Järjestöyhteistyö Lapin läänin kunnissa – kuntakartoitus 2007 Marko Palmgren & Maria Martin Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Kysely vertaistuen kehittämisen tarpeista. 1. Millainen rooli vertaistoiminnalla ja vertaistuella on yhdistyksenne missiossa ja visiossa?
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
PePPi- hanke Vapaaehtoiset voimavarana sijaisperheiden tukemisessa
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Vapaaehtoiset keikka-auttajat apuna arjessa. Missiomme on: Etsiä, löytää ja auttaa unohdettuja kaupunkilaisia sekä haastaa kaikki lähimmäisyyteen ja yhteiskuntavastuuseen.
Kumppanuusyhteistyö Hankefoorum Lahti Erityisasiantuntija Anne Astikainen SOSTE.
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
Katja Mikkonen Kari Niklander
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Kansalaisjärjestöjen nykytila-analyysi 2011 Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry.
PK-kehittämispalvelut
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Vapaaehtoisten ääni esiin Ray-rahoitteisessa toiminnassa
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
Kansalaisjärjestöjen nykytila-analyysi 2011 Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry.
Esitys Juha Mieskolainen
Yhteispalvelupisteet vapaaehtoistoiminnan tiedottamisen ja vapaaehtoisten tukemisen paikkoina? Sirpa Sulku & Anu Kari
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Toimintasuunnitelma – Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Kuka vaikuttaa Kansalaisosallistuminen seutukehittämisessä Uudenmaan sosiaaliturvayhdistys ry Seutuverkostokehittäjä Anne Aholainen.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke / Marko Palmgren 1 Järjestöjen rooli strategioissa Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan Muistiluotsi
Ivan käytön arviointia perhepalveluissa Kätevä käyttää, tulee punnittua asioita monesta näkökulmasta ja mietittyä eri vaihtoehtojen vaikutuksia pitkälle.
pk Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö Järjestö Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö palveluntuottaja päivittäin yli 600 kuntoutus- ja hoitopaikkaa.
Avustusosasto, Pekka MYKRÄ, Vapaaehtoistyön haasteista Pekka Mykrä kehittämispäällikkö
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
Järjestöyhteistyö Lapin läänin kunnissa – kuntakartoitus 2007 Marko Palmgren & Maria Martin Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke.
Yleistä tutkimuksesta
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Julkisen sektorin ja järjestöjen yhteistyö vanhustyön kehittämisessä YHTEISTYÖ SENIORI- JA VANHUSTYÖSSÄ SEMINAARI LUOSTOLLA Marko Palmgren Suunnittelija.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Yhdistykset kumppaneina kunnan kanssa – tasavertaista yhteistyötä Huhmari Kari Hyvärinen, yhteistyökoordinaattori Pohjois-Karjalan kansanterveyden.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
Maakuntauudistus ja järjestötoiminnan kehittäminen Varsinais-Suomessa Uusi kunta ja kolmas sektori Case Kemiönsaari Anneli Pahta
Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke
Harjoittelu ja työssäoppiminen SAK:laisilla työpaikoilla SAK:n luottamushenkilöpaneeli tammikuu 2017 N=922.
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Tasa-arvosuunnitelma
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
PoSoTe – työryhmän kokous
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
Asiakkaan valinnanvapaus
Harjoittelu ja työssäoppiminen SAK:laisilla työpaikoilla SAK:n luottamushenkilöpaneeli tammikuu 2017 N=922.
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Järjestöjen sote- ja maakuntapäivään
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Kansanterveyden edistäminen Lastensuojelu- ja nuorisotyö
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Esityksen transkriptio:

Järjestöyhteistyö Lapin läänin kunnissa – kuntakartoitus 2007 Marko Palmgren & Maria Martin Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke

