennenOhjaus tulevaisuudessa Ohjauksen luonneOhjauksen asema toissijainenOhjaus asiakkaan perusoikeutena Perusta psykologiassaOhjauksella monitieteinen perusta Ohjausta tarkastellaan paikallisena kysymyksenä Ohjauksella eurooppalainen ulottuvuus Ohjauksen Kohderyhmät Nuoret ja työttömätOhjausta tarjolla elinikäisen ohjauksen näkökulmasta Marginaalissa olevat riskiryhmätPalvelut kohdennetaan kaikille asiakasryhmille Ohjauspalvelujen ajoitus Koulutuksen nivelvaiheissaElinikäinen ohjaus OngelmatilanteissaEnnaltaehkäisevänä tavoitteena henkilökohtaisten elämänhallintataitojen kehittäminen

9 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Ohjauksen trendejä EU:n jäsenmaissa? (Sultana 2004) Tarkastelu- näkökulma Ohjaus ennenOhjaus tulevaisuudessa Ohjauspalvelujen sijainti InstituutiotInstituutioiden rinnalla palvelujen tarjoajina kolmas sektori ja vapaaehtoisjärjestöt Aikaan ja paikkaan sidotutMonimuotoiset aikaan ja paikkaan sitomattomat avoimet ympäristöt Palvelujen tarjoajatJulkiset palvelutJulkisten palvelujen rinnalla yksityiset palvelun tarjoajat Vain ammattilaisetAmmattilaisten rinnalla eri sidosryhmät Ammattilaisilla ohut peruskoulutus Palvelujen tarjoajilla vahva ammattirakenne ja kattava täydennyskoulutus Ammattilaisille tarjolla vain yhden tason tutkinto Erilaisiin palveluihin voi erikoistua syvyysasteeltaan vaihtelevalla peruskoulutuksella

10 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Ohjauksen trendejä EU:n jäsenmaissa? (Sultana 2004) Tarkastelu- näkökulma Ohjaus ennenOhjaus tulevaisuudessa PalvelumuodotPalvelun tavoitteet instituutiolähtöisetAsiakaslähtöisyyden korostaminen KeskusjohtoisetHajautetut palvelut, joilla kansallinen laadunvarmistus Yksi kaikille suunnattu peruspalveluEri asiakasryhmien tarpeisiin mitoitetut palvelut Eri hallinnonaloilla omat erilliset palvelutMoniammatillinen verkostotyö Yleisin palvelumuoto henkilökohtainen ohjausRyhmäohjauksen kehittäminen henkilökohtaisen ohjauksen rinnalle Erillään opetuksestaOpetussuunnitelmaan integroituneena Ohjaajilla jäsentymätön rooliOhjaukseen erikoistunut henkilöstö Ei säädöspohjaaSäädöksin määritelty perusta Erillään työmarkkinatiedostaTieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään eri järjestelmissä olevien tietojen yhdistelemiseen asiakaskäyttöön Ohjausta koskeva tutkimus satunnaistaPalvelujen systemaattinen arviointi tutkimuksen avulla

11 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Elinikäinen ohjaus… (EU:n ministerineuvoston päätöslauselma 28.5.2004)  Mitä: Erilaiset toimet: »tietojen ja neuvojen antaminen, opinto-ohjaus, tietojen ja taitojen arviointi, opastus, neuvottelu, päätöksenteko- ja uranhallintataitojen opettaminen  Kenelle: Kaikenikäiset kansalaiset  Milloin: Missä tahansa elämänvaiheessa  Kohde: Koulutukseen ja ammattiin liittyvät päätökset, yksilöllisen kehityskaaren hallinta, valmiuksien, taitojen ja kiinnostusten määrittely  Ura: Yksilöllinen kehityskaari oppimisessa, työssä ja muussa sellaisessa toiminnassa, jossa valmiuksia ja taitoja opitaan ja/tai käytetään.  Missä: Julkiset palvelut, työelämä, kolmas sektori, ostopalvelut, yksityiset palvelujen tuottajat

