LabLife3D Mikrobiologian ja kemian laboratorio virtuaalimaailma Second Lifessä Eero Palomäki ja Pekka Qvist LabLife3D:n kotisivut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Yli puolella metsäteollisuuden henkilöstöstä tekniikan alan koulutus LÄHDE: EK:n palkkatilasto, 2. neljännes 2012.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
Mikrobiologikillan työelämäilta Carola Fortelius Metropolia ammattikorkeakoulu Viikki
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus verkossa Ohjausryhmä
Tervetuliaistoivotus
Koulutuskeskus Salpaus Hyvä Yritys /Georges Segura - Outi Salmela Tervetuloa! Hyvä Yritys (ammatillinen oppimisympäristöjen kehittämishanke)
Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela DCL2011 Vanajanlinna.
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Projektipäällikkö: Päivi Tiilikainen
Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen Tutkimuspainotteinen kandidaatinseminaari Opintori Henna Paananen Mirja Väänänen.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Elektroniikan valmistuksen koulutus- ja koetehdas ELECTRIA
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OHJAAJAN KOKEMUKSIA SÄHKÖISEN HOPS-TYÖKALUN KÄYTÖSTÄ espanjalainen filologia Elina Liikanen Romaanisten kielten laitos Oodi-päivät ?
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Minustako BIOANALYYTIKKO?. Mikä ihmeen bioanalyytikko? terveydenhuollon ammattihenkilö kliinisessä laboratoriotyössä laboratoriotutkimusprosessin asiantuntija.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
LINGCOMM Eija Torkinlampi Centria AMK Centria-ammattikorkeakoulu |
Tekniikan koulutus OULUN AMMATTIKORKEAKOULU. Oamkista valmistuu informaatioteknologian, energian ja automaation, konetekniikan sekä rakentamistekniikan.
Tuomo Tarvainen Diplomityöntekijän työkalut Kemian tekniikan laitos
Parkanon yksikön henkilöstön puheenvuoro
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
ABITTI-KOE FYSIIKASSA JA KEMIASSA
MIKSI LUKIOON???.
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Toiminnallinen tiedepäivä
Järjestöt työnantajina
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena –kysely Palaute Synergiaryhmältä ja KOOTuelta Helena Majamäki
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Tiedotusta, valistusta, yhteistyötä…
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
BIOLÄÄKETIETEEN koulutusohjelma
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Opettajankoulutus muutoksessa
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Esityksen transkriptio:

LabLife3D Mikrobiologian ja kemian laboratorio virtuaalimaailma Second Lifessä Eero Palomäki ja Pekka Qvist LabLife3D:n kotisivut

Kokeellinen työ 1: Viruksen tunnistus

Esittelyvideo

MIKSI tarvitaan rinnakkaisia tapoja perinteiselle laboratoriotyöskentelylle?  Tilat  Aika  Kustannukset  Riskitön ympäristö  Ryhmäkoot  Muiden alojen vierailijat

TIIMI - avain onnistumiseen  11 eri alojen asiantuntijaa  Biotekniikka ja kemia  Pedagogiikka  Opettaminen  Second Life  Opiskelijat

YHTEISTYÖ - Kemian tekniikan korkeakoulu & Perustieteiden korkeakoulu  Biotekniikan ja kemian tekniikan laitos  Kemian laitos  Tutkimuksen ja opetuksen strateginen tuki  Tuotantotalouden laitos (BIT-tutkimuskeskus)  Kielikeskus  Yrityselämä

SL:n ja LabLifen hyödyntäminen ruotsin peruskurssilla 1.SL-tutustuttaminen luokassa ruotsinkielisten harjoitusten avulla 2.Omatoiminen SL-matkailu ja matkapäiväkirjat 3.Pienryhmä (3 opiskelijaa eri huoneissa): Uuden työntekijän perehdyttämisharjoitus LabLifessä 4.Pienryhmä (3 opiskelijaa samalla koneella): Virustyön suoritus LabLifessä ruotsinkielisistä työohjeista Opiskelijat olivat vapautuneempia aloittamaan keskusteluja ja aiheissaan kuin luokkahuoneessa. Halusivat opiskella lisää kemiaa!

Opiskelijoiden palaute / positiivista Osallistuttava, hauska Voidaan käyttää muiden oppimistapojen lisäksi Kätevä kokeiden toistamiseen Erikoistilojen käyttömahdollisuus (esim. Puhdastilat) Mielenkiintoisia yhteistyömahdollisuuksia muiden opiskelijoiden kanssa myös kansainvälisesti On tärkeää oppia mitä virtuaalikoulutus on ja miten sitä voi käyttää Sopiva 3-4 vuoden kemian yliopisto-opiskelijalle

Opiskelijoiden palaute / kritiikkiä Tekniset ongelmat voivat olla sekavia Tällä hetkellä vain etukäteen koodattuja kokeita, eikä virheillä ole seuraamuksia Sosiaalista vuorovaikutusta voisi olla enemmän Ehkä liian yksinkertainen edistyneemmille opiskelijoille Ei voi kokonaan korvata perinteisiä laboratoriotyöskentelyä