Kuntakartoitus yhdessä Terve Lappi -hankkeen kanssa Kartoituksessa mukana kaikki Lapin läänin kunnat (21) – Terveyden edistämisen yhdyshenkilöt tiedonkerääjinä – Tarkastellut sektorit: mielenterveystyö, päihde- ja huumetyö, lastensuojelu- ja perhetyö, vanhus-, vammais- ja kansanterveystyö sekä terveysliikunta – Vastauksia 16-18/sektori Lapin SOTE-hankkeen tavoitteena: – kartoittaa SOTE-järjestöjen rooli kuntien strategioissa ja käytännöissä – selvittää kuntien odotukset SOTE-järjestöille Taustaa

Kuntakartoituksen tavoitteet: – Kerätä tietoa järjestöyhteistyöstä Lapin läänin kunnissa ja samalla auttaa kuntia jäsentämään järjestöyhteistyön nykytilaa ja järjestöyhteistyön mahdollisuuksia tulevaisuudessa – Herättää keskustelua järjestöjen huomioimisesta kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä. – Välittää kuntien näkemys järjestöyhteistyön nykytilasta ja mahdollisuuksista järjestöjen hyödynnettäväksi Kuntakartoitus on jaettu kolmeen osioon: – Järjestöjen rooli kuntien strategioissa – Järjestöyhteistyö käytännössä – Arviointi, seuranta ja tulevaisuuden visiointi Kuntakartoituksen tavoitteet ja teemat

Järjestöjen rooli kuntien strategioissa –Järjestöyhteistyö mainitaan 15 kunnan toiminta- ja taloussuunnitelmassa. Toiminta- ja taloussuunnitelma on tehty jokaisessa Lapin läänin kunnassa Lähinnä mainintoina Joissakin kunnissa palveluntuottajana sekä harrastus- ja virkistystoiminnan järjestäjänä –Järjestöyhteistyö on mainittu 14 kunnan kuntastrategiassa tai kuntasuunnitelmassa. Kuntastrategia tai -suunnitelma on tehty 15 Lapin kunnassa ja yhdessä se on suunnitteilla Järjestöyhteistyö lähinnä mainintoja yhteistyöstä yleisellä tasolla –Järjestöyhteistyö on mainittu hyvinvointistrategioissa vain harvoin Vain yhdessä Lapin läänin kunnista oma hyvinvointistrategia Lähes puolet Lapin kunnista on mukana seudullisessa hyvinvointistrategiassa tai sellainen on suunnitteilla kunta- ja palvelurakenneuudistukseen liittyvän strategiatyöskentelyn yhteydessä Hyvinvointistrategioissa järjestöyhteistyötä ei ole konkretisoitu

Miten järjestöjen rooli huomioidaan kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa? Useimmat kunnat tulevat huomioimaan järjestöjen roolin kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä Muutamissa kunnissa järjestöjen roolia ei tulla huomioimaan kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa lainkaan tai huomioidaan vain vähäisissä määrin Erityisesti muutamassa pienessä kunnassa järjestöjen rooli arvioidaan pieneksi –Tähän voi vaikuttaa järjestötoimijoiden vähäisyys ja järjestöjen pienuus. –Muutaman vapaaehtoisen varassa olevan toiminnan jatkuvuuteen ei uskalleta luottaa. Muutamassa kunnassa järjestöyhteistyön nähdään selvästi tiivistyvän kunta- ja palvelurakenneuudistuksen myötä Useimmin kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä esille nostettu järjestön rooli on palveluntuottaja

Järjestöjen esille nostetut roolit kuntien sektorikohtaisissa strategioissa

Järjestöjen tärkeimpinä esille nostetut roolit kuntien käytännön työssä

Järjestöjen rooli kuntien strategioissa/käytännön työssä Järjestöjen rooleja on nostettu sektorikohtaisissa strategioissa esiin huomattavasti tasaisemmin kuin käytännön työssä Käytännön työssä tärkeimpiä järjestöjen rooleja ovat vertaistoiminta, harrastus- ja virkistystoiminta sekä palveluntuottajan rooli Vaikuttamistoiminta ei korostu strategiatasolla eikä käytännön työssä

