V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietopaketti Big Datasta
Advertisements

Ohjelmiston tekninen suunnittelu
KEHITTÄMISHANKKEIDEN OHJAUSMALLI
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Kuntamarkkinat Helsinki
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Opinnäytetyöprosessi
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Kuntoutusohjaus pienen lapsen perheelle
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Projekti ja siinä työskentely
PlugIT-seminaari Työpaja 2, ma 27.10: Kertomus- ja koodistoliittymät ja kansallisten hankkeiden yhteistyö Kertomus(arkisto)rajapinnat, klo.
Tietojärjestelmän suunnittelu
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Lapin sairaanhoitopiiri Tietohallintastrategia 2007–2011.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
VARHAINEN PUUTTUMINEN
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Kontekstinhallinta ja muut rajapintatarpeet Mika Tuomainen Juha Mykkänen SerAPI-projekti, HIS-tutkimus Kuopion yliopisto, Tietotekniikkakeskus, Centek.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys Eri osapuolten välisen toiminnan yhteensovituksen toteutuksen teoriaa Kokous
SerAPI Saara Savolainen Esa Paakkanen Marko Suhonen 1 OID-kohde OID- generointi (ja -kyselyt?)
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT 1 Erikoissairaanhoidon palvelujen käyttö Loimaan alueen kunnat Kuntaneuvottelut.
SerAPI-Potilaslista osa I: Alustus , Kuopio Juha Mykkänen, Marko Sormunen, Assi Pöyhölä, Hannu Virkanen.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
UML-luokkakaavio ● Luokkakaavio (class diagram) kuvaa järjestelmän luokkarakennetta ● Mitä luokkia on olemassa ● Minkälaisia luokat ovat ● Luokkien suhteet.
Projektin tilannekatsaus
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
eArkisto – kysymyksiä vailla vastausta
Tervetuloa Innopajaan
Projektin tilannekatsaus
Arvioinnista arkipäivää
Matkailuohjelma – ohjausryhmä V2.0
Jari Porrasmaa (STM) Konstantin Hyppönen (KELA)
Terveys- ja hoitosuunnitelma
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Hyvinvointi-ja terveyssovellusten arvioinnin selvitystyö
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys Seminaari ja avoin viiteryhmän työkokous

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Tervetuloa kansallisen ajanvarauksen esiselvityksen ja SerAPI hankkeen työseminaariin! Päivän pelisäännöt 1.kaikki muu paitsi tämä kalvo on tarkoitettu keskustelun avaukseksi ja kyseenalaistettavaksi ▫keskustelu tarkoittaa, että joku esittää jotain, joku toinen kyseenalaistaa, kumpikin yrittää perustella omaa näkemystään ▫keskustelu ei tarkoita työtapaa: minä sanon – sinä sanot että ei käy - loppu. 2.sanasta palvelutapahtuma ei keskustella tänään – tänään puhutaan vain tapahtumista AVAUS

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Päivän ohjelma Kansalliset ajanvarauksen mallit ja määrittelyt klo 9.00 – Avaus: Missä mennään Case Avantohanke Ajanvarauksen rooli palveluiden käytön kokonaisuudessa eri näkökulmista Pirkko Kortekangas, Timo Itälä Ajanvarauksen avoimet rajapinnat ja alueellinen soveltamisopas Mika Tuomainen, Juha Mykkänen Rajapintamäärittelyiden sovittaminen käytäntöön ja terveydenhuollon prosessin käsitteisiin Kari Bäckman Ajanvaraustoteutusten koordinaatiohanke ▫mitä palveluita toteutushankkeille tarjotaan ▫mitä koordinaatioon osallistuminen edellyttää Avoin viiteryhmäpalaveri klo – kansalaisen ajanvarauksen projektin loppuraportin versio 0.6 ajanvarausrajapintojen alueellinen soveltamisopas koordinaatiohankkeen projektisuunnitelma

