TÄHTITIEDE: ASTROBIOLOGIA Kuvan lähde: Nasa. –Tähtitiedettä biologian ja maantieteen näkökulmasta –toinen pääteema on astrobiologia ja toinen taivaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

Moodle verkko- oppimisympäristö Lyhyt johdatus kuvien avulla Lähde: Tem Valtosen PP-esitys Vetu 7 -koulutuksessa.
JAKSOSUUNNITELMA T IETO - JA VIESTINTÄTEKNIIKKA PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ Sanna Kesti ( )
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
AVARUUS Tutkiva oppiminen
Valinnaiset harjoitukset yksin, pareittain tai kolmen hengen ryhmässä.
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
Havainto.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
MOKIA - mobiilia kiinteistönhuollon ammatillista oppimista
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Leif Ekrem / Brändö gymnasium1 Astrofysiikka – Verkkokurssi (ruotsinkielinen) COSMOS.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
ANTIIKIN KREIKAN TIEDE
Kaupungin kanssa asujat: Lapset ja nuoret osallistuvina asukkaina Sirpa Tani, FT Maantieteen ja ympäristökasvatuksen professori, Opettajankoulutuslaitos,
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Tentti- ja kurssi-ilmoittautuminen. Käyttäisimmekö WebOodia, miksi?
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Kirjan toimittaminen Kuvien hankinta Painattaminen Markkinointi
Ossi Mäntylahti Yhteiskunnallinen näkemys: tekijänoikeus- lainsäädännön ja käytäntöjen vaikutus suomen kieleen digitaalisella aikakaudella
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Oulun normaalikoulu GIS-KURSSI 2005 TERVETULOA! GIS ja paikkatieto osana uuden opetussuunnitelman aluetutkimuskurssia.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Marja Kankaanranta Tiedottaminen verkostojen.
Havainto. Taivaalla näkyvistä kohteista tutuimpia on Otava, eli Ursa Major (Iso Karhu) Se kiertyy öisellä vaelluksella Pohjantähden ympärillä.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Johdatus tietojärjestelmätieteeseen
TÄHDENLENTO.
Jyväskylän ammattiopisto
Säilyttäminen KMT Kuluttaja 2010 Säilyttäminen tutkittiin KMT Kuluttaja 2010 tutkimuksen yhteydessä kirjekyselynä Personoitu lomake: Vastaajan lomakkeelle.
Tvt-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos ( ) TULUVAT Jari Koivisto, Lumon lukio, Vantaa (koordinaattori)
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma.
Oulun normaalikoulun lukio. Normaalikoulun lukio on Linnanmaalla toimiva Oulun yliopiston harjoittelukoulu. Koulussa työskentelee varsinaisten opettajien.
“Cyborgit” ja kielenopiskelu: verkkokurssi vastauksena uuden sukupolven asettamiin pedagogisiin haasteisiin HILC seminaari, Kielikeskus, HY Marja.
APAJA Lkv
Akaan lukio 1 lk:ien vanhempainilta
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Kstars Asensin Kstars-sovelluksen, jonka avulla voi simuloida tähtitaivasta haluamastaan sijainnista katsottuna. Se oli varmasti ihan kiva ohjelma jollekin.
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Sähköiset yo-kirjotukset
465104A Metallien lämpökäsittely ja hitsaus 5op
Kotitalouden kurssit lukiossa
KUVATAIDE Kuvataideopetuksen tarkoituksena on kehittää opiskelijan ymmärrystä yhteiskunnan ja ympäristön visuaalisista ilmiöistä ja niiden merkityksistä.
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Opintojen eteneminen ja kurssitilanne 3. jakson jälkeen
Aineistotyyppi työpaja
Hyton innovaatioprojektiopintojen loppuseminaari
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

TÄHTITIEDE: ASTROBIOLOGIA Kuvan lähde: Nasa

–Tähtitiedettä biologian ja maantieteen näkökulmasta –toinen pääteema on astrobiologia ja toinen taivaan kohteiden kuten tähtikuvioiden, planeettojen ja Kuun vaiheiden havainnointi sekä tunnistus Otava (Ison karhun 7 tähteä) ja Pieni karhu © T. Credner & S. Kohle, AlltheSky.com Linkki kuvaan Lähde: Nasa

Kenelle –Lukion opiskelijalle, jolla maantieteen (GE1) ja biologian (BI1) pakolliset kurssit suoritettu –Syventää tähtitiedettä, jota käsitelty GE1- kurssilla –Materiaalia on tarjolla Fronterissa kaikille Helsingin kaupungin lukion opettajille ja opiskelijoille Materiaalista voi hyödyntää vain niitä osia joita tarvitsee – myös esim. GE1-kurssilla

–Kurssin tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää tähtitieteen peruskäsitteitä osaa käyttää tähtikarttaa sekä tunnistaa tähtikuvioita, planeettoja ja Kuun vaiheita pohdiskelee elämän edellytyksiä Maan ulkopuolella osaa etsiä tähtitieteeseen liittyvää aineistoa Internetistä ja seurata tähtitieteen uutisia sekä kehitystä Kuvien lähteet: Nasa

Kursin toteutus –Työskentely tapahtuu pääosin verkossa Fronter-oppimisalustaa käyttäen Power Point –runko kurssista Runsaasti tehtäviä: teoreettisia, mutta myös omat havainnot ja työt Keskustelut Mediaseuranta: seurataan uutisia astrobiologian alalta Tiede-lehti: yhteistyösopimus käyttää elektronista Tiede-lehteä  Mielenkiintoiset artikkelit, tehtäviä Oma tutkielma: opiskelija perehtyy johonkin astrobiologian aihepiiriin syvällisemmin –Stellarium-ohjelmisto: voi asentaa omalle koneelle, tähtikartat** –vierailu Ursan tähtitorniin –Heurekan planetaario Elokuvat: Kosmiset törmäykset ja Elämää etsimässä: Olemmeko yksin? (Pikavuoro äärettömyyteen?) miniplanetaario –omat tähtitaivaan havainnot

Stellarium: Kuvankaappaus