12 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Ministerineuvoston 28.5.2004 kokouksessaan hyväksymät toimenpiteet palvelujen kehittämiseksi:  Yhteisten painotusten ja kehittämistoimien käynnistäminen kansainvälisenä yhteistyönä (esim. OECD, UNESCO, Maailmanpankki, ILO) - > ICCDPP (International Centre on Career Development and Public Policy)  Arviointien osoittamiin kehittämishaasteisiin vastaaminen kansallisesti poikkihallinnollisena yhteistyönä  Palvelujen saatavuuden parantaminen poikkihallinnollisella yhteistyöllä  Kansalaisten urasuunnitteluvalmiuksien kehittäminen

13 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Ministerineuvoston 28.5.2004 kokouksessaan hyväksymät toimenpiteet palvelujen kehittämiseksi:  Alan ammattilaisten perus- ja jatkokoulutuksen kehittäminen – kokemusten vaihto jäsenmaiden kesken  Päätöksenteon tueksi tarvittavan tutkimustiedon vahvistaminen  Sukupuolten tasa-arvon huomioon ottaminen  Kansallisen kehittämistyön vahvistaminen eurooppalaisella yhteistyöllä

14 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Ministerineuvoston 28.5.2004 kokouksessaan hyväksymät toimenpiteet palvelujen kehittämiseksi:  EU:n rahoittamien hankkeiden tuloksellisuuden vahvistaminen (koulutusohjelmat + ESR)  Ohjausta koskevan arvioinnin integroiminen Koulutus 2010 –ohjelman seurantaan  Edellä olevien tavoitteiden huomioonottaminen olemassa olevissa rakenteissa (verkostot, työryhmät, koulutusohjelmat)

15 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Suomessa on jo meneillään monia kehittämisehdotusten suuntaisia toimenpiteitä: -koulutuksen tutkimus- ja kehittämissuunnitelma 2003 – 2008 -työllisyyden politiikkaoohjelma -uudet opetussuunnitelmat -nuorten osallisuushanke -aikuisten ohjauksen kehittämishankkeet (AIHE, NOSTE) -ohjauksen kehittämishanke OPH:ssa -CHANCES -hanke -ohjaajien perustutkinnon kehittäminen -ohjaajien täydennyskoulutuksen kehittäminen -korkea-asteen ohjauksen kehittäminen -aikuisten ohjauksen toimenpide-ohjelma -…alueelliset pilotit

16 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Ohjauksen toimintapoliittinen käsikirja  EU ja OECD julkaisivat joulukuussa 2004 Elinaikaisen ohjauksen toimintapolittisen käsikirjan  Pohjautuu OECD:n ja EU:n arviointiraporteissa havaittuihin löydöksiin  Tavoitteena kansallisen ja alueellisen poikkihallinnollisen kehittämistyön tukeminen

17 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Ohjauksen toimintapoliittinen käsikirja  Neljä keskeistä osaa: –Nuorten ohjauspalvelujen kehittäminen –Aikuisten ohjauspalvelujen kehittäminen –Ohjauspalvelujen monipuolistaminen –Ohjauksen järjestämistä tukevien rakenteiden kehittäminen  Kukin luku jakaantuu seuraaviin osiin: –Arvioinnissa esille nousseet haasteet –Tarvittavat strategiset kysymykset –Eri vaihtoehdot toimintojen kehittämiseksi –Esimerkkejä toimivista käytännöistä

18 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Ohjauksen toimintapoliittinen käsikirja  Kirjan käyttömahdollisuuksia –Palvelujen itsearviointi –Palvelujen omaehtoinen kehittäminen –Vertaisarviointi  Kirja julkaistiin joulukuussa 2004 komission ja OECD:n yhteisjulkaisuna –Käännetty noin kymmenelle eri kielelle  Suomenkielinen tiivistelmä OECD:n sivuilla –http://www.oecd.org/document/35/0,2340,en_2649_34511_19403 23_1_1_1_37455,00.htmlhttp://www.oecd.org/document/35/0,2340,en_2649_34511_19403 23_1_1_1_37455,00.html