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Esiselvityksen tulostavoite mennessä 1.Kuvaus nykyisiin hoitoprosesseihin liittyvistä tilateista, ongelmista ja kehitystarpeista eri osapuolten näkökulmista 2.Esitys ratkaisumalleista tieto- ja viestintäteknologian tuomilla ratkaisumalleilla 3.Ratkaisujen edellytykset (toiminnalliset, tekniset, juridiset, taloudelliset) 4.Ajanvarausprosessin arvioinnin edellytykset 5.Ehdotukset jatkotoimenpiteistä 4 Kansalaisvaraus: Toiminnallinen määrittely Kansallisen varauspalvelun koordinaatiohanke Ratkaisun tavoitetilan kuvaus Varauspalvelun vaatiman prosessikuvauksen perusmalli Hankkeiden tukipalvelun organisaatio ja tarjottavien palveluiden kuvaus Rahoitusmalli AVAUS

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Tilanne Toiminannallisen määrittelyn tilanne Esitys varauspalvelun ratkaisumallista ja sen komponenteista Esitys käsitemallista nykytilan analyysin perusteella Edellytykset kansallisen palvelun tekemiselle Koordinaatiohankesuunnitelman tilanne Käsitys tarpeista ja rahoitusmallista selkiytymässä Tarpeellista toteuttaa ensin testausvaihe ja sen jälkeen varsinainen hanke osana kansallisia palveluita AVAUS

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Case Avanto Tavoitteet Miten on lähdetty liikkeelle Missä ollaan Haasteet CASE

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Ajanvarauksen rooli palveluiden käytön kokonaisuudessa eri näkökulmista

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Visio v kansalaisella on asiakkuuksia oman tunnisteen syötön jälkeen, asiakkuuden mukaan, asiointi jatkuu henkilökohtaisen S-minän kanssa. työväline on oma terveyssuunnitelma, joka tilanteen mukaan huomauttelee, neuvoo, ohjaa, kyselee, pyytää tekemään asioita. palveluiden varaus on yksi mahdollinen päätetapahtuma terveydenhuollon ammattilainen toimii verkostossa, jonka perusmalli tulee julkisten palveluiden järjestämistavan kautta, mutta potilaan asiakkuuksista riippuen verkostoon voi kuulua muitakin potilaan suunnitelma on tärkein verkoston sisäinen työväline varausten tekeminen lähtee verkostotasolta eli yhden organisaation ajanvarausjärjestelmän käyttötarkoitus rajoittuu niihin harvoihin potilaisiin, joiden hoito on kokonaan yhden organisaation hallussa esim. vuodeosastolla suunnitelmaa lähestytään joko oman työvälineen suunnitelman, alueellisen ”kalenterin” tai kansallisen palvelun suunnitelman kautta

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Ajanvarauksen rooli palveluiden käytön kokonaisuudessa eri näkökulmista AJANVARAUS miten kansalaiset pääsevät hoitoon? mihin minun pitää / voin osallistua? miten työntekijöitä ja muita resursseja käytetään tehokkaasti? miten selvitämme kaikki työmme mahdollisimman vähällä vaivalla / näillä resursseilla ? miten järjestän oman osuuteni halvimmalla? miten hoidan parhaimmalla tuloksella? miten voi auttaa?

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA asiointi käsitteistö ja säännöstöt. palveluverkoston säännöstöt Tähtäin v ajanvaraus osana kansalaisen kansallista asiointiportaalia potilaan suunnitelma potilaan tapahtuman tunnistetietojen tuottaminen tapahtuman asiakirjojen rekisteröinti alueellinen kalenteri historia, varattu, tilattu kansallinen alueellinen toimintayksikkö / palveluala vastuualue / palveluyksikkö yksikön säännöstöt oman työyksikön resurssien hallinta potilaan tapahtumat

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA TOIMINTAYKSIKÖN TIETOJÄRJESTELMÄ-PALVELUT asiointi käsitteistö ja säännöstöt. palveluverkoston säännöstöt Yhteyksiä alueellinen kalenteri kansallinen alueellinen toimintayksikkö / palveluala vastuualue / palveluyksikkö yksikön säännöstöt oman työyksikön resurssien hallinta potilaan tapahtumat MUUT KANTA –PALVELUT OIRESEULAT, OHJEET, TURVAPOSTI, OMAT TIEDOT HOITOKETJUTYÖ, PARAS TUOTTEISTAMINEN, ULKOISTAMINEN

