Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
HAAGA-HELIAn laadunvarmistusjärjestelmä
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Karelia-amk kehittämisraportti
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kansalliset ja kansainväliset.
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Laadunvarmistusjärjestelmä
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Toisen auditointikierroksen.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
FINHEEC Quality Tour Sveitsi ja Saksa
Toiminnan suunnittelu
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
LAATUTYÖSTÄ JA AUDITOINNISTA TTY:N KIRJASTOSSA Kaija Jääskeläinen, Tampereen teknillinen yliopisto Kirjasto.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Ohjeita loppuraportointiin.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Mistä yliopistojen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen Pirjo Halonen Laatupäällikkö
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Enter your footer here KEK TKK:n LVJ Sisäiset auditoinnit ja KKAn uusinta-auditointi
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
”Monesta säikeestä yhdeksi köydeksi” – Helsingin yliopiston kirjastojen valmistautuminen auditointiin Yliopistokirjastojen laadun varmistus: kokemukset.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics Maria Schröder Laatuleimat osa Hankenin jokapäiväistä elämää Maria.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Jyväskylän yliopistossa
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Opiskelijarekisterin ja Oodi-konsortion tulevaisuudennäkymiä
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden seuranta Korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Paasitorni Puheenjohtaja Riitta Pyykkö Korkeakoulujen arviointineuvosto

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 2 Auditointien seurannan muodot  Auditoinnin päätösseminaari Mitä opimme? Hyvien käytänteiden levittäminen korkeakoulussa Miten tästä eteenpäin?  Palaute korkeakouluilta ja auditointiryhmältä KKA:lle > Mahdolliset muutokset auditointimalliin  Seurantaseminaarit noin kolme vuotta auditoinnista Palautetta kehittämistyöstä, kokemusten jakamista  KKA:ssa tehdyt analyysit (Moitus 2009)  Muu, esimerkiksi korkeakoulujen itse organisoimat benchmarkingit  Auditointien 2. kierros

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 3 Laatutyö ennen varsinaista laadunvarmistusjärjestelmää  Laatutyöllä usein pitkä historia osana korkeakoulun strategioita ja toiminnan kehittämistä  Ensimmäisinä elementteinä olleet useimmiten opetuksen ja oppimisen palautemenettelyt  Laatutyö kohdistunut pikemmin tulosten laatuun (vrt. tutkimuksen arviointi)  Ammattikorkeakouluissa perustamisvaihe arviointeineen tärkeä  Kokeiltu useita erilaisia laatutyökaluja; työllä ei vielä järjestelmärakennetta  Liittäminen johtamiseen ja toiminnanohjaukseen tehnyt toiminnasta järjestelmällisempää ja tavoitteellisempaa

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 4 Auditoinneissa esiin nousseita vahvuuksia 1 (2)  Sirpa Moitus: Analyysi korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmien auditointien tuloksista vuosilta KKA 14:2009  Monet vahvuuksista samalla (toisten ja omia) kehittämiskohteita; useimmat esiintyneet myös 2008 jälkeen  Luotu toiminnot ja yksiköt kattava laadunvarmistusjärjestelmä; prosessit kuvattu ja vastuut määritelty  Toiminnanohjaus ja laadunvarmistus kytketty toisiinsa  Opetussuunnitelmatyöllä, ohjauksella ja palautejärjestelmillä keskinäinen yhteys  Korkeakoulun johto sitoutunut laadunvarmistukseen

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 5 Auditoinneissa esiin nousseita vahvuuksia 2 (2)  Tutkimuksen painoalat määritelty  Tutkimuksen/t&k-toiminnan tukipalveluilla laadunvarmistusjärjestelmä  Tukipalveluilla (erityisesti kirjastoilla) kattava laadunvarmistusjärjestelmä  Henkilöstön kehittämiseen tullut lisää systemaattisuutta  Henkilökunta ja opiskelijat osallistuvat laatutyöhön  Korkeakoululla itsellään realistinen kokonaiskuva laadunvarmistusjärjestelmästään ja sen kehittämistarpeista