19 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Maastrichtin kommunikea: - Opetusministereiden kokous joulukuussa 2004  Elinaikaisen ohjauksen tehostaminen yhdeksi koulutuspoliittiseksi painopistealueeksi kaikissa jäsenmaissa: –Elinaikaisen ohjauksen eurooppalaisten yhteisten puitteiden tunnetuksi tekeminen eri osapuolille –Ohjausjärjestelyjen kehittäminen yhteisten puitteiden avulla –Tarkoituksenmukaiset ohjaus ja neuvontapalvelut kansalaisille yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen suunnittelemisen tueksi

20 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Elinaikaista ohjausta koskevien yhteisten eurooppalaisten puitteiden kehittäminen  Yhteiset tavoitteet ja periaatteet elinaikaisen ohjauksen toteuttamiseksi EU:n jäsenmaissa  Yhteiset non-formaalin oppimisen tunnustamisen periaatteet, joissa viitataan miten ohjauksen avulla tuetaan kansalaisia yksilöimään non-formaaleissa konteksteissa saavutettu ammatillinen osaaminen.  Ohjauksen kansallisten laatukriteereiden määrittäminen  Elinaikaisen ohjauksen palvelujärjestelyjen keskeiset osatekijät jäsenmaissa

21 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Tukimateriaalia  EU:n ammatillisen koulutuksen kehittämiskeskus CEDEFOP julkaisi keväällä 2005 tukimateriaaleja yhteisten puitteiden arvioimiseksi ja jatkokehittämiseksi  Suomennos OPH:n ohjauksen hankkeen raportin liitteenä: http://www.oph.fi/SubPage.as p?path=1,443,25825,32706,5 2153 http://www.oph.fi/SubPage.as p?path=1,443,25825,32706,5 2153

22 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Yhteiset tavoitteet ja periaatteet elinaikaiselle ohjaukselle  Määritelmä – päätöslauselmasta  Tavoitteet –kansalaisen, koulutusjärjestelmän, työmarkkinoiden, päättäjien näkökulmasta  Periaatteet –kuluttajanäkökulma, voimavaraistaminen, saatavuus, laadunvarmistus  Toimintapoliittiset tavoitteet –sijoittaminen koulutukseen, työmarkkinoiden toimivuus, elinikäinen oppiminen, osallisuus, tasa-arvo, taloudellinen kilpailukyky

23 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Kansalliset laatukriteerit  Kansalaisten osallistuminen laadunvarmistukseen palvelujen käyttäjinä  Alan ammattilaisten osaamisvaatimukset  Pysyvä laadunvarmistus  Palvelujen yhdenmukaisuus ja kattavuus  Alalla toimivien yksityisten palveluntuottajien laadun varmistaminen

24 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Palvelujärjestelyjen keskeiset osatekijät  Kansalaisen näkökulma palvelujen tuottamisessa  Toimintapolitiikan systemaattinen kehittäminen  Palvelujen keskinäinen koordinointi  Eri kohderyhmien huomioon ottaminen kattavasti  Palvelujen kehittävä arviointi  Kansainvälinen yhteistyö

25 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Suomen EU-puheenjohtajakauden konferenssi  ”Building the Stepping Stones” –Jyväskylä, 6-7 November 2006  Tavoitteet: –Ministerineuvoston elinikäisen ohjauksen päätöslauselman 2004 toimenpide-ehdotusten seurana –Esitys jatkotoimenpiteiksi  Materiaalit: http://ktl.jyu.fi/ktl/guidance2006