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Huomio 1: Yksikön sisällä tarvitaan resurssienvarausjärjestelmä Sisäisen resurssienvarausjärjestelmän pitää osata varata yksi aika tai aikaväli potilaan tapahtumaa varten ja välittää tämä aika ulkoa varattavaksi varata resurssit, jotka ovat kriittisiä kyseisen tapahtuman tehtävissä ajankohta, jossa resurssit ovat varattuja, ei välttämättä ole se sama aikaväli, joka potilaan tulee varata omasta almanakastaan

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Huomio 2: Tarvitaan ”ulkoinen kalenteri” Ulkoisen kalenterin pitää osata varata yksi aika tai aikaväli potilaan tapahtumaa varten välittää viesti sisäiseen varausjärjestelmään, jotta se osaa varata ne resurssit, jotka ovat kriittisiä kyseisen tapahtuman tehtävissä

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Huomio 3: Tarvitaan ulkoisia ja sisäisiä säännöstöjä Sisäiset säännöstöt kertovat, mitä resursseja varataan yhteen tapahtumaan yksikössä x voivat kertoa myös, että aiheen ö takia, yksikköön x varataankin aina n kpl tapahtumia, ja miten näiden palvelutapahtumien pitää sijoittua toisiinsa nähden Ulkoiset säännöstöt kertovat, että aiheen ö takia, varataan yksikköön x tapahtumat y, z, ja w, ja miten näiden tapahtumien pitää sijoittua toisiinsa nähden. kehittynyt malli ulkoisia säännöstöjä on nimeltään potilaan SUUNNITELMA, ja se voi käsittää monen toimintayksikön varauksia ulkoiset säännöt luodaan sillä alueella, jossa potilaan palveluverkoston pelisääntöjä muutenkin luodaan

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Huomio 4: Tarvitaan jotain, minkä perusteella potilas tietää, mitä hänelle on varattu (jos vaikka haluaisi muuttaa aikaa) ja mitä hänelle on suunniteltu (jos vaikka haluaisi varata ajan) Tarvitaan siis lista potilaan varatuista ja ”suunnitelluista” tapahtumista Kysymys: Mistä nämä tiedot voidaan saada? Vastaus: Tietojärjestelmästä, joka pitää niistä kirjaa eli organisaation sisäisestä ajanvarausjärjestelmästä, taulusta potilaan tapahtumat Mutta: Nyt ainoa tilanne, jossa aiottuja potilaan tapahtumia kirjataan on JONO… - jotain pitäisi tehdä Se jotain pitää muuten tehdä joka tapauksessa, koska kirjauspohjalle potilaan suunnitelluille tapahtumille on potilastyöstä syntynyt Tahtotila, ja on siitä jotain ydintietolistassakin (deadline 2008 alku?)

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Miten perusjärjestelmistä kerätään tieto potilaan tapahtumista? Oikea vastaus: KANTA rekisteröintipalvelusta Väärä, mutta tilapäisesti mahdollinen vastaus: kustakin perusjärjestelmästä erikseen alueellista ajanvarauspalvelua varten. Koska: -jokainen järjestelmä joutuu joka tapauksessa lähettämään tiedon palvelutapahtuman tunnistetiedoista KANTAan – ehkä tapahtumienkin? Ajanvarauksen aiheuttama lisätyö (tai lisäajattelu) muutenkin tehtävään on pelkästään ero seuraavan kahden välillä: -toistaiseksi määriteltyä: Arkistoitava asiakirja tulee varustaa tiedolla, mihin palvelutapahtumaan se kuuluu. Miten, on määrittelemättä. Keskeneräisten asiakirjojen lähettäminen rekisteröitäväksi pitäisi määritellä. -ehdotus: palvelutapahtuman ensimmäinen asiakirja on tieto tapahtumasta, joka syntyy kun potilaan tapahtumasta on suunniteltu tiettyyn toimintayksikköön. Tämä asiakirja rekisteröidään heti kun se syntyy, ja sille annetaan OID tunnus, joka liitetään kaikkiin saman tapahtuman asiakirjoihin. Tapahtuma-asiakirja tulee valmiiksi ja saa lopullisen ajan tai aikavälin, kun kaikki sen ”avaintehtävät” on tapahtunut.