Järjestöjen erilainen rooli eri sektoreilla Mielenterveystyössä korostuu vahvasti vertaistoiminnan järjestäminen Päihde- ja huumetyön sekä vanhustyön osalta järjestöjen rooleina painottuvat niin palveluntuottaminen kuin vapaamuotoisempikin toiminta, kuten vertais-, vapaaehtois- sekä harrastus- ja virkistystoiminta Lastensuojelu- ja perhetyössä järjestöillä on merkittävä rooli palvelujen tuottajina Vammaistyön erityisyys on järjestöjen roolien tasaisuus. Vaikuttamistoiminta nousee vammaistyön osalta esille enemmän kuin muilla sektoreilla Kansanterveystyössä järjestöillä tiedontuotannollinen rooli (tiedonvälitys, ohjaus ja neuvonta, koulutus) korostuu enemmän kuin muilla sektoreilla Terveysliikunnassa korostuu terveisiin elämäntapoihin ohjaava toiminta (harrastus- ja virkistystoiminta, vapaaehtoistoiminta, ohjaus ja neuvonta) Roolit, joista kunnat valitsivat: palveluntuottaja, vaikuttamistoiminta, vertaistoiminta, vapaaehtoistoiminta, asiantuntijuus, tiedonvälitys, ohjaus ja neuvonta, virkistystoiminta, koulutus sekä hankkeet ja projektit. Rooleja arvioitaessa huomioitu myös avovastaukset

Kuntien näkemys järjestöyhteistyöstä eri sektoreilla

Järjestöyhteistyö käytännössä Kuntien kokemusten mukaan järjestöjen kanssa tehtävä yhteistyö on parasta lastensuojelu- ja perhetyön sekä terveysliikunnan sektoreilla Lastensuojelu- ja perhetyön osalta kolme kuntaa arvioi yhteistyön järjestöjen kanssa erittäin positiiviseksi suurimmassa osassa väittämiä Positiiviseksi kunnat kokevat järjestöyhteistyön mielenterveystyön ja vanhustyön sektoreilla Merkille pantavaa on, että ainoastaan vanhustyössä yksi kunta kokee järjestöyhteistyön negatiivisesti Päihde- ja huumetyössä, vammaistyössä sekä kansanterveystyössä järjestöyhteistyö saa huonoimmat arviot, vaikka näilläkin sektoreilla arviot järjestöyhteistyöstä kallistuvat hieman positiiviselle puolelle

Asenneväittämistä Asenneväittämien mukaan kunnat kokevat luottamuksen olevan molemmin puolista ja yhteistyöhalukkuutta koetaan löytyvän niin kunnilta itseltään kuin järjestöiltäkin Lastensuojelu- ja perhetyössä yhteistyö on asenneväittämien valossa erittäin toimivaa, esimerkiksi yhteystietojen koetaan olevan helposti löydettävissä, työnjaon kunnan ja järjestöjen välillä koetaan olevan selkeä ja toimijat koetaan tutuiksi Yhteistyötä eniten vaikeuttavia tekijöitä kyselyn mukaan ovat työaikaresurssien ja määrärahojen puute Myös se, ettei järjestötoimijoita tunneta riittävän hyvin tai ettei niitä alueella ole, vaikeuttaa yhteistyön tekemistä Jonkin verran yhteistyötä vaikeuttaa myös se, että toiminta-ajat kunnan työntekijöiden ja järjestötoimijoiden osalta ovat erilaisia

Yhteistyöjärjestöjä Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Suomen Punainen Risti tulevat esille useilla sektoreilla lähes koko Lapin läänin alueella. Myös Lapin ensi- ja turvakoti ry tulee esille monen sektorin osalta alueellisena toimijana Rovaniemen vastauksissa Rovalan Setlementti ry tulee esille useilla sektoreilla ja vastaavasti Asumispalvelusäätiö ASPA korostuu Enontekiöllä. Kyselyssämme esille tulleita toimialakohtaisia järjestöjä ovat esimerkiksi päihde- ja vammaisjärjestöt, mielenterveysyhdistykset ja potilasjärjestöt, kuten sydänyhdistykset Kunnat tekevät yhteistyötä hyvin erilaisten järjestöjen kanssa. Vaikka kyselymme kohdistui nimenomaan sosiaali- ja terveysjärjestöihin, on vastauksissa mukana myös muita järjestötoimijoita. Näitä ovat esimerkiksi eläkeläis- ja liikuntajärjestöt, 4H-yhdistykset ja Lapin Martat ry, jotka vastausten mukaan tekevät arvokasta työtä, joka ei juurikaan poikkea sosiaali- ja terveysjärjestöjen tarjoamista toiminnoista