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 6 Kehittämiskohteita 1 (2)  Laadunvarmistusjärjestelmän keventäminen ja yhtenäistäminen kokonaisuudeksi  Sisäisten arviointikäytäntöjen kehittäminen; palaute- ja arviointitiedon parempi hyödyntäminen  Laadunvarmistusjärjestelmän kuvaaminen kattavammin myös englanniksi  Opiskelijapalautteen hyödyntäminen, palautteen palaute (huom! myös kansainväliset opiskelijat ja jatko-opiskelijat)  Oppimisen arviointimenetelmien kehittäminen  Tutkimustoiminnan strateginen johtaminen, tutkimuksen riittämättömän laadun tunnistaminen

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 7 Kehittämiskohteita 2 (2)  Keskeisten sidosryhmien määrittely, sidosryhmäpalautteen systematisointi  Opiskelijoiden ja sidosryhmien roolin vahvistaminen  Hyvien käytänteiden levittämisen tehostaminen  Henkilöstön rekrytoinnin strateginen suunnittelu  Johtamisen laatu- ja palautejärjestelmät  Menettelyt, joilla johto seuraa ja arvioi laadunvarmistusjärjestelmän toimivuutta kokonaisuutena

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 8 Auditoinnin vaikutus  Muutoksia runsaasti > vaikea erottaa, mikä seurasi juuri auditoinnista  Auditointiin valmistautuminen (ml. itsearviointi) ja osallistuminen koettu tärkeiksi vakiinnuttivat laadunvarmistusta käytännön toiminnaksi, tukivat soveltamistyötä lisäsivät ”laatutietoisuutta”, auttoivat sisäistämään laatutyön merkityksen antoivat vahvistusta valitulle suunnalle ja nostivat esiin uusia asioita laadunvarmistus muuttui luontevaksi osaksi arkityötä uusinta käynnistänyt erityisen voimakkaan kehittämisen  Kehittävä arviointi koetaan edelleen oikeana lähtökohtana; akkreditointien hyödyt/tarve nähdään kansainvälistymisessä

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 9 Auditoinnin jälkeinen kehittämistyö 1(3)  Rakenteellinen muutos ja sisäiset organisaatiomuutokset sekä haaste että mahdollisuus  Laadunvarmistusjärjestelmän yhtenäistäminen ja virtaviivaistaminen yleistä  Strateginen johtaminen yhä tärkeämpää laadunhallinta kytketty aiempaa vahvemmin johtamiseen yhden strategian politiikkaa / erillisstrategioiden lisäämistä seurantaindikaattorien käytön lisääminen (yo) / tarkoituksenmukaistaminen (amk) johtamisvalmennusta/koulutusta johtamisen palautejärjestelmien kehittämistä

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 10 Auditoinnin jälkeinen kehittämistyö 2(3)  Osaamisperusteinen ajattelu lisääntynyt, siksi huomiota oppimistuloksiin viitekehyksen soveltamiseen (NQF – EQF) opetuksen laadun kehittämiseen pedagogiseen koulutukseen (myös asenteet muuttuneet myönteisemmiksi) opetuksen johtamiseen pedagogisiin strategioihin

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 11 Auditoinnin jälkeinen kehittämistyö 3(3)  Henkilöstön kehittämisessä suunnitelmallisempi ja määrätietoisempi ote (vrt. edellä pedagogisesta koulutuksesta)  Tukipalveluiden ja perustehtävien suhdetta mietitty  Sähköiset järjestelmät lisääntyneet  Benchmarking lisääntynyt, myös kansainvälinen  Hyvien käytänteiden levittämiseen korkeakoulun sisällä kiinnitetty huomiota  Opiskelijakuntien laadunvarmistus (SAMOK)

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 12 Lisäksi Kiitokset erittäin arvokkaasta palautteesta ja ideoista toisen kierroksen mallin suunnitteluun! (mutta niistä lisää huomenna)