26 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Suomen EU-puheenjohtajakauden ohjauksen seminaarin raportti (Watts 2006)  Tällä hetkellä ohjauksen kehittämiselle on olemassa sekä poliittinen että sosiaalinen tilaus jäsenmaissa.  Kansallisen kehittämisen rinnalla tarvitaan jäsenmaiden keskinäistä yhteistyötä.  Jäsenmaissa elinikäisen ohjauksen strategia tulisi integroitua elinikäisen oppimisen strategioihin.  Kehittämistyössä tulisi ottaa huomioon käytännön ohjaustyön, tutkimuksen ja poliittisen päätöksenteon välinen yhteistyö –Kansalliset elinikäisen ohjauksen pysyvät asiantuntijaryhmät.  Euroopan tason yhteistyötä voidaan edistää jäsenmaiden kansallisten ryhmien verkostolla.

27 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Komission tiedonanto aikuskoulutuksesta (lokakuu 2006)  Komissio katsoo, että aikuisten oppiminen on kriittinen tekijä Lissabonin strategian tavoitteiden saavuttamisessa. Tiedonannon pääviestit ovat seuraavat: –aikuiskoulututukseen osallistumisastetta tulee nostaa ja tehdä siitä tasaisempaa eri väestöryhmien kesken –aikuiskoulutuksen laatua tulee nostaa investoimalla opetusmenetelmiin ja -aineistoon ja aikuiskouluttajien ammattitaitoon sekä kehittämällä laadunvarmistusjärjestelmiä –aikuiskoulutusta tulee saattaa opiskelijakeskeisemmäksi kehittämällä osaamisen tunnistamista ja tunnustamista –ikääntyneiden ja maahanmuuttajien koulutusta tulee kehittää

28 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Helsingin kommunikea 5.12.2007:  Jäsenmaiden tulisi kiinnittää huomiota ammatillisen koulutuksen kehittämiseen ja tämä edellyttää tehostettua elinikäistä ohjausta, joka ottaa paremmin huomioon ammatillisen koulutuksen ja työelämän mahdollisuudet ja vaatimukset, muun muassa lisäämällä kouluissa ja perheille suunnattua ammatinvalinnanohjausta, tiedottamista ja neuvontaa tietoisten valintojen varmistamiksi

29 I Ohjausta koskeva julkinen päätöksen- teko II Ohjaus- järjestely t III Asiakkaalle näkyvät ohjaus- palvelut Toimintapoliittinen ulottuvuus Kontekstuaalinen ulottuvuus Organisaatio- ulottuvuus Vastuu-ulottuvuus Sisällöllinen ulottuvuus Menetelmällinen ulottuvuus Työnjaollinen ulottuvuus Aikaulottuvuus - opinpolku Ohjauksen systeemin taso Ohjauksen ulottuvuudet Verkostomaisesti tuotettujen Ohjauksen Palvelujärjestelyjen Malli (Nykänen, Karjalainen, Vuorinen & Pöyliö 2007) Mallin kysymykset strategisen oppimisen kehän viitekehyksessä Vahvuudet Kehittämistarpeet Uudistava toiminta Joustava toiminta Palautteen pohjalta tarkennettu toiminta Taustasuunnittelu Asiakkaalle näkyvät palvelut Analyysi ja arviointi Viestintä ja sitoutuminen Toiminta ja oppiminen Visiot, strategiat, kehittämistavoitteet Bottom up Top down I ja II taustalla ohjaus-, organisaatio-, johtamis-, verkosto- ja systeemiteori at ( Taustalla ohjausteoriat)

30 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Kiitoksia! Lisätietoja: Raimo Vuorinen Erikoistutkija, KT Koulutuksen tutkimuslaitos PL 35 40014 Jyväskylän yliopisto Puh. (014) 260 3271, GSM 050-361 1909 email: raimo.vuorinen@ktl.jyu.fi Skype: vuorai


Lataa ppt "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/04/2/2007 Opinto-ohjauksen haasteet Euroopassa? Raimo Vuorinen Erikoistutkija, KT Koulutuksen tutkimuslaitos Valtakunnalliset OPO-päivät."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google