Konkreettiset hyödyt yhteistyöstä Vertaistoiminnan, harrastus- ja virkistystoiminnan sekä palveluntuotannon tarjoaminen ovat järjestöjen toimintoja, joista kunnat arvioivat saavansa hyötyä ja joiden tuottamiseen kunnat usein tarvitsevat apua Suurin osa Lapin kunnista ilmoittaa tukevansa järjestöjä toiminta- avustuksilla. Kunnat tukevat järjestöjä jonkin verran myös asiantuntija- apua antamalla sekä toiminta- ja liikuntatilojen muodossa Varsinaisia järjestöjen yhteisiä kokoontumistiloja, esimerkiksi järjestökeskuksia, on muutamissa kunnissa. Järjestöjen käyttöön annetaan pääsääntöisesti maksutta kunnan tiloja, kuten nuorisotaloja ja kouluja

Minkä toimintojen järjestämisessä toivotaan järjestöyhteistyötä? Erityisesti nousivat esille: Vertaistuki, tukihenkilö-, harrastus- ja virkistystoiminta Edellä mainitut esiintyivät lähes kaikkien sektoreiden ja kuntien vastauksissa Toivottiin järjestettävän pääasiassa vapaaehtoistoimintoina Muuta: Kuntoutusta, sopeutumisvalmennusta, laitoshoitoa, sijaishuoltoa Näitä toivottiin järjestettävän tuotteistettuna Lisäksi toivottiin erilaisia kyyti-, siivous-, ym. arjessa selviytymistä tukevia palveluita sekä vapaaehtoistoimintoina että tuotteistettuina

Tiedonsaanti tällä hetkellä ja tulevaisuudessa Kunnat saavat järjestöistä ja niiden toiminnoista tietoa pääasiassa järjestöjen aluetyöntekijöiden ja paikallisjärjestöjen kautta Järjestöjen internetsivustoja ei juurikaan hyödynnetä

Toivomukset järjestöille yhteistyön kehittämiseksi Kunnat toivovat järjestöiltä aktiivisuutta, esimerkiksi kuntakäyntejä, yhteisiä foorumeita ja esittäytymistä Parempaa tiedottamista toiminnasta Selkeät yhteyshenkilöt Yhteistä tavoitteiden asettelua

Järjestöyhteistyö tulevaisuudessa Kunnat arvioivat järjestöyhteistyön lisääntyvän ja monipuolistuvan tulevaisuudessa Jonkin verran pelätään yhteistyön vähentyvän –Järjestöjen vapaaehtoistoimijoiden ikääntymisestä ja jaksamisesta ollaan huolissaan –Saavatko järjestöt uusia vapaaehtoisia toimintaan mukaan?

Johtopäätökset Erityisesti vertais-, harrastus- ja virkistystoiminta ovat toimintoja, joiden tuottamiseen kunnilla ei ole riittävästi resursseja –Ehkäistään tarvetta raskaammalle tuelle, jonka järjestämisestä kunta on viimekädessä vastuussa Järjestötoimijoita ei tunneta ja osata hyödyntää riittävästi –Järjestöjen tulee tuoda itseään ja toimintaansa paremmin kuntien työntekijöiden tietoisuuteen Yhteistyön kehittämisessä on hyödynnettävä nykyistä enemmän yhteistä strategiatyöskentelyä –Yhteistyöllä mahdollista vaikuttaa kuntalaisten hyvinvointieroihin ja yleiseen hyvinvointiin