LabLife3D Mikrobiologian ja kemian laboratorio virtuaalimaailma Second Lifessä Eero Palomäki ja Pekka Qvist LabLife3D:n kotisivut
Kokeellinen työ 1: Viruksen tunnistus
Esittelyvideo
MIKSI tarvitaan rinnakkaisia tapoja perinteiselle laboratoriotyöskentelylle? Tilat Aika Kustannukset Riskitön ympäristö Ryhmäkoot Muiden alojen vierailijat
TIIMI - avain onnistumiseen 11 eri alojen asiantuntijaa Biotekniikka ja kemia Pedagogiikka Opettaminen Second Life Opiskelijat
YHTEISTYÖ - Kemian tekniikan korkeakoulu & Perustieteiden korkeakoulu Biotekniikan ja kemian tekniikan laitos Kemian laitos Tutkimuksen ja opetuksen strateginen tuki Tuotantotalouden laitos (BIT-tutkimuskeskus) Kielikeskus Yrityselämä
SL:n ja LabLifen hyödyntäminen ruotsin peruskurssilla 1.SL-tutustuttaminen luokassa ruotsinkielisten harjoitusten avulla 2.Omatoiminen SL-matkailu ja matkapäiväkirjat 3.Pienryhmä (3 opiskelijaa eri huoneissa): Uuden työntekijän perehdyttämisharjoitus LabLifessä 4.Pienryhmä (3 opiskelijaa samalla koneella): Virustyön suoritus LabLifessä ruotsinkielisistä työohjeista Opiskelijat olivat vapautuneempia aloittamaan keskusteluja ja aiheissaan kuin luokkahuoneessa. Halusivat opiskella lisää kemiaa!
Opiskelijoiden palaute / positiivista Osallistuttava, hauska Voidaan käyttää muiden oppimistapojen lisäksi Kätevä kokeiden toistamiseen Erikoistilojen käyttömahdollisuus (esim. Puhdastilat) Mielenkiintoisia yhteistyömahdollisuuksia muiden opiskelijoiden kanssa myös kansainvälisesti On tärkeää oppia mitä virtuaalikoulutus on ja miten sitä voi käyttää Sopiva 3-4 vuoden kemian yliopisto-opiskelijalle
Opiskelijoiden palaute / kritiikkiä Tekniset ongelmat voivat olla sekavia Tällä hetkellä vain etukäteen koodattuja kokeita, eikä virheillä ole seuraamuksia Sosiaalista vuorovaikutusta voisi olla enemmän Ehkä liian yksinkertainen edistyneemmille opiskelijoille Ei voi kokonaan korvata perinteisiä laboratoriotyöskentelyä