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Ajanvarauksen komponentit

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Ajanvarauksen vaikuttavuus perustuu osittain tapahtuman moninaiseen merkitykseen ja käyttötarkoitukseen TAPAHTUMA

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA POTILAS ASIOI TERVEYDENHUOLLON KANSSA, MUTTA YKSIKÖSSÄ POTILAAN ASIOINTIA ENNEN JA JÄLKEEN TEHDÄÄN VALMISTELEVIA JA VIIMEISTELEVIÄ TEHTÄVIÄ yksikkö A yksikkö B potilas Ajanvarauksen rooli palveluiden käytön kokonaisuudessa eri näkökulmista

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA yksikkö A yksikkö B potilas JA TYÖTÄ TEKEE MONI AMMATTILAINEN SAMAN TAPAHTUMAN ETEEN ROOLI 3 ROOLI 1 ROOLI 2 ROOLI 4 ROOLI 1 ROOLI 2 ROOLI 4 ROOLI 3 Ajanvarauksen rooli palveluiden käytön kokonaisuudessa eri näkökulmista

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Kun varataan aikaa potilaalle, aika varataan siihen osaan hoitoa, jossa potilaan kanssa yhtä aikaa pitää olla osaamista ja muita resursseja

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Timo Itälä Juha Mykkänen, Mika Tuomainen Kari Bäckman

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Koordinaatohankkeen esittely

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Peruslähtökohta on tukea asioiden tekemistä kestävästi eli ensin ajatellaan, mitä haluttaisiin oikeasti tehdä ja sitten tehdään 1. iteraatio Yleiset edellytykset: -käsitemallista päästään konsensukseen -kansallisen arkistoprosessin perifeerinen pää on määritelty edes karkealla tasolla Hankkeen perustamisen edellytykset -omistaja -resurssit Organisaatiotason edellytykset -tahtotila ajanvarauksen kehittämiseen -resurssit

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Koordinaatiohankkeen tavoitteet palvelutapahtumien varaus-, kirjaus- ja hallintaprosessien tehostuminen kansalaisen kokeman palveluiden sujuvuuden koettu lisääntyminen benchmarking –mahdollisuus organisaatioiden hoidollisten tehtävien järjestämisprosessin vaatimista panoksista askel kohti kansallisesti yhteiskäyttöistä toimintayksiköiden ulkoista ajanvarauspalvelua, joka toimii loogisesti yhteen kansalaisen kansallisten asiointipalveluiden kanssa

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Hankkeen toimintamallit Tukipalvelu ▫hankkeen mallitoteutuksen tarjoaminen ▫osallistuminen valmistaviin keskusteluihin, suunnitteluun ja toteutukseen ▫toiminnalliset mallinnusmallit ▫rajapintamäärittelyt ja tekninen konsultaatio toimittajille ▫keskustelun ylläpito määrittelyiden tarkentamiseksi ja uusien esiin nousevien asioiden saattamiseksi määriteltäväksi ▫verkostoituminen muun määrittelytyön kanssa ▫arviointimallien kehittäminen Muu toiminta ▫verkostotyö käsitteiden ja niiden atribuuttien luokitustyön kanssa ▫yhteistyö muiden asiointipalveluiden työn kanssa ▫kansallisten palveluiden kehittämistyöhön linkittyminen ▫yhteistyö hoidon saatavuuden ja muun Stakes tilastointityön kanssa ▫yhteistyö ontologiahankkeiden kanssa

V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT VS TH ALUEELLINEN TIETOHALLINTA Hankkeen organisointiehdotus Organisaatio johtoryhmä: STM, rahoittajan ja Stakesin edustajat, esitttelijä projektipäällikkö projektiryhmä SerAPIn ja esiselvityksen tekijöiden joukosta projektin hallinnointiin projektipäällikkö osallistujat: kaikki toteutushankkeet Rahoitustarve 2007 – 2008 Tekes? -henkilöstökulut: 3 henkilötyövuotta projektipäällikön ja projektiryhmän toimintaa varten -matkakulut projektiryhmälle -kokous- ja seminaarikuluja -palveluiden ostoa esim. määrittelytyötä, tutkimusta ja arviointia